Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?

Datum přidání 04.04.2012    Rubrika rubrika: Události     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před pár lety projevilo Polsko zájem o cvičné a bojové lehké letouny. Původního tendru se účastnila i firma Aero Vodochody, ale odstoupila, když polská armáda požadovala, aby stroje byly schopné létat nadzvukovou rychlostí a měly digitální řízení letu. Nakonec však k nákupu nedošlo, protože polská strana z důvodu finančních tendr zrušila.

L-159 ALCA

Foto: L-159 s podvěšenou výzbrojí / Michal Polák

 

V těchto dnech se však pro český letoun L-159 ALCA otevírá u našich severních sousedů druhá šance, neboť polská armáda vyhlásila novou soutěž. Tentokrát ale již nepožaduje nadzvukové a tak pokročilé (drahé) stroje.

 

Polská armáda skrze inspektorát pro výzbroj (Inspektorat Uzbrojenia) zveřejnila takzvanou žádost o informace (Request For Information), kde požaduje nákup pokročilého výcvikového systému pro polské vojenské letectvo. Samotný nákup je složen ze tří částí. Nejdůležitější části je nákup 16 lehkých cvičných-bojových strojů. Další jsou výcviková část (např. letový simulátor, výcvik pilotů) a jako poslední je logistické zázemí.

 

Žádost o informace byla odeslána všem předním výrobcům cvičných proudových letounů – včetně Aero Vodochody. Výrobci mají do 30. května předložit předběžné nabídky, které mají obsahovat nejen náklady na pořízení samotných letounů, ale i náklady na výcvik, logistiku, provozní náklady, ale i náklady (sankce pro polskou armádu) na odstoupení od smlouvy.

 

polské F-16

Foto: Nové stroje budou složit především pro výcvik pilotů polských stíhaček F-16 C/D Block 52+ / Polské ministerstvo obrany

 

Poláci předpokládají, že letouny budou sloužit v armádě minimálně 30 let, s tím, že průměrný roční nálet každého stroje se bude pohybovat kolem 250 - 300 hodin. U pozemních simulátorů (letový simulátor, simulátor katapultáže a pro pozemní obsluhu) se počítá s roční vytížeností kolem 600 - 800 hodin ročně.

 

Oproti předchozím požadavkům, není nyní vyžadována u strojů schopnost nadzvukového letu a také chybí požadavek na digitální řízení (fly-by-wire). Podobné požadavky plní jen jihokorejský stroj KAI T-50 a italský Alenia Aermacchi M-346, které však oproti svým podzvukovým konkurentům jsou patřičně dražší. S novým zadáním se tak okruh možných soutěžících rozšiřuje, jak o český bitevník L-159 ALCA, tak třeba i o britský Hawk od BAE Systems.

 

Polské výběrové řízení je obrovská šance pro letoun L-159 ALCA. Český výrobce může Polákům nabídnout jak moderní letoun, tak i pokročilý letový simulátor. Navíc již nějakou dobu léta dvoumístná výcviková verze L-159 T1, což je zásadní předpoklad pro úspěch v podobných tendrech. Pro Čechy šance mluví i fakt, že v případě potřeby, můžou velmi levně Polákům odprodat přebytečné letouny L-159, které v počtu 36 kusů leží ve skladech Armády České republiky.

 

Zdroj: Altair

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr