TACTICAL PRO

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Události

Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti

Datum přidání 27.01.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 118 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy novou ruskou lehkou víceúčelovou stíhačku MiG-35. Podle velitele ruského letectva generálporučíka Viktora Bondareva se MiG-35 stane jediným typem lehké stíhačky v ruském letectvu.

Foto: MiG-35; větší foto / Public domain

Foto: MiG-35 při dnešní slavnostní prezentaci. / YouTube

 

Dosud ruská média spekulovala o nákupu pouze 30 stíhaček MiG-35 pro ruské letectvo. Podle Bondareva ale MiG-35 nahradí v ruském letectvu všechny lehké stíhačky. Bondarev typ ani počet nahrazovaných stíhaček neuvedl, ale s jistotou půjde o frontové stíhací letouny MiG-29.

 

Dnes má ruské letectvo ve výzbroji přibližně 350 stíhaček MiG-29, z toho 200 strojů je uloženo ve skladech. Ze 150 MiGů-29 je pak pro okamžité nasazení (cca 66 %, dle slov Sergeje Šojga) připraveno odhadem 100 stíhaček MiG-29 (s ohledem na nutnou údržbu a servis).


V ruském letectvu úkoly vzdušného boje kromě MiGů-29 (max startovací hmotnost 20 000 kg) zajišťují především těžší stroje Su-27/30 (max 30 450 kg), Su-34 (max 45 100 kg) a vynikající záchytné stíhačky MiG-31 (max 46 200 kg). Pro porovnání - jednomotorová lehká západní stíhačka F-16 má maximální startovací hmotnost 19 200 kg.


„Tento letoun (MiG-35 - pozn. red.) je potřeba, jelikož Su-27, Su-30, Su-34 a Su-35 jsou poměrně těžká letadla a MiG má poměrně lehké stroje. MiG-35 obsadí pozici lehkého frontového stíhacího stroje, jejichž part již poměrně stárne. Bojový potenciál MiG-35 je velký, charakteristiky jsou velmi dobré. Pouze lituji, že se mi již nepodaří zalétat si na těchto výborných strojích," uvedl bývalý náměstek velitele ruského letectva generálplukovník Nikolaj Antoškin.


Podle Bondareva však “nějaký čas pomine” než MiG-35 nahradí všechny MiGy-29 v ruském letectvu. Nové MiGy-35 má podle generála dostat i slavný akrobatický tým ruského letectva Stříži, který dosud létá na MiG-29. Bondarevrovněž vyzdvihl velký exportní potenciál MiGů-35, zejména v zemích, které provozují stíhačky MiG-29.


Za, jemně řečeno, kuriózní informaci (nebo typ propagandistického boje) lze považovat vyjádření ředitele ruské Federální služby vojensko-technické spolupráce Anatolije Punčukama, podle kterého mohou mít o MiGy-35 zájem Polsko, Slovensko nebo Bulharsko - tedy členové NATO.

 

Video: Slavnostní představení MiGu-35 veřejnosti a potenciálním kupcům. / YouTube

 

“MiG-35 může být zajímavý pro evropské země, jako je Bulharsko, Slovensko a Polsko, které stále provozují MiGy-29,” uvedl Punčukam potenciálním zahraničním kupcům (z asi 20 zemí) během slavnostní prezentace.


Není třeba dodávat, že nákup stíhaček MiG-35, zejména Polskem a Slovenskem, se z politických důvodů blíží nule. S největší pravděpodobností Polsko vymění MiGy-29 za stíhačky F-16 a Slovensko za stíhačky Gripen.


Prodej letounů do zahraničí podpořil také Vladimír Putin: ”Spoléháme, že tento stroj posílí jak naši armádu, tak i vojenské letectvo. Toto letadlo má i dobrý exportní potenciál. Myslíme tím, že ve více než třiceti zemích je aktivně využíván jiný stroj — MiG-29 a že v těchto zemích byla vytvořena dobrá infrastruktura pro používání této stíhačky.”

 

MiG-35 navazuje ve vývojové řadě na typy MiG-29K/KUB a MiG-29M/M2. Nový "mig" nabízí zvýšení bojové efektivity, univerzálnost (schopnost útočit na vzdušné, pozemní i námořní cíle) a lepší provozní vlastnosti. Konstruktéři se také soustředili na větší spolehlivost draku, motorů a avioniky letadla - tedy na vlastnosti, které ovlivňují provozní náklady a operační nasaditelnost.

 

Video: Letová demonstrace MiGu-35 z dnešního dne (27.1.2017). / YouTube


Podle Sergeja Korotkova, generálního ředitele firmy Mikojan-Gurevič (MiG), MiG-35 dosáhne maximální rychlost Mach 2,23 a bude mít akční rádius 1,5× větší, než původní MiG-29.


MiG-35 je sice využívá design a aerodynamiku MiG-29, ale přináší do ruského letectva řadu pokročilých technologií. Například nový radar FGA-29 Žuk-AE (typu AESA) dokáže sledovat až 30 cílů na vzdálenost 60 km. Na maximální detekční vzdálenost radar uvidí “jen” velká letadla, jako jsou bombardéry (B-1, B-52) nebo velká tankovací/dopravní letadla.


Podle Jurije Sljusara, prezidenta OAK, testy sériových MiGů-35 začaly ve čtvrtek, sériová výroba a dodávky ruskému letectvu se rozběhnou v roce 2019. Je to tedy o rok později, než zprávy uváděly ještě před několika dny. Počátečních operačních (bojových) schopností první letka MiGů-35 dosáhne v roce 2020, případně v roce 2021.


MiG-35 měří na délku 17 m, prázdná  hmotnost je 11 000 kg a nosnost zbraní 7000 kg. Pro porovnání - prázdná/maximální startovací hmotnost stíhačky F-35A je 13 199 kg / 31 800 kg a nosnost zbraní 8100 kg.

 

Zdroj: TASS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jj284b Datum: 12.02.2017 Čas: 18:51

jeden postreh z F-16.net:

As with everything on the internet, the moment Russia or China release a cartoon drawing of a weapon, it is assumed to be automatically in service, operational, thousands deployed, and an immediate existential threat which renders all US weapons obsolete and useless.

Meanwhile, Russia just got R-77s in service last year...

avatar
Marthy Datum: 06.02.2017 Čas: 10:16

Hm,dal by se Mig-29 přestavět na Mig-35,teoreticky,nebo je to konstrukčně zcela rozdílný letoun a musí se postavit od základu nový?
Jinak,pokud s těch starých Mig-29 nevytvoří modernizací mig-35,či nějakou opravdu nabušenou verzi Mig29,potom za tu cenu kterou do nich Srbové vloží by k nim museli dostat spostu náhradních dílů (motory),množství moderní munice...jinak bych nerozuměl tomu proč by Srbové takový "dar"přijali...

avatar
stirling Datum: 06.02.2017 Čas: 09:27

Marthy: Zajímavý postřeh, někdo zde psal, že za takovou cenu bude nová "35ka", tak to asi moc nevychází...

avatar
Marthy Datum: 06.02.2017 Čas: 01:21

Teď jsem někde zaslechl že za opravu a modernizaci 6-ti Mig-29 které Rusko "daruje"Srbsku Srbové zaplatí 185 M Eur.Takže přes 30M Eur na opravu a modernizaci jedné Mig-29...to je teda hodně mastná cena.Ty darované letadla asi budou v ne zrovna dobrém stavu,nebo se budou modernizovat hodně zevrubně.

avatar
Laci Datum: 04.02.2017 Čas: 14:17

Viděl už někdo někdy někde jednomístnou verzi MiGu-35, nebo vyrobené exempláře existují pouze ve dvoumístných variantách?

avatar
Olivav Datum: 04.02.2017 Čas: 09:05

ROFAR bude mít nižší dosah. No ten L-band u T-50 je veden jako radar, takže funkce zatím neznámá. Nepíší, že pouze IFF. No a RAM sice L-band vlny pohlcuje ale je to násobně méně než u X-band. Problém je s určením pozice a jiných dat o cíli a ten L-band T-50 je dost malý, což může být problém tam asi zázraky neudělá ani postproces dat.

avatar
KOLT Datum: 03.02.2017 Čas: 23:28

Marthy, a skutečně je použití L-band radaru k čemukoliv jinému než k IFF potvrzené? Já jen, že ani na stránkách výrobce o tom ještě poměrně nedávno nic nebylo. A s ohledem na rozměry takovéto antény by se ani nějaké zásadní výkony v detekci stealth čekat nedaly. Nehledě na to, že přesvědčení spousty lidí, že stealth letadla na nižších frekvencích září jak vánoční stromeček, je poněkud, ehm, nepřesné :-) I tam je jejich radarový obraz výrazně snížený, jen prostě ne tolik, jako ve vyšších pásmech.

avatar
Marthy Datum: 03.02.2017 Čas: 23:16

Nevím,ale v letounu T-50 jsou pro detekci letounů stealth použity radary zabudované v křídlech,pracují v pásmu "L",teda 1-2GHz...
Kromě toho má standartní radar v přídi,vysokofrekvenční,pásmo "X".

avatar
KOLT Datum: 03.02.2017 Čas: 22:37

A nebude díky vysoké frekvenci také obecně nižší dosah? Měl jsem dojem, že ROFAR se řeší právě kvůli rozlišení, ne kvůli objevování stealth objektů na velkou vzdálenost. Od toho jsou radary v L-band.

avatar
Olivav Datum: 03.02.2017 Čas: 16:33

Máš pravdu ROFAR to nevyřeší. Ten bude RAM pohlcovat stejně jako X-band, ale bude dátal lepší rozlišení a bude horší jej rušit. Tím ROFARem jsem reagoval na to rozlišení.

avatar
jj284b Datum: 03.02.2017 Čas: 14:13

nemyslim ze by ROFAR mal znamenat prekonanie STEALTH ako to prezentuju.. predse len ide o vysokofrekvencny radar, tym padom jeho prekonanie bude mozne za pouzitia specializovanych RAM naterov.. takze US budu maximalne musiet pouzit novy RAM nater pre STEALTH lietadla.

avatar
Olivav Datum: 02.02.2017 Čas: 22:27

No k těm radarům Rusi tvrdí jak budou mít ROFAR, ale i dle zdrojů http://rbth.com/defence/2016/01/21/with-new-radar-the-pak-fa-fighter-can-detect-any-stealth-aircraft_561275 t vypadá, že US air force je bude mít dříve 8,4 mil USD co na celý program dává rusko je nic vporovnání s USA kde tam už v roce 2014 nateklo 110 mil USD. S AESA ujel Rusům vlak a ROFAR asi dopadne podobně.

avatar
jj284b Datum: 02.02.2017 Čas: 17:25

tak hlavne AESA v MiG35 ani nahodou neobstoji porovnanie s modernymi AESA radarmi, podla zverejnenych dat ma ZUK-AM v SAR rozlisenie len 0.5m.. pre porovnanie Irbis-E ma v rovnakom mode rozlisenie 3m

Pre porovnanie, rozlisenie 3m odpoveda US radarom pouzivanym v 80tych rokoch, pricom v 1991 Airforce povazovalo radar s rozlisenim vacsim ako 0.3m nevhodny na operacie proti Irackym SCUDOM. Na automaticku detekciu/identifikaciu vozidiel treba rozlisenie 0.1m alebo mensie...

To tiez znamena, ze take Su-35s je dnes co sa tyka Air to Ground na urovni F-15E v 1991..

no spat k ZUK-AM, znamena to tiez ze bandwidth radaru je celkom nizsky, odhad je cca 270-300Mhz co znamena ze ten radar ani nahodou nebude zvladat narocnejsiu vymenu dat s ostatnymi strojmi.. pre porovnanie, moderne AESA maju BW okolo 2ghz, s output power average 10-20W

avatar
Henrich7 Datum: 02.02.2017 Čas: 15:42

Mig 35 je ozaj ako vyvozny artikel vhodny iba pre krajiny ktoré si drahšie stíhačky nevedia dovoliť. Ale tiež súhlAsím s článkom, že krajiny ako Poľsko alebo Slovensko neprichádzajú do úvahy z politických dovodov. Musia sa skôr obrátiť na tradičných odberateľov, ktorí od nich kupujú aj suchoje, či pripadne nepotrebujú aj letku ľahšich stíhačiek.

avatar
Serrafin Datum: 01.02.2017 Čas: 16:22

Ruská éra byly vždycky dobrá. O tom není žádná. Ani Mig35 nebude úplně špatné letadlo. Ale bít se hrdině v prsa, že ho od roku 2018 , pardon 2019, začnou sériově vyrábět mi přijde směšné až trapné. Slibují / vyhrožují letadlem, které je o celou generaci starší, v okamžiku, kdy jeho potenciální konkurenti o generaci modernější už létají v počtech stovek kusů ( F22, F35). A dokonce jejich dříve nešikovní žáci, už provozuji pár kousků J 20tek. Asi je tam něco špatně bych řekl.

arr