Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Námořní technika

Nová polská minolovka Kormoran II

Datum přidání 02.08.2016    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Václav Kopecký

První polská minolovka třídy Kormoran II začala v Gdaňsku sérií námořních testů. Polsko plánuje koupit tři lodě této třídy - ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) a ORP Mewa (602). Nová plavidla nahradí v polském námořnictvu staré minolovky třídy Projekt 206FM ORP Czajka, ORP Flaming a ORP Mewa ze 60. let minulého století.

Foto: Vizualizace polské minolovky třídy Kormoran II; větší fotoRemontowa Shipbuilding

 

Námořní zkoušky první lodě ORP Kormoran (601) začaly v červenci tohoto roku. Po prvních testech, které proběhly v Gdaňském zálivu, budou následovat zkoušky pohonného systému v Baltském moři.

 

Plavidla třídy Kormoran II jsou prvními v historii polského námořnictva vybaveny pohonem typu Voit-Schneider. Pohon, také známý jako cykloidní pohon, dáva lodi vysokou manévrovací schopnost, jelikož je u něj možné změnit úhel tahu téměř okamžitě. Pohon má také nižší akustickou stopu.

 

Práce na nových minolovkách začaly v roce 2007, ale až v červenci roku 2011 byly zahájeny formální projekční práce. Dne 26. ledna 2013 bylo za dodavatele zvoleno konsorcium společností v čele s Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdaňska.

 

Na vývoji plavidla se podílelo také Centrum Techniki Morskiej a Naval Shipyard. Samotný kontrakt na stavbu tří plavidel v hodnotě 1,2 miliardy zlotých (7,5 miliardy Kč) byl podepsán 23. září 2013.

 

Práce na první lodi ORP Kormoran (601) začaly v dubnu 2014 a plavidlo bylo spuštěno na vodu v září 2015. Podle původního plánu polské námořnictvo obdrží ORP Kormoran (601) na konci letošního roku. Zbývající dvě plavidla polské námořnictvo získá v roce 2019 a 2021.

 

Trup lodi třídy Kormoran II je vyrobený ze speciální francouzské nemagnetické oceli. Výtlak plavidla o délce 58,5 m je 850 tun. Loď je schopna dosáhnout rychlosti 15 uzlů (28 km/h) a urazit vzdálenost až 2500 námořních mil (4630 km). Plavidlo pohání dva dieselové motory MTU 8V369TE74L spojené s dvojicí cykloidní šroubů typu Voit-Schneider.

 

Video: Minolovka ORP Kormoran (601) třídy Kormoran II začala sérii námořních testů. / YouTube

 

Posádku tvoří 45 námořníků a na lodi je možné ubytovat dalších šest osob mimo běžnou posádku. Minolovka Kormoran je primárně určena pro operace v Baltském a Severním moři v polských výlučných ekonomických zónách (do 200 námořních mil od pobřeží).

 

Plavidlo je vybaveno dvěma druhy sonarů a různými minolovnými systémy. Mimo jiné budou z paluby lodi operovat podvodní drony Kongsberg Maritime Hugin 1000 MR a Saab Double Eagle. Oba typy jsou určeny k vyhledávání a likvidaci min.

 

Ve vybavení minolovek najdeme systém Wróbel II s 23mm dvojkanonem, který však později nahradí moderní zbraňový systém s dvojicí 35mm rychlopalných kanónů Oerlikon. Dále má posádka k dispozici dvě odpalovací zařízení přenosných protiletadlových řízených střel.  

 

Kanón ráže 35 mm je komorován na náboj 35×228 mm, maximální dostřel proti vzdušným cílům je 5000 m, proti pozemním/hladinovým 3500 m. Odměr věže je 175° a náměr kanónu -10° až +80°. 

 

Zdroj: Defence24

 

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 02.08.2016 Čas: 17:31

"Video: Minilovka ORP Kormoran (601) třídy Kormoran II začala sérii námořních testů. / YouTube"

...hele, redakce, zas tak malá ta loď není, abyste ji označovali jako "minilovka" :)

arr