TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nové vrtulníky pro Armádu České republiky

Datum přidání 23.11.2011    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 29 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před pár dny proběhla českými médii informace o možném nákupu amerických vrtulníků Armádou České republiky. Česká armáda koketuje s myšlenkou pořídit si americké dopravní vrtulníky MH-6 Little Bird (Malý Ptáček) a jejich bojové verze AH-6. V novinách se také spekuluje o nákupu středních dopravních vrtulníků UH-60 Black Hawk (Černý Jestřáb). Bohužel v obou případech jde opravdu jen o nejranější úvahy Armády, které nejsou vůbec definitivní. Každopádně, nic nám nebrání v tom, abychom si v dnešním článku představili nejpravděpodobnější kandidáty, tedy stroje MH-6 a AH-6. Kromě technických specifikací si i nastíníme, proč Armáda České republiky uvažuje o výměně ruských vrtulníků za menší americké stroje.

Vrtulník AH-6I

Foto: Bojový vrtulník AH-6I / Boeing

Koncept starý víc než půl století

Požadavek na nový lehký vrtulník (Light Observation Helicopter, LOH) specifikovala americká armáda už v roce 1960. Helikoptéra měla plnit úlohu lehkého dopravního, bojového a průzkumného stroje. Soutěže se zúčastnilo celkově 12 firem, z nichž nakonec do finále postoupily firmy Bell, Fairchild-Hiller a společnost Hughes Helicopters se svým konceptem Model 369.

 

Model 369 poprvé vzlétnul počátkem roku 1963. Hughes Helicopters vyrobila celkem pět zkušebních strojů, které poslala do testovacího střediska US Army ve státě Alabama. Zde se Model 369 utkal s deseti prototypy zbývajících dvou firem.

 

Jak tušíte, společnost Hughes Helicopters se svým vrtulníkem zvítězila, a uzavřela s US Army smlouvu na dodávku více než tisícovky strojů nejrůznějších verzí. Prvních 17 kusů označených jako OH-6A Cayuse (Kajus) bylo předáno armádě v květnu 1965.

 

Ze strojů OH-6 pak vycházejí první verze vrtulníků MH-6 a AH-6, a také následné civilní derivace MD 500, nebo MD 300. Poslední vojenské modely jako jsou MH-6M a AH-6I vycházejí právě z civilních verzí.

 

Označení MD značí firmu McDonald Douglas, která v roce 1984 pohltila firmu Hughes Helicopters. Rošáda mezi americkými zbrojními společnostmi byla dokončena v roce 1997, kdy MD spolkla firma Boeing. Takže nyní výrobu všech strojů řady MH-6 a AH-6 zastřešuje společnost Boeing.

MH-6 a AH-6 - malé, rychlé, obratné

K vlastnímu technickému popisu dopravní verze MH-6. Jedná se o malý jednomotorový vrtulník s kapacitou 6 osob plus dva piloti. Dva členové výsadku mají místo uvnitř stroje, zbývající čtyři vojáci sedí na bočních vnějších lavičkách. Vrtulník s celou posádkou dolétne až do vzdálenosti 430 km rychlostí 250 km/h. Vybavení pilotní kabiny a letová elektronika je u poslední verze samozřejmě na nejvyšší úrovni.

 

Vrtulník MH-6

Foto: Vrtulník MH-6 vysazuje mužstvo na střechu budovy / US Army

 

Nyní k bitevní verzi AH-6. Armáda České republiky zřejmě uvažuje o posledním modelu AH-6I (International). Stroj AH-6I poprvé vzlétnul v srpnu 2009. Oproti standardnímu modelu je delší o 380 mm.

 

Nepřehlédnutelným rysem je i nový čumák pilotní kabiny ukrývající elektronickou výzbroj. U bojového vrtulníku je samozřejmostí také kulové zaměřovací pouzdro se systémem FLIR a s laserovým ozařovačem cílů. 

 

Rozložení palubních přístrojů a celkový koncept přístrojové desky AH-6I vychází ze stroje AH-64D Block III. Ze stejného vrtulníku si „malý ptáček“ vypůjčil kompozitové listy vrtule, které roztáčí výkonný motor Rolls-Royce 250-CE30 o výkonu 533 kW.

 

Kokpit vrtulníku AH-6IFoto: Kokpit vrtulníku AH-6I / Boeing

 

Pokud se v Armádě České republiky najdou opravdoví vizionáři, může Armáda také uvažovat o bezpilotních verzích strojů A/MH-6, a to jak o dopravních MH-6X nebo i bojových AH-6X. Obě helikoptéry můžou být řízený z pozemního střediska nebo i z dalšího vrtulníku pomocí oboustranného datalinku. Avšak dle potřeby můžou být také řízeny přímo pilotem.

Potřebuje Armáda České republiky nové stroje?

Nyní si položme otázku, proč Armáda České republiky vůbec uvažuje o výměně prakticky všech Mi-24/35 Hind a také o výměně části středních dopravních strojů Mi-17.

 

Důvodem, a to v případě naší armády naprosto stěžejním, je levnější provoz malých vrtulníků. Ruské helikoptéry MI-17 (7000 kg) pohání dva motory, každý o výkonu až 1435 kW, zatímco MH-6 (722 kg) pohání jeden motor o výkonu 533kW.

 

Rozdíl výkonových parametrů, a tedy i spotřeby je enormní. Nemluvě o tom, že oprava, obsluha a údržba Mi-17 přijde mnohem dráže než kompaktní helikoptéry MH-6.

 

Jedním z dalších důvodů může být lepší začlenění vrtulníku MH-6 do Integrovaného zahraného systému, kde budou malé vrtulníky mnohem vhodnější pro záchranu lidí při přírodních katastrofách (povodně), než těžkotonážní stroje Mi-17.

 Vrtulník AH-6I

 Foto: Vrtulník AH-6I pro jordánskou armádu / Boeing

 

Stejný finanční důvod platí i pro Mi-24/35 Hind. Ruský vrtulník Mi-24/35 (8500 kg) pohaní rovněž dva motory, každý o výkonu 1600 kW. Celkový výkon motorů je tedy 3200 kW, což je 8-10x více než u bitevní verze AH-6. Armáda České republiky předpokládá, že případná výměna se nejvíce dotkne právě vrtulníků Mi-24/35.

 

Možným důvodem k vyřazení prakticky všech Mi-24/35 z výzbroje, kromě drahého provozu a logistiky, je i nezodpovězená otázka, k čemu se naší armádě hodí těžké bitevní/transportní vrtulníky Mi-24/35. Gigantické tankové bitvy a obří frontové linie jsou v případě Evropy v nejbližší budoucnosti naprosto nereálné.

 

Evropě nehrozí skutečné nebezpečí masivního vojenského útoku třetí země. Pokud ano, budeme o tom vědět dlouhou dobu dopředu. Je proto dobrou otázkou, zda investovat do "kladiva na tanky" nebo do "skalpelu na teroristy".

 

Každopádně jde jen o nejranější úvahy a domněnky. Některé články v médiích již berou výměnu vrtulníků jako hotovou věc, případně nad obchodem již vynesly odsuzující "ortel smrti". Můžu vás uklidnit, že ještě není o ničem rozhodnuto. Jde pouze o možnou cestu, kterou by se naše vrtulníkové letectvo mohlo ubírat.

 

Každopádně pokud máte svou vlastní představu o složení našeho budoucího vrtulníkového letectva, určitě se o ni s námi podělte v diskuzi pod článkem.

Takticko-technické informace

Vrtulník MH-6 Little Bird / AH-6

Hlavní charakteristiky

Posádka

2 piloti

Kapcita

6 osob (dopravní verze)

Délka

9,80 m

Průměr rotoru

8,30 m

Výška

3,0 m

Prázdná váha

722 kg

Užitečný náklad

684 kg

Max vzletová hmotnost

1406 kg

Výkon motoru

1x T63-A-700 turboshaft / 317 kW (dopravní verze MH-6)

1x Rolls-Royce 250-CE30 / 533 kW (bojová verze AH-6I)

Délka trupu

7,50 m

Šířka trupu

1,40 m

Rotory

6-listý hlavní rotor a 4-listý vyrovnávácí rotor

Zásoba paliva

242 litrů

Výkony

Maximální rychlost

282 km/h

Cestovní rychlost

250 km/h

Dolet

430 km

Dostup

5700 m

Rychlost stoupání

10,5 m/s

Možná výzbroj

1x 30mm M230 Chain Gun

 

2x 12,7mm GAU-19

 

2x 7,62 M134 Minigun

 

2x odpalovací zařízení pro neřízené rakety Hydra 70

2x protitankové rakety AGM-114 Hellfire

2x protiletecké rakety FIM-92 Stinger

 

Zdroj: Wikipedia

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jan Grohmann Datum: 14.04.2012 Čas: 17:22

Nic se neděje, na světě není nikdo a nic, co se líbí všem. Pokud máte nějaké konstruktivní připomínky, klidně se ozvěte na e-mail.

avatar
Martin Voják Datum: 14.04.2012 Čas: 14:19

Vážený pane Grohmanne,

nezlobte se ale váš článek je jedním z nejhorších, tendenčně zaměřený, které jsem v letectví kdy četl.

avatar
HU Datum: 21.01.2012 Čas: 21:36

Python: vše je to otázka peněz, pokud si přečtete článek pozorně, nejedná se o náhradu za Mi 24, ale byla by to nová kategorie :)

Mi 24 a 35 je to samé, jen s exportním názvem. Aby byla 24 efektivní, je potřeba ji modernizovat, rádia, zaměřovací a naváděcí systémy, navigační atd...bohužel BKO říká, že nejsou a nebudou penízky...

avatar
Pyton Datum: 17.01.2012 Čas: 22:47

Pre náhradu Mi-17 by stačila taká malá zmena na modernú :
http://www.youtube.com/watch?v=ar1r0LWRTfo&feature=related

čo sa týka Mi-24, jej modernizácia je tiež možná takmer na štandard exportnej Mi-35-ky, no keď chcema skalpel na teroristou, potom prečo nie KA-50-ku ? : P
http://www.youtube.com/watch?v=usAM_QmK_vU - nech sa aj krokodílu priučíme : P

BlackHawk moc v bojovej situácií predností oproti milke nemá a transportné charakteristiky Mi-17-tiek sú dostatočné, a prevádzkové náklady, hlavne pomer nutného servisu na zemi na nalietané hodiny viac bojeschopnosti pri slabom financovaní armády dlhodobom nedodajú. : P

A amerikanizačné praktiky u nás budú asi kvôli nátlaku NATO, čo tiež čaká na odtrhnutie záväznosti na RF.

avatar
Fluffyman Datum: 16.01.2012 Čas: 18:17

To je naprostá demagogie. Kombinace Mi-24 / Mi-171 je ideální, kdyb nebyla, tak ji ruská armáda již dávno opustila. Jakmile se zbavíme Hindů, nebudeme mít efektivní protitankový prostředek. Pokud se zvažuje nákup jiných strojů, tak jen proto, aby někomu nahoře zase zmizely miliony v kapse. Jsem hrdý, že jsem mohl u mixérů slouřžit.

avatar
Martin Datum: 28.12.2011 Čas: 17:27

..už jsem si jist, že reakce patřila mé osobě :) Mou reakci na JAS39 a L159 jste nepochopil. nekritizoval jsem JAS39 (i když prostor tu je), ale to, že po zrušení Mi24 nebude AČR vlastnit žádný prostředek, který by plnohodnotně mohl poskytovat CAS. JAS39 to rozhodně nebude, a L159 by to sice asi zvládla, ale není na to stavěna, žádný pořádný sledovací a naváděcí systém, žádné pancéřování atd...

Tady z diskuze to totiž tak vypadá, že spousta lidí si myslí, že AH by byla náhradou za Mi24, což není pravda. Mi24 by podle mě byly zrušeny bez náhrady, zavedením AH6 by se jednalo jen o zavedení typu, který bude umožňovat ozbrojený průzkum, podporu malých jednotek atd...usuzuji, podle toho, že jsou to rozdílné kategorie a dle BKO, kde se píše o konci Mi24. Tyto dva vrtulníky se nedají srovnávat.

avatar
Martin Datum: 28.12.2011 Čas: 17:15

To Tomáš: nevím zda reakce patřila mé osobě..ale i tak.

..ano W3A je pro SAR a LZS ideální, bohužel tento typ je na konci své "technické životnosti" (každá mašina má životnost několik tisíc letových hodin)...ale článek, teorie se o tomto vrtulníku nikde nezmiňuje, výměna nebo nákup amerických strojů se jej netýká.

S UH60 také přímo nesouhlasím, ale proti Mi17 má daleko modernější avioniku.

Mi 17 nelze modernizovat na Mi171, to je jiný vrtulník, ačkoli vypadá stejně. Mi 17 můžete modernizovat ve smyslu, motorů, avioniky atd...není modernizace na Mi24, modernizovat Mi17 nemá smysl, vzhledem k zavedeným Mi171.

Ano máte pravdu, Mi24 svou koncepcí nemá konkurenci. Ale tato koncepce byla poplatná době. Dovoluji si tvrdit, že Mi24 v ISAF neuveze, nebo s problémy uveze výzbroj a ještě k tomu 8 plně vyzbrojených výsadkářů, nebo nějakých příslušníků výsadkových jednotek...každý stroj je limitován hustotou vzduchu a teplotou. Mi171 létaly v ISAF s poloviční přepravní kapacitou...a to mají lepší motory jak Mi24...

Co se týká nákupu či výměny... nejsem v pozici, která by někde něco plánovala, rozhodovala. Nikdo tu nemíní laiky zmanipulovat a odborníky umlčovat :) Komentoval jsem obsah článku, tak jak byl uveden, zde se o jiné technice nemluvilo. Porovnával jsem pouze Mi 17, Mi 24 s AH a MH, k úkolům, ke kterým by je AČR mohla využívat...

avatar
Tomáš Datum: 24.12.2011 Čas: 04:33

Oprava místo SU-33 jsem chtěl napsat SU-37.Další variantou je Mig-35 .

avatar
Tomáš Datum: 24.12.2011 Čas: 04:24

Zcela jste zapomněli na jeden velmi důležitý vrtulník menší až střední kategorie v AČR.Tím je Sokol, který slouží jak u IZS tak i u SAR a byla by blbost jej nahrazovat. Jedná se o povedený a ještě stále relativně moderní vrtulník. Nahrazovat MI-17 BlackHawkem je také nesrovnatelné.Nejedná se o stejný typ vrtulníku a osobně si myslím, že je lepší investovat do modernizace 17 na 171. U MI-24/35 je situace ještě mnohem složitější.Nejen, že dokáže přepravit 8 plně vyzbrojených výsadkářů ( tedy i v ISAF ), ale především je dokáže přepravit ohromnou ( v rámci vrtulníků ) rychlostí. Po výsadku je takový vrtulník schopen svůj výsadek také bojově podpořit a to velmi silně. V tom nemá konkurenci.Ideální by bylo mít peníze na modernizaci, výměna je nesmysl.

To, že v našem plánování jsou lidé, kteří neustále chtějí nakoupit US techniku je dávno známé. Z diskuze je vidět, že umí zmanipulovat laickou veřejnost a odborná se dá lehce umlčet.

Viz Vaše diskuze o Gripenu.K obraně svého vzdušného prostoru pochopitelně potřebujeme nadzvukový letoun. Zde podzvuková Alca nestačí.Když jsme konečně pronajali super letadla, začne rozhodování o koupi znovu. A světe div se, opět zařazujeme do výběru zastaralou US techniku. Ono byť se bude jednat o F-16 typu třeba Z , furt to bude letadlo, které poprvé vzlétlo v 70. letech a na papíře bylo v 60. To samé F-18 a jim podobné. Pokud by jsme měli uvažovat o kvalitním nástupci Gripenu, museli by jsme rozhodovat ve stejném segmentu ( Gripen, Eurofighter, F-22, F-35, SU-33 apod.) Ale dá se přeci neustále omílat, že F-16je nejlepší a ono se tomu přece časem uvěří.Ale ve světě už budou dávno létat letouny jiné generace.

avatar
Martin Datum: 22.12.2011 Čas: 08:36

To ragy: ..to sice ano, ale jinak je mašina technologicky zastaralá. Tím, že uvezete možná osm, v ISAF tak dva vojáky, tím stejně nic nevyřešíte max tak při CSAR :) jestliže bude Mi24 plnit úkoly CAS, tak se ten výsadek uvnitř zableje :)

Kdyby byly peníze (a kapři..) tak by se Mi 24/35 modernizovaly a sloužily dál. Takto AČR rezignuje na jednu svou operační schopnost...

avatar
ragy Datum: 20.12.2011 Čas: 18:41

No podlě mě nejsou MI-35tky až tak mimo mísu, přeci jenom se do nich vejde víc vojáků a materiálů pro přepravu....

avatar
Martin Datum: 19.12.2011 Čas: 01:11

To Roman Kolář:

Staré stroje? Nikde ještě podmínky pořízení nebyly zveřejněny, dle čeho soudíte, že budou staré?

Aero Vodochody? Levněji? A jak? Kolik by stál vývoj? Ano budeme opět vyvíjet něco co je dávno vyvinuto :) Ale se citátem pana Masaryka souhlasím, jen dnes se protekcionismus už moc nenosí.

avatar
Martin Datum: 19.12.2011 Čas: 01:04

To CArlos:
Čtěte pozorně, nebo se zajímejte, uváděny jsou počty 8x AH a 8x MH, což jsou počty, které by ve skladu jistě neležely :) Všude je uvedeno, že to nebude nákup (čerpám z médií), ale výměna za naše staré Mi 17 a 24. A věřte, že my bychom věděli co s něma :)

Na co máme JAS39, no přece na NATINADS, protože L-159, ač se vám sice líbí, není toho schopen. On totiž spoustu věcí není schopen, je to jen cvičný, pokračovací letoun, se schopností bitevníka, ale těžce omezenou. Kdo si to neumí přiznat, je slepý.

Rusko je nevede, protože nemůže. Ale jinak, Rusové radar již spustili, rakety testují pravidelně. A to hromadění vojsk na jihu taky asi nic není. Rusko není spící medvěd...počkejte až přezbrojí a zmodernizují, teda pokud to dříve neprojí :)

avatar
Martin Datum: 19.12.2011 Čas: 00:56

K autorovi: jako konflikt, nemusíme považovat jen nasazení pravidelné armády, v dnešní době se nejspíše bude jednat nakonec o nějakou asimetrii. Nemusí se jednat o napadení Evropské země. Stačí napadení člena NATO, nevím jak moc sledujete dění ve světě. Ale může si vzít Irán, kde vzrůstá nervozita - RQ-170, radar v Turecku, UAV z Afganistánu. Írán vydal prohlášení, že pokud se bude cítit ohrožen NATO radarem v Turecku, provede na tento radar úder. Kam to povede je jasné. Vemte Co se týká Ruska a vyzbrojování? Nevím jestli jsme slepí, ale já už několk dnů čtu o tom jak Rusko modernizuje svou armádu, nákup lodí ve Francii,snaha o německé tanky, spuštěn nový radar, rakety...poslední aktivita na jižní hranici, kde dle médií chystá armádu na obranu svého území pro případ války mezi západem a Íránem. Mluví se tam i o násilném otevření zásobovacích tras přes Gruzii. A co taková Čína? Se svou letadlovou lodí, základnou na kdesi v tichomoří...někde jsem narazil na článek, kde nějaký představitel prohlásil k armádě, námořnictvu připravte se na válku... Takže nemusí se jednat o celou Evropu, stačí jeden stát NATO (Turecko) a můžeme v tom lítat všichni. Nemluvě o ekonomické situaci a třeba rozpadu EU :) Jak rychle dokázali v Lybii odhadnout, že Francie a Anglie a potažmo celé NATO proti nim povede operace?

No pánové na BKO sice pracovali, ale kde je ta vize dnes??

avatar
roman kolář Datum: 17.12.2011 Čas: 10:47

nechápu proč kupovat od amíků staré stroje?Do kteréch za 5-10let se budou lít peníze na obnovu proč nezadají naší papaláši našim firmám zakázky věřím tomu že aerovodochody by vrtulníky zmákly za menší peníz a naši lidi by měly prácu kurna vzpomente si na tatíčka Masarika co říkaval:kupujte našé výrobky a co můžeme udělat doma tak at se dělá proč podporovat cizí ekonomiku když ta naše jde do sraček a lidi jsou bez práce????????????????????

arr