Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Nové cvičné letouny pro Polsko, bez L-159 ALCA

Datum přidání 12.08.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Několikrát rušený, obnovovaný a upřesňovaný program nového cvičného bojového stroje pro polské letectvo jde do finále. Polské ministerstvo obrany zahájilo rozhovory s trojicí finalistů. Bohužel bez české firmy Aero Vodochody.

TS-11 Iskra

Foto: Polský cvičný letoun TS-11 Iskra / Wikipedia

 

Polsko hledá v rámci programu Pokročilý cvičný stíhač AJT (Advanced Jet Trainer) osm cvičných stíhaček (+ čtyři stroje výhledově) pro výcvik svých pilotů. Nové letadla mají nahradit 38 letitých strojů PZL TS-11 Iskra polské výroby. Polské cvičné letouny poprvé vzlétly již v roce 1960 a v současné době jsou již beznadějně zastaralé.

 

Všechny nové letouny mají zamířit do polské letecké akademie v Deblinu. Dodávka letounů, včetně trenažéru, výukového a pozemního vybavení, bude realizována v letech 2016 až 2017. Kromě samotného programu AJT v hodnotě 480 miliónů dolarů se chystá také oprava cvičného letiště v Deblinu za 32 miliónů dolarů.

 

Původně měla o program AJT zájem čtveřice společností - Alenia Aermacchi s M-346 Master, BAE Systems s Hawk AJT a Lockheed Martin a korejská Aerospace Industries s T-50 Golden Eagle.

 

Mezi zájemce se také řadila česká společnost Aero Vodochody se strojem L-159 ALCA. Avšak Aero na začátku června ze soutěže samo odstoupilo. „S ohledem na chaotický postup ze strany zadavatele a nejasnosti v zadání tendru jsme se rozhodli svou účast v nabídkovém řízení ukončit. Polskou stranu jsme o tomto rozhodnutí informovali v předstihu před termínem uzávěrky podávání nabídek,“ uvedl v komuniké prezident společnosti Ladislav Šimek. 

 

Polské ministerstvo obrany povede jednání až do konce záři. Poté vyzve všechny finalisty k předložení finální nabídky.

 

Avšak ani tak nemají finální firmy jisté, že polské letectvo letadla skutečně nakoupí. Polská strana si vyhradila právo tendr zrušit, pokud se změní koncepce polského leteckého výcviku. Polské letectvo si pohrává s levnější variantou, kdy výcvik vojenských pilotů zajistí výkonná turbovrtulová letadla a dvousedadlové stíhačky F-16D.

 

Fotogalerie

ikona letadla ikona letadla ikona letadla

 

Zdroj: Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 20.08.2013 Čas: 10:24

Přiznám se, mně ten počet pouhých 8 letounů přijde také trochu nepochopitelný. V takovém případě jsou snad lepší třeba olétané Hawky, případně pro bitevní úkoly třeba italské AMX.
Co se týče programu GROT-2 - já jsem také poněkud skeptický, stačí se podívat, jak Poláci i dnes při lepší ekonomické kondici ruší i poměrně pokročilé projekty. Jenom jsem chtěl poukázat na velký vliv lobbistů snažící se tento letoun prosadit.
A samozřejmě jako zásadní otázku vidím i neschopnost definovat, co chci, zda cvičný letoun a nebo lehký bitevník. Snaha naměstnat všechny schopnosti do jednoho typu se trochu nevyplácí

avatar
D.i.p Datum: 19.08.2013 Čas: 20:13

Pokud jde o cvičný letoun tak je T-50 rozhodně lepší než L-159. Ale podle mě se vyplatí k výcviku spíše M-346 Master pro jeho zřejmě příznivější cenu. Oba letouny se charakterem letu hodně blíží k těm velkým.

Pokud vím bojová F/A-50 ještě není pořádně dokončena na tož prověřená. Podle mě její využití bude mít pouze význam jako levné stíhací letadlo pro air-policing např. pro pobaltské státy. Těžko si představit, že by mohli soutěžit s víceúčelovými velkými supersoniky. Stejně tak, že by mohli provádět většinu úkolů "ground-attack" stejně dobře nebo dokonce lépe jak L-159.

Nevím co poláci vlastně chtějí, ale při počtu osmi strojů to snad ani s bitevní verzí nemohou myslet vážně. Jestli vůbec ten tendr vážně myslí, možná proto to Aero taky odpískalo. Škoda jakéhokoli úsilí.

Navíc L-159 se potřebuje dostat na bojiště a to se jí v Polsku nestane.

avatar
Matesaax Datum: 19.08.2013 Čas: 15:13

O tom jejich stroji Grot-2 jsem ani nevěděl,vypadá docela zajímavě,ale o zdárném dotažení vývoje do konce jsem skeptický.Stačí vzpomenout na debakl s Iridou,nebo dnes zapomenuté projekty Scorpion,Cobra-2000.

avatar
David Datum: 19.08.2013 Čas: 14:00

Tak jako náhrada za Su-22 (a také Su-25) AČR byly L-159 projektovány. Problémem je, že Poláci žádají vyšší únosnost, L-159 mají sice schopnost navádět přesnou munici, ale ne v dostatečném (pro ně) množství.
Počet F-16 - nevím, podle mne je to málo, hlavně když vezmu v potaz poměrně velkou rozlohu Polska, její bezpečnostní rizika atd. I proto nejspíš stále udržují MiGy-29.
A co se týče samotného cvičného letounu - často se zapomíná, že v Polsku probíhá vývoj vlastního cvičného proudového letounu GROT-2, který by měl vzlétnout někdy 2015-17. Patrně nepůjde o světovou špičku, ale zato půjde o "vlastní, originální konstrukci, národní letoun". Takže podle mne je vidět snaha různých lobbistů, kteří se budou snažit tento letoun maximálně prosadit a budou proto výběr jakéhokoliv letounu oddalovat, byť to zjevně není příliš výhodné. Řekl bych, že nám Čechům to může něco připomínat

avatar
Matesaax Datum: 19.08.2013 Čas: 12:05

Já myslím,že jako náhrada Su-22 by se naše uložené L-159 hodily docela dobře, i když podle posledních informací by letouny Su-22 měly nahradit bezpilotní stroje,nebo použité bojové letouny,tedy nejspíš nějaké starší F-16.Mig-29 se ted modernizuje,takže jeho náhradu není třeba.Co se počtu F-16 týká,tak mě malý nepřijde,napadá mě být v Polsku naše politická elita,tak už mají jen těch 48 F-16 a Migy a Sůčka jsou na smetišti.Mě u Poláků spíše překvapuje udržování řady leteckých základen,kde je v provozu pouze letka 16 strojů..např. Lask,Malbork,Minsk..jistě mají tam i pár spojovacích strojů,ale i tak je to málo živit leteckou základnu pro pár letadel.

avatar
David Datum: 16.08.2013 Čas: 10:15

Osobně bych považoval L-159 pro Poláky také jako nejlepší řešení. A to nejen proto, že jsem Čech - a že bych L-159 úspěch přál. Když se na to podívám objektivně a především když vezmu v potaz cenu dalších účastníků tendru, pak mi L-159 připadá optimum - vysoký výkon za nižší cenu. A pro uložené nepoužívané L-159 to platí ještě více.
Podle mne je chyba v samotné filosofii toho tendru, kdy od jednoho typu letounu je toho vyžadováno až příliš a racionálnější by proto bylo rozdělit to na dva nezávislé tendry. Polsko podle mne spíš než cvičný potřebuje lehký stíhací/bitevní letoun, který by doplnil relativně malý počet F-16 (pouze 48 strojů) a alespoň částečně nahradil MiG-29 a Su-22. Tomu ideálu je ale nejbližší korejský letoun ve své stíhací a bitevní podobě F/A -50 a nikoliv cvičné T-50. A vedle toho by potřebovalo Polsko ryze cvičný letoun, kterým by mohly být L-159 přestavěné na standart L-159B

avatar
Matesaax Datum: 13.08.2013 Čas: 15:41

Je to docela škoda,já vždy tipoval Polsko jako jednoho z hlavních uživatelů L-159.Vzhledem ke neustálým změnám v tendru je jasné,že Polsko nemá moc peněz,tím spíš tady byla šance nechat jim uskladněné L-159 za nějakou směšnou cenu,možná i za cenu přestavby na spárky.
Podle těch plánovaných počtů 8 strojů to stejně vypadá,že hlavní slovo ve výcvikové koncepci budou mít turbovrtulové Orliky a těch 8 proudových strojů bude vyloženě na závěrečných cca 50 hodin výcviku,protože na těch 112 bojových letadel co mají je to prostě málo.Pro srovnání pardubické CLV má 7 L-39C a cvičí piloty pro necelých 40 JAS-39/L-159.

arr