Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

NG AFV: Nové bojové vozidlo ze Singapuru

Datum přidání 01.07.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ozbrojené síly Singapuru SAF (Singapore Armed Forces) obdržely finální prototyp nového pásového obrněného bojového vozidla New Generation AFV (NG AFV). Vozidlo v singapurské armádě nahradí stroje M113A2 Ultra.

Foto: Finální prototyp NG AFV; větší fotoSingapore Technologies

 

Náhrada ikonických M113

Singapurská pozemní armáda je tradičně velmi silná. Ocelovou pěst singapurské armády tvoří 196 modernizovaných německých tanků Leopard 2SG a 400 pásových bojových vozidel pěchoty Bionix 25/II s kanónovou výzbroji ráže 25/30 mm a 300 obrněných transportérů Bionix 40/50 s granátomety nebo těžkými kulomety. Kromě toho v malém jihoasijském státě najdeme i 195 moderních obrněných kolových vozidel Terrex AV-81.


Nejpočetněji jsou ale v singapurské armádě zastoupeny pásová obrněná vozidla M113A2 Ultra. Jedná se o ikonické armádní transportéry M113 vyzbrojené a modernizované v Singapuru.

 

Pět desítek strojů M113A2 Ultra je vybaveno 25mm rychlopalnými kanóny a 950 vozidel (obrněný transportér) kulomety a granátomety.


Původní konstrukce M113 však spadá až do 50. let minulého století a Singapur pořídil M113A2 Ultra v 70. letech minulého století. V současné době proto singapurské ministerstvo obrany plánuje obměnit svůj obří vozový park M113A2 Ultra.


Již od roku 2006 singapurská výzkumná agentura DSTA (Defence Science and Technology Agency) a firma Singapore Technologies vyvíjejí nové pásové bojové vozidlo NG AFV .


V současné době singapurská armáda získala k testování finální prototyp NG AFV. V případě úspěšného testování první NG AFV vstoupí do služby v roce 2019 a zařadí se po bok obrněnců Bionix.


“Někteří z vás jsou dobře seznámení s M113 - bylo to naše hlavní obrněné bojové vozidlo, které bylo ve službě od 70. let minulého století, pravděpodobně dříve, než se většina z vás narodila,” řekl novinářům na tiskové konferenci Ng Eng Hen, singapurský ministr obrany “Takže je čas na výměnu a my na tom pracujeme - bude to naše nové obrněné bojové vozidlo.”


Dodejme, že M113A2 Ultra i vozidla Bionix jsou podle anglosaské vojenské terminologie označována jako obrněná bojová vozidla AFV (Armoured Fighting Vehicle). Vozidla slouží v Singapuru jako obrněná pásová platforma pro nejrůznější úkoly a jako nosiče zbraňových systémů, včetně zbraní protivzdušné obrany.


Část singapurských AFV slouží jako bojová vozidla pěchoty IFV (Infantry Fighting Vehicle) - jsou určena k přepravě vojáků a na jejich podporu jsou vyzbrojeny rychlopalnými kanóny. Část AFV slouží naopak jako obrněné transportéry APC (Armoured Personnel Carrier) - jsou určeny k přepravě vojáků a především pro vlastní ochranu jsou vyzbrojeny kulomety nebo granátomety.


“Viděl jsem prototyp nového vozidla (NG AFV - pozn. red.). Je to robustní náhrada se zvýšenou palebnou sílou, ochranou, mobilitou a situačním povědomím,” uvedl Hen. "Můžete si představit plně vybavené bojové obrněné vozidlo, které má lepší situační povědomí, pokročilejší senzory a více pancíře.”

 

Foto: NG AFV vychází z bojového vozidla Bionix II; větší foto / nlann; CC BY-SA 2.0

Foto: NG AFV vychází z bojového vozidla Bionix II; větší foto / nlann; CC BY-SA 2.0

 

Technické detaily

Prozatím není o NG AFV příliš technických informací. Podvozek ale vychází z poslední verze bojového vozidla Bionix II. Hmotnost NG AFV je 29 t, uveze tříčlennou posádku a osmičlenný roj vojáků. Naproti tomu hmotnost Bionix II je pouze 23 t a uveze sedmičlenný výsadek.

 

Pohonná jednotka NG AFV není známa, ale udávaný poměr výkonu vůči hmotnosti je 18,3 kW/t. Jdee o něco lepší hodnot, než má švédské bojové vozidlo pěchoty CV90 (18 kW/t). Maximální rychlost stroje je 70 km/h a dojezd 500 km.

 

Rozměry NG AFV (d x š x v) jsou  6,9 x 3,3 x 3,2 m, což je výrazně více než v případě vozidla Bionix II (5,9 x 2,7 x 2,6 m). Větší rozměry poskytují lepší životní prostor posádce a umožňují v budoucnu instalaci dalšího vnitřního (elektronického) vybavení.

 

Singapurská armáda po celou svou existenci musela vždy počítat s bažinatým podložím singapurského ostrova. Rozměry i hmotnost singapurských vojenských vozidel tak musí odpovídat nejen zamýšlenému prostoru nasazení, ale i všem cestám a mostům v Singapuru.

 

Výzbroj vozidla tvoří 30mm rychlopalný kanón Bushmaster II a koaxiální kulomet ráže 7,62 mm. Zbraně jsou usazeny v robotické věži s nezávislými pozorovacími a zaměřovacími senzory střelce a velitele.

 

Pancéřová ochrana nebyla upřesněna. Ale vzhledem k hmotnosti i současné technologické úrovni balistických materiálů lze soudit, že modulární kompozitní pancíř NG AFV poskytuje celokruhovou ochranu proti velkorážní munici (14,5 mm; Level 4 STANAG 4569).


Čelo korby pak z určité vzdálenosti, případně při určitých úhlech dopadu střely, poskytuje ochranu i proti munici rychlopalných kanónů bojových vozidel pěchoty. 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 01.07.2016 Čas: 15:30

Dle mého je ta klimatizace standardem jen u nově vyráběných tanků, nebo tanků nabízených na veletrzích. U repasovaných tanků na standard 2A6, klidně být nemusí. Přeci jen je to jen hodně překopaná verze 2A4 nebo 2A5. Pro těch pár tanků na mise, to není takový problém dokoupit

avatar
Arassuil Datum: 01.07.2016 Čas: 15:19

Rase: Ohledně singapurských Leopardů jsem našel pouze "nepřímé" důkazy. Singapur by měl vlastnit verzi 2A4, přitom všude po netu jsou zmínky o tom, že klimatizace je součástí Leopardu až od verze 2A6 (do předešlých verzí je možné je samozřejmě doplnit). Takže pokud jim nepřítomnost AC nevadí v Bionixu II, nemyslím, že by ji montovali do Leopardů.

Ale spíš mě zaráží zase jiná věc, na kterou jsem narazil. Podle jedněch zdrojů má Leopard 2A6 již zabudovanou klimatizaci, ale přitom kanadské 2A6 (resp. z německých skladů pronajaté) ji neměli a v Afghánistánu ji museli Kanaďané teprve dodatečně instalovat. Takže čert aby se v tom vyznal.

avatar
zimbio Datum: 01.07.2016 Čas: 14:35

Jak se tolik přerostlých plechovic vleze na tak malé území!

avatar
Rase Datum: 01.07.2016 Čas: 13:13

Doufal jsem, že najdu zmínku, že alespoň ty jejich Leopardy 2SG mají klimatizaci... nenašel jsem. A to se dá najít, i že jsou ty tanky vybavené pro potřeby překračování řek, nebo vyloďovací operace na plážích: Install Oxygen & Nitrogen Life Support Kit for River Crossing & Beach Head Landing.

http://military21.blogspot.cz/2011/08/singapore-leopard-tank.html

avatar
Arassuil Datum: 01.07.2016 Čas: 13:02

Rase: Ačkoliv se mi Bionix II hodně líbí, celkem mě pobavila informace, že základní verze postrádá AC (klimatizaci), byť lze podle potřeby jednoduše doplnit. Zrovna v Singapuru, kde jsou průměrné denní teploty okolo 30° stupňů a vlhkost vzduchu jako v tropickém pralese, bych očekával AC jako "povinnou" výbavu - z pohledu uživatele snad i kritičtější než schopnosti NBC. Nedovedu si představit, jak v tom fungují - leda pokud by měli zavedené ochlazovací vesty, podobně jako posádky M1128 MGS.

avatar
Rase Datum: 01.07.2016 Čas: 12:02

Tak nějak jsem očekával, že si Singapurci vystačí s vozidly Bionix II, která jsou přeci jen velice moderní a multifunkční. Tahle zvětšená verze ale nabízí velký potenciál jako nosič těžšího vybavení (byť i Bionixy mohou být osazeny různými nástavbami), možná i jako doprovodné vozidlo k tankům. Očekávám, že velká část dílů bude stejná jako u Bionixu (motor DDC 6V 92TA) přičemž změna bude jen ve zvětšení korby a modulárním pancíři MEXAS. Pěkná koncepce

arr