Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Datum přidání 17.06.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové nákladní obrněné vozidlo TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) . Podle firemních materiálů nová tatrovka disponuje bezkonkurenčně nejlepší balistickou ochranou v dané třídě vozidel.  

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) /  TATRA TRUCKS

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) /  TATRA TRUCKS

 

Kopřivnická firma má s obrněnými nákladními vozy zkušenosti. Armáda České republiky nakoupila před časem 588 tatrovek T-810 za 2,6 miliardy korun. Část tatrovek (T810-V-P), vyhrazených pro misi v Afghánistánu, si armáda vyžádala se speciální pancéřovou kabinou.

 

Dodavatelem 960kg těžké pancéřové kabiny pro vozy T810-V-P (T810 Valník-Pancéřový) byla česká firma SVOS Přelouč. Balistická ochrana dosahovala základní úrovně Level 1 podle normy STANAG 4569. Kabina tak chránila posádku před standardní municí 7,62mm×51 NATO nebo 5,56mm×45 NATO.

 

TATRA TRUCKS se nyní rozhodla spojit síly s předním výrobcem balistické ochrany, izraelskou PLASAN SASA. Díky česko-izraleské spolupráci se podařilo vyvinout logistické vozidlo TATRA 4 × 4 HMHD s bezkonkurenční úrovní balistické ochrany STANAG 4569 Level 3 - 3a/3b.

 

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) /  TATRA TRUCKS

Foto: Panceřová kabina odolá průbojné munici útočných a odstřelovacích pušek. / TATRA TRUCKS

 

Unikátní pancéřování chrání posádku před průbojnou municí s jádrem z karbidu wolframu v ráži 7,62mm×51 AP WC a 7,62mm×54R B32 API. Stejně tak posádka přežije výbuch 8 kg TNT pod jakýmkoliv kolem nebo místem podvozku.

 

Posádka je kromě pancéřování chráněná i speciálními kompozitními sedačkami, které v případě výbuchu nálože pod vozidlem dokáží absorbovat část přenesené energie. Nový interiér navíc zvyšuje jízdní komfort vozidla TATRA 4 × 4 HMHD.

 

Posádka jistě také ocení mechanický posilovač pomáhající s otevíráním a zavíráním těžkých pancéřových dveří. V případě potřeby lze kabinu vybavit ochranou (přetlaková kabina) proti chemických, biologickým a jaderným zbraním.

 

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) /  TATRA TRUCKSFoto: Speciální sedačky pohlcují energii z výbuchu miny nebo IED.  / TATRA TRUCKS

 

„Taktické nákladní vozidlo TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) je výsledkem nejnovějšího vývoje a je posledním členem rodiny vozidel TATRA, určených pro těžký terén a do náročných přírodních podmínek. Obrněná kabina byla navržená od základu s integrovaným systémem řízení výbuchu a vícevrstvým pancéřovým systémem," dočteme se v oficiálních dokumentech TATRA TRUCKS.

 

Novou tatrovku pohání vzduchem chlazený motor TATRA T3C-928-81 EURO 3 o výkonu 270 kW (367 koní). Převodovka TATRA 14 TS 210L má 14 rychlostí vpřed a dvě vzad. Motor s převodovkou umožňují tatře uhánět rychlostí až 115 km/h (po silnici).

 

Při plné balistické ochraně (Level 3 - 3a/b) TATRA 4 × 4 HMHD váží 12 700 kg. Hmotnost posádky, vybavení a nákladu nemí překročit 6300 kg.

 

Fotogalerie

 

Zdroj: TATRA TRUCKS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
GAVL Datum: 03.07.2014 Čas: 23:22

Opravdu pěkné , jsem rád za spolupráci s Izraelci. Tyto vztahy by bylo dobré rozvíjet v maximální míře. Můžeme se od nich mnohé naučit.

Tatrovky SOGu se mi též velmi líbily, trochu mi to připomínalo SAS za druhé světové , ti sice jezdili lehčími vozy, ale v podstatě princip větší palebná síla menší pasivní ochrana tam je
Už ani nevím, proč vlastně zrušili SOG ?

avatar
krystofmraz Datum: 17.06.2014 Čas: 17:17

Vypadá dobře :-D Jinak co vím tak SOG měl tatrovky bez střechy kabiny proto, že by se s ní nevešli do letadla či tak nějak.

avatar
WalterCZ Datum: 17.06.2014 Čas: 15:42

Dvě Tatry SOT vznikly narychlo na civilních podvozcích Tater 815-2 Terrno (měly jít původně někam do rozvojových zemí), zatímto tohle je Tatra 815-7, jen s upravenou kabinou, jízdní komfort a dovednosti jsou někde úplně jinde. U AČR zatím bohužel moc sedmiček k vidění není (dost jich má Slovensko a Mamut je v Polsku), většinou se jedná o "beta verze" s různými specifickými nástavbami, kvůli odladění a vychytání chyb, ale do budoucna se počítá s tím, že řada 7 by měla nahradit všechny ostatní typy nákladních vozů (kromě T810, tzn. všechny 815, 815-2, 816 atd...), ovšem za jak dlouho a pokud se toho vůbec dočkáme... těžko říct :) Každopádně by to byl krok správným směrem, protože pro armády a vůběc obory, co vyžadují maximální pohyblivost v terénu (+ snadnou rozšiřitelnost o balistickou ochranu) není nic lepšího než sedmičky. Tuhle si například krásně umím představit v IDF.

avatar
Kewlar Datum: 17.06.2014 Čas: 12:49

Charlie: tatrovky sogu jsou bez využití zakonzervovány viz odkaz - http://www.acr.army.cz/scripts/detail.php?id=65094&newsid=65084&listid=8&tmplid=83

avatar
Charlie Datum: 17.06.2014 Čas: 12:27

Jan Grohmann: asi jo, ale oni stejně kabinu uřízli a výzbroj měli na nekrytý korbě. Jinak je to v principu klasická 815 s lepším motorem.

Kam vůbec přišla výzbroj SOGu (právě ty Tatry a další hračky)? Dostali to všechno 601.?

avatar
Jan Grohmann Datum: 17.06.2014 Čas: 12:06

Doplníme: Podobnou tatrovku by jistě ve své době ocenil SOG. :)

arr