TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Nový izraelský obrněný transportér Eitan

Datum přidání 02.08.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 25 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Izraelské ministerstvo obrany v pondělí předvedlo netrpělivě očekávaný kolový obrněný transportér Eitan. Nové transportéry v izraelské armádě nahradí tisíce zastaralých amerických pásových transportérů M113.

Foto: Kolový obrněný transportér Eitan 8×8; větší fotoIsraeli Ministry of Defense

 

Izrael již dlouhou dobu hledá náhradu za svých 6000 pásových obrněných transportérů M113. Výrazný impuls k výměně více než půl století starých amerických obrněnců přišel během operace Ochranné ostří (2014), kdy palestinský bojovník pomocí RPG zasáhl jeden M113 a zabil šest izraelských vojáků.

 

Po útoku se v izraelských mediích dokonce objevily zprávy, že někteří izraelští vojáci odmítají jezdit v zastaralých M113 na bojiště.


V současné době Izrael používá pro transport vojáků v první linii především těžké pásové transportéry Namer postavené na podvozků tanků Merkava Mk 4. Do roku 2027 plánuje IDF získat 531 obrněnců Namer.


Těžký Namer poskytuje mimořádnou balistickou ochranu převáženým vojákům, minimálně na úrovni nejmodernějších tanků. Daní je však hmotnost 60 t a velmi vysoké nákupní a provozní náklady.Navíc výroba vozidel Namer je velmi nákladná a zdlouhavá.

 

 

Izrael proto na konci roku 2015 informoval o probíhajícím vývoji těžkého kolového obrněného transportéru Eitan. Ten má stejně jako Namer disponovat špičkovou balistickou ochranou, avšak při mnohem menších pořizovacích a provozních nákladech. Navíc výroba vozidel Eitan bude výrazně jednoduší a rychlejší.


“Bude mnohem lehčí než Namer, avšak při mnohem nižší ceně,” vysvětluje generálmajor Guy Zur, velitel pozemních sil IDF. “Může být o něco horší než Namer, ale bude cenově dostupný a umožní nám vybavit velkou část našich sil.”


Eitan využívá komerčně dostupné technologie (pohonnou jednotku, převodovku, konstrukci zavěšení kol, atd.) používané v ostatních evropských kolových obrněných transportérech. Díky využití komerčně dostupných technologií je cena vozidla Eitan údajně o polovinu menší než v případě obrněnce Namer.


Eitan je těžký kolový transportér s pohonem 8×8 o hmotnosti 35 tun. Jedná se zřejmě o nejtěžší kolový transportér současnosti. Například maximální hmotnost ruského kolového transportéru Bumerang je odhadována na 20 t a hmotnost německého vozidla Boxer na 25 t.

 

Video: Rozměry transportéru Eitan jsou na první pohled úctihodné. / YouTube


Z dostupného videozáznamu lze usuzovat na značné rozměry vozidla, kdy jednotlivá kola měří odhadem v průměru 1,5 m a celková výška vozidla atakuje hranici 4 m. Uvnitř vozidla Eitan je kromě tříčlenné posádky místo pro 9 vojáků výsadku - podobně jako v obrněnci Namer.


“Je to nejpokročilejší, nejvíc chráněné kolové bojové vozidlo na světě,” říká sebejistě brigádní generál Baruch Matzliah, který řídil vývoj vozidel Eitan i Namer.


Eitan mimo jiné standardně získá aktivní ochranný systém Trophy. Ochranu proti minám a IED pak zvyšuje vysoká světla výška vozidla a podvozek tvarovaný do “V”.


Kromě obrněného transportéru (OT) se počítá i s vývojem nejrůznějších účelových verzí. Snad poprvé ve své historii izraelská armáda plánuje vývoj klasického bojového vozidla pěchoty (BVP) - tedy “obrněného transportéru” s kanónovou výzbroji. Pro "BVP Eitan" se počítá s 30mm nebo 40mm rychlopalným kanónem.


Pohonná jednotka o výkonu 552 kW (750 koní) udělí transportéru Eitan na pevné cestě rychlost až 90 km/h. Podle Matzliaha izraelská armáda získá ve vozidle Eitan nástroj strategické přepravy svých vojáků na dlouhé vzdálenosti.


Zatím není jasné, zda je Eitan prozatím pouze technologický demonstrátor - tedy vozidlo, které slouží k vývoji nových technologií a nových přístupů, nebo již prototyp - předobraz budoucího sériového stroje.


V každém případě podle izraelského ministerstva obrany nyní probíhají testy a zavedení prvních transportérů Eitan do výzbroje se očekává do roku 2022.

 

Zdroj: Defense News

 

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Henrich7 Datum: 18.09.2016 Čas: 13:27

Nejde len o peniaze, dôležité je zohľadniť aj terén ktorý je oproti Izraelu diametrálne odlišný. V v strednej Európe sa skôr bojuje v kopcovitých oblastiach,v mestskej zástavbe a dôležitá schopnosť je aj schopnosť brodenia. V našich podmienkach by bol 35 tonový kolos ako slon v porceláne. Veď naše T72 majú len o 10-12ton viac.

avatar
alea206 Datum: 10.08.2016 Čas: 04:51

Myslite ze je to spis demonstrator, nebo spis prototyp? Podle planovaneho zavedeni bych typoval prvni prototyp, ale v pohemni technice se az tak nevyznam

avatar
stirling Datum: 04.08.2016 Čas: 10:18

Krásný, ale s hmotností 35t je to opravdu specifický stroj vhodný na pevný povrch. Jsem zvědav na deklarované odolnosti a použitou věž u bvp. Jinak pandur pro náš účel je dobré vozidlo, nehledejme problém tam kde není... I když také bych rád něco na podvozku tatry, ale uvidíme, jestli se do toho nepustí strnad tak pak je to asi blbost...

avatar
David Datum: 04.08.2016 Čas: 09:46

Pro Rase - k té otázce výzbroje. i Namer je jen obrněný transportér, používá jen velkorážní kulomet. Izraelci často zpochybňují BVP, vyzbrojená malorážovým kanonem 20-40 mm, obvyklá ve většině armád, odmítli třebas M2 Bradley. Takže já si osobně myslím, že i v tomto případě půjdou podobnou cestou - a jako výzbroj použijí jen velkorážní kulomet, byť v nějaké dálkově ovládané věži

avatar
fenri Datum: 04.08.2016 Čas: 07:27

Parádní stroj...
Navěsit Pandur podobným pancéřováním (Rase) by nešlo. Podvozek, pohonný systém na to prostě nejsou stavěné.

avatar
semtam Datum: 03.08.2016 Čas: 23:22

Mě se u izraelského transportéru líbí, že nepodlehnul módnímu trendu dávat světlomety na příď vozu. Když se podíváme na vozidla ve válečných oblastech, tak jsou řádně odřená, zvláště co se měst týče a kdo má zkušenosti s BVP-1,2 tak si vzpomene, že občas se povedlo zaparkovat napředek.
Vozidla co mají světlomety hned na přídi mají dost velkou šanci, že v bojích třeba ve městech o ně zanedlouho přijdou aneb Murphyho zákony fungují bezchybně :)

avatar
skelet Datum: 03.08.2016 Čas: 20:02

Rase nejde o vzhled a pancíř. Nejde srovnávat transportér o 22tunách a transportér o 35tunách. To není jiná liga, to je jiný sport

avatar
Rase Datum: 03.08.2016 Čas: 19:27

I ten náš Pandur II může mít vzhled jako Eitan, je to jen otázka peněz. Tímhle pancéřováním dokáží Izraelci oplácat všechno možné. Od M60, T55, T-72, nejspíš by nebyl problém ani s Pandurem (na úkor váhy). Oblíbený je i přídavný pancíř MEXAS od IBD Deisenroth (hodně k vidění v Evropě), na nějakém přídavném pancéřování se pracuje i v ČR.

avatar
skelet Datum: 03.08.2016 Čas: 18:27

Alexa však to bylo šťouchnutí do těch, co by tento stroj zavádělo do AČR nebo jej exportovali ve velkém. Nepochybuji o tom, že izraelská armáda si jej nechala vyvinout pro své podmínky ;)

avatar
alexa123 Datum: 03.08.2016 Čas: 17:59

skelet
Po pravde chtel bych videt merny tlak na plochu a jak by se to ohybovalo v bahne. Vaha je vysoka a neni to pasovec a ani kloubak, ktery se muze samo vyprostit.

Toto konštruktérov asi zaujímalo najmenej. Izrael je tvrdá polopúšť kde každá kvapka dážďa je sviatok.

avatar
Jura99 Datum: 03.08.2016 Čas: 17:56

Bahno se v Izraeli asi moc často nenachází, zrovna tak těžký terén. Ta hmotnost je impozantní. Izrael si je vědom malého počtu vlastních obyvatel (a i vojáků), tak si je chrání. AČR by měla jít stejnou cestou, tedy nákup co nejlepší (i nejdražší) techniky.

avatar
Rase Datum: 03.08.2016 Čas: 17:51

alexa123:
čistě teoreticky, než se začne Eitan sériově vyrábět, než ho uvolní pro export atd. tak to už možná bude potřeba Pandury nahradit :D (na Tatrováckém podvozku)

Dělám si srandu, tohle je poněkud jiná kategorie. Přeci jen Pandur II váží maximálně 22 t, dokáže plavat, nemá takovou ochranu osádky atd. Tohle má blíž k pásákům, pak je ale otázkou, jak se to chová v terénu - zda Izraelci počítali i s blátem atd. Pokud budu věřit poloviční ceně za Namera, tak je to hodně drahý kolový stroj

avatar
skelet Datum: 03.08.2016 Čas: 17:23

Po pravde chtel bych videt merny tlak na plochu a jak by se to ohybovalo v bahne. Vaha je vysoka a neni to pasovec a ani kloubak, ktery se muze samo vyprostit.

avatar
RiMr71 Datum: 03.08.2016 Čas: 16:36

...tak mohli bysme podmazat někoho ze Smeru a dobře je prodat na SLovensko a místo nich koupit tady toto :)

(proboha je to jen vtip než se toho zase chytne nějaký honipírek...)

avatar
alexa123 Datum: 03.08.2016 Čas: 16:29

RiMr71
... šance že tímto nahradíme bevka, nedjebože Pandury ...

To chceš nahradzovať v podstate nové Pandury? Zaujímavé.

arr