TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Nový dělostřelecký systém z Německa

Datum přidání 23.06.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Německá firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) představila na pařížské výstavě Eurosatory 2014 novou mobilní samohybnou houfnici - kolové vozidlo ARTEC Boxter s dělostřeleckým modulem AGM (Artillerie-Geschütz-Modul).

Foto: Věž AGM na vozidle Boxer. / KMW

 

AGM je bezobslužná, plně automatická dělostřelecká věž se 155mm dělem. Systém AGM navrhla v roce 2004 firma KMW na základě zkušeností s úspěšnou německou samohybnou houfnicí PzH 2000 (Panzerhaubitze 2000).

 

Věž AGM o hmotnosti 12,5 t lze velmi snadno umístit na nejrůznější platformy. Pro úvodní dělostřelecké testy posloužilo pásové vozidlo samohybného raketometu M270 MLRS (Multiple Launch Rocket System). KMW v roce 2008 představila potenciálním zájemcům modul AGM umístěný na rakousko-španělském pásovém vozidle ASCOD 2.

 

Vedení firmy se nyní rozhodlo nabídnout zákazníkům modul AGM na kolovém podvozku vozidla Boxer. Dlužno však dodat, že na výstavě Eurosatory 2014 byl předveden technologický demonstrátor. Koncepce vozidla ještě není finální.

 

Musíme prokázat, že (Boxer – pozn. redakce) se dokáže skutečně vypořádat se zpětným rázem, bez stabilizace (např. hydraulické nohy – pozn. redakce). Pokud však po prvních třech výstřelech objevíme, že vozidlo toho není schopno, máme dobré koncepty pro stabilizaci, takže můžeme udržet schopnost ´střílet a utíkat´ a také udržet schopnost 360° střelby,“ řekl pro magazín Shephard Patrick Lenz, manažer dělostřeleckých systémů v KMW.

 

Video: Vozidlo Boxer je zavedeno v německé a nizozemské armádě. / YouTube

 

Schopnost "střílet a utíkat" firma KMW popisuje jako zastavení, provedení výstřelu a opuštění pozice, a to pouze do 30 sekund. Protivník tak získává jen minimum času na provedení odvetného dělostřeleckého útoku.

 

Kolový podvozek má proti pásovému horší stabilitu při střelbě a také horší průjezdnost nejtěžším terénem. Někteří zákazníci (např. na Středním východě) však na kolových obrněných vozidlech jistě ocení agilní jízdní výkony, nízkou spotřebu, nízké provozní náklady a lepší mobilitu v lehkém terénu.

 

V čem je tedy AGM unikátní? Uvnitř AGM věže najdeme v automatickém nabíječi připraveno 30 nábojů a 145 prachových náplní. Dostřel houfnice se pohybuje podle použitých nábojů. U klasické munice leží za hranici 40 km, u poháněné (podle firemní brožury) na hranici 56 km.

 

Věž, zaměřování i střelba je dálkově řízená posádkou z bezpečí kabiny transportéru. AGM je schopná techniky palebného přepadu MRSI (Multiple Rounds Simultaneous Impact) - pomocí různé trajektorie letu (odlišný čas letu) dopadne na cíl ve stejný okamžik několik střel vypálených z jednoho vozidla.

 

Zdroj: KMW

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
GAVL Datum: 01.07.2014 Čas: 17:24

pro KOLT
analýza nebo ne , ať už naše armáda prostřednictvím ministerstva koupí cokoli za cokoli tak k tomu přičte částku na úplatky pro sebe samou a pro lidi z ministerstva atd.

Jediné co to to může vyřešit tak osobní a hmotná zodpovědnost vojenských a ministerských špiček tedy nejen politiků , ale též úředníků ministerstva a armády.

avatar
KOLT Datum: 27.06.2014 Čas: 20:33

Mattauch: Kdyby se ovšem nákup vojenské techniky pro OS ČR řídil odbornou analýzou, jak správně navrhujete, tak máme armádu mimo podstav a vybavenou dostatkem nejmodernější techniky. A to vše při stejných financích. Naneštěstí má pravdu hurvo – ak sa raz upecie...

avatar
hurvo Datum: 27.06.2014 Čas: 11:18

Ako tak sledujem tak v cechach mate z moznosti zavedenia zuzany, podobne pocity ako mame my z moznosti zavedenia vyrobkov CZ do nasej armady.

A podobne ako s brenmi, aj u zuzany plati ze ak sa raz upecie nejaka zmluva tak na parametroch systemu nezalezi.

Osobne som presvedceny ze medzi danou a zuzanou je rozdiel asi ako medzi LEO 1 a LEO 2, alebo T72 a T90.

avatar
Mattauch Datum: 27.06.2014 Čas: 11:03

Když se tu tak vesele diskutuje o náhradě DANY ZUZANOU... co o ZUZANĚ vlastně víme? Pokud chci vybírat nový zbraňový systém, musím si nejprve určit jaké parametry jsou pro mě klíčové, pak udělat průzkum trhu a stanovit pro ně spodní hranici nutnou k naplnění mého očekávání.

Nejsem sice odborník na dělostřelectvo, nicméně dle toho co vím, jsou základními faktory:
1) doba od zastavení k 1. výstřelu
2) doba od posledního výstřelu k opuštění palebného postavení
3) množství výstřelů v první minutě palby (ne v každé minutě, ale v první)
4) schopnost dopravit na cíl několik projektilů tak aby dopadly v jeden okamžik (různé trajektorie letu)
5) schopnost zásahu 1. ranou (či spíše obecně přesnost bez zastřílení)
6) schopnost začlenění do systému řízení palby umožňující velmi rychlou reakci
7) mobilita
8) ochrana
9) cena


Tedy pro ty znalé kteří tu "lobují" za ten či onen systém... Znáte tyto jejich parametry? Mě se je například u té ZUZANY dohledat nepodařilo (na druhou stranu jsem tomu nevěnoval nikterak hodně času). Navíc jsou v tom seznamu i věci, které nejsou čistě záležitostí palebného prvku, ale spíše celého systému (body 5 a 6).

avatar
David Datum: 27.06.2014 Čas: 10:04

Pro Gorna - měl jsem na mysli to, co píše GAVL. ZUZANA vznikla dalším vývojem DANY, pochybuji, zda to se dá ještě nazývat modernizací. (Samozřejmě, vizuální podoby jsem si vědom). Šlo by tedy o vozidla z novo výroby, se značnou technickou životností a mohla by tak sloužit celá desetiletí. Je to něco jiného než modernizace stávajících českých DAN, což nabízí třeba Excalibur - ty prostě mají už příliš odslouženo

avatar
GAVL Datum: 27.06.2014 Čas: 07:43

Gon: To zda je pitomost kupavat Zuzany je otázka poměru cena kompletně nového/cena a stáří toho co modernizuji. Tento poměr mi není znám, ale laicky bych řekl , že je lepší koupit zcela nové , které pak budu moci v budoucnu modernizovat než skončí životnost hlavních částí. Takže bych to viděl tak , že by Tatrovka vyrobila zcela nové platformy plně funkční a Slováci by dodali kompletně věž se všemi zbraňovými systémy. Klidně by to mohlo vypadat jako doteď, neboť design Dany je téměř nadčasový dle mého názoru.

Pokud má někdo přesné informace třeba odkaz s pravdivými informacemi ohledně Zuzany pro porovnání s Danou či její modernizací prosím pošlete. Dále by mě zajímaly ceny dnes na trhu nabízených samohybných systémů, neboť cena 1 Zuzany = 2 PzH2000 mi přijde jako ústřel, leda by se jednalo o prakticky spotřebované systémy, které by čekala generální oprava za ranec.

avatar
Gorn Datum: 26.06.2014 Čas: 10:48

David: Zuzana je modernizací Dany, nečekaně je to vidět na první pohled. Takže pokud nemá smysl modernizovat naše Dany tak asi nemůže mít ani smysl kupovat slovenské modernizované Dany, byť pod jménem Zuzana. Je to vlastně naprostá pitomost, když už tak bych si mohli nechat naše jednotky od slováků modernizovat.

avatar
David Datum: 26.06.2014 Čas: 09:34

Souhlas. Zuzany by pro AČR dobrým řešením. Bylo by to zřejmě mnohem efektivnější než do nekonečna modernizovat staré DANY, které prostě už mají odslouženo. Navíc, taková modernizace by také nebyla zadarmo. A nová SHD by pak opět mohla sloužit hodně dlouho.
Otázkou je také počet SHD. Doby, kdy někdejší ČSLA disponovala stovkami samohybných děl je prostě už pryč. Stačilo by maximálně několik desítek - 24-36?Na jejich výrobě by se přitom mohl rozsáhle podílet i český zbrojní průmysl.
A k otázce, jestli tažená nebo samohybná děla. Podle mne je optimální kombinace obojího. Tedy samohybné dělo ráže 155 mm - a lehký tažený systém 105 mm, něco jako Lihgt Gun - něco takového AČR zjevně také chybí.
Situace USA s jejich M777 je zcela odlišná. Především - USA mají k dispozici i stovky M-109 včetně nejmodernějších verzí. A pro M 777 mají spousty vrtulníků, zajišťujících jejich transport

avatar
GAVL Datum: 25.06.2014 Čas: 23:40

Nečetl jsem pozorně celou diskuzi tak budu třeba psát něco co už tu bylo
1. to o čem je článek je pouze demonstrátor takže možná , že až vybafnou cenu tak se to ořeže až z toho hi-tech nic nezbude. Otázka je i realita použití co se týče podvozku možná to nakonec daj na náklaďák MAN s podvozkem Tatra :D

2. nevidím důvod nekoupit Zuzany, vyřešil by se tím ten nejpalčivější problém a to, že bychom v případě války s Rusem "nemuseli kupovat munici od Rusa"
pokud vím tak nějaké koupili Řekové kdysi a nezaznamenal jsem, že by jim všechny vybouchly

3. tažené houfnice
Zapřisáhlí odpůrci by se měli zamyslet, neboť např. USA mají ve výzbroji tažené houfnice a zdá se , že je hodlají mít i nadále vzhledem k "nedávnému" zařazení nového typu
takže to není problematika nízké bojové hodnoty , neboť tažená houfnice má velkou výhodu co se týče letecké přepravy, tudíž ji mohou používat i výsadkové jednotky
spíše jde o problematiku doktríny té či oné armády

avatar
Jecchus Datum: 25.06.2014 Čas: 23:03

mu7705:
Moc nerozumím tomu, jak si to představujete. Něco jako složená baterie z tažených a samohybných, kde odvetná palba bude vedena prakticky jen na ty tažené, protože samohyby mezitím změní pozici? Anebo jako dvě baterie, kdy vypálí tažené, ale protivník z nějakého důvodu povede odvetou palbu na jinou baterii, než která původně pálila (tj. na samohyby), ale ta už bude v trapu? V čem je vůbec výhoda tažených oproti samohybným, pominu-li cenu (i tam je však rozdíl menší, než se může zdát, protože ta tažená houfnice musí být přeci něčím tažena)?

avatar
mu7705 Datum: 25.06.2014 Čas: 20:54

Pokud si dobře pamatuji z jiných diskusí, tak je poměrně široká skupina zastánců právě samohybných prostředků a to prakticky jedno jakého podvozku - zda pásového nebo kolového. Hlavním argumentem je zde to, že samohybný prostředek má mít pancéřování chránící posádku, před střepinovým účinkem odvetné palby protivníka. Když jsem navrhoval kombinovanou jednotku jak samohybek, tak tažených houfnic, tak jsem se se zlou potázal, že tažené houfnice mají menší hodnotu. Lehké a nepancéřované kolové prostředky jako CESAR byly touto skupinou lidí odmítnuty rovněž.

avatar
KOLT Datum: 25.06.2014 Čas: 00:19

Gorn: ad 3) švédský ARCHER stabilizaci má, stejně jako ATMOS a CAESAR (ale ty nemají automatické nabíjení, takže tam je to něco drobet jiného).

avatar
Gorn Datum: 24.06.2014 Čas: 19:47

to mene "tankove" kanony ignorujte, ma tam by proste "tankove" kanony
(puvodni myslenka byla mene vykone, ale to je celkem sporne oznaceni)

avatar
Gorn Datum: 24.06.2014 Čas: 19:44

1. "ta s tou nizkou kabinou" jsem bral jako referenci k nedavno publikovanemu clanku o Tatre 4 × 4 HMHD, jinak sam argumentuji tim ze specializovany derivat 815-7 by mohl modul mit.. takze tam se shodneme
2. nesouhlasim, nejdriv musite preci vzdy vybrat vhodny podvozek a az potom muzete laborovat s tim kam se da umistit pohona jednotka, modul (vez), kabina ridice atd.
3. tady bylo jednak zmineno ze by to nejak mohlo jit a druhak ze tatra umi snizit podvozek pro ucely prepravy. Kazdopadne zadna firma (vcetne tatry) nema na zadnem produkcnim kolovem vozidle podobny system pro stabilizaci vozidla pri strelbe a to ani pro mene "tankove" kanony (napr. vozidla AMX-10RC, M1128 MGS, B1 Centauro). Tedy je otazka zda je neco takoveho mozne a pokud ano tak zda se vyvoj takove novinky zaplati... vsazet na vyvoz by byla loterie, a pri male serii pouze pro ACR by byl skoro zazrak pokud by se podarilo postavit AGM na tatre s klasickou hydraulickou stabilizaci za prijatelnou cenu

avatar
rainerum Datum: 24.06.2014 Čas: 18:56

Gorn: Sousedi tu věž montující taky na něco s kolama, takže my můžem taky a třeba "ta s tou nízkou kabinou" se nato bude hodit, že má nosnost 6,3 tuny nás zajímat asi nemusí
1. Užitečné zatížení (max.) 21 100 kg ( http://www.tatra.cz/nakladni-automobily/odvetvovy-katalog/armada/dalsi-vozy/8x8-vysoce-mobilni-tezke-univerzalni-nakladni-vozidlo-vojensky-transporter/ )
2. tady jde o to jak vysoko je montovaný ten modul a o to jak daleko jsou od sebe kola a ne o to jestli je to lehčí nebo těžší podvozek už tolik nejde
3. jak už tady bylo psáno může si náklaďák sednout a tím pádem se víc stabilizovat

arr