TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Pozemní technika

Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Datum přidání 17.06.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové nákladní obrněné vozidlo TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) . Podle firemních materiálů nová tatrovka disponuje bezkonkurenčně nejlepší balistickou ochranou v dané třídě vozidel.  

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) /  TATRA TRUCKS

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) /  TATRA TRUCKS

 

Kopřivnická firma má s obrněnými nákladními vozy zkušenosti. Armáda České republiky nakoupila před časem 588 tatrovek T-810 za 2,6 miliardy korun. Část tatrovek (T810-V-P), vyhrazených pro misi v Afghánistánu, si armáda vyžádala se speciální pancéřovou kabinou.

 

Dodavatelem 960kg těžké pancéřové kabiny pro vozy T810-V-P (T810 Valník-Pancéřový) byla česká firma SVOS Přelouč. Balistická ochrana dosahovala základní úrovně Level 1 podle normy STANAG 4569. Kabina tak chránila posádku před standardní municí 7,62mm×51 NATO nebo 5,56mm×45 NATO.

 

TATRA TRUCKS se nyní rozhodla spojit síly s předním výrobcem balistické ochrany, izraelskou PLASAN SASA. Díky česko-izraleské spolupráci se podařilo vyvinout logistické vozidlo TATRA 4 × 4 HMHD s bezkonkurenční úrovní balistické ochrany STANAG 4569 Level 3 - 3a/3b.

 

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) /  TATRA TRUCKS

Foto: Panceřová kabina odolá průbojné munici útočných a odstřelovacích pušek. / TATRA TRUCKS

 

Unikátní pancéřování chrání posádku před průbojnou municí s jádrem z karbidu wolframu v ráži 7,62mm×51 AP WC a 7,62mm×54R B32 API. Stejně tak posádka přežije výbuch 8 kg TNT pod jakýmkoliv kolem nebo místem podvozku.

 

Posádka je kromě pancéřování chráněná i speciálními kompozitními sedačkami, které v případě výbuchu nálože pod vozidlem dokáží absorbovat část přenesené energie. Nový interiér navíc zvyšuje jízdní komfort vozidla TATRA 4 × 4 HMHD.

 

Posádka jistě také ocení mechanický posilovač pomáhající s otevíráním a zavíráním těžkých pancéřových dveří. V případě potřeby lze kabinu vybavit ochranou (přetlaková kabina) proti chemických, biologickým a jaderným zbraním.

 

Foto: TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) /  TATRA TRUCKSFoto: Speciální sedačky pohlcují energii z výbuchu miny nebo IED.  / TATRA TRUCKS

 

„Taktické nákladní vozidlo TATRA 4 × 4 High Mobility Heavy Duty (HMHD) je výsledkem nejnovějšího vývoje a je posledním členem rodiny vozidel TATRA, určených pro těžký terén a do náročných přírodních podmínek. Obrněná kabina byla navržená od základu s integrovaným systémem řízení výbuchu a vícevrstvým pancéřovým systémem," dočteme se v oficiálních dokumentech TATRA TRUCKS.

 

Novou tatrovku pohání vzduchem chlazený motor TATRA T3C-928-81 EURO 3 o výkonu 270 kW (367 koní). Převodovka TATRA 14 TS 210L má 14 rychlostí vpřed a dvě vzad. Motor s převodovkou umožňují tatře uhánět rychlostí až 115 km/h (po silnici).

 

Při plné balistické ochraně (Level 3 - 3a/b) TATRA 4 × 4 HMHD váží 12 700 kg. Hmotnost posádky, vybavení a nákladu nemí překročit 6300 kg.

 

Fotogalerie

 

Zdroj: TATRA TRUCKS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
GAVL Datum: 03.07.2014 Čas: 23:22

Opravdu pěkné , jsem rád za spolupráci s Izraelci. Tyto vztahy by bylo dobré rozvíjet v maximální míře. Můžeme se od nich mnohé naučit.

Tatrovky SOGu se mi též velmi líbily, trochu mi to připomínalo SAS za druhé světové , ti sice jezdili lehčími vozy, ale v podstatě princip větší palebná síla menší pasivní ochrana tam je
Už ani nevím, proč vlastně zrušili SOG ?

avatar
krystofmraz Datum: 17.06.2014 Čas: 17:17

Vypadá dobře :-D Jinak co vím tak SOG měl tatrovky bez střechy kabiny proto, že by se s ní nevešli do letadla či tak nějak.

avatar
WalterCZ Datum: 17.06.2014 Čas: 15:42

Dvě Tatry SOT vznikly narychlo na civilních podvozcích Tater 815-2 Terrno (měly jít původně někam do rozvojových zemí), zatímto tohle je Tatra 815-7, jen s upravenou kabinou, jízdní komfort a dovednosti jsou někde úplně jinde. U AČR zatím bohužel moc sedmiček k vidění není (dost jich má Slovensko a Mamut je v Polsku), většinou se jedná o "beta verze" s různými specifickými nástavbami, kvůli odladění a vychytání chyb, ale do budoucna se počítá s tím, že řada 7 by měla nahradit všechny ostatní typy nákladních vozů (kromě T810, tzn. všechny 815, 815-2, 816 atd...), ovšem za jak dlouho a pokud se toho vůbec dočkáme... těžko říct :) Každopádně by to byl krok správným směrem, protože pro armády a vůběc obory, co vyžadují maximální pohyblivost v terénu (+ snadnou rozšiřitelnost o balistickou ochranu) není nic lepšího než sedmičky. Tuhle si například krásně umím představit v IDF.

avatar
Kewlar Datum: 17.06.2014 Čas: 12:49

Charlie: tatrovky sogu jsou bez využití zakonzervovány viz odkaz - http://www.acr.army.cz/scripts/detail.php?id=65094&newsid=65084&listid=8&tmplid=83

avatar
Charlie Datum: 17.06.2014 Čas: 12:27

Jan Grohmann: asi jo, ale oni stejně kabinu uřízli a výzbroj měli na nekrytý korbě. Jinak je to v principu klasická 815 s lepším motorem.

Kam vůbec přišla výzbroj SOGu (právě ty Tatry a další hračky)? Dostali to všechno 601.?

avatar
Jan Grohmann Datum: 17.06.2014 Čas: 12:06

Doplníme: Podobnou tatrovku by jistě ve své době ocenil SOG. :)

arr