Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Námořní technika

Nová ruská fregata Admirál Gorškov v roce 2018

Datum přidání 27.12.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 29 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle Alekseje Rachmanova, prezidenta ruské Spojené loďařské korporace (USC), první vlajková fregata Projektu 22350 třídy Admirál Gorškov vstoupí do služby ruského námořnictva v příštím roce. Fregaty třídy Admirál Gorškov jsou největší a nejpokročilejší vojenské lodě stavěné ruským loďařským průmyslem od konce Sovětského svazu.

Foto: Fregata Admirál Gorškov stejnojmenné třídy / Public Domain

 

Dokončení první fregaty třídy Admirál Gorškov je dlouho očekávanou událostí. Od konce pádu Sovětského svazu, kromě obřích strategických a útočných jaderných ponorek, Rusko vyrábělo pouze menší bojové hladinové lodě, jako jsou korvety a raketové čluny. Zmíněné fregaty se mají stát hlavními bojovými loděmi ruského námořnictva. Samotné ruské námořnictvo odhaduje potřebu na 20 až 30 fregat této kategorie.


Fregata, stejně jako celá nová třída, je pojmenována po Sergeji Georgijeviči Gorškovovi, který velel Sovětskému námořnictvu po většinu času jeho poválečné existence


Kýl první lodě Admirál Gorškov byl v loděnicích Severnaya Verf v Petrohradu položen již v roce 2006 a původně se s předáním lodě námořnictvu počítalo v roce 2011. První zkušební plavba se ale uskutečnila až v roce 2014 – od té doby loď na testovacích plavbách překonala více než 45 tisíc námořních mil.


Za dlouhou stavbou jsou problémy jak finančního, tak technického a personálního rázu ruských loděnic. Jak uvedl Igor Ponomarev, generální ředitel loděnicí Severnaja Verf (kde vznikají zmíněné fregaty) a viceprezident USC, obecným problémem ruských loděnic je to, že byly v dobách Sovětského svazu vytvořeny pro čistě vojenskou výrobu.

 

Prakticky všechny ruské civilní lodě vyly postaveny zeměmi socialistického tábora, Finskem a řadou dalších zemí. V současné době se tak ruské loděnice snaží vybudovat kapacity pro výroby civilních lodí a získat tak další prostředky pro svůj rozvoj.


Problém tedy je, že po skončení Sovětského svazu ruské loděnice trpěly prudkým propadem výroby vojenské výroby. To se odrazilo nejen na nízkých příjmech, a tedy na omezených investicích do vývojových/výrobních kapacit loděnic, ale také odchodem “mozků” z oboru. Ruské loděnice se tak de facto na první lodi třídy Admirál Gorškov znovu učí stavět moderní fregaty.


Velký problém nastal navíc v roce 2014 po ruské anexi Krymu. První dvě lodě třídy Admirál Gorškov dostaly ještě plynové turbíny ukrajinské společnosti Zorja-Mašprojekt. Avšak vzhledem k zákazu vývozu ukrajinských vojenských technologií do Ruska musel Kreml zadat výrobu nových turbín ruské společnosti NPO Saturn. Nové turbíny pro třetí stavěnou loď mají být certifikovány v roce 2020.


Video: Testování fregaty Admirál Gorškov v roce 2015. V čase 1:27 střelba z bojového modulu 3М89 Palaš. / YouTube

 

Ostatně stále odsouvané zavedení nových fregat třídy Admirál Gorškov donutilo ruské námořnictvo v roce 2010 zadat stavbu menších a jednodušších fregat Projektu 11356 třídy Admirál Grigorovič. Fregaty třídy Admirál Grigorovič konstrukčně přímo vychází z indických fregat třídy Talwar (vylepšená verze sovětských fregat Projekt 1135 Burevestnik; třída Krivak III) stavěných ve stejné loděnici (JSC Jantar v Kaliningradu) pro indické námořnictvo. První tři lodě třídy Admirál Grigorovič již převzala černomořská flotila.

 

Rovněž první tři fregaty Admirál Grigorovič používají ukrajinské turbíny. Nicméně podle nejnovějších informací je stavba dalších tří fregat třídy Admirál Grigorovič zastavena, protože loděnice firma NPO Saturn zatím nedodala pohonné systémy. O nových ruských turbínách zatím nejsou bližší technické informace, ale pravděpdobně budou určeny jako pro fregaty třídy Admirál Grigorovič, tak pro fregaty třídy Admirál Gorškov.

 

Podle posledních zpráv ruské námořnictvo převezme první fregatu Admirál Gorškov v roce 2018. "Bohužel nemáme šanci v letošním roce vztyčit vlajku nad Gorškovem,” uvedl Rachmanov. 

 

Video: Testy střel s plochou dráhou letu 3M14 Kalibr a námořního kanónu ráže 130 mm. / YouTube

  

Odložení zavedení lodě do ruského námořnictva souvisí podle Rachmanova s požadavkem námořnictva, aby se provedly další testy nových raketových systémů protivzdušné obrany (PVO) Polimet-Redut (9K96 Redut). "Testování nových raketových zbraní fregaty pokračuje, takže loď nebude letos přeřazena do námořnictva. Doufáme, že se to stane v roce 2018," uvedl Rakhmanov.

 

Četné vylepšení lodě opravdu změnilo loď do plovoucí laboratoře,” dodal Rachmanov. Samotná loď pak má být již plně dokončena. Rachmanov dodal, že s předáním druhé lodě Admirál Kasatonov se rovněž počítá v roce 2018.

 

Hlavní doménou nových fregat třídy Admiral Gorškov je právě systém PVO Polimet-Redut. Protiraketový a protiletecký prostředek vyrábí koncern Almaz-Altej na základě systému S-400, resp. S-350 Víťaz. Polimet-Redut dokáže používat celou řadu interceptorů, od malých a hbitých 9M100 s dosahem 10 km až po větší střely 9M96E2 s dosahem 120 až 150 km.

 

Video: Detailní záběry na celou fregatu Admirál Gorškov. / YouTube

 

Unikátností je studený start interceptorů z vertikálních sil pomocí stlačeného vzduchu. Systém vymrští střelu do výšky 30 m a ještě “za studena” se střela natočí ve směru blížícího se cíle. Teprve poté dojde k zapálení raketového motoru. Díky tomu dokáží střely 9M100 s infračervenou hlavicí ničit vzdušné cíle již 500 m od lodi.

 

Celkově fregaty třídy Admirál Gorškov pojmou až 128 nejmenších střel 9M100 nebo 32 největších 9M96E2. Koncern Almaz-Altej ale nabízí pro Polimet-Redut celou řadu interceptorů různých výkonů a schopností.

 

Samotná fregata Admirál Gorškov je 135 m dlouhá, má výtlak 4500 t a dokáže vyvinout rychlost až 29,5 uzlů (55 km/h). Dominantní hlavňovou výzbrojí je 130mm kanon A-192M na přídi, raketovou protilodní a protizemní výzbroj představuje 16 podzvukových střel Kalibr-NK nebo stejný počet nadzvukových protilodních střel Oniks.

 

Celkem čtyři fregaty Projekt 22350 mají být předány ruskému námořnictvu do roku 2025. „Očekáváme, že čtyři fregaty dodané do roku 2025 budou totožné s vedoucí lodí třídy Admirál Gorškov. Poté bude projekt vylepšen,“ řekl Vladimír Tryapichnikov, vedoucí oddělení pro stavbu lodí ruského námořnictva.

 

Zdroj: BMPDTopwarTASS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jara Datum: 23.01.2018 Čas: 20:20

Double
V to případě se omlouvám

avatar
Double Datum: 23.01.2018 Čas: 20:03

bola to reakcia na darkstyle, ale nevadi..

avatar
Jara Datum: 23.01.2018 Čas: 19:54

Double to má být reakce na můj poslední koment? Protože jestli ano tak dost hloupá nemyslíte ?

avatar
Double Datum: 23.01.2018 Čas: 00:19

10-20 Burk-ov vs 1 Kirov..
velmi zmysluplne porovnanie....

avatar
Jara Datum: 22.01.2018 Čas: 23:41

Ten systém PVO Redut a hlavně studenty start interceptoru se mi zda hodně zajímavý ... možná by bylo zajímavé srovnat tento systém s něčím co je třeba na type 45? To by mohl být dobry článek :)

avatar
darkstyle Datum: 03.01.2018 Čas: 15:33

cpt. morgan

jedna je vec je rychlost v atmosfere a ina vo vesmire..
trenie, gravitacia ti nic nehovori?
SM-3 tu rychlost ako pise shania dosahuje vo vesmire nie v atmosfere..
a nejako som este nepocul o tom, ze ma zirkon lietat vo vesmire..
ak je to pravda, rad sa necham opravit..

inak k tomahawk - jeden ci dva burk-y dokazali vystrelit naraz 55 stirel na syrske letisko.. a pochybujem, ze by isli na 100% toho co daju.. povedzme na 70%..
ak by isli proti kirovu... tak ich pojde aspon 10.. moze aj 20.. ale budme skromny..
800-1600 striel, ktore pridu naraz ku kirovu..

inak nech ma kirov kolko chce rakiet - kolko ich dokaze vyvrhnut naraz a kolko ks rakiet dokaze identifikovat naraz.. ovela menej..

to len taka odbocka..

hej lowband /3D VHF/co svieti ako stromcek.. ktory bude zniceny ako prvy v konflikte a maju nato dokonca specialne bomby americania je fakt riesenie jak..

Pisalo sa, ze je rusko v popredi pri EMP utoku, nie pri elektronickom boji..
nemyl si pojmy s dojmamy.. uz od 80tich rokov ked vysiel growler boli a ostali pozadu pri elektronickom boji..

avatar
Shania Datum: 02.01.2018 Čas: 22:55

Cpt. Morgan: Zircon může mít cestovní rychlost okolo Mach 7, ale hodně vysoko, ale pokud loď na kterou míří neletí na orbitu, při sestupu dolů atmosferou musí nutně zpomalit na rychlost okolo Mach 3... A při střelbě na kratší vzdálenosti se nemusí na tu max rychlost dostat, protože bude muset letět v nižších vrstvách atmosféry.

Zircon tedy překoná vzdálenost velmi rychle a nedává moc času na reakci, ale pořád tu jde o minuty, navíc s obrovskou signaturou ve velké výšce.

Co se týká SM-3, uvědomuješ si, že se jedná o rychlosti a vzdálenosti mimo atmosferu?

LRASM má šanci na úplné překvapení cíle, tzv vůbec nemusí zjistit, že je pod utokem a když, tak kompletně obejde (současnou) obranu dlouhého a středního dosahu a s terminálním manévrováním na vyhnutí se CIWS, navíc s možností nasazení velkého množství střel rychle kdekoliv na světe díky B-1B.

Jak si prosím přišel na to, že jsou v elektronickém boji napřed?:D To že na to US Army kašlali ještě neznamená že i ostatní složky, u letectva a namořnictva to rozhodně neplatí. Evropa je na tom také výborně, minimálně u letectva.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 02.01.2018 Čas: 20:36

Dobre radary maju rusi tiez, a v tomto poli nie je ziadna zazracna technologia, ktoru by nemali vyvinutu. Pre modernizaciu Su 57 pracuju na optoelektronickom radare, rovnako napreduju aj v kvantovych radaroch. Cim chce byt USA napredu v radaroch? USA stavia vsetko iba na X a S AESA, a ziadne ine technologie nedokazu efektivne utilizovat. Napriklad v 3D VHF radaroch su rusi jednoznacne dalej. Tiez v kvantovych IRST, explozivnom EMP,.. su x-rokov napred v elektronickom boji, co bolo viackrat pisane aj tu na AN. Ze su USA v radaroch nejak mimoriadne za vodou je len klasicke klise na obraz zapalkovych krabiciek z Peliskov..

Missile gap to je a poriadny, lebo reakcny a efektivny cas je pri hypersonickych strelach natolko stlacany, ze v podstate neexistuje efektivna obrana. Kvalitativne novu uroven poskytuje samotna rychlost a tym aj kineticka energia prostriedku, ktory velmi pravdepodobne napacha na cieli vazne skody aj po zasahu od PVO. Slimacie Tomahawky su v tomto uplne mimo moznosti. Napr. Kirovy maju na palube 16 x CIWS s palebnou silou 10000/min z 30 mm kanonu + kazda stanica ma este aj 50 AA rakiet- na taku palbu nebude stacit ani 100 Tomahawkov. Rychlost utoku je jednoducho kvalitativny skok, ktory nicim nenahradis.

Testovat staticky motor scramjetu mozes iba nejaku zmensenu verziu, lebo veterny tunel s mach 10 do ktoreho sa zmesti bojovy prostriedok v realnej velkosti nemaju a ani mat nebudu. Motor scramjet je iba jeden z mnohych problemov pri hypersonikoch a ostatne budes testova iba male modely? S takym vyskumom je aj 2050 sibenicny termin.

Zirkon ma deklarovanu max. 9800 km/h, co bude rychlost v zavere utoku. Cestovnu rychlost ma od 6100 do 7300 km/h. Ziadny motor schopny podzvukoveho letu nema a ako iste vies, scramjet v rychlostiach pod 4500 km/h nefunguje vobec.Zirkon ma iba startovaci raketovy booster na dosiahnutie rychlosti potrebnej pre zapalenie scramjetu a potom uz iba ten scramjet na hlavny let. Na podzvuk by musel este mat na konci pod raket. boosteromeste aj obycajny turbojet. To by sa do standardneho VLS na lodiach naozaj nevoslo :-).

A co hovori sedliacky rozum na udaj, ze SM-3 tiez vypustana z lodnych VLS ma udavany dolet 2500 km rychlostou 16200 km/h? To je prehnane oproti Zirkonu v rychlosti 2 X, v dolete 2.5 X , teda spolu 5 X a este k tomu SM-3 nevie dychat atmosferu a vezie si okyslicovadlo so sebou, co znamena o polovicu menej paliva v nadrzi, ktoru zabera aj kyslik a uz nehovoriac o celkovo horsej ucinnosti raketovych motorov oproti scramjetu a aj oproti raketovym motorom na kvapalne palivo. Dohromady ma teda SM-3 udavany cca. 12-15 X vacsi vykon ako Zirkon, ktory sidli v podobne objemnom lodnom VLS. Co na to hovori sedliacky rozum tebe?

avatar
darkstyle Datum: 02.01.2018 Čas: 15:57

Bude ako bude..

aj pomalsim vies trafit rychlejsie..
ak mas dobry radar..
A tam je gap kde..?

plus ako vies mohutne amerika stavia na vyvoj laseru..

A ten je rychlejsi a presnejsi ako je scramjet..
A kedze sramjet vyvija obrovsku rychlost a s nou spojene obrovske trenie a s nim je spojena vysoka teplota - a ta zial bohu roztopy hocijaky protinater..
a aj tie natery su v ovela vatsich plienkach ako su scramjety v USA..

inak motor scramjetu mozes s kludom testovat na pozemnom testovacom pode - teda neviditelne pre nepriatela..
hlavny vedec pre vyvoj v USA army hovori jasne - klzak 2025, 2030 strela.. 2040 posadkovy stroj 2050 bezposadkovy stroj.. oni sa ponahlat nemusia..


ano maximalna rychlost sedi, aj keby mali to palivo vyvinute pre dolet - kludne..
ale ono to leti k cielu podzvukovo.. v tichom mode, aby to nevydavalo radarovu stopu, a ked sa priblizi podla vopred zadavanych dat do oblasti, zapne radar, najde ciel a zapne scramjet.. a vtedy ide tou rychlostou..
ale neni to stealth.. takze to v slepej casti svojho letu moze detekovat napriklad F-35 alebo AWACS a vyslat proti tomu protistrelu bud SM-3 alebo SM-6.. a znicit to..
vies kolko paliva to zere? kolko to musi byt velke ked by si chcel 1000km preletiet rychlostou 9800km/h??? a 3000t vazacia fregata popri kopec inych veciach ich bude mat 8.. uz len ked sa zamyslis sediackym rozumom zistis, ze to nemoze letiet celu dobu na taku vzdialenost takou rychlostou..

avatar
Cpt. Morgan Datum: 02.01.2018 Čas: 00:57

darkstyle, neviem skadial cerpas info o rezimoch a parametroch zirkonu, podla mna su to len spekulacie. Oficialne vyjadrenia sa tykaju tak maximalnej dosiahnutej rychlosti 9800 km/h a doletu 1000 km, na co uz bolo vyvinute nove palivo, a nie ze sa bude vyvijat. Vyvoj je ukonceny davnejsie, testy pomaly tiez a v tomto roku bude operacne nasadeny na Nachimova. Dokonca Gorskovy budu mat po 16 kusov a Grigorovice kazdy po 8. Zirkon je hotovy zbranovy system s nasadenim tento rok.

SM-3 nie je ziadny hypersonik, pretoze je pohanana raketovym motorom. To by sa aj prvej ICBM R-7 mohlo hovorit hypersonik... :-) Termin Hypersonicke strely sa pouziva pri pohonoch cerpajucich atmosfericky kyslik, teda scramjet. Tam amici nemaju nic nasaditelne ani v najblizsej dekade a aj tie niekolkosekundove pokusy maju len vdaka tomu, ze v 1992 sa ucastnili ako pozorovatelia na testoch ruskeho Cholodu a dostali transfer technologie. Rusi hypersonicke strely vyvijaju od 70. rokov a Kh-80 Meteorit, Kh-90 Gela a Cholod, dosiahli hypersonicke rychlosti v podobe hotovych zbranovych systemov uz na zaciatku 80. rokov. Okrem toho maju rusi ukonceny vyvoj do zbranovej podoby Ju-71 s rychlostou letu 11200km/h a Ju-74 (uspesne testovane v 2015 a 2016) a aj hypersonickeho klzaku pre ICBM Sarmat, ktora ich bude niest az 24 kusov.

Amici maju iba skusobny technologicky demonstrator ako Boeing Wawerider) Ich X-43 dokazala letiet najdlhsie 12 sekund a X-51 letel najdlhsie 210 sekund (Mach 5.1), pricom zo styroch testov sa v druhom a tretom scramjet motor vobec nezapalil a zlyhala aj aerodynamicka konstrukcia draku, ktora sa zacala rozpadat.

USA v tomto zaostavaju za rusmi dekady. Aj Cina ich predbehla so svojim WU-14, ktory je uz vo faze testov ako hotovy zbranovy system (aj ked je to iba klzak) a nie iba technologicky demonstrator pre dalsi zakladny vyskum. Amici z tejto novej "misssile gap" pisu dost neprijemne reporty a bude hur...

avatar
darkstyle Datum: 30.12.2017 Čas: 12:36

cpt. morgan

zirkon nie je plne hypersonicka strela..

ma dva casti - jeden hypersoicky a jeden "klasicky"..
ma mod s doletom ako balisticka strela 750km - tam ju SM-3 vie dat dole..
a pri nebeznepcnejsom mode 250- 500km..
pise sa, ze sa vyvija aj 1000km dolet /uz sa nevie v akom mode/, ale to je len vo vyvoji.. uz len taka sranda ako novy druh paliva sa na to musi vyvinut.. a potom aj motor.. atd. atd..

ale i tak funguje tak, ze sa nehypersonicky priblizi k svojmu cielu a potom sa zapne scramjet na par desiatok km, ktory ma penetrovat obranu..
len je dost velka sanca, ze obranca uvidi ovela skor strelu a vystreli po nej SM-6 a zostreli ju ked nebude v hypersonickom mode..

svojim sposobom je aj toto niekolkosekundovy hypersonic :D, presne to comu sa ty vysmievas /obaja vieme, ze skor niekolko desatsekundovy aj pri USA aj pri Rusku/..

tot vsjo..

avatar
Karlos73 Datum: 29.12.2017 Čas: 18:26

K Project 22350 Gorshkov
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/01/06/admiral-gorshkov-class-russia-in-detail/

avatar
Jan Grohmann Datum: 29.12.2017 Čas: 15:32

Něco o plynových turbínách - https://www.kommersant.ru/doc/3509148?query=%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%B5%D0%B9%20%D0%A7%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%B7%D0%BE%D0%B2

Jejich sériová výroba má začít v roce 2018.

avatar
StandaBlabol Datum: 29.12.2017 Čas: 10:35

Givi,

ano mají 3 typy a výzkumné a vývojové práce na nich mají být ukončeny v prosinci 2017. Jenže nikde nepíší, že jsou pro Admirála Grigoroviče.

Grigorovič byl nouzovka, protože Gorškov se děsně vlekl. Spuštěn na vodu byl 2006 a zařazen do služby má být (snad) až příští rok. Protože Rusko nové fregaty potřebovalo, objednalo v roce 2010 snadno dostupné Grigoroviče. Ty už předtím vyráběli jako třídu Talwar pro Indii. Tři už stihli zařadit do služby, poslední tento měsíc.

Ale v okamžiku, kdy Gorškova už snad zvládli a pro Grigoroviče by museli vyvinout a integrovat nový motor jejich další stavba nedává smysl. Proč na ně plýtvat finančními prostředky a kapacitou loděnic, když Gorškov nabízí mnohem víc?

avatar
givicz Datum: 28.12.2017 Čas: 22:16

Standablabol.. jenomže izvestie píší něco jiného... jinak tady je video, kde uvádí že NPO Saturn vyrábí 3 typy marine gas turbine, které pokrývají výkonostní řadu od 7000 hp do 27500 hp...

https://www.youtube.com/watch?v=MPblgWT2BZ8

arr