Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nová éra legendy: První zálet stíhačky F-16V Viper

Datum přidání 27.10.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 24 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Lockheed Martin před více než týdnem úspěšně dokončil první let víceúčelové stíhačky F-16V Viper. Jedná se o nejnovější a nejmodernější verzi legendární a obchodně nejúspěšnější stíhačky všech dob F-16 Fighting Falcon.

F-16V Viper

Foto: F-16V Viper; větší foto / Lockheed Martin

 

F-16V Viper

První let stíhačky F-16V Viper se uskutečnil 16. října na základně Fort Worth, Texas. Lockheed Martin vyvinul verzi F-16V především pro potřeby vojenského letectva Tchaj-wanu. Na verzi F-16V však lze přestavět jakýkoliv starší letoun nebo vybudovat letoun zcela nový.


“Zájem zákazníků o F-16V zůstává silný a očekáváme, že zájem poroste po tom, co jsme vstoupili do letové fáze programu. Ať už nově vyrobené, nebo vylepšené F-16, F-16V nabízí pokročilé bojové schopnosti pro stávající i nové zákazníky F-16,” uvedla firma Lockheed Martin v tiskovém prohlášení.

 

V současné době Lockheed Martin udrží výrobní linku stíhaček F-16 až do konce roku 2017. Další rozjednané zákazy mohou udržet výrobu až do roku 2020.


Poslední verze F-16V Viper (mezi piloty se F-16 obecně neřekne jinak než “Viper”, tedy “Zmije”) se točí kolem střeleckého radaru s agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) APG-83 s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array) od firmy Northrop Grumman. APG-83 sdílí řadu komponentů z radarů APG-77 (F-22 Raptor) a APG-81 (F-35 Lightning II).


APG-83 SABR poskytuje vyšší výkon, vyšší stupeň víceúčelovosti a zejména provozní spolehlivosti. Radar dokáže simultánně pracovat v režimech vzduch-vzduch i vzduch-země a má větší odolnost proti rušení. Výhodou je i nízká cena.

 

Foto: Technologie SABR od Northrop Grumman. / YouTube


Radar vyniká větším dosahem při vyhledávání i sledování cílů, je mnohem přesnější v režimu mapování terénu i v režimech zabezpečení navedení zbraní a současně pilotovi poskytuje lepší situační výstrahu. Podle výrobce APG-83 poskytuje F-16V radarové schopnosti letadel 5. generace.  


Mezi další klíčové změny F-16V patří upravený kokpit s dvojicí menších postranních barevných displejů a s jedním centrálním velkým displejem. F-16V je rovněž vybaven novým hlavním palubním počítačem nebo automatickým anti-kolizním systém Auto-GCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System)


Auto-GCAS monitoruje okolní prostředí (vyhodnocuje data ze senzorů), a v případě kritické situace, kdy hrozí letounu kolize, se automaticky spustí autopilot a provede s letadlem úhybný manévr, který bezpečně dostane letadlo a pilota z hrozícího nebezpečí.


Hlavním cílem Auto-GCAS je zamezit situaci, která se v leteckém žargonu označuje jako řízený let do terénu (Controlled flight into terrain). Jde vlastně o situaci, kdy je letadlo piloty neúmyslně navedeno do země, hory či jiné překážky. S novým systémem Auto-GCAS už by nemělo docházet k haváriím letadel v důsledku pochybení pilota.


Dalšími prvky jsou nové systémy elektronického boje, výkonnější vnitřní datová síť a nový datalink Link 16 s možností přenášet data přes satelit.

 

Foto: Kokpit F-16V s hlavním středovým displejem. / Elbit SystemsFoto: Kokpit F-16V s hlavním středovým displejem. / Elbit Systems


F-16 v 21. století zůstane

Stíhačka F-16 zůstane v provozu po celém světě minimálně ještě několik desetiletí. Pro řadu zemí F-16V Viper zůstane jedinou ze dvou možností - výkonovou a cenovou konkurenci nabízí prakticky jen švédsky JAS-39 Gripen (Gripen NG).

 

Rusko jednomotorové bojové letouny nevyrábí a čínské stroje zatím výkonově F-16V nebo Gripen NG prozatím nekonkurují. Nemluvě o skutečnosti, že čínská letadla jsou pro řadu zemí politicky nedostupné.


Lockheed Martin je prozatím nejúspěšnější program bojového letadla všech dob. Do dnešních dní Lockheed Martin dodal 4550 letadel F-16, i když řada letadel již nelétá nebo je ve špatném technickém stavu. V současné době se jednotková cena za nejmodernější verze F-16 pohybuje kolem 40 milionů dolarů.


Pokud máme věřit číslům o nákupních cenách i cenách za letovou hodinu, tak nákupní a roční provozní náklady dvou nejnovějších F-16 odpovídají nákupním a provozním cenám jednoho F-35 - při stejném počtu letových hodin ročně.


V současné době se nabízí pro F-16V několik trhů. Tchaj-wan postupně modernizuje všech 145 stíhaček F-16A/B. Tchaj-wanské stíhačky získají zmiňovaný radar APG-83, v jakém rozsahu obdrží i další systémy stroje (např. systémy elektronického boje) F-16V není jasné.


Modernizovat flotilu 134 letadel KF-16C/D Block 52 hodlá také Jižní Korea. Modernizaci zajistí pravě firma Lockheed Martin.


Jedná se také o výrobě nových letadel. F-16V je nyní jedním z uchazečů ve výběrových řízeních v Indonésii (poptává 16 letadel) a ve Spojených arabských emirátech (30 letadel).

 

Zdroj: Lockheed Martin

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 01.11.2015 Čas: 11:16

Luky: mě předtím fungovalo, tak to asi změnili.

Škoda že DVD s původním manuálem skončilo kdo ví kde, ale třeba se k tomu ještě někdy dostanu.

avatar
Luky Datum: 01.11.2015 Čas: 09:53

Tak to se omlouvám...já tam šel z privátního fóra a pustilo mě to.
Snad tohle půjde(?):
https://www.youtube.com/watch?v=QcMOOOulhME
ve 2:04 jsou v současnosti implementované kokpity - everze V tam není (zatím), kvůli příliš moderním systémům

avatar
RiMr71 Datum: 31.10.2015 Čas: 23:08

Díky za tip Luky!
Ale to video je soukromé?

avatar
Luky Datum: 30.10.2015 Čas: 19:33

zdar, pokud je tu nějaký další Falconista, tak benchmarksims dnes-před chvílí vydali (po čtyřech letech) další inkarnaci Falconu 4.0 BMS (v podstatě je to freeware):
https://www.youtube.com/watch?v=O3G2v6Zr2-g

nechci tomu dělat nějaký promo, ale má to implementovaný NASA letový model a neuvěřitelnou spoustu dalších věcí, tisícistránkový manuál atd. atd.
Já už na to nemám moc čas, ale tak čtyřikrát do roka se utrhnu a s postiženými přáteli si zalítám (komunita má i dost RL pilotů a hlavně současných nebo vysloužilých techniků)

avatar
beepee Datum: 30.10.2015 Čas: 19:00

Což samozřejmě nic nemění na tom, že F16 je velmi povedené éro...

avatar
beepee Datum: 30.10.2015 Čas: 18:58

...obchodně nejúspěšnější stíhačky všech dob...
...Do dnešních dní Lockheed Martin dodal 4550 letadel F-16...

MiG21:
Vyrobeno kusů: 11 496 ks (10 645 ks v SSSR, 194 ks v ČSSR, 657 ks v Indii)
https://cs.wikipedia.org/wiki/MiG-21

avatar
pet.rok Datum: 30.10.2015 Čas: 01:20

ano vyzadovallo by to s velkou pravdepodobnostou zasahy do draku lietadla co je krajne nepopularne

avatar
Shania Datum: 30.10.2015 Čas: 00:03

Muž, co zírá na kozy: s největší pravděpodobností to bude z důvodu a to že na to není místo a kvůli tomu tomu dělat změny v konstrukci se nevyplatí. Nevidím jediný důvod proč by integrace IRST senzoru nějak ohrozila F35.

IRST pody nejsou jen pro SH, ale i F15, F16

Např: https://www.flightglobal.com/news/articles/northrop-unveils-openpod-as-usaf-seeks-f-15-irst-413022/

https://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-martin-building-f-16-irst-17025/

http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=177034&stc=1&d=1253686412

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 29.10.2015 Čas: 20:59

Je zvláštní, že navzdory pozitivním zkušenostem ostatních uživatelů letadel 4++, z Evropy, či Ruska, američané, až na polovičaté řešení u F/A- 18 E,F,G, ignorují integrované systémy IRST. V případě F-16 to skoro vypadá jako by si v Lockheed Martin nechtěli kálet do vlastního hnízda se zlatými vejci v podobě F-35...

avatar
Arccos Datum: 29.10.2015 Čas: 16:08

Upřímně by mě zajímalo, co bylo na posledním příspěvku od Shania k mínusování.

avatar
Shania Datum: 28.10.2015 Čas: 12:12

Sokrates: myslím tím že má 4 těžké pilony na každy z nich může dát 2 x AAM a dva lehké pro Aim 9x

http://i619.photobucket.com/albums/tt271/SpudmanWP/4ad7939f.jpg

6 interních bude až někdy okolo roku 2025+

http://i.imgur.com/SKSuldO.png

avatar
Sokrates Datum: 28.10.2015 Čas: 11:19

Shania: Nerozumiem, ako si to myslel v tom prvom riadku, zrejme si spravil preklep v jednom z čísel. Buď myslíš konfiguráciu I/E 4+2 a potom max. 6 alebo 4+4, aby to dohromady dávalo 8. Ak mám správne informácie, tak by to mala byť tá druhá možnosť. Čo sa týka tých 6 AMRAAMov v interných šachtách, tak to máš zrejme pravdu. Doteraz som na takú informáciu nenarazil, ale skúšal som to dnes vyhľadať a senior manager Lockheed Martinu sa skutočne kedysi vyjadril v tomto zmysle. Je to však správa z roku 2007, tak neviem, či to medzičasom neprehodnotili. Na takéto niečo bude zrejme potrebný aj konštrukčný zásah do vnútorných závesníkov. Nemáš náhodou link na nejaký článok, v ktorom by sa tým zaoberali? Prípadne termín, v ktorom sa to plánuje zrealizovať. Predpokladám, že to bude spadať až do Bloku IV. Každopádne, so 6 AIM-120D už by to mohol byť slušný palebný potenciál. Ak teda protivník nebude disponovať sofistikovaným systémom elektronického boja, ktorým by túto výhodu eliminoval.

avatar
Shania Datum: 28.10.2015 Čas: 08:33

Sokrates: 4 interne, 2 externe na tezkych zavesnich, takze maximum 8
6 interne pozdeji
plus 2x áim9x

sance zy by jsi nekdy jakekoliv letadlo videl s takovym nakladem je ale dost mala...

avatar
Sokrates Datum: 28.10.2015 Čas: 07:33

p33341: F-35 nemá zatiaľ ani teoretický potenciál niesť 16 AMRAAMov. V súčasnosti môže mať zavesené 4 AIM-120 vo vnútorých šachtách. Na externých závesníkoch unesie max. ďalšie 4 tieto rakety, lebo závesníky na koncoch krídel by mali byť určené len na ľahšie IR navádzané rakety (AIM-9X, možno ASRAAM). To však nebude skôr ako v roku 2018, kedy by sa mala inštalovať softwarová verzia Block 3F. Dohromady bude môcť mať 8 AMRAAMov, ale na úkor redukcie stealth vlastností.

avatar
pet.rok Datum: 28.10.2015 Čas: 00:47

alexa123: "To bude asi nejaký preklep nie? Koľko kusov sa vyrobilo F86, F4, Mig-15, Mig-21, ...?"

Asi zalezi na tom podla coho sa to posudzuje. Ak podla financneho zisku tak verim ze je to pravda, ak podla poctu vyrobenych kusov tak samozrejme typy ktore si vymenoval su pocetnejsie ako F16. Na druhu stranu aj pocty lietadiel ako takych boli v minulosti daleko vyssie takze 4,5k kusov dnes je naozaj uctyhodne cislo. Len na porovnanie F4 bolo 5k a F86 cca 10k.

arr