Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Nové motory pro těžké ruské vrtulníky Mi-26 v roce 2025

Datum přidání 06.08.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 66 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruské vrtulníky (dceřiná společnost koncernu Rostech) pracuje na nových motorech pro supertěžké dopravní vrtulníky Mi-26. Nové pohonné jednotky PD-12B patří do velké rodiny nových ruských proudových motorů a v případě Mi-26 nahradí motory D-138 od ukrajinské společnosti Motor Sič.

Foto: Mi-26 ma moskevské výstavě MAKS 2013; větší foto / Vitaly V. Kuzmin; CC BY-SA 4.0

Foto: Mi-26 ma moskevské výstavě MAKS 2013; větší foto / Vitaly V. Kuzmin; CC BY-SA 4.0 

 

V současné době ruské letectvo papírově provozuje 41 vrtulníků Mi-26, národní garda deset Mi-26 a neznámý počet Mi-26 najdeme u ruské pohraniční stráže. U civilních provozovatelů létá dalších 17 vrtulníků Mi-26.

 

Mi-26 je bezkonkurenčně největší a nejvýkonnější helikoptérou na světě. Maximální vzletová hmotnost je 56 000 kg. Největší západní stroj CH-53K King Stallion má maximální startovací hmotnost 38 400 kg. Mi-26 přepraví 20 tun nákladu na vzdálenost 400 km. Posádku tvoří pět osob a v nákladovém prostoru najde místo až 90 vojáků.


Otázkou je, kolik vrtulníků Mi-26 je letuschopných nebo bojeschopných, protože Rusko nemá přístup k náhradním dílům pro ukrajinské motory D-138.


V Rusku proto probíhá vývoj zcela nových turbohřídelových pohonných jednotek PD-12B, které využívají jádro z proudového motoru PD-14 z vyvíjeného ruského civilního letadla MS-21. Práce na PD-14 začaly v roce 2008 a sériová výroba MS-21 odstartuje v roce 2020. Jádro PD-14 lze podle francouzského magazínu Air & Cosmos využít pro stavbu motorů s tahem od 9 do 14 tun. Vývoj a výrobu motorů PD-14 a PD-12B řeší Spojená korporace na výrobu motorů (Rostech).


Avšak obchodně zajímavějším důvodem pro zahájení vývoje motoru PD-12B je nepochybně projekt čínsko-ruského vrtulníku AHL (viz dále).


Nové pohonné jednotky PD-12B budou mnohem výkonnější  dva motory PD-12B poskytnou maximální výkon 2×10 812 kW (D-138 2×8500 kW). Ruský motor sice váží o 100 kg více, ale spotřeba remotorizovaného Mi-26 poklesne o 9 %. To dovolí přenášet těžší náklad na větší vzdálenosti. Zároveň klesnou provozní náklady, nejen díky úspoře paliva, ale také díky nižším nárokům na servis a údržbu.


V Mi-26 však zůstane původní reduktor, takže výkon PD-12B musí být omezen na úroveň původního motoru. Vyšší výkon se tak nedorazí na maximální vzletové hmotnosti, ale spíše na schopnosti létat s těžším nákladem ve větších výškách nebo/a v horkých oblastech. Motor PD-12B zajistí maximální výkon až do výšky 2000 metrů (D-136 dosahuje maximálního výkonu pouze na hladině moře).


Letové zkoušky remotorizovaného Mi-26 začnou v roce 2023 a začátek sériové výroby PD-12B se očekává v roce 2025. Samotná koncepce motorů PD-12B byla dokončena v minulém roce. V letošním roce se plánuje ukončení technického projektu, včetně konstrukční dokumentace.

 

Video: Názorné video ukazující velikost vrtulníku Mi-26 a sílu motorů „na plný výkon. / YouTube


„Jedná se o součást velkého projektu, v rámci kterého Rostech vyvíjí celou řadu motorů [PD-14, PD-12B, PD-35, PDV - pozn. red. ], aby naplnil poptávku leteckého průmyslu po pohonných jednotkách. Budu připraven přinést bližší informace na podzim, kdy budeme vědět, že vše zvládneme ‒ za dané peníze a v dané termíny,“ uvedl Anatolij Serďukov, bývalý ruský ministr obrany a současný šéf letecké divize koncernu Rostech.


O samotném motoru Serďukov uvedl, že využívá zkušenosti s vývojem motorů pro stíhačku Su-57 a některé jeho součástky vzniknou pomocí 3D tisku.


Na první pohled dlouhá doba vývoje PD-12B je dána nutnosti de facto pro Mi-26 vyvinout zcela nový turbohřídelový motor, vyřešit umístění větších motorů, provést nové pevnostní výpočty a následně provádět mnohonásobné testy/úpravy (sestavit vrtulník, provést testy, zjistit problém, nalézt řešení, provést demontáž, upravit motor a konstrukci uchycení a provést další testovací kolečko).


Rusové rovněž plánují PD-12B nabídnout pro připravovaný projekt čínsko-ruského těžkého dopravního vrtulníku AHL (Advanced Heavy Lift). Musí však nejdříve přesvědčit čínskou stranu ‒ Peking počítá u AHL právě s ukrajinskými motory od firmy Motor Sič.


Foto: Model vrtulníku AHL / přes čínské diskuzní fórum FYJS

 

Serďukov je však přesvědčen, že Číňané zvolí nově vyvíjené ruské motory, protože na Ukrajině není politická situace stabilní, tak jako v Rusku.“ V každém případě finální smlouva o programu AHL ještě nebyla podepsaná, protože podle Serďukova je „smlouva složitá a dialog stále pokračuje.“

 

„Vedoucí projektu je čínská strana a ta se musí rozhodnout, který motor bude ve vrtulníku [AHL - pozn. red.]. Ale vím jistě, že pokud společnost Rostech vyvine motor pro AHL, bude mnohem modernější a ekonomičtější než motor, který momentálně nabízí Motor Sič,“ říká Serďukov.

 

Zájem Rusů dodávat motory pro AHL je více než pochopitelný, protože Čína plánuje do roku 2040 nakoupit až 200 vrtulníků AHL, což reálně znamená výrobu okolo 500 motorů (včetně náhradních).

 

Vzletová hmotnost AHL je projektována na 38 000 kg se schopností přepravit deset tun uvnitř nákladového prostoru a 15 tun v podvěsu. Ač AHL vychází z konstrukce Mi-26 (nebo z konceptu Mi-46), výkonově se zařadí spíše vedle vrtulníku CH-53K King Stallion.

 

Zdroj: ATO.ru, BMPD

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
rasto123 Datum: 11.08.2018 Čas: 00:30

Pán Čertík máte iné zdroje ako L plus k ? Čo sú Vaše zdroje? Máte "prevratné" zistenia. Moje zdroje sú len povrchné. Pokračujte ďalej . Takto sa buduje národná hrdosť.

avatar
givicz Datum: 09.08.2018 Čas: 14:29

Czertik zase se pleteš... Suchoj Superjet 100 jsem s jiným motorem jako je SaM146 neviděl ... což je minimálně z 50% ruský motor... pokud vím tak v západní Evropě Suchoj Superjet 100 nakoupili minimálně Irové, létat mají v Belgii.. a na Americkém kontinentu Mexičané..

Irský Cityjet převzal první Suchoj Superjet
https://www.airways.cz/zprava/irsky-cityjet-prevzal-prvni-suchoj-superjet/

PD14 je hotový nicméně mu ještě chybí potřebné bumážky pro provoz v západní Evropě, což je otázka klidně na další dva, tři roky (zkušenost se SaM146 u kterého to trvalo podobně)

Porovnání MS21/Boeing 737/Airbus A320
https://www.youtube.com/watch?v=INmHGaRsFPI

avatar
Czertik Datum: 09.08.2018 Čas: 13:56

givitcz
ano, francouzko-rusky "bastard" se pouziva u suchoje, ale ne u mi-21, proto sem ho nezminoval, kdyz uz byly zmineny oba letouny.
a problem toho bastarda je v tom, ze se priznava ze je to downgraded verze zapadniho motoru, a jaci ze uzivatele s nim litaji ? vsechno ruske spolecnosti, vyjma dvou, indoneske a laoske.
ano, co se tyka pd-14 ja mu nemam problem priznat 100% rusky, jenze problem je v tom ze zatim operacne nikde nasazeny neni, uvidime jak to bude za 2 ci 5 let a zdali na nem bude litat nekdo jiny nez rusove.

avatar
givicz Datum: 09.08.2018 Čas: 12:53

Czertik pleteš se.. motory SaM146 pro Suchoj Superjet 100 co se prodávají i v západní Evropě nejsou cizí.. tyto motory jsou výsledkem spolupráce Francouzů z firmy Snecma a Ruského Saturnu viděl bych to tak 50 na 50, kdy konečná kompletace motoru se provádí v Rusku ... v poslední době slyším z Ruska názory, že by se měla lokalizovat výroba motoru v Rusku na 100% ... letadlo se samozřejmě kompletuje ze 100% v Rusku..

Co se týče PD14 jehož vývoj je prakticky dokončen a je na prahu sériové výroby tak ten bych řekl, že je ze 100 % Ruský a parametrově je na špici toho co se vyrábí ve světě.. předpokládám jelikož u PD35 se mluví i o vojenském nasazení u An124 nebo jeho nástupce označovaném zatím jako Elefant (Slon) tak předpokládám, že to bude 100% Ruský výrobek..

avatar
Czertik Datum: 09.08.2018 Čas: 01:55

jenze u superjetu 100 a ms21...ty krasne demonstuji to co pisu, pouzivaji zapadni motory a ty ruske sou az prilis nove, aby slo rict jak moc se vyrovnaji tem zapadnim. byt je jasne ze rusove budou kupovat je...otazka je, jestli dokazi presvedcit kohokoliv mimo rusko aby sel do nich misto osvedcenych pw.
a skutecne je ve hvezdach jak dopadne ono velke dopravni letadlo v rusko-cinskem projektu.

avatar
givicz Datum: 09.08.2018 Čas: 01:13

Czertik tak já myslím, že takový Suchoj Superjet 100 má parametry na úrovni ... podle mě i MS21 s novými motory PD14 je také špičkové letadlo... Rusové vyvíjí s Číňany nové obří dopravní letadlo, kde se mají uplatnit nové motory PD35 (ano to je zatím budoucnost)

avatar
Czertik Datum: 08.08.2018 Čas: 21:14

dany
to nejsou zadne uchylne konstukce , to je proste konstatovani toho jak to v rusku chodi a dopada.
vis co, precti si posledni vydani letectvi a kosmanautika, a mas tak celkem podrobny clanek o projetku mi-38 s nazvem tusim zadna zarna budocnost pro mi-38, ci tak nejak.
probiraji tam na cca 5 strankach to kdy a proc zacal vyvoj jak probihal a jak skoncil.
sem tiu napisu zaver k jakemu tam dospely - ve sve vykonove kategorii je uplne zbytecny, zapadni vrtulniky co tahaji 5-7 maji uplne jine parametry a tem nemuze mi konkurovat, takze zapad je nekoupi, pro civilni trh sou prilis drahe a armadni zakaznici co pouzivaji vychodni vrtulniky tak velke nakady netahaji a tahat nebudou.
cili vrtulnik jehoz budoucnoust je velmi nejista a je duvod se ptat jestli mel jeho vyvoj vubec smysl.
napis me podobny priklad zapadniho vyvoje (a je jedno letadla ci vrtulniku) u ktereho vysledek zbuzoval otazku proc byl vubec vyvijen.
muzes jakykoliv projekt za psoeldnich 50 let. to abys posporil svoji torii ze si rusove tu kritiku nezaslouzi.

avatar
Marw Datum: 08.08.2018 Čas: 15:24

Teraz som si to po sebe este raz precital, a samozrejme malo tam byt ze par BE-4 stoji o tretinu menej ako RD-180, a nie ze stoji tretinu....mea culpa

avatar
danny Datum: 08.08.2018 Čas: 15:17

Czertik: gratuluji. Tentokrát mě tvá argumentace cernakusovi zcela odzbrojila.

avatar
Czertik Datum: 08.08.2018 Čas: 13:40

cernakus, wow wolik ideoligie a ze me delaji zapaleneho ideologa :)

1. jiste ze letectvi je strategicky prumysl, proto ma smysl ho co nejvic rozvijet
2. muzes mit pravdu v tom , ze z ideologickych (sic) duvodu zapad do civilnich letadel nemontuje ruske motory...ale cim vysvetlis to, ze sami rusove do svych letounu montuji zapadni motory a ne domaci ruske ?
3. so se tyka motoru nk-43 a rd-180. ano ruske motory muzou byt v tomhle bez amickeho ekvivalentu..ale to nic neznamena. v pripade nk-43 proste takovy motor nepotrebuji a u rd-180 se proste brzo nahradi.
a skutecne amici NIKDY nebudou vyrabet kopii motoru rd-180, chvili se o tom uvazovalo, protoze jejich dilenska kvalita sla dolu, ale zjistily ze by to stalo 2x tolik, tak z toho seslo.
a az amici prestanou v 2021 motory rd-180 pouzivat, co bude s nema dal ? jakou maji perspektivu v ruskem kosmickem programu ,
4. ano co se tyka vykonu motoru pro vrtulniky, tak sssr nema konkurenci...a co jako ?
jiste ze by amici radeji pouzili 2 motory misto 3 u sveho king stalionu, ale holt nejsou rusove, dokazali si spocitat ze bude ekonomicky vyhodnejsi tam montovat 3 motory misto toho aby vyvyjeli natolik silne aby tam daly 2 motory jiz by postavili jen par stovek kusu.
jenze v sssr/rusku se nehraje na logiku a ekonomiku vyroby..a proto taky dopadly jak dopadly.

avatar
Czertik Datum: 08.08.2018 Čas: 13:18

fenri

Rusové nevyváží motory=špatně
Rusové vyváží motory=špatně

jiste, oba priklady plati a oba sou spravne, jak je to mozne ?

prvni snad nemusim rozebirat, druhy je tez jasny, protoze v druhem pripade si driv montoval cely vtrulnik, ted do nej montujes jen cast vybaveni. (jiste, muzes namitnout ze ahl neni mi-26, ale vicemene jen jeho idovy nastupce, ale ahl zase vychazi z mi-46, coz mel byt nastupce mi-26).

mr.lukas

ano, jiste ze kazy vi, ze v sssr byla na prvnim miste armada a pak vse ostatni, jenze u armady/vojenstvi je v tip v tom, ze technologie vyvinute pro vojaky se pak objevuje i v civilnim sektoru.
dnesni l-39 a jeho verze ti litaji na civilni verzi (bez pridavneho spalovani) vojenskeho motoru.
a stejne to je/bylo i u provdovych motoru pred 50 lety. proc vyvijet dva odlisne motorry kdyz u civili a armady muzes pouzit dve verze 1 motoru ?
a skutecne si nedokazu predstavit situaci kdy by armada pro transportni letouny potrebovala odlisne motory od tech co by meli pohanet civilni dopravni letadla.

a co se tyka pruniku na dnesni trh, neni to nemozne, je to jen o kvalite vyrobku, jeho cene a mit dostatek penez to sve utahnout. a rusove z toho prakticky nic nemaji.
ano, dnesni trh civilnich letadel ovlada due airbus a boing...ale dovolim si heretickou otazku, jak to bylo pred 30 a 50 a 70 lety ? ac ti to neprijde airbus je skutecne relativne mlada firma (zalozena 1970 a nez necvo vyvyinula chvili to trvalo).

a napadlo by te pred 10 ci 15 lety bude CINSKY vyrobce telefonu svetova dvojka ? ne, smal by ses te myslence ze cinani dokazou vubec vivinout vlastni telefon.

avatar
danny Datum: 08.08.2018 Čas: 12:47

StandaBlabol: nectes, nevíš. Samozřejmě že pro naše média je atraktivnější vyzobavat výroky bezvýznamných šašků z Ruska, jako je Zirinovsky a spol, kteří opačnou jakoukoli kravinu, jen aby se o nich psalo, a pak to vydávat za oficielní stanovisko vlády. Ale ujišťuju tě, že když projedes indický bulvár, lokální deniky, ale celostátní média, najdeš tam ještě ujetejsich vysplechtu tuny.
Obdobně stačí udělat týdenní selekt perliček z amerického kongresu a člověk má pochybnosti o zdravém rozumu politické reprezentace napříč republikany i demokraty. Vždy záleží, co si vybereš a co chceš vidět.

avatar
Marw Datum: 08.08.2018 Čas: 12:18

Mindas - na tom porovnani nie je nic zvlastne. Vzhladom na to ze v USA vsetko robia sukromne firmy, aj ked pre stat, tak sa to inak porovnat ani neda. Ci to vyvynul sukromnik alebo statna firma je lauter prd jedno - podstatne je aku technologiu ma stat k dispozicii.

avatar
StandaBlabol Datum: 08.08.2018 Čas: 11:57

nebo Danny,

až Indové začnou zveřejňovat články o tom, jak je Tejas lepší než F-35 a jejich rušičky nutí americké námořníky v hrůze skákat z lodí do moře, taky se jim dostane zaslouženého posměchu...

avatar
danny Datum: 08.08.2018 Čas: 11:41

Czertik: tak já ti to zkusím vysvětlit polopatisticky. Leze mi na nervy, když ty a pár dalších máte obsedantní potřebu pod každým článkem o libovolné ruské technice rozjíždět jako kolovrátek milionkrát omleté rozbory toho, jak je to Rusko v prdeli, jak mužici lžou, jsou neschopní a jak jim to stejně spadne, nepoletí, nebo cokoli jiného.

Budeš mě rozčilovat úplně stejně, když pod každým článkem o zkouškách Brahmosu, zařazení Tejasu nebo libovolného indického systému budeš omílat rozbory toho, že 600 milionů Indů nemá přístup ke splachovacímu záchodu nebo se pokoušet zesměšňovat pomocí trapných argumentů jakýkoli jiný národ.

Ty dementní rozbory krachující ruské ekonomiky a balení naprosto nesouvisejících témat do úchylných konstrukcí většinou postrádají logiku, jsou vnitřně nekonzistentní, nijak neobohacují téma článku, pod kterým diskuse probíhá a do diskuse nepřínášejí nic, protože všechny argumenty se už promlely tisíckrát dokola.

arr