Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Boeing T-X: Cvičné letadlo pro americké letectvo

Datum přidání 14.09.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firma Boeing a švédský SAAB včera představili dvojici nových cvičných proudových letadel pro program T-X (Trainer-X) amerického letectva (U.S. Air Force). Letadla vzešlá z programu T-X poslouží pro pokročilý a udržovací výcvik amerických pilotů.

Foto: Boeing T-X; větší foto / Boeing

 

Letadla programu T-X v americkém letectvu nahradí cvičné stroje T-38 - ty slouží k pokročilému výcviku pilotů stíhacích, bitevních a bombardovacích letadel. Američané hledají náhradu za T-38 již od roku 2003. Díky nižší prioritě se ale nákup nových cvičných strojů neustále odkládal.

 

Vítěze programu T-X letectvo vybere v roce 2017. Počáteční operační schopnost dosáhne první letka s letadly T-X v roce 2024.

 

V první fázi se počítá s nákupem 350 letadel, pozemního zabezpečení, pokročilých pozemních simulátorů a dalšího vybavení pro výcvik pilotů za 8,4 miliardy dolarů.


V dlouhodobém horizontu letectvo projevuje zájem až o 1000 strojů T-X. Dodejme, že americké letectvo nekupuje pouze letadla, ale komplexní letecký a pozemní systém pro pokročilý výcvik pilotů.


T-X poslouží ke konečnému výcviku pilotů před přechodem na bojové typy F-22A Raptor a F-35 Lightning II. Hlavní požadavkem na letadla T-X je schopnost výcviku základních leteckých manévrů, výcvik letecké navigace, letu ve formaci, výcvik boje vzduch-vzduch a vzduch-země, atd.


Cvičný stroj T-X musí zvládnout přetížení 6,5 až 7,5 G, mít schopnost doplnění paliva ve vzduchu, provádět noční výcvik a umožnit výcvik s přenosem informací pomocí datalinku.


O úspěch v programu soutěží čtyři týmy -  tým Lockheed Martin/KAI nabízí letadlo T-50A, Northrop Grumman modernizovaný T-38, italská Alenia Aermacchi M-346 a Boeing/SAAB letoun označovaný prozatím jako Boeing T-X.

 

Video: Slavnostní odhalení Boeing T-X. / Boeing


Podle slov Boeing/SAAB je Boeing T-X zcela nový stroj, který “vypadá, chová se a má výkony” jako klasická stíhačka. Podle Darryla Davise, prezidenta vývojového oddělení Boeing Phantom Works, letoun přebral řadu technologií a výrobních postupů ze stíhaček F/A-18E/F Super Hornet a JAS-39 Gripen.

 

Charakteristickým znakem Boeingu T-X je moderní kokpit podobný nejnovějším stíhačkám, vyvýšená zadní sedačka (pro lepší výhled vpřed) instruktora a dvě svislé ocasní plochy.

 

Boeing T-X pohání jeden motor General Electric GE404 - ten najdeme například ve stíhačkách F/A-18 Hornet nebo jihokorejských KAI T-50 Golden Eagle.


“Náš návrh T-X obsahuje: dvě svislé ocasní plochy, které umožňují lepší manévrovatelnost než letadlo s jednou ocasní plochou, výškově odstupňované sedačky poskytující lepší výhled pro instruktora… a velmi přátelský design pro údržbu,” uvedl při slavnostním odhalení Boeing T-X Davis.

 

Video: Vizualizace výcviku na stíhačkách Boeing T-X. / YouTube


“Nejvíce zajímavé je ale to, co nevidíte. To, co nevidíte, je pokročilá konstrukce a výroba,” dodal Davis. Podle Davise byly při výrobě použity nejmodernější výrobní technologie, technologické postupy a nástroje. Efektivní zvládnutí výrobního procesu je klíčové, neboť americké letectvo plánuje koupit několik stovek letadel v nejkratším možném termínu a samozřejmě, za co nejnižší cenu.


Stejně tak americké letectvo požaduje maximálně jednoduchou údržbu. Dostupnost letadla T-X pro výcvik musí být 80 % času, ale ne více, pokud to přinese větší výrobní a vývojové náklady. 


Letectvo zvažovalo možnost vyvinout na základě letadla T-X ozbrojenou verzi pro bojové operace vzduch-země. Nyní se ale letectvo spíše přiklání k nákupu (nebo vývoji) specializovaného letadla pro bitevní úkoly a blízkou pozemní podporu. Přesto má Boeing T-X na obou křídlech dva závěsné body pro instalaci zbraní.


První představený Boeing T-X již prochází pozemními testy a do vzduchu se podívá na konci letošního roku. Druhý představený stroj posouží pro pozemní únavové a pevnostní testy konstrukce.

 

Zdroj: Boeing

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Todomatch Datum: 15.09.2016 Čas: 14:13

První letová zkouška L-39 NG - živě!

http://1url.cz/jtoLH

avatar
D.i.p Datum: 14.09.2016 Čas: 23:30

L-159 je hlavně konstruována pro vzduch-země a to má primárně plnit i v našem letectvu. T-X bych tomuhle moc nevěřil.
Pro výcvik a levný air-policing dobrý, ale to už splňuje konkurence s T-50A, takže nic nového.
SAAB je v tom zainteresovanej z jednoho hlavního důvodu, aby se to letadlo dobře prodávalo i do Evropy. Určitě to bude chtít SAAB prosadit jako cvičný letoun ke Gripenům.
Co mě zaujalo, je tvar křídla.

avatar
JirkaM Datum: 14.09.2016 Čas: 23:24

skelet: Tohle zrovna nebyla kritika naší armády. Ty přelety do Polska byly docela frajeřina. Ctěl jsem tím říct, že nemá ceny kupovat řádově kusy extrémně drahé techniky na úkor toho ostatního.

avatar
Rase Datum: 14.09.2016 Čas: 21:41

Docela bych si uměl T-X představit jako náhradu za L-159 (byť chápu že je to rouhání). Gripeny jsou poněkud jinde (víc stíhačka), s nimi nemá smysl T-X porovnávat. Celé to ale stojí a padá na ceně. Je to ale pěkný stroj.

avatar
skelet Datum: 14.09.2016 Čas: 20:55

JirkaM: boje s polskem a madarskem nic? Legionari nic? Boje s Nemci v 39 pravidelnou armadou nic? Mudrlante

avatar
JirkaM Datum: 14.09.2016 Čas: 20:28

petres: "k těm budoucím F-35 co bude AČR kupovat" - kdybychom zrušili dělostřelectvo, pěchotu a vojenskou policii, možná bychom si to mohli dovolit.

Výhoda by byla, že až se naše armáda zase vzdá, třeba Německém chalífátu, piloti s letadly (oběma dvěma) zase mohou zdrhnout do Polska.

Vzhledem k tomu co nám během příštích 30 let reálně hrozí, bych letectvo zrušil úplně, zavedl znovu vojnu a rozdal lidem trezory a zbraně.

avatar
JirkaM Datum: 14.09.2016 Čas: 20:10

Kdyby to bylo nadzvukové, byla by to skvělá náhrada za Gripeny. Mimo jiné bychom si jich mohli dovolit víc, piloti by mohli více létat atd.

avatar
stirling Datum: 14.09.2016 Čas: 16:11

No nevím, ale já tam gripen vůbec nevidím. Saab by nikdy v tak krátké době tohle sám nedokázal, podívejte se jak dlouho se vleče nová verze gripenu a kolik má stát.... Tohle je úplně jiné letadlo za jinou cenu a s jiným určením.
Obecně mě ty letadla do té soutěže přijdou dost podobná, škoda čekal jsem něco jiného, ale asi je to takhle ideální...:(

avatar
petres Datum: 14.09.2016 Čas: 15:56

Pokud to bude mít jako motor GE404 včetně přídavného spalování, tak si myslím, že nadzvuk to bude určitě. RM12 z Gripenu (čili upravený GE404) je výkonově hodně podobný, tak bych zásadní rozdíly ve výkonu (něco jako podzvuk vs 2 M) nečekal. Výkonově s L159 nesrovnatelné. Do L159 nejde jen tak jednoduše dát 2 motory, znamenalo by to zkonstruovat zcela nové letadlo - nadzvuková aerodynamika + výrazné zvýšení pevnosti draku = nepřiměřeně vysoké náklady na vývoj s velmi nejistou návratnosti.
Pro air policing by ten T-X byl asi dostatečný (pro AG asi ne). Trochu zaprovokuji, k těm budoucím F-35 co bude AČR kupovat by to byl vhodný cvičný letoun případně vhodný i pro air policing - nízké náklady pro provoz :-).

avatar
Jakub2 Datum: 14.09.2016 Čas: 15:13

Rozumím tomu správně ... T-X je jen prototyp bez certifikace?

avatar
madrabbit Datum: 14.09.2016 Čas: 14:36

SAAB se musel spojit s US firmou. Každá zakázka USA Gov. musí mít výrobce v USA. Takže kdokoliv se sídlem mimo USA, musí mít partnera a výrobu pak provádět na území USA.

A jako Gripen to nevypadá, protože by to bylo mnohem dražší.

P.S. Doufám, že je to správně.

avatar
Shania Datum: 14.09.2016 Čas: 14:31

RiMr71: zcela určitě tu budeš mít velké rozdily v tom co to unese a jak daleko. Navíc pokud to má jen dva závěsníky...

Stroj taky bude mít daleko mín avioniky a cena bude hodne nizka, jestli chtejí vyhrat,tak bude muset byt.

avatar
alea206 Datum: 14.09.2016 Čas: 13:53

Pks: Nadzvuk by to podle me mit mohlo. Motor to zvladne a chtej to jako vycvikovou platformu pro nadzvukovy letectvo.
Ted k tomu proc se Saab spojil s Boingem a proc to neni Gripen.
1) Patrioticti americani by si nekoupili letadlo od Svedu :-)
2) Jeden z hlavnich aspektu cvicnych letounu je laciny provoz a jednoducha udrzba. I u Gripenu je v tomhle smeru kam jit.

avatar
alea206 Datum: 14.09.2016 Čas: 13:53

Pks: Nadzvuk by to podle me mit mohlo. Motor to zvladne a chtej to jako vycvikovou platformu pro nadzvukovy letectvo.
Ted k tomu proc se Saab spojil s Boingem a proc to neni Gripen.
1) Patrioticti americani by si nekoupili letadlo od Svedu :-)
2) Jeden z hlavnich aspektu cvicnych letounu je laciny provoz a jednoducha udrzba. I u Gripenu je v tomhle smeru kam jit.

avatar
pks_ Datum: 14.09.2016 Čas: 12:38

Motor to má +/- jako Gripen. Co tím SAAB sleduje?
Jde jen o uspokojení konzervativních amerických zákazníků (vypadá jako F-18)?
Bude to mít nadzvuk a schopnost Air-policing?

Není už čas trochu "vytunit" L-159? Dvě směrovky a nový motor by snad snesla také :-) Když to dokázali Íránci (http://world-defense.com/threads/iran-reveals-new-fighter-type.1260/) :-)

arr