TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Nová doba, nový nepřítel: Lehké tanky opět na scéně

Datum přidání 18.10.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na každoroční konferenci a výstavě Asociace americké armády AUSA (Association of the United States Army) firma BAE Systems oživila projekt lehkého tanku M8 AGS (Armored Gun System). Lehký tank M8 je jedním z adeptů na nové vysoce mobilní vozidlo palebné podpory MPF (Mobile Protected Firepower) amerických výsadkových jednotek.

Foto: Technologický demonstrátor lehkého tanku M8 Thunderbolt z roku 2003. / BAE Systems

Foto: Technologický demonstrátor lehkého tanku M8 Thunderbolt z roku 2003. / BAE Systems 

 

Lehké tanky pro novou realitu

V Evropě armády NATO stojí před novou bezpečnostní výzvou. Východní země NATO, především Estonsko, Lotyšsko, Litva a Polsko, otevřeně vyjadřují obavy z nárůstu (resp. z nejasného směřování) politických a vojenských ambicí Ruska.

 

Spouštěčem obav byla ruská anexe Krymu a boje na východě Ukrajiny, kdy Rusko ukázalo odhodlání dosáhnout na evropském území politických a územních zisků pomocí vojenské síly. Výše uvedené země NATO, které zažily v 20. století vojenské střety se Sovětským svazem, se začaly nahlas obávat o svou státní svrchovanost a územní celistvost.

 

Tento pocit je silný především v Pobaltských zemích, které od konce druhé světové války okupoval Sovětský svaz a kde estonské, lotyšské a litevské partyzánské jednotky (Lesní bratři) vedly ozbrojené útoky proti sovětským okupačním vojskům od konce druhé světové války až do 60. let minulého století.

 

V menším rozsahu pokračoval odpor až do roku 1978, kdy byl objeven poslední estonský příslušník hnutí. Útoky partyzánů si vyžádaly tisíce mrtvých sovětských vojáků a jejich pomocníků.

 

Vzhledem k nečitelnému chování Ruska a nejasnosti jeho plánů začalo NATO budovat síly rychlé reakce NATO NRF (NATO Response Force). Pro NRF se počítá s 30 000 vojáky, z toho 5000 vojáků vytvoří hrotové síly schopné zasáhnout do dvou dnů.

 

Také Ozbrojené síly Spojených státu začaly reagovat na novou bezpečnostní realitu Evropy. Americká armáda (U.S. Army) se připravuje na rozsáhlou modernizaci svého vozového parku. Cílem je zlepšit strategickou a taktickou mobilitu a palebnou sílu americké armády.

 

Nová výzbroj umožní americké armádě zachytit rostoucí vojenské ambice Ruska a Číny. Svou roli hrály také zkušenosti z nasazení v Afghánistánu a Iráku.

 

Video: Výsadek 105mm houfnice M119 v podáni 82. výsadkové divize. Výsadkáři v MPF hledají "houfnici na pásovém podvozku". / YouTube

 

Americká armáda vyhlíží novou rodinu vysoce mobilních a chráněných vozidel schopných dodat potřebnou palebnou sílu pozemním jednotkám na dlouhé vzdálenosti a velmi rychle. Rychlost nasazení je nutná, neboť při případném ruském útoku se pobaltské státy vojensky udrží maximálně několik dní.

 

V současnosti americká armáda vyhlíží především lehká obrněná vozidla JLTV. Výsadkáři americké armády z brigádních pěchotních bojových týmů IBCT (Infantry Brigade Combat Team) se těší na lehká bojová vozidla ULCV (Ultra-Light Combat Vehicle) a odvozená průzkumná LRV (Light Reconnaissance Vehicle).

 

Stryker brigádní bojové týmy SBCT (Stryker Brigade Combat Team) pro svá bojová vozidla pěchoty Stryker získají novou výzbroj - 30mm rychlopalné kanóny a protitankové střely Javelin. 2. jezdecký pluk (2nd Cavalry Regiment) s vozidly Stryker je nejexponovanější jednotkou americké armády ve střední a východní Evropě.

 

Strykery však se svoji výzbrojí (pouze kulomety) nepřestavují soupeře ruským bojovým vozidlům pěchoty BMP-3 a kolovým BTR-80/82.

 

Rozhodující síla americké armády - obrněné brigádní bojové týmy ABCT (Armored Brigade Combat Team) - v první fázi vymění své letité obrněné transportéry M113. V pozdější fázi se očekává pořízení nového pásového bojového vozidla pěchoty.

 

Prioritu však mají v současné době prvosledové jednotky, které budou hrát rozhodující roli v prvních hodinách a dnech konfliktu - výsadkové a aeromobilní jednotky IBCT týmů. Půjde především o 101. výsadkovou divizi a 82. výsadkovou divizi.

 

Obě divize v následujících letech získají mimo jiné nové bojové vozidlo MPF (Mobile Protected Firepower) schopné vést boj s obrněnými jednotkami protivníka. Základními požadavky vozidel MPF je velmi nízká hmotnost, logistická nenáročnost, vysoká mobilita a schopnost výsadku na padácích. První MPF dorazí do výzbroje v roce 2024.

 

Video: Palebnou podporu americkým výsadkovým jednotkám zajišťují bitevní vrtulníky a letadla. Část úkolů palebné podpory převezmou vozidla MPF. / YouTube

 

Lehký tank M8 AGS

Lehký tank se v podstatě ideově a konstrukčně neliší od těžkých hlavních bojových tanků MBT (Main Battle Tank) - na pásovém podvozku je umístěná otočná věž s velkorážovým kanónem. Lehký tank však vyniká hmotností pouze 15 až 20 tun.

 

Lehké tanky jsou samozřejmě mnohem slaběji pancéřováné. Základní ochrana odolá maximálně střelám z těžkých kulometů (Level 4 podle STANAG 4569). Nízká hmotnost však pozitivně ovlivňuje přepravitelnost vzduchem a jízdní vlastnosti.

 

Lehký tank je navíc jednoduší a levnější, jak na výrobu, tak na provoz. Klíčové jsou i nižší servisní a logistické nároky na provoz vozidla a nízká spotřeba paliva. Nároky na dopravu paliva do oblastí bojů jsou tak mnohem nižší, než u hlavních bojových tanků.

 

V Afghánistánu a Iráku se americké výsadkové jednotky spoléhaly především na vzdušnou podporu bitevních vrtulníků a letadel. Vzdušné útoky však znamenaly vyšší riziko civilních ztrát a nízkou efektivitu proti "pomíjivým" nebo skrytým cílům.

 

Nemluvě o tom, že ruské výsadkové jednotky se mohou spolehnout na velmi silně vyzbrojená obrněná bojová vozidla. V prvé řadě jde o bojové vozidlo pěchoty BMD-4M a lehký tank 2S25 Sprut-SD.

 

Výsadkové jednotky v roce 2013 znovu vznesly požadavek po lehkém tanku, resp. vozidle palebné podpory MPF (Mobile Protected Firepower), který může být s výsadkáři shozen na padácích, například z transportního letadla C-130 Hercules. Podle výsadkářů zásoba paliva a munice musí umožnit lehkému tanku operovat 24 hodin bez zásobování.

 

CV90120Foto: CV90105 s věží Cockerill XC-8. Výrobcem CV90105 je BAE Systems. Věž lze osadit i 120mm kanónem  CTG 120 Větší obrázek / BAE Systems Hägglunds 

 

Svými parametry splňuje požadavky amerických výsadkových jednotek v úvodu zmiňovaný lehký tank M8 AGS. Konkurentem M8 AGS je v západním světě švédský typ CV90120 nebo rakousko-španělský ASCOD LT-120 (Light Tank 120). Ve všech případech mluvíme o vozidlech se 120mm kanónem.

 

M8 AGA plánovala v 90. letech do své výzbroje zavést 82. a 101. výsadková divize. Program AGS však v roce 1997, k nelibosti velení výsadkových jednotek, skončil. Výrobce vozidla, firma United Defense Industries (UDI), v roce 2003 představila technologický demonstrátor M8 Thunderbolt splňující kritéria ambiciozního programu FCS (Future Combat Systmes) americké armády. Jak program FCS, tak i Thunderbolt skončil neúspěchem.

 

V roce 2005 UDI koupil britský gigant BAE Systems. Britové nechali program M8 u ledu až do zmiňovaného roku 2013, kdy americká armáda začala opět projevovat zájem o mobilní vozidlo palebné podpory (MPF) pro výsadkové jednotky.

 

Před několika dny BAE Systems v rámci propagace představil vozidlo M8 AGS na výstavě AUSA 2015.

 

"Naším záměrem je začít znovu s diskuzí," uvedl Deepak Bazaz, ředitel nových a obojživelných vozidel v BAE Systems. Dlužno dodat, že americká armáda ještě nevznesla takticko-technické požadavky na vozidlo MPF.

 

Problémem M8 AGS je však více než 25 let stará konstrukce. Jak ale uvedl Bazaz, současný M8 lze vylepšit pomocí technologií z vozidel CV90 a Bradley. Například nový motor oproti starší pohonné jednotce ušetří stovky kilogramů.

 

Video: Video z testování M8 AGS v 90. letech. / YouTube

 

Samotná konstrukce M8 se nijak neliší od hlavních bojových tanků, rozdíl je v hmotnosti, tedy v úrovni pancéřové ochrany.

 

Vozidlo v základním provedení váží 19,25 t, s maximálním přídavným pancéřováním 24,75 t. Samotná korba a věž je vyrobená z keramiky, hliníku a kevlaru. Základní úroveň pancéřování lze zvednout modulárním pancířem nebo bloky dynamické ochrany.

 

Původní M8 byl vyzbrojen dnes již nedostatečným 105mm tankovým kanónem. Teprve pozdější technologický demonstrátor M8 Thunderbolt získal 120mm tankový kanón XM-291. Další parametry zůstaly stejné - posádku tvoří tři výsadkáři a nabíjení kanónu je automatické.

 

Pro současnou verzi se nabízí nejmodernější elektronická, komunikační a senzorická výzbroj, moderní pancéřování nebo systémy aktivních ochrany. Kromě klasického spalovacího motoru lze uvažovat také o hybridní pohonné jednotce, kombinující spalovací a elektrický motor. Hybridní pohonnou jednotkou byl vybaven M8 Thunderbolt.

 

Vozidlo je schopné výsadku na padácích z letadla C-130 Hercules. Těžší C-17 Globemaster III přepraví až tři vozidla M8 AGS.

 

Jaké parametry však BAE Systems v poslední verzi M8 AGS nabízí zatím není jasné. Vše rozhodnou až oficiální požadavky americké armády na nové vozidlo MPF.

 

Zdroj: Defense One

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 21.10.2015 Čas: 14:41

Myslím že tyhle technologie se zmiňovaly kolem projektu GCV, který byl zrušen (nebo odložen - nevim). Pokud by se projekt oživil tak je asi pravděpodobné, že by některá z těchto technologií byla použitá. Kolikrát mi přijde že konstruktéři nepočítají s masovou výrobou (snad až na Oskosh), a pořád se drží technologií vhodných tak akorát na malosériovou výrobu.

avatar
mattea Datum: 21.10.2015 Čas: 12:28

shal: mě by zase zajímalo, jak to dopadlo s těmi podvozky pro lehké tanky lisovanými z jednoho kusu tuším ze slitiny hliníku.

avatar
shal Datum: 20.10.2015 Čas: 20:24

Zajímalo by mě jak dopadl ten americký projekt plastových tanků. Speciální vysokopevnostní plasty měly prý podle testů vydržet i zásah i klasickou protitankovou municí. Ale už je to x let, co jsem o tom slyšel naposledy a nikde žádný výsledek.

avatar
pet.rok Datum: 20.10.2015 Čas: 13:39

deutchman: specialne pre vozidla v kategorii 20t sa uvazuje s 120mm kanonom XM-360.
Lisi sa okrem ineho nizsou hmotnostou, ma ustovu brzdu, automaticky zaver a nema ejektor.
Samozrejme moze strielat zavedenou municiou ako aj tou najnovsou.

avatar
dexnom Datum: 19.10.2015 Čas: 18:41

@Rase
http://www.krasfun.ru/wp-content/uploads/2014/09/246.jpg
tipuju ze ho nikdy neoprasi protoze na prvni pohled to bude extremne nestabilni vozitko jak za jizdy tak za strelby = nepouzitelne..s malou vezi mozna, ale podvozky jsou venku lepsi...

avatar
Rase Datum: 19.10.2015 Čas: 18:16

Trochu se divím že neopráší projekt RDF/LT (uznávám že je todně drobný tank)
http://www.krasfun.ru/wp-content/uploads/2014/09/246.jpg
Přeci jen by tahle věž šla osadit i na Strykera.

CerVus: ani netuším jestli armáda oficiálně něco hledá, myslel jsem že ještě ani pořádně něvědí co chtějí (vím jen proč nepřijali Anderse a hlavně PL-01 - tady šlo o váhu a nechopnost plavby). Pokud už nějak formulovali požadavky tak by se věci mohly začít hýbat

avatar
Deutschmann Datum: 19.10.2015 Čas: 17:31

mattea, logaritmus - děkuji

Já jsem si jen nebyl jist zda je to jen tou odolností (+ silnější motor, podvozek a další věci s tím souvisící).

avatar
skelet Datum: 19.10.2015 Čas: 16:40

RUAG 120mm, má délku hlavě 50ráží, takže v tomto nebude.

avatar
CerVus Datum: 19.10.2015 Čas: 14:39

Rase: Není u toho Polského výběru problém v dělu? Ono sice má normální ráži MBT jenže postrádá délku jejich hlavní, takže tomu bude i odpovídat i nižší průbojnost.

avatar
skelet Datum: 19.10.2015 Čas: 12:56

M8AGS zařízl hlavně projekt FCS.
Sheridany byly tou dobou už hodně jeté (výroba byla ukončena v roce 1970) a už prakticky v ničem nevyhovovaly.
To že se lehký tank musí omezovat na standardní podvozky je pochopitelně nesmysl. Nemusí, jen je to levnější. Ale oproti standardnímu lehkému tanku mají nevýhodu v tom, že v sobě vozí dobře chráněný vzduch. Zatímco u obyč lehkého tanku se chrání jen to nezbytně nutné, a díky tomu může mít při nižší hmotnosti větší ochranu.

avatar
jsk1 Datum: 19.10.2015 Čas: 12:28

ˇM551 General Sheridan měl být komplexně modernizován (nový powerpack, systém aktivní ochrany, úprava pro odpalování BGM71 TOW z havně) a byl by to perfektní bojový prostředek pro podporu výsadku. 20 granátů pr 152mm M81 + 9 TOWů+ RWS s M2 nebo M47) by představovalo bezkonkurenční palebnu sílu na tak malou hmotnost.

avatar
Rase Datum: 19.10.2015 Čas: 12:03

MBT se hlavně nemusí omezovat. Lehké tanky musí splňovat dané rozměry (aby se daly snadno přepravovat), vlezly se na standartní podvozky (třeba zmínění CV90 a ASCOD), tomu odpovídá množství munice, ochrana osádky, dřív i méně elektroniky atd. Rozdělení že MBT je hlavně útočný a lehký tank obraný už dneska neplatí (nebo nemá smysl).
Je zajmavé že Poláci už dlouho hledají náhradu za T-72, která má mít schopnost plavby, mít nízkou váhu, silné pancéřování a 120 mm kanon. Něco jako zmodernizovaný M8 by se jim asi také hodil (byť CV90 se 120mm kanonem nechtěli - Anders a PL-01).

avatar
jj284b Datum: 19.10.2015 Čas: 11:39

lorgarius: nezaviedli ho lebo si mysleli ze kolesove Strykery vybavene 105mm delom budu stacit na vsetko... nestacia

avatar
lorgarius Datum: 19.10.2015 Čas: 10:35

Deutschman- v clanku sa pise :Samotná konstrukce M8 se nijak neliší od hlavních bojových tanků, rozdíl je v hmotnosti, tedy v úrovni pancéřové ochrany.
Napada ma este, ze nesie menej municie a paliva/aj ked mbt bude mat vacsiu spotrebu paliva, tak neviem celkom posudit ci je to vyhoda alebo nevyhoda/, pri niektorých modeloch mozno obojzivelnost.

Inak neviete niekto preco M8 nakoniec USa nezaviedli zrusili? Boli to peniaze, alebo sa domnievali, ze tam kde nebudu dostupne mbt, dokazu zaistit jednotkam palebnu podporu zo vzduchu?

avatar
mattea Datum: 19.10.2015 Čas: 10:27

Deutschmann: pohonná jednotka je menší a lehčí, podvozek je lehčí, celý "korpus" tedy nemusí být tak mohutný, pancéřová ochrana je výrazně nižší. Předpokládám, že vybavení (senzorové, elektronické) bude lehce pokulhávat za MBT, ale nemusí.

arr