TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Nová vozidla pro francouzské speciální jednotky

Datum přidání 25.01.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 32 komentářů    autor autor: Václav Kopecký

Francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojování (Direction Générale de l’Armement) podepsalo 30. prosince loňského roku kontrakt se společností Renault Trucks Defense (RTD) na dodávku nových vozidel pro francouzské speciální síly. O dodávku vozidel měly zájem také společnosti Nexter a Lohr.

Foto: Základem nového těžkého vozidla PLFS francouzských speciálních sil se stane typ Sherpa Light od RTD; větší foto / RTD

Foto: Základem nového těžkého vozidla PLFS francouzských speciálních sil se stane typ Sherpa Light od RTD; větší foto / RTD

 

RTD v rámci zakázky, jejíž výše nebyla zveřejněna, navrhne a následně vyrobí celkově 443 lehkých vozidel v hmotnostní kategorii 3,5-4 tun a těžkých vozidel o hmotnosti10-11 tun.


Lehké vozidlo VLFS (Véhicules Légers des Forces Spéciales) bude dodáno v počtu 241 kusů, těžké vozidlo PLFS (Véhicules Lourds des Forces Spéciales) v počtu 202 kusů. Prvních 25 těžkých vozidel v „předsériové variantě" RTD dodá ještě letos, jelikož je třeba urgentně doplnit stavy. Zbytek vozidel francouzské speciální síly dostanou do konce roku 2018.


Francie spustila vyběrové řízení na nová speciální vozidla v roce 2014. V únoru roku 2015 však došlo k zastavení připravovaného kontraktu, neboť nabízená vozidla nesplňovala požadované specifikace.


O definitivním řešení bylo rozhodnuto až na sklonku loňského roku. Na základě prosincové smlouvy nový typ lehkého vozidla VLFS nakonec vývine a vyrobí společnost Panhard, patřící do skupiny RTD. Výrobu těžkých vozidel pak obstará mateřská RTD.


Další společnost Essone Sécurité zajistí dodávky společných komponentů pro oba typy vozidel.


Francouzské speciální jednotky nutně potřebují nahradit dosud používaná vozidla, neboť jejich životnost se v mnoha případech rychle chýlí ke konci. Může za to zejména dlouhodobé nasazení v zahraničních misích, a také nesystematické nákupy v minulých letech.


Například vozidlo VPS (Véhicule de Patrouille Spécialisé), které je jedním z nahrazovaných typů, bylo dodáno v omezeném množství na základě urgentních požadavků armády. Vozidla VPS byly dodány velmi rychle, což se projevilo na jejich nevalné kvalitě a množství technických problémů.

 

Video: Reportáž magazínu Army Recognition o vozidle Sherpa Light. / YouTube


Nově vyvíjená lehká vozidla VLFS nahradí dosud používané stroje Peugeot P4 PATSAS a VPS používaná pozemní armádou a LRVP/Land Rover Defender zavedená u námořnictva. Díky sjednocení vozového parku u různých částí speciálních sil se má docílit levnějších provozních nákladů a zjednodušení logistiky.


Lehká vozidla VLFS jsou určená pro průzkumné a bojové mise a dlouhodobé operace v nepřátelském prostředí. Vozidla v konfiguraci 4x4 získají kulomety do ráže 12,7 mm.


Těžký typ PLFS bude z největší pravděpodobností přímo odvozen od vozidla Sherpa Light od RTD. Jedině tak je možné stihnout dodávku prvních kusů PLFS během tohoto roku. Vozidla Sherpa Light u francouzských speciálních jednotek nahradí letité stroje ACMAT VLRA.


Sherpa Light s pohonem 4x4 je dodáváno v několika variantách. Hmotnost vozidla je v rozmezí 7,9 až 10,4 tun, dle zvolené konfigurace a odpovídá tak požadavku na těžké vozidlo PLFS.


Maximální rychlost je 110 km/h, dojezd na 165l nádrže je v této verzi až 1400 km. Sherpa Light Special Forces umožňuje přepravu čtyř mužů. Na vozidlo je také možné namontovat dodatečnou balistickou a protiminovou ochranu.


Vozidla je možné přepravovat v běžných transportních letounech jako A400M a C-130. Sherpa Light Special Forces lze vybavit kulomety ráže 7,62 mm a 12,7 mm nebo 40mm granátometem. Teoreticky je možné na vozidlo osadit i 20mm rychlopalný kanón.

 

Zdroj: Opex360

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 28.01.2016 Čas: 15:07

pro niko: Šestka jezdila v Astánu kde čím. Pravda, spoustu z toho měla asi půjčené od Amíků. Každopádně není problém LMV dokoupit, pokud by si o ně speciálové řekli.

avatar
mattea Datum: 28.01.2016 Čas: 12:46

KOLT: uznávám mýlku a děkuji za doplnění informací :)

avatar
niko Datum: 27.01.2016 Čas: 09:16

No ale ziadne u specialnych jednotiek. Tie maju len otvorene Defendery.

avatar
Vrata Datum: 27.01.2016 Čas: 09:01

Pamatuji si, ze IVECO LMV se kupovalo kolem 100 kusu, podle WIKI.en jich mame 120ks.

avatar
juhelak Datum: 27.01.2016 Čas: 08:03

tak v projektu Titus je Tatra zapojená, Titus je sice vetší, ale ACR ho bude pouzivat na podobné veci. T
Btw vega se tu vyvinula, i kdyz se zavádět nejspis nikam nebude.

Kolt: s tim ivecem más pravdu, na to sem uplne zapomel, díval jsme se na nej ale nenašel jsem kolik kusu v armádě je.

avatar
KOLT Datum: 26.01.2016 Čas: 19:39

Balistika na Pandury se ale u nás vyvíjela...

avatar
mattea Datum: 26.01.2016 Čas: 18:46

Knaak: dovolím si nesouhlasit. Vyvinout auto, které je spolehlivé, nenáročné a výrobně nepředražené není jednoduché. vyvinout takovéhle auto ještě s balistickou ochranou je už hodně složité a drahé.
Krom značně velkého balíku financí je k tomu zapotřebí buď know-how nebo dlouhé roky vývoje kvalitního teamu, který tady asi taky teď úplně není - ne s ohledem na vývoj té balistické stránky...

avatar
KOLT Datum: 26.01.2016 Čas: 18:07

pro juhelak: Já vám nevím, ale přijde mi, že přesně na tyto potřeby máme Iveca.

avatar
Knaak Datum: 26.01.2016 Čas: 18:00

A co Tatra? Určitě by nebyl velký technologický problém vyrobit podobné vozidlo jako VLFS 4x4. Kdyby dostala firma pobídku, armáda odebrala více kusů a export by tež nebyl marný. Pokud by k tomu AČR přistoupila správně, nemusela by to být další korupční aféra.

avatar
juhelak Datum: 26.01.2016 Čas: 17:28

ještě dodatek..to s tim UAZ je fakt nadsázka samozrejme.. ale proste tohle je uplne jinej typ vozidla..kajman a supacat sou otevreny typy...tohle je spis jak titus nebo vega. a takovej typ vozidla nemame.

avatar
juhelak Datum: 26.01.2016 Čas: 17:22

Když sem tu debatu natukl, tak samo sem vedel ze máme ještě kajmany a defendery, ale porád mi prijde ze to je uplne jinej typ vozidla pro uplne jiny ucely..že v ACR není přímo vozidlo na přepadvu mensich jednotek nebo prosty presuny a zaroven chranené jako je humvie nove jltv od onkosh a nebo ten australsky Hawkei.

k tomuhle frantikovi nemuzu srovnávat kajmana, to uz spis tituse nebo ten UAZ.

avatar
niko Datum: 26.01.2016 Čas: 16:11

Chlapi ja sa nehadam. Vlastne mi to je jedno kam tie auta pojdu. Predpokladam upso, lebo ten utvar zatial nema nic. No kludne to moze byt obmena Defenderov.

avatar
KOLT Datum: 26.01.2016 Čas: 15:55

pro niko: Nikdo neříká, že je nedostane UPSO, jen to prostě nevíme. Ovšem Nesher uvažuje zcela správně, Kovboje bude potřeba nahradit v horizontu několika let, protože prostě jsou staré a nové se nevyrábí. Také se může stát, že nová vozidla půjdou Šestce a Kovbojové dožijí u UPSO.

avatar
niko Datum: 26.01.2016 Čas: 15:52

Nesher nikdy sa pokial viem nikto nevyjadril, ze SOV Defendery v zlom technickom stave. Tak nespekuluj. ;) Naproti tomu je potreba vyzbrojenia UPSO bojovymi vozidlami neodskriepitelny fakt. Takze nevytvaraj hypotezy a drz sa faktov. ;)

avatar
Nesher Datum: 26.01.2016 Čas: 15:39

Niko
Kovboj byl zaveden někdy v roce 2007, tedy dnes je těm autům okolo 8 let, za dalších 6-7 let jim okolo 15. Navíc balistická ochrana 0.

arr