TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Nová polská minolovka Kormoran II

Datum přidání 02.08.2016    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Václav Kopecký

První polská minolovka třídy Kormoran II začala v Gdaňsku sérií námořních testů. Polsko plánuje koupit tři lodě této třídy - ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) a ORP Mewa (602). Nová plavidla nahradí v polském námořnictvu staré minolovky třídy Projekt 206FM ORP Czajka, ORP Flaming a ORP Mewa ze 60. let minulého století.

Foto: Vizualizace polské minolovky třídy Kormoran II; větší fotoRemontowa Shipbuilding

 

Námořní zkoušky první lodě ORP Kormoran (601) začaly v červenci tohoto roku. Po prvních testech, které proběhly v Gdaňském zálivu, budou následovat zkoušky pohonného systému v Baltském moři.

 

Plavidla třídy Kormoran II jsou prvními v historii polského námořnictva vybaveny pohonem typu Voit-Schneider. Pohon, také známý jako cykloidní pohon, dáva lodi vysokou manévrovací schopnost, jelikož je u něj možné změnit úhel tahu téměř okamžitě. Pohon má také nižší akustickou stopu.

 

Práce na nových minolovkách začaly v roce 2007, ale až v červenci roku 2011 byly zahájeny formální projekční práce. Dne 26. ledna 2013 bylo za dodavatele zvoleno konsorcium společností v čele s Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdaňska.

 

Na vývoji plavidla se podílelo také Centrum Techniki Morskiej a Naval Shipyard. Samotný kontrakt na stavbu tří plavidel v hodnotě 1,2 miliardy zlotých (7,5 miliardy Kč) byl podepsán 23. září 2013.

 

Práce na první lodi ORP Kormoran (601) začaly v dubnu 2014 a plavidlo bylo spuštěno na vodu v září 2015. Podle původního plánu polské námořnictvo obdrží ORP Kormoran (601) na konci letošního roku. Zbývající dvě plavidla polské námořnictvo získá v roce 2019 a 2021.

 

Trup lodi třídy Kormoran II je vyrobený ze speciální francouzské nemagnetické oceli. Výtlak plavidla o délce 58,5 m je 850 tun. Loď je schopna dosáhnout rychlosti 15 uzlů (28 km/h) a urazit vzdálenost až 2500 námořních mil (4630 km). Plavidlo pohání dva dieselové motory MTU 8V369TE74L spojené s dvojicí cykloidní šroubů typu Voit-Schneider.

 

Video: Minolovka ORP Kormoran (601) třídy Kormoran II začala sérii námořních testů. / YouTube

 

Posádku tvoří 45 námořníků a na lodi je možné ubytovat dalších šest osob mimo běžnou posádku. Minolovka Kormoran je primárně určena pro operace v Baltském a Severním moři v polských výlučných ekonomických zónách (do 200 námořních mil od pobřeží).

 

Plavidlo je vybaveno dvěma druhy sonarů a různými minolovnými systémy. Mimo jiné budou z paluby lodi operovat podvodní drony Kongsberg Maritime Hugin 1000 MR a Saab Double Eagle. Oba typy jsou určeny k vyhledávání a likvidaci min.

 

Ve vybavení minolovek najdeme systém Wróbel II s 23mm dvojkanonem, který však později nahradí moderní zbraňový systém s dvojicí 35mm rychlopalných kanónů Oerlikon. Dále má posádka k dispozici dvě odpalovací zařízení přenosných protiletadlových řízených střel.  

 

Kanón ráže 35 mm je komorován na náboj 35×228 mm, maximální dostřel proti vzdušným cílům je 5000 m, proti pozemním/hladinovým 3500 m. Odměr věže je 175° a náměr kanónu -10° až +80°. 

 

Zdroj: Defence24

 

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 02.08.2016 Čas: 17:31

"Video: Minilovka ORP Kormoran (601) třídy Kormoran II začala sérii námořních testů. / YouTube"

...hele, redakce, zas tak malá ta loď není, abyste ji označovali jako "minilovka" :)

arr