TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Události

Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?

Datum přidání 04.04.2012    Rubrika rubrika: Události     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před pár lety projevilo Polsko zájem o cvičné a bojové lehké letouny. Původního tendru se účastnila i firma Aero Vodochody, ale odstoupila, když polská armáda požadovala, aby stroje byly schopné létat nadzvukovou rychlostí a měly digitální řízení letu. Nakonec však k nákupu nedošlo, protože polská strana z důvodu finančních tendr zrušila.

L-159 ALCA

Foto: L-159 s podvěšenou výzbrojí / Michal Polák

 

V těchto dnech se však pro český letoun L-159 ALCA otevírá u našich severních sousedů druhá šance, neboť polská armáda vyhlásila novou soutěž. Tentokrát ale již nepožaduje nadzvukové a tak pokročilé (drahé) stroje.

 

Polská armáda skrze inspektorát pro výzbroj (Inspektorat Uzbrojenia) zveřejnila takzvanou žádost o informace (Request For Information), kde požaduje nákup pokročilého výcvikového systému pro polské vojenské letectvo. Samotný nákup je složen ze tří částí. Nejdůležitější části je nákup 16 lehkých cvičných-bojových strojů. Další jsou výcviková část (např. letový simulátor, výcvik pilotů) a jako poslední je logistické zázemí.

 

Žádost o informace byla odeslána všem předním výrobcům cvičných proudových letounů – včetně Aero Vodochody. Výrobci mají do 30. května předložit předběžné nabídky, které mají obsahovat nejen náklady na pořízení samotných letounů, ale i náklady na výcvik, logistiku, provozní náklady, ale i náklady (sankce pro polskou armádu) na odstoupení od smlouvy.

 

polské F-16

Foto: Nové stroje budou složit především pro výcvik pilotů polských stíhaček F-16 C/D Block 52+ / Polské ministerstvo obrany

 

Poláci předpokládají, že letouny budou sloužit v armádě minimálně 30 let, s tím, že průměrný roční nálet každého stroje se bude pohybovat kolem 250 - 300 hodin. U pozemních simulátorů (letový simulátor, simulátor katapultáže a pro pozemní obsluhu) se počítá s roční vytížeností kolem 600 - 800 hodin ročně.

 

Oproti předchozím požadavkům, není nyní vyžadována u strojů schopnost nadzvukového letu a také chybí požadavek na digitální řízení (fly-by-wire). Podobné požadavky plní jen jihokorejský stroj KAI T-50 a italský Alenia Aermacchi M-346, které však oproti svým podzvukovým konkurentům jsou patřičně dražší. S novým zadáním se tak okruh možných soutěžících rozšiřuje, jak o český bitevník L-159 ALCA, tak třeba i o britský Hawk od BAE Systems.

 

Polské výběrové řízení je obrovská šance pro letoun L-159 ALCA. Český výrobce může Polákům nabídnout jak moderní letoun, tak i pokročilý letový simulátor. Navíc již nějakou dobu léta dvoumístná výcviková verze L-159 T1, což je zásadní předpoklad pro úspěch v podobných tendrech. Pro Čechy šance mluví i fakt, že v případě potřeby, můžou velmi levně Polákům odprodat přebytečné letouny L-159, které v počtu 36 kusů leží ve skladech Armády České republiky.

 

Zdroj: Altair

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr