Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Nové zbraně pro stíhačky F-22A Raptor

Datum přidání 09.05.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 94 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (US Air Force) dokončilo vývojové testy stíhačky F-22A Raptor verze Increment 3.2B. Nová konfigurace umožní F-22A používat nejnovější střely vzduch-vzduch AIM-9X Block II Sidewinder a AIM-120D AMRAAM.

Foto: F-22A ze svých vnitřních zbraňových šachet odpaluje střelu vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120C AMRAAM; větší foto / Raytheon

Foto: F-22A z vnitřní zbraňové šachty odpaluje střelu vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120C AMRAAM; větší foto / Raytheon 

 

V rámci závěrečného testování vylepšení Increment 3.2B 411. testovací letka (411th Flight Test Squadron) ze 412. testovacího křídla (412th Test Wing) v polovině dubna provedla ostrý odpal střel AIM-9X Block II a AIM-120D proti vzdušnému cíli BQM-167A.


Střelby na UTTR (střelnice Utah Test and Training Range - pozn. red.) jsou vyvrcholením dva roky trvajících prací na vylepšení 3.2B,” uvedl podplukovník Randel Gordon, velitel 411. testovací perutě. “Vykonání těchto testovacích střeleb je obrovským technickým úspěchem pro 412. testovací křídlo a 411. testovací letku.”


Increment 3.2B je jedním z nejvýznamnějších vylepšení stíhaček F-22A od jejich zavedení do výzbroje v roce 2005. Increment 3.2B mimo jiné zahrnuje kompletní integraci střel AIM-9X Block I/Block II, AIM-120D, ale také vylepšení v komunikaci, senzorech i v prostředcích rádioelektronického (RE) boje - F-22A nyní dokáže lépe zaměřovat pozice vzdušných i pozemních zdrojů elektromagnetického záření protivníka (radary, komunikační systémy, výškoměry, atd.)


Současné stroje F-22A Increment 3.1 dokáží využít jen základní dovednosti střel AIM-9X Block I - při použití AIM-9X Block I pilot současných F-22A na displejích vidí stále symboliku starších střel AIM-9M.


Nová AIM-9X Block II získala mimo jiné schopnost zamknutí cíle po startu LOAL (Lock-on After Launch). Letouny se správnými senzory, jako jsou F-22A a F-35, mohou nejprve odpálit AIM-9X Block II a teprve následně zaměřit a “zamknout” cíl pro odpálenou raketu. Zaměřit a zamknout cíl přitom mohou F-22 a F-35 v okruhu 360°.


Zavedení AIM-9X pomůže vyřešit jeden klíčový nedostatek F-22A Raptor - kvůli snížení rozpočtu na konci 90. let minulého století byla odložena integrace přilby s průhledovým displejem HMD (Helmet-Mounted Display) do F-22A.

 

Pro plné využití schopností AIM-9X je nutné využívat HMD přilby, ale prozatím budou piloti F-22A létat bez těchto přileb. Velení amerického letectva doufá, že první HMD přilby získají piloti F-22A v roce 2020.

 

Video: Nakládka střel AIM-9 a pum JDAM do vnitřních zbraňových šachet F-22S / YouTube


Dostřel AIM-9X Block I/Block II je utajován a je pouze popisován jako dostřel na “hranici za přímou viditelnost.” Neoficiální dostřel AIM-9X Block II se udává 35 km. Pro zajímavost - cena verze Block II dosahuje 600 000 dolarů.


F-22A dokáže nově používat i střely AIM-120D AMRAAM s udávaným doletem větším než 160 km. Podle magazínu National Interesting má AIM-120D o 50 % větší dostřel, než starší AIM-120C-7 a také mnohem větší pravděpodobnost zasažení cíle. Jedna střela AIM-120D stojí přibližně 1,5 milionu dolarů.  

 

Americká firma Raytheon vyrobila přes 20 000 střel AMRAAM. Do dnešní doby bylo v rámci testů, cvičení a ostrého nasazení odpáleno více než 4200 střel AMRAAM. Celkově bylo v ostré akci odpáleno 17 střel vzduch-vzduch středního dosahu (min dosah cca 40 km), z toho 10 bylo AMRAAMů.


Provozní testy F-22A Increment 3.2B jsou naplánovány na červenec/srpen letošního roku a do ostré služby vylepšené F-22A vstoupí v průběhu příštího roku.

 

Vylepšené F-22A alespoň částečně vyřeší problém s nízkým počtem F-22A. Původně letectvo plánovalo nakoupit 750 F-22A ale nyní oficiálně provozuje 187 letounů - navíc není jasné, kolik stíhaček je trvale odstaveno a kolik stíhaček je skutečně operačně nasaditelných.

 

Zdroj: National Interest

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jj284b Datum: 14.05.2017 Čas: 09:48

Omny = priam ukazkovy exemplar internetoveho trolla... stale dookola omiela to iste, odmieta akceptovat argumenty inych.. strata casu

avatar
Omny Datum: 13.05.2017 Čas: 15:55

Logik
možná by sis mohl změnit přezdívku. F-117 je sestřelitelná PVO, stejně jako jiná letadla a posádka letadla F-117 se nechovala jako trouba, nebo ty víš jak se chovala?

a jinak vzhledem k tomu, že nemůžeme znát přesné parametry radarů, které se přísně tají, tak jsou tyto debaty pouze akademické

avatar
Omny Datum: 13.05.2017 Čas: 13:42

Shania
podívej je zcela nerelevantní že americké F neumí zaměřit F-22. Rozhodně bych to neimplikoval na ruská letadla. S tím, že R-77 jsou ve výzbroji rok jsi trapnej, ale už se hádat nebudu. Podle mně IRBIS E má podobné výkonové vlastntosti jjako APG 82 apod. a jinak já jsem tě nežádal o vyjmenování us radarů, které US požívaly v 80 a 90 letech, ale chtěl jsem znát radar, který uměl to co IRBIS podle zveřejněných údají.

avatar
Marthy Datum: 13.05.2017 Čas: 13:38

Logik-podívej se pořádně,psal jsem že pasivní radar letounu F-22 má dosah přes 400 Km,a zastaralý pozemní pasivní radar kolchuga měl dosah kolem 800 Km.
Jaký dosah mají pasivní senzory Ruských,Čínských nebo Evropských letounů nevím.

avatar
logik Datum: 13.05.2017 Čas: 13:20

Marthy: Pasivním radarem zachytíš? Z těch 120° má ten radar šanci vidět pulz jen když míří Tvým směrem (popř. nějakej sidelobe, ale ten je slabší a furt je to jen malá část z celé sféry). Pak je otázka - sleduješ tím pasivním radarem jen danej úzkej sektor furt? Pak ho vidíš jasně, ale pravděpodobnost, že se trefíš do toho paprsku je mizivá.

Takže musíš mít anténu nastavenou na zisk z šikorého okolí. Pak ovšem přijímáš spoustu dalších signálů, kde se těch pár pulsů od AESA radaru ztrácí - a naopak hodně těžko určíš, odkud ten puls byl vlastně poslanej (byť tam může pomoci nějaká fázová analýza, ale to je opět na úkor zisku antény, neboť musíš zpracovávat signály z prvků nezávisle).

Pasivní radary jsou samozřejmě silná technologie a mají smysl, ale tvrdit, že letadla mají pasivní radary s dosahem 400km, takže o F22 ví - je podobné, jako tvrdit, že F117 byla sestřelitelná pozemní PVO. Ano, při vhodné konstelaci - obzvlášť když F22 se bude chovat jako trouba - se to někdy asi podařit může

avatar
Shania Datum: 13.05.2017 Čas: 11:13

Marthy: v podstatě všechny letadla až na F-35 s DAS (i radar su -34 má slepá místa) jsou odkázané na lidské oko, jasně, v budoucnu se to sice změní... A ani u F-35 to nebude uplně ono za špatného počasí (pak te bude i protivník špatně hledat, ale co).

Taky je třeba si uvědomit, že "RVR" F-22 je vůbec nejdražší a nejsložitější systém toho stroje a Baracuda na F-35 je jeho nástupce s větší spolehlivostí a za vyhodnocením dat co ty antény přijímají stojí robustní sensor fusion.

V minulosti nebylo vůbec vy jímkou, že RWR nedokázalo zachytit hrozbu a piloti byli zcela bez varování. Detekovat moderní AESA bez velmi sofistikovaného RWR bude doslova peklo.


Ve většině těch článků o agresorech přímo říkají, že přibližně ví kde stealth stoje jsou a jak jsem psal, jejich GCI simulovat rozsáhlou síť včasného varování.


Sokrates: je to možné, ale bohužel žádné info o tom nemám, třeba něco najdeš.

I kdyby vyrobili 200 v 2016, raket, mají v inventáři v nejlepším případě něco přes 300 R-77-1, ale při tom potřebují nahradit tisíce starších střel.

Taky je zajimave, že v dubnu dodali 91 střel a do konce roku dodaji jen 109. .. kdo ví jestli to není FY

Každopádně to nemění na tom, že R-77-1 je ve výzbroji rok.

avatar
Marthy Datum: 13.05.2017 Čas: 09:57

Kolt,je to tak.Ovšem radar F-22 v režimu vyhledávání cílů funguje zhruba tak že velmi rychle mění frekvenci i směr pulzů,vlastně ty pulzy "střílí"do prostoru v úhlu myslím 120 stupňů.To pasivním radarem zachytíš,ale zaměřit na takový signál třeba raketu bude velice obtížné,teoreticky to možné je,ale jestli to Ruské pasivní systémy dokáží nevím.
Jinak jasně že ta F-22 může letět bez radaru,ale i tak hádám že bude používat nějaký komunikační systém,radiovýškoměr.Stále bude více či méně odhalitelná,i když to nebude snadné.
Ty senzory IR na zádi letounů asi budou,dá se hádat že většina raket na ně vypálená poletí více méně ze zadní polosféry.Možná jsou na koncích křídel nebo ocasní plochy,aby je vlastní motory ovlivňovali co nejméně.No,třeba to někdo bude vědět přesněji,uvidíme :)

avatar
KOLT Datum: 13.05.2017 Čas: 09:40

Marthy, jen dvě drobnosti. Jednak moderní AESA radary umějí vysílat velmi "úzké" paprsky, čili šance na jejich zachycení mimo přímý směr vysílání je o poznání menší. Což je pro pasivní radar dost problém. Nehledě na přesné řízení výkonu, měnící se frekvenci atd., důsledkem čehož AESA radar dokáže působit dojmem, že se jedná jen o šum pozadí. Zvlášť ve chvíli, kdy je v oblasti intenzivní elektromagnetická komunikace, což v některých částech Sýrie může být (letadla, PVO, komunikace pozemních sil...), jinde ani omylem (kozy, ovce, džihádisti...). Výsledkem je, že pokud letadlo zrovna z nějakého důvodu nezáří jak žárovka, je pravděpodobnost jeho zachycení malá, u VLO letadel pak velmi malá.
Druhá věc se týká onoho nepozorovaného přiblížení – F-22 vůbec nemusela spustit svůj radar :-) V oblasti je spousta jiných zdrojů, které jí mohly předat informace o pozici oné Su-24. To by se samozřejmě mohlo opakovat s téměř jakýmkoliv letadlem. Pokud se k vám někdo blíží zezadu a nevysílá, nemáte moc šanci ho objevit, pokud nemáte kvalitní celokruhové senzory. Taková Su-34 by měla pomocí zadního radaru mít šanci objevit protivníka, byť v případě VLO letadla by ta vzdálenost byla velmi pravděpodobně uvnitř NEZ jeho raket.

Dotaz na někoho ze znalejších – jakou šanci má letadlo vidět pomocí infračervených senzorů za svůj zadek? Jinak řečeno, uvidí něco přes spaliny z vlastních trysek? Používají se vůbec tím směrem nastavené senzory?

avatar
Marthy Datum: 13.05.2017 Čas: 08:56

Pro představu o schopnosti detekce pasivními radary tak dosah pasivního radaru F-22 je přes 400Km,dosah jeho aktivního radaru je kolem 200 Km (dle velikosti cíle).Platí pro původní nemodernizovaný letoun.
Jak jsem psal,pasivní radary mají značný dosah.Jasné že jedna věc je určit polohu,rychlost a typ cíle přibližně,dostatečně na navedení vlastních letounů nebo varování vlastní PVO,a druhá věc je dokázat zaměřit a sledovat cíl aby se na něj dala navádět PL raketa,třeba jako na letoun-rušič.Moderní radary stále mění frekvenci podle určitého algoritmu a odražený signál se propočítává přes nějaký algoritmus.Jestli se moderní Ruské pasivní radary na takový signál dokáží napojit,dokáží ho syntetizovat tak to netuším.
Jinak přiblížit se k nějakému staršímu letounu na vizuální vzdálenost (třeba 5-10Km)možné je,pokud nemá varovné systémy před ozářením radarem a podobně (nebo jsou nefunkční),tak nevidím důvod proč by to nešlo,obratná F-22 se může přikrást k např.staršímu olétanému Su-24 zezadu aniž by si jich piloti všimli,obvzlášť když tomu Su-24 nefunguje polovina systémů,což se dá předpokládat.
Ale potajmu se přiblížit třeba k F-22 nebo jinému modernímu stroji (Su-30,Typhoonu,Gripenu...)bude téměř vyloučeno.

avatar
jj284b Datum: 13.05.2017 Čas: 07:10

tak ono 90km je silne optimisticky udaj aj pre IRST..kedze je to vzdialenost ktoru rusky vyrobca OVS-35 udava voci cielu velkosti Su-27 a to zozadu... z predu udavaju len 35km, a aj to je len za idealnych poveternostnych podmienok...

a to ma F22 tienene a ochladzovane motory a ochladzovany trup takze bude ovela horsie zistitelna cez IRST ako Su27...

avatar
Sokrates Datum: 13.05.2017 Čas: 05:52

Shania: Čo sa týka R-77-1, tak ten článok nehovorí, že by boli s výrobou v sklze alebo by ich mali mať len 200. Práve naopak, podľa Taraspova výroba ide v súlade s plánom. To by tiež korešpondovalo s pôvodným vyhlásením, že dodacia lehota je do do 25. novembra 2017. Keďže tender bol ohlásený v auguste 2015 a prvými strelami sa chválili už vo februári 2016, tak sa zdá, že k žiadnemu omeškaniu nedošlo.
A tých 200 kusov je dodávka len pre tento rok. Predpokladám, že minulý rok mohlo byť dodaných tiež cca 200 ks. Čomu by zodpovedala aj celková cena zákazky 13,2 mld. rubľov.

avatar
Shania Datum: 13.05.2017 Čas: 01:03

Omny: jak ta debata zacala? o tom že SU-35 detekuje F-22 na 20-30km radarem, psal jsem ze je to silně optimistická vzdálenost...

Ta vzdálenost je odvozena od určitých vlastností radaru, určitého rcs cíle.
Radar operující v režimu velocity search, za ideálních podmínek atd.
Taky to znamená, že radar dokáže cíl detekovat, ale ne sledovat, atd...

Vzdálenosti mezi jednotlivými mody vyhledávání u radaru jsou taky velké. TWS může mít klidně o 60% menší dosah než velocity search.

Takže je to debata čistě o tom, proč se jim nedařilo zaměřit F-22 i když ji mohli vidět. Ne jestli ji SU-35 místo radaru uvidí přes IRST atd atd...

--------

Který radar ze 70-80 let jako:
AN/AWG-9, APG-63, AN/APG-71 atd

Ibris E není špatný radar a má výhodu, že je velký, nesnaž se ho ale srovnávat s moderními AESA radary, kde ty schopnosti a možnosti jsou někde jinde.

Imbris E na SU-35 např. dokáže detekovat SH na stejnou vzdálenost jako SH SU-35, a ta vzdálenost je lehce nad 100nm.

Takže se moc na ty max detekční vzdálenosti neupínej, ani u APG-77-1 a 81 bych moc neviděl, že by vyli prakticky použitelné nad 200nm

---------

Ukrajina vyrabí(běla) seekery i pro R-74M.

Co se týká toho sidewinderu, pokud jsi to nepochopil, mluvil jsem o vnitřnostech jako technologie, kvalita a spolehlivost elektroniky a seekeru.

R-73 měla výhodu v motoru, schopnosti odpálení až na 45 stupnu, tvc.
Jenže jsou tu další a často důležitější faktory mimo papírových statistik, které určují jak je ta zbraň použitelná ...

avatar
jj284b Datum: 13.05.2017 Čas: 00:59

bavime sa o SAR rozliseni, a F-15E mal v 1989 rozlisenie 1m2... co je to cim sa Rusi chvalili pri Su-35S pocas nasadenia v Syrii... mas problemy s pisanym textom?

avatar
Omny Datum: 12.05.2017 Čas: 22:33

jj284 a ty víš jakým způsobem při těch cvičení malajzijci ten radar používají, co když tamjsou omezení?
jinak NP011 je tak na 40% úrovni Irbisu E. napsal jsi, že tenhle radar má parametry amerických radarů z 80 let. Napiš mi teda prosímtě, který americký APG radar z 80. let viděl na 350 km, uměl detekovat 30 cílů a na 8 současně navádět střely??
věřím tomu, že mamlasové ukrajinci prodali US S-300 je to možné protože proloutkové US vlády udělají cokoliv aby poškodily rusi. Nicméně to bude s nějvětší pravděpodobností první verze z 80. let, která dnes už žádnou slávu neudělá, na tom at se US klidně cvičí, od té doby rusové vyvinuli výkonnější analogy.

avatar
jj284b Datum: 12.05.2017 Čas: 19:36

rozlisenie v SAR spominam preto ze je to jeden z mala udajov ktore zverejnili oba strany takze to umoznuje ake take porovnanie technologickej vyspelosti radarov...

arr