Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Vojenská výstroj

Nové balistické vesty pro Armádu ČR

Datum přidání 13.02.2015    Rubrika rubrika: Vojenská výstroj     komentáře 45 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Armáda České republiky nakoupí pro své vojáky 2291 balistických vest CZ Combat za cenu 68 milionů korun. Vesty dodá armádě Česká zbrojovka. Vesta CZ Combat vychází z vesty Fenix Combat (resp. TBV Combat) od českého výrobce ALP Army.

Foto: Na obrázku je původní model TBV Combat (Taktická Balistická Vesta Combat), resp. Fenix Combat. Vesta CZ Combat přímo vychází z tohoto modelu. / ALP Army

Foto: Na obrázku je původní model TBV Combat (Taktická Balistická Vesta Combat), resp. Fenix Combat. Vesta CZ Combat přímo vychází z tohoto modelu. / ALP Army

 

Fenix Combat vs. CZ Combat

CZ Combat je modifikací vesty Fenix Combat, kterou ALP Army uvedl na trh před sedmi lety. Vestu používal v Afghánistánu Útvar speciálních operací Vojenské Policie – tedy dnes již rozpuštěný SOG (Special Operation Group). Dlužno dodat, že vesty si někteří vojáci pořídili i za vlastní peníze.

 

V současné době vesty Fenix Combat používá např. 601. skupina speciálních operací.

 

Model CZ Combat, který byl prezentován v České televizim, se na první pohled lišil dvěma modifikacemi. CZ Combat získal nový typ vazby (patentovaná UKV-2 od ALP Army) pro uchycení sumek a výstroje. Druhou změnou je použití šňůry (pravděpodobně „paracord") se zapínacím trojzubcem místo stahovacího popruhu.

 

Prezentovaná hmotnost vesty je 7,7 kg bez vložených balistických plátů. Měkkou balistiku tvoří 24 vrstev tkaniny, které chrání vojáka před střepinami (650 m/s) a pistolovými náboji až do ráže .44 Magnum.

 

Zajímavostí, a zřejmě i světovým unikem, je integrovaný hydrovak o objemu 3 litry. Připomeňme, že většina světových balistických vest má možnost připevnit dle potřeby externí kapsu pro hydrovak na nosnou vazbu.

 

Součástí nákupu jsou i balistické pláty chránící vojáka před puškovými a kulometnými náboji až do ráže 7,62×54 mm. Stejnou ráži používá i široce rozšířená odstřelovací puška, resp. puška pro přesnou střelbu, SVD Dragunov. Počítá se nákupem předních a zadních balistických plátů, včetně menších plátů chranící boky uživatele.

 

Certifikace

Za zmínku stojů jistě skutečnost, že zadavatel požadoval certifikát pro měkkou i tvrdou balistiku podle starší normy NIJ 0101.04. V současné době mají přední světoví výrobci své vesty již certifikovány podle nejnovější normy NIJ 0101.06.

 

Novější norma vyžaduje (resp. testuje) vyšší balistickou odolnost, vyšší odolnost proti mnohonásobným zásahům, testuje „uměle stárnutí“ vesty a také odolnost proti nepříznivým vlivům prostředí – při testech je vesta například na 30 minut ponořená kompletně do vody.

 

Hlavní odlišností mezi normami NIJ 0101.04 a NIJ 0101.06 můžete najít na stránce High.com (anglicky). Dlužno dodat, že certifikace jednoho modelu podle nejnovější certifikace přijde až na 25 000 dolarů (606 000 Kč) oproti 3300 dolarům u NIJ 0101.04.

 

Balistická vesta nebo nosič plátů?

Vesta CZ Combat nahradí v české armádě vesty VOP 2009 a NPP 2006 od výrobce SMP Liberec. V případě NPP 2006 však nejde o náhradu, protože NPP 2006 je lehkým nosičem balistických plátů, zatímco CZ Combat je plnohodnotná balistická vesta.

 

Nosič plátů se vyžaduje u jednotek, které potřebují větší volnost pohybu. Nosiče jsou méně objemnější a výrazně lehčí. Jejím úkolem je především chránit hrudní koš uživatele před puškovými náboji.

 

Naproti tomu balistické vesty jsou určeny primárně pro patrolování, kde se očekává „nastřelení“ nebo výbuch nastraženého výbušného zařízení IED (Improvised Explosion Device). Vesty jsou objemnější a těžší, ale poskytují lepší balistickou ochranu na větší ploše těla.

 

Ostatně i CZ Combat lze vybavit širokou škálou odnimatelných balistických doplňků, rozšířující ochranu na větší část těla.

 

"Podstatné na vestě je, že je zde chránič beder a chránič krku. To byl problém, se kterým se setkávala řada jednotek – troufám si říct, že i naše jednotky – v zahraničí," řekl Petr Vávra z vedení České zbrojovky v rozhovoru pro ČT24.

 

Chrániče paží, ramen, krku a třísel jsou řešeny „pouze“ balistickým štítem z měkké balistiky. Například tříselný štít tak nechrání uživatele před puškovými náboji.

 

Podle některých názorů je toto problém, neboť povstalci v Afghánistánu jsou „instruování“ mířit právě do podbřišku, kde voják není chráněn tvrdou balistikou. V podbřišku se nachází srdečnice. Při porušení srdečnice dochází k vykrvácení a smrti do několika málo desítek sekund.

 

Na druhé straně, povstalci v Afghánistánu většinou používají útočné pušky AK-47, s kterými je přesně mířená střelba na větší vzdálenost velmi obtížná. Podle jiných názorů je tak cílená střelba do oblasti pod vestou krajně obtížná až nemožná.

 

Nejlepší vesta za nejlepší cenu?

Během představení bylo uvedeno, že vesta CZ Combat je díky rychloodhozu vhodná i pro výsadkáře. Jedná se o nešťastné vyjádření, které je nutno uvést na pravou míru. Při vysazení na padáku nebude mít výsadkář tuto vestu jistě na sobě.

 

Čeští vojáci dostanou vesty, které mají plnit to, co se od nich očekává. Zda však vojáci dostanou to nejlepší na trhu za nejlepší cenu necháme na čtenářích. O vhodnosti vesty pro různé spektrum operací, necháme také rozhodnout čtenáře.

 

Na závěr je nutno dodat, že Armáda České republiky nepožadovala předložení funkčního vzorku zájemců k otestování. O výherci se rozhodlo na základě výrobcem deklarovaných parametrů. O tom zda vesta plní podmínky zájemce, tedy Armády České republiky, rozhodnou vojenské zkoušky.

 

Zdroj: Česká televize, ALP Army

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
suchrochanek Datum: 31.03.2015 Čas: 09:38

Borci, mám prosbu. Je tu někdo, kdo měl tu možnost nosit NPP 2006 nebo VOP 2009? Moc by mi pomohlo, kdybych se mohl zeptat na pár otázek... Když tak mail s.roma@seznam.cz

avatar
milvin Datum: 20.02.2015 Čas: 20:01

Pro Jura 99.
Postřeh o AZ pravdivej.
Chci jenom osvětlit, proč to tak je. Jedná se pouze o můj názor a postřeh.
AZ - nadšenci = vlastenci.
Je několik čet AZ, které cvičí s pravidelnou armádou, přímo u útvarů.
Pak jsou roty které jsou pod KVS.
Myslím si že by mohl vzniknout záložní prapor. Struktura rámcová. Uložená technika, velení rot a struktura velení čet od velitele čety po velitele družstev. Ti všichni vojáci z povolání, kteří mají již něco odsloužíno, skušenosti, mise.
U tohoto utvaru by se neustále cvičilo s AZ. Každý týden nějáká četa za pul roku třeba celá rota a tak podobně. Samozřejmě kompletně vybavit technikou,
Tohle by mělo daleko větší efekt. Máte připravený další prapor pro nenadálou situaci.
Je to trochu zjednodušené, ale nechci zabíhat do podrobností. Bylo by to nadlouho.

avatar
milvin Datum: 20.02.2015 Čas: 19:49

Chtěl bych doplnit můj příspěvek a zároveň jsem rád, že se rozproudila trochu diskuze.
Každá balistická vesta, má několik částí.
Samostatný obal s potiskem, vrchní část.
Uvnitř balistické desky. Přední, zadní, boční.
Antišoková vloška, většinou pod deskou.
Měkká balistika, vlákno v několika vrstvách.
V případě poškození, některé části, ukončení životnosti, stačí vyměnit zmíněnou část balistické vesty.
Samotný obal pokud není fatalně poškozený, používáním, výcvikem, bojovou činnosti, může sloužit dále i několik let.
Ostatní balistika se může měnit i s ohledem na nástup novějších a modernějších materiálu.
Záměrně jsem proto napsal pořízení vest pro celou armádu.
Samozřejmě že používaných by bylo z 20 000 tis. , i s misema,odhadem
6 000 - 7 000 tis. kusů. Zbytek uložen u útvarů.
Spočítejte si, kolik je bojových útvarů a dostanete se k skutečnému stavu nasaditelných sil. Zbytek logistika, letectvo, pidiútvary, a pupkáči co jsou strašně důležití a bez nich to nejde.

avatar
Jura99 Datum: 17.02.2015 Čas: 08:12

left: 10let uteče jako nic :). Z helem by se stal pouze vítaný kšeft pro army shopy (za korunu od armády koupit a za tisícovku prodat). Ale jo, chápu tě, vybavit a vystrojit 20tis. "bodáků" by pro zemi naší velikosti měla být základní povinnost.

avatar
Left Datum: 16.02.2015 Čas: 18:17

To Jura99: Jasně, chápu. ACH garantuje balistické vlastnosti 10 let, což zas tak málo není. Na druhou stranu si myslím, že třeba 15 let stará ACH bude rozhodně přínosnější než "blembáky" z 60. let. Výhledově - alespoň to tak vypadá - se tak jako tak kevlar používat nebude. Např. nástupce ACH - ECH (Enhanced Combat Helmet) je z polymerů, které rozhodně mají výrazně delší životnost než kevlar.

avatar
KOLT Datum: 16.02.2015 Čas: 11:39

Tak mě napadá, jak je na tom s životností Dyneema oproti Kevlaru?

avatar
Jura99 Datum: 16.02.2015 Čas: 08:06

left: každý výrobek z kevlaru, vč. helmy, má celkem omezenou životnost, resp. záruku na balistické vlastnosti, cca 5-10let. To není zrovna mnoho na to, aby se nakoupilo 20tis. přileb na sklad nebo pro AZ, které cvičí párkrát do roka.

avatar
Left Datum: 16.02.2015 Čas: 00:48

Říkal jsem si, zda sem dám odkazy na ta videa, o kterých jsem se v minulých příspěvcích zmiňoval. Nakonec jsem se rozhodl, že ano, byť jsou poměrně naturalistická. Pokud se nepletu, tak v minulosti sem typově podobný odkaz dával pan Grohmann (pod článkem o helmě Revision Batlskin).

Na videa níže se rozhodně NESMÍ dívat nikdo mladší 18 let. Nedoporučuji je slabším povahám, ale jsme na webu na jakém jsme, tak doufám, že takových tu mnoho není.
Videa jsou řazena nejen podle pravděpodobnosti, že by balistika měla smysl, ale i podle míry brutality - v případě, že se vám aktuální video zdá moc drastické, rozhodně nedoporučuji otevírat to další.

Chtěl bych otevřít otázku, zda by v těchto případech z praxe - z bojů na východě Ukrajiny - pomohla kvalitní balistika. Mimo jiné asi pochopíte, proč jsem dříve napsal, že právě (nejen) kvůli nedostatku kvalitní balistiky "ukrajinští vojáci umírají skoro jako zvířata".

1) Ambush autobusu s UA vojáky:
https://www.youtube.com/watch?v=WVLbzmLhh0E
2) Ambush náklaďáku s UA vojáky:
https://www.youtube.com/watch?v=Vd01bkacifU

Zvažte sledování:
3) Někdy balistika už bohužel nemá vůbec smysl:
https://www.youtube.com/watch?v=OoEnVCitaL0

avatar
Left Datum: 16.02.2015 Čas: 00:18

To JosefŠ: Tohle je přesně problém, který se týká všech kapitol státního rozpočtu (tj. úřadů a ministerstev). Peníze na konci roku radši narychlo někde utratí, než aby jim zbyly, a příští rok dostali méně. To je ale zacyklený problém kvůli špatně nastavenému systému (nebo vlastně spíš zajetému chování), který absolutně nemotivuje k úsporám, ale jen ke zbytečnému plýtvání. Osobně znám celou řadu příkladů z vícero institucí...

To psovod: Je ale docela peklo se v tom zorientovat. Nota bene u většiny zakázek (i ukončených) není uveden počet nakoupených kusů, ať už jde o ponožky, helmy nebo ruční zbraně. Co se týče helem, tak tam zas kvůli stupidním názvům také člověk není moudřejší - např. "Přilba ochranná pancéřová" nebo "Přilba 2006".

To malvin: Vzal jste to trochu moc jednoduše, ale víc, co chcete říct a souhlasím :). (Možná tedy až na tu poslední část)

avatar
JosefŠ Datum: 15.02.2015 Čas: 22:58

Přidám taky svoje zkušenosti s hospodařením AČR, potažmo MO.

Když jsem v 15 začal chodit na brigádu, pracoval jsem u firmy, která jezdila po východních čechách sekat trávu ve vojenských objektech. Každý podzim se opakovala jedna věc.... v listopadu jsme přijeli do voj. objektu posekat trávu, která se naposled sekala v říjnu. Od tý doby vyskočila asi o 2 cm a dál už by nerostla. Tak proč se to sakra seká? Prostě a jenoduše... Objekt má na trávu "vyfasováno" X peněz. Pokud mu (veliteli objektu) však zbyde XY peněz za to, že se jednou neposeká z jakéhokoliv důvodu. Nemůže ty to ušetřené peníze převést na jiné věci např. opravy objektů atd. Tyto ušetřené peníze mu budou sebrány a příští rok už je nedostane. Tak to radši nechaj posekat zbytečně, aby ty peníze dostali i příští rok... co kdyby. Toť moje zkušenosti. Bohužel.

avatar
milvin Datum: 15.02.2015 Čas: 22:36

Vzhledem k tomu, s jakou intenzitou je na východě Ukrajiny používáno dělostřelectvo a raketové zbraně, dochazí k zranění střepinami velkého počtu vojáků a to i ve vzdálenosti od linie bojů.
Otázka : Copak udělá střela s Gradu s plechovou přilbou vzor. ČSLA a s vestou NPP 2006.
Myslím, že AČR a MO, by na tuto situaci mělo reagovat velice rychle a to kvalitním nákupem ochraných pomůcek pro svoje zaměstnance, protože podle pravidel bezpečnosti práce, jsou za toto ze zákona zodpovědni.
Nákup by měl zahrnovat jak neprůstřelné vesty tak doplňky , brýle, nákoleníky, rukavice, a nejvíce přilby.
Pořízení těchto součástek by mělo být v takovém množství, aby zahrnoval celkový počet pro celou armádu a aktivní zálohy v prvním nákupu, a v druhém nákupu to samé množství.
Důvod je takový, že předpokládáme, že profesionální armáda zadrží první nápor, ale už budeme muset povolávat další zálohy a budovat záložní armádu.
Čím je vybavíme ? Myslíte že 3 000 tis. vest bude stačit.
Peníze na toto jsou ,stačí je vzít z rezerv, jde o obranyschopnost této země a to by si měli politici uvědomit.
Jak zde bylo řečeno kolik asi vyjde cena přilby pro US Army, která je chrlí ve velkem, to samé ostatní vybavení jednotlivce, vesty a ostatní.
Stačilo by se připojit k nákupu přes agenturu NATO.
Dále souhlasím s názorem, že pokud pujdeme stále Českou cestou a vyrábět co už je objevené a nahoře budou stále stejní lide zodpovědni za následný výběr nikam se nedostaneme.
A poslední, pokud vestu nebo přilbu po pěti letech vyřadíme, že nemá revizi, a prodáme za pár korun, nikam se s ochranou vojáků nedostaneme.
Možná bych šel i dál a udělal společnou zakazku jak pro armádu tak pro policii a ostatní složky, záchranáři, celníci, vězeňská služba a městská policie, hasiči.
Proč ostatní složky: Vrbětice- kdo zasahoval jako první ?
A dále je to integrovaný systém, ale v otázce vybavení si všichni hrajou na svém písečku, proč ?
Co si o tom myslíte ?

avatar
psovod Datum: 15.02.2015 Čas: 20:14

pokud chcete mít přehled o tom,co armáda bude nakupovat nebo už nakupuje,najdete to na stránkách,veřejné zakázky

avatar
Left Datum: 15.02.2015 Čas: 17:36

To Josef: Díky za vysvětlení. V tom případě už opravdu tedy nevím o žádném nakupu helem pro AČR v poslední době...

avatar
Josef Datum: 15.02.2015 Čas: 17:26

Pokud jste někdy na někom z 601 viděli helmu FAST, tak je to buď soukromá investice, nebo ukrutné štěstí v rámci testování. Žádná dodávka pro 601 se "zatím" nerealizovala.

avatar
psovod Datum: 15.02.2015 Čas: 16:32

pokud budou nahoře sedět pořád stejní lidi co nakupují doted,jako třeba když na maskáčích 95 se dodnes za 20 let akorát přišil sucháč na rukáv,nenakoupí se nic funkčního a potom si lidi přečtou,že armáda vrací do rozpočtu 4 miliardy které loni nestačila utratit,paráda,že?

arr