Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Datum přidání 07.01.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 55 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké společnosti Draken International. Jde o jednu z největších amerických firem poskytující letecké služby americké vládě a armádě.

Zdroj: L-159 ALCA / Wikipedia, autor: Milan Nykodym

Zdroj: L-159 ALCA / Wikipedia, autor: Milan Nykodym


Od Black Diamond Jet Team po Draken International 

Počátky firmy Draken sahají až k akrobatickému soukromému týmu Black Diamond Jet Team, létající na stíhačkách L-39 Albatros. Piloti týmu se rozhodli založit novou společnost a nabízet své služby americkým ozbrojeným silám a americkému ministerstvu obrany.

 

Draken International je největší (co se týče počtů letadel) americkou firmou, která poskytuje letecké služby americké vládě a armádě. Za zmínku jistě stojí, že historie firmy se píše teprve od konce roku 2011. Kromě Draken International ve Spojených státech fungují také například ATAC USA a Omega International.

 

Centrum firmy najdeme na regionálním letišti Lakeland Linder ve městě Lakeland, Florida. Draken se může opřít o obrovské a rozlehlé zázemí. Rozlehlý hangár, kanceláře, výcvikové a opravárenské centrum, zásoby pohonných hmot a rozsáhle zázemí pro zaměstnance leží na ploše 9290 metrů čtverečních.

 

Black Diamond Jet Team

Foto: Black Diamond Jet Team na L-39 Albatros / Draken International

 

Firma se snaží stát lídrem v komerčních leteckých službách CAS (Commercial Air Services). Jde o obchodní model, kdy soukromé letecké firmy nabízejí své služby ozbrojeným složkám.

 

Kromě velké flotily jsou předností firmy zkušení zaměstnanci. Ve vedení a řízení firmy se nalézá řada zkušených armádních pilotů, armádních důstojníků a od nedávna také generál ve výslužbě.


Bojové letouny z celého světa

Společnost nabízí výcvik vzdušného boje, kdy letouny firmy simulují protivníka – tzv. „Red Air“. Draken nabízí rovněž testování obranných schopností lodí nebo pozemních protiletadlových jednotek, případně nácvik elektronického boje.

 

Stejně tak Draken poskytuje reálnou simulaci tankování za letu, nebo podporu při vývoji nových letadel. Na oficiálních stránkách se Draken chlubí spolupráci při testování letových systémů stíhačky F-35 Lightning II.

 

V „arzenálu“ Draken International najdeme 50 různých vojenských stíhaček z celého světa. Největší část tvoří 25 stíhaček MiG-21UM/bis pořízených průběžně z Polska. Zajímavosti je, že výkonné MiGy-21 při cvičení simulují rovněž nepřátelské okřídlené střely.

 

Foto: Polský MiG-21 / Polské ministerstvo obrany

Foto: Polský MiG-21 / Polské ministerstvo obrany

 

Firma má k dispozici také 11 letounů A-4K Skyhawk a devět cvičných italských letounů MB-339CB – kromě tří A-4 byly všechny tyto stroje nakoupeny na Novém Zélandě. Letouny A-4 prošly kompletní modernizací za stovky milionů dolarů (radar, avionika, datová sběrnice). A-4K Skyhawk tak získal některé kapacity typické pro letouny 4. generace.

 

Posledním letounem jsou československé dvoumístné L-39 Alabatros (původní z týmu Black Diamond Jet Team), které nyní posílí 28 letadel L-159 ALCA. Firma má také malé proudové dopravní letadlo Cessna Citation 650 pro jedenáct pasažérů. Stroj slouží k dopravě zaměstnanců/zákazníků a nákladů po celých Spojených státech.

 

Výhoda Draken International: Nízké náklady

Výhodou provozu starších strojů jsou zejména velmi nízké provozní náklady. Oproti letounům 4. generace, starší letouny ušetří až 30 000 amerických dolarů za letovou hodinu. V případě 5. generace letadel využívajících technologii stealth, podle informací Draken International, dosahuje úspora až 50 000 dolarů za letovou hodinu.

 

Jako příklad můžeme dát pět našich A-4K Skyhawks ve vzduchu za cenu jednoho F-16, pokud jde o letovou hodinu. V dnešní situaci, tento typ úspor nemůže být ignorován,“ řekl v rozhovoru pro DefenseMediaNetwork, výkonný ředitel firmy Draken Interantional Jared Isaacman.

 

A-4K Skyhawk

Foto: A-4K Skyhawk / Draken International

 

Finanční úspory pro americké ozbrojené složky jsou značné. Nejde jen o samotné letové hodiny, ale vojáci nemusí udržovat v provozu tolik letadel a personálu. Ušetří se také za opravy, modernizace, pozemní zabezpečení, atd.

 

Pro „vzdušné kontraktory, jak se firmám jako Draken International přezdívá, nyní ve světě panují zlaté časy. Důvodem jsou zejména klesající obranné rozpočty řady západních zemí.

 

Julien Charpentier z Vzdušného operačního centra Ramstein, NATO, na konferenci IQPC Close Air Support v Londýně v září řekl: "Víme, že se potýkáme s rozpočtovými škrty a máme čím dál menší flotilu rychlých letadel, takže musíme přemýšlet o vzdušných kontraktorech. Nicméně musíme zajistit, aby vzdušní kontraktoři požívali a znali aktuální TTP (taktiky, techniky a postupy – pozn. redakce) NATO a USA."

 

Zdroj: Draken International, DefenseMediaNetwork, IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Nesher Datum: 13.01.2014 Čas: 13:55

To Masteex
Ale to je to o čem mluvím, co je nám platné, že máme (na danou kategorii) relativně výkonné letadlo když ho nikdo nepotřebuje a pokud by ho náhodou už někdo potřeboval, tak musíme požádat o souhlas s exportem třetí zemi.
Prostě jak už to někdo napsal, L 159 byl projektován na základě chybných předpokladů vývoje trhu, nas protipovstalecké letdlo je zbytečně výkonná a drahá (jak na nákup, tak i na provoz) a standardní bojový stroj je buď málo výkonná, případně vzbuzuje zájem jen v problematických zemích.
A jakýkoli další rozvoj projektu L 159 A (na nějž stejně nikdo nemá peníze) to nezmění.

avatar
Jakub Mareš Datum: 13.01.2014 Čas: 09:46

Aktuální informace o spolupráci Drakenu a Aera:
http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-61545610-americane-chteji-nabizet-l-159-i-v-evrope-cvicny-nepritel-i-to-je-reference-rika-sef-aera?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed

avatar
Matesaax Datum: 12.01.2014 Čas: 13:19

Původně se uvažovalo,že by L-159 byl mírně nadzvukový,ale finančně to bylo nad síly Aera.Jinak L-159 má základ v L-39MS,což je letoun od L-39 zcela odlišný,když vzhledově podobný. Když už se tu zminuje Jak-130,tak Aero vyvíjelo letoun L-49,který měl nahradit v ruském letectvu nahradit L-39,ale po rozpadu východního bloku práce na projektu ustaly a Rusko vyhlásilo svou soutěž na cvičný stroj.

avatar
mu7705 Datum: 12.01.2014 Čas: 13:12

Pokud si dobře pamatuji argumenty pro nákup a vývoj L-159 ALCA tak se jednalo o to, že naše armáda řešila náhradu letadel Su-25 a Su-22. Letová hodina těchto mašin pro pozemní podporu byla poměrně hodně drahá. Velmi záhy se také zjistilo, že modernizace Su-25 a Su-22 bez pomoci a svolení Ruska je nereálná a hlavně neekonomická. Všichni také věděli, že budeme mít horko těžko peníze na nákup 24 nadzvukových mašin, pro účely PVO. Na nákup dalších mašin třeba typu F-16 prostě a jednoduše nebyly peníze. Nabídka Aera na vývoj a výrobu lehkého bitevníku se zdála jako logická - bude to moderní mašina z hlediska avioniky, bude moci nosit západní moderní výzbroj s tím, že mašina bude navržená tak, aby se k ní dala moderní výzbroj a avionika dokupovat a upgradovat. Integrace moderních západních zbraní do Su-25 a Su-22 byla prostě nerálná. To, že L-159 není nadzvuková nebyl problém, ale právě naopak výhoda. Pro pozemní podporu to bylo ideální a nadzvuk by jen komplikoval a prodražoval vývoj a výrobu. Mašina se dělala v době zkušeností s operací Desert Storm v Iráku a také operacemi na vynucení míru na Balkánu. V té době se začalo řešit navádění letecké munice na cíl s využitím pozemního navádění. Svým způsobem se uvažovalo logicky - odhazuje se málo velice přesné munice. Není potřeba, aby mašina měla nějakou ukrutnou nosnost. Prakticky šlo jen o to ve vzduchu přepravit munici do místa potřeby, komunikovat s protředky NATO, ve správném okamžiku ji odhodit s tím, že FAC pumu nebo raketu navede na správný cíl. Počítalo se s tím, že letadla budou působit pod ochranným deštníkem NATO a nebudou zcela bezprostředně ohrozeny letectvem protivníka. V danou dobu se jevila dvojice L-159 jako optimální řešení pro mírové operace, kde se ničily bodové cíle, na které byla potřeba maximálně dvojice chytrých pum. Možnost L-159 operovat z krátkých nebo dokonce nezpevněných letišť měla být výhodou, spolu se snadnou obsluhou, protože mohly být nasazeny prakticky z jakéhokoliv letiště v oblasti. Odpadala potřeba využivat specializované základny s dlouhými VPD potřebnými pro vzlety klasických nadzvuků s plným nákladem. L-159 se měly využívat také na vyhledávací lety pro pátrání po obrněných nebo třeba raketových prostředcích protivníka. Při takových letech je rychlost také na překážku. Co se týká počtu, letadel, tak chci upozornit, že zcela původně se počítalo s 36 nadzvuky a 72 lehkými bitevníky, které měly nahradit kolem 300ks mašin typů: Mig-21, Mig-23, Mig-29, Su-22 a Su-25. Když se hovořilo o tom, že budeme mít pod 100ks letadel, tak to mnoho lidí považovalo za likvidaci našeho letectva. Současných 24 pronajatých nadzvuků a 36 vlastních L-159 by pak tehdy bylo považováno za hodně špatný vtip. Musíte si uvědomit podmínky na začátku 90. let.
Aby projekt L-159 nedopadl špatně se musí pokračovat s modernizacemi a integrací další a další moderní výzbroje proti pozemním cílům. Ten projekt není vůbec ztracený. Základní myšlenka je správná, nepotřebujete F-16 na to abyste odhodili chytrou pumu na nějaký tank nebo bunkr v místě, kde je zajištěna vzdušná nadvláda. Další idea za projektem L-159 byla v tom, že díky L-159 budeme mít hromadu vylítaných pilotů, které na nadzvuky přeškolíme vždy. Drastické snižování financí do obrany si však bere daň v tom, že se šetří na všem i na těchto projektech a věci nejdou tak dobře, vše se zmenšuje. Původně měla být Čáslav stíhací základnou s nadzvuky a částí L-159 a Náměšť s L-159 pro bitevní účely, proč myslíte, že tam jsou FAC, že se řešil roj CSAR? Vše bylo podřízeno myšlence bitevní základny s tím, že AČR potřebovala doplnit schopnosti o navádění a bojovou záchranu sestřelených pilotů, protože u bitevníků je šance na sestřelení mnohem větší. Dnes jsou všechny mašiny v menších počtech na jedné základně a L-159 se prodávají. Vše je důsledkem, toho, že naši politici rozhodli, že budeme mít jen malinkatou armádu.
Jinak mechanizace křídla u L-159 je zbytečná, když ta mašina vzlétá z poměrně krákých drah normálně...byla by to jen mrtvá váha a zdroj možné závady.

avatar
D.i.p Datum: 12.01.2014 Čas: 00:09

Co jsem pochopil, tak ten vývoj letounu už měl nějaké základy z minulosti a hlavně to mělo základ z L-39. Takže ten vývoj byl poměrně rychlý. Někteří to teď nefér porovnávají s Jak 130, kterej je zaváděný do výzbroje víc jak deset let po alce. Spíš je otázkou, kde jsou ty promarněný roky, co byla ALCA nejlepším strojem ve své kategorii. A nebo zda nebyla špatně načasovaná a jestli by se nevyplatil delší vývoj úplně nového stroje.

avatar
skelet Datum: 11.01.2014 Čas: 21:38

Beru to ze svých podmínek.. celkem dost dlouho se vybíral dodavatel elektroniky, chvilku to byl ten, chvilku onen.. podle toho jak se který náměstek ministra obrany ožral..
mimochodem pro L-159 hatery bych chtěl připomenout, že letoun stejné kategorie teď vyvíjí Cessna..

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 11.01.2014 Čas: 20:09

skelet:
Proč máte pocit, že se vývoj L-159 protahoval, když začal v roce 94 a za pět let už běžely dodávky armádě? Mě to naopak připadne v celé té anabázi, jako jedna z mála věcí, která se podařila výjimečně dobře.

avatar
Matesaax Datum: 11.01.2014 Čas: 12:29

AMX je hodně podobný L-159,Alca má sice trošku nižší výkony,ale zase modernější avioniku a hlavně palubní radiolokátor oproti pouze laserovému dálkoměru v AMX.
Jako bitevní stroj se nemůže Tucano srovnávat s L-159.Má daleko nižší výkony únosnost a vybavení.I když v podmínách latinské Ameriky může být vhodnější než proudový stroj.

avatar
skelet Datum: 11.01.2014 Čas: 12:22

Ekvádoru a Bolivii se nenabízely Alcy, ale Albatros 2. A Albatros 2 je jak známo dvoumístny cvičně bojový letoun, který je logicky dražší než levné Tucano. Víc než cenu za nákup a za provoz za nákupem Tucano nehledejte ;)
L-159A Alca byla vznikla na základě vyhodnocení bojů v Afghánistánu, několika občanských válek na území SSSR a Jugoslávie. Na stejném základě vznikl i Hawk 200 a AMX, který je stejné koncepce. To že se jeho vývoj protáhl je dáno vlivem malých zkušeností se zástavbou západních technologií a také s neustálým zasahováním politiků a armády do jeho vývoje. Proto vzlétl pozdě, v době kdy pro ně již nebyl trh.
Je nutné si uvědomit, že výzbroj L-159A je oproti projektované výzbroji z důvodu financí omezená na zlomek. Původně se počítalo s nesením až 15 střel Brimstone nebo 12 Hellfire, 4 protiradiolokačních střel Alarmy atd. Nakonec se to omezilo jen na Sidewinder, AGM-65B a GBU-12/39. Na víc se neuvolnily peníze.
A ano, dnes již L-159 dosahuje na hranice svých možností, ale to je problém každého systému, který se víc jak 17let nerozvíjí.

avatar
D.i.p Datum: 11.01.2014 Čas: 11:20

Pánové asi víceméně souhlas.

Nesher: Jen si moc nemyslím, že AMX je na tom nějak výrazně lépe. Ano má větší nosnost a dolet, ale tím to končí. Je jasné, že upřednostnění jednosedadlové verze L159 byla pitomost. Docela zajímavá verze mohla bejt ta pro Irák.
Uvidíme, jak dopadne ten nový projekt Area, jestli ho dotáhne do konce.

ikari: S tímhle přístupem můžem zrušit celou armádu.

avatar
Nesher Datum: 11.01.2014 Čas: 01:40

To Dip
Ale o tom to celé je, L159 není AMX, je to jen jen přestavěné cvičné letadlo s radarem schoppné útoku na pozemní cíle, prostě to není plnohohodnotné bojové letadlo. A pokud vím, tak tento článek je o odporodeji L 159 A z majetku MO.
Já chápu Vaše (do jisté míry pochopitelné) emocionální nadšení pro české letadlo, ale L 159 ve verzi A je prostě omyl, na to co umí je prostě drahá (jako nové letadlo), více méně ty samé schopnosti koupíte levněji, třeba právě u Tucana.
Problém L 159 jak už někdo níže podotknul je jednooúčelovost, k ničemu jinému než k podpoře pozemních sil ( v omezené míře) se nehodí. A vzhledem k tomu, že většina potencionálních klientů (třeba i za cenu nižších výkonů) hledá výceúčelová letadla, tak je i v podstatě ve verzi A neprodejná. Tedy buďmě rádi, že si to někdo koupí.

avatar
ikari Datum: 10.01.2014 Čas: 23:47

D.i.p: je fajn mit zakonzervovaných několik stíhaček, ale kdyby se něco semlelo, bude tu někdo kdo s nimi bude umět létat? Já tedy nevím, ale známý hasič říkal, že při povodních potřebovali postavit pontonový most - což o to, most vojáci měli, ale nebyl nikdo kdo by ho uměl postavit. Myslím, že kdyby šlo do tuhého, dopadlo by to s těma Alcama stejně. Náš stát není schopen vést válku, kdo by v ní taky bojoval? Moji vrstevnící? To těžko a jak vidím mladší generace, tak to bude jen horší a hroší (vidím to z první ruky - Skauting). Až se tu něco semele, jsme v háji a nějakých 30 bitevníků navíc nás nespasí, tak proč je tu sušit? Jednoduše řečeno: nemají využití.

avatar
D.i.p Datum: 10.01.2014 Čas: 22:30

Nesher: Jenže já se nebavím o L-159 A ale obecně o L-159. Poměr B a A který kdo koupí je na něm, ale je to pořád jedno letadlo se stejnou údržbou.

Když se podíváte na Brasilskou air force zjistíte, že má přes 50 AMX o proti 30 Super Tucan v bitevní verzi. Tak proč je podle vás nenahraděj těma Tucanama?

Každé srovnání Super Tucana s L-159 je předem odsouzené k blábolu. Jistě psal jste o Ekvádoru, ale já teda nevím co Ekvádor vlastně chtěl, jaké bylo zadání, vy ano? A vybral podle něho opravdu správně?

Armáda není od toho, aby honila mafiány. A jsem docela zvědavej na Tucano v Afghanistánu.

"Bojový letoun" je podle vás co? Supersonic? S tímhle nadzvukovým snobismem většina zemí má jen na pár hodně drahých hraček, které nemá při konfliktu jak nahradit.
My jsme se nyní zbavili docela solidní rezervy. Že jsme pro ně neměli využití? Jaká vojenská technika ho v dobách míru má?

avatar
ikari Datum: 10.01.2014 Čas: 22:06

flanker.jirka: stejne to zatím není tak, že by nějaká technologie zaručila na nebi dominanci - nakonec je to na pilotech

avatar
flanker.jirka Datum: 10.01.2014 Čas: 21:22

Ikari: Pokud se už letadla dostanou do manevrového vzdušného boje, tak Vám bude bohatě stačit jeden dva manévry s vektorem tahu, přitom nemusíte použít plnou výchylku tahu, aby jste ztratil hodně energie. Amíci nejsou tupci odzkoušeli si na experimentálním letounu X 31 vektor tahu proti F 18 Hornet a proto se rozhodli tuto technologii dále rozvíjet. Zkuste zapátrat třeba po válce o Falklandy, tam s úspěchem použili piloti možnost vektorování tahu u Harrieru, dokázali utáhnout poloměr zatáčky a dostat se do střelecké pozice v soubojích s A 4 Skyhawk.
Co se týče řízení mechanizace křídel, tak u nových letounů se o to stará systém FBW, počítače, u několika typů lze toto pak řídit i manuálně podle režimu letu. A dříve se to ovládalo ručně, mechanizace náběžné hrany má velký vliv na zlepšení hodnoty minimální rychlosti a úhlu náběhu, tak že se to u většiny letounů používá při vzletu nebo přistání. Díky takové mechanizace lze pak zkrátit vzletovou a přistávací dráhu a v běžném režimu letu i ovlivnit manevrovatelnost.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rockwell-MBB_X-31

A to že Typhoon dnes nemá vektorování tahu je spíše o tom, že pro motory eurojet je tato technologii ve vývoji.
http://www.youtube.com/watch?v=gikmXGR2zAg

Pokud chcete srovnávat pistoli s letouny tak se podívejte kolik kusů součástek měli stíhací letouny 2. generace a kolik letouny 4. generace, je tam opačný trend.
Tak mně napadá, podívejte se na SA 58 a ten nový krám co prodali armádě :-D evidentně se z vývoje spolehlivé CZ 75 nepoučili.

arr