TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nový JAS-39E Gripen představen

Datum přidání 20.05.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 73 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. Nový stroj JAS-39E Gripen, nebo také Gripen E, konstrukčně navazuje na technologický demonstrátor Gripen Next Generation (Gripen NG).

Gripen

Foto: Gripen E; větší foto / SAAB

 

JAS-39 Gripen je lehká nadzvuková víceúčelová stíhačka. Nejvíce Gripenů má Švédsko, které operačně provozuje asi 100 stíhaček. Letadla Gripen létají také v České republice, Maďarsku, Jižní Africe, Thajsku a v rámci výcvikové letky ETPS (Empire Test Pilot School) ve Velké Británii.

 

V dalších letech JAS-39 Gripen dostane Brazílie (36 letadel) a o dalších šest letadel se zajímá Thajsko.

 

Mezi potenciální zákazníky patří Finsko, Argentina, Estonsko, Chorvatsko, Slovensko nebo Bulharsko.


Největším konkurentem JAS-39 Gripen je v současné době americká stíhačka F-16 Fighting Falcon od firmy Lockheed Martin. Americký výrobce má nasmlouvanou výrobu až do roku 2017. Pokud nenajde dalšího odběratele, bude muset výrobní linku “ef-šestnáctek” uzavřít.


Po skončení výroby F-16 nebude mít Gripen na poli lehkých jednomotorových stíhaček na (západním) trhu konkurenci. Pokud tedy nepočítáme sice vysoce pokročilý, ale také patřičně drahý F-35 Lightning II.


Důležitá událost v rodokmenu Gripen se udála 18. května, kdy byla veřejnosti představena nejnovější verze JAS-39E Gripen. Ta se od předchůdce liší konstrukčními úpravami a nejmodernější avionikou a senzory.


Foto: Gripen E; větší foto / SAAB

 

„Celosvětový zájem o systém Gripen neustále roste. Jsme proto rádi, že už brzy představíme první Gripen E v průběhu události, které se kromě našich hostů budou moci zúčastnit také diváci z celého světa,” uvedl Ulf Nilsson, ředitel letecké divize SAAB.

 

Odhalení se zúčastnilo na 500 hostů. Přítomna byla i česká delegace Vzdušných sil pod vedením brig. gen. Libora Štefánika a především brazilská delegace. Právě Brazílie jednomístný Gripen E a odvozený dvoumístný Gripen F pro své letectvo objednala.

 

Gripen E se proti předchozí verzi "C" liší především výkonnějším proudovým motorem General Electric F414G o tahu 98 kN (Gripen C 80,5 kN) s přídavným spalováním - jde o lehce upravený motor ze stíhaček F/A-18E/F Super Hornet.

Foto: Rozmístění zbraní, senzorů a palivových nádrží pod novým Gripenem E. Seshora: střely vzduch-vzduch | protiradarové střely vzduch-vzduch | protilodní střely | chytré bomby (např. Paveway) | malé chytré bomby SDB | alternativní rozmístění SDB | průzkumné kontejnery | infračervný senzor a laserový značkovač (pro navádění zbraní vzduch-země) | záznámové kontejnery pro výcvik | kontejnery pro elektronický boj | externí palivové nádrže. / SAAB

 

Díky výkonnějšímu novému motoru vzrostla maximální startovací hmotnost Gripenu E na 16 500 kg z předešlých 14 000 kg.

 

Větší maximální startovací hmotnost se odrazila na větším množství paliva a/nebo větším množství zbraní. Gripen pojme 3400 kg paliva, což je o 40 % více než pojal Gripen C. Předešla verze “C” měla bojový rádius 800 km, Gripen E s větším množstvím paliva dokáže bojovat na vzdálenost až 1300 km.

 

Prázdná hmotnost letounu je 8000 kg, palivové nádrže pojmou 3400 kg paliva a maximální startovací je 16 500 kg - na letadlo lze tak připevnit zbraně, externí palivové nádrže nebo další vybavení (např. zaměřovací/průzkumný kontejner) o maximální hmotnosti 5100 kg. Zbraně lze navíc nově zavěsit na deseti místech pod trupem a křídly.

 

Foto: Seznam zbraní pro Gripen E je opravdu široký; větší foto / SAAB

 

Změnou prošlo také elektronické vybavení. Gripen E získá moderní radar Selex ES-05 Raven (zorné pole 100°) typu AESA (Active Electronically Scanned Array), infračervený vyhledávací a zaměřovací senzor Skyward G typu IRST (Infra Red Search and Track), nové prostředky elektronického boje a nejnovější systémy přenosu dat (datalink).

 

Gripen E se stane vysoce zajímavý pro státy, které si jednoduše nemohou nebo nechtějí dovolit koupit (a provozovat) velmi drahá letadla F-35 Lightning II. Cena Gripenu E není známá (záleží také na výbavě), ale předchozí jednomístná verze Gripen C stojí (pouze letoun) cca 70 milionů dolarů. Také provoz Gripenů E bude nepochybně mnohem levnější než v případě F-35.


"Státy potřebují moderní protivzdušnou obranu pro uchování své národní suverenity. Náklady na ni však ve srovnání s ostatními výdaji ve společnosti musí být přiměřené. Proto Saab vyvinul pro Gripen E takové konstrukční a výrobní metody, aby došlo k současnému nárůstu schopností a poklesu nákladů," uvedl generální ředitel Saabu Håkan Buskhe.


Zdroj: SAAB

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pjek Datum: 27.05.2016 Čas: 16:53

Pochopitelně že pro menší neagresivní a současně nijak přímo ohrožované země je Gripen suverénně nejlepší volbou. Technickoekonomické provozní parametry hovoří zcela jasnou řečí a při offsetech nehraje roli ani případná korupce, protože ta by paradoxně měla jako výsledný efekt úsporu veřejných peněz. Rakouské Tajfuny jsou obrovský lapsus a Rakousko to brzy pocítí navzdory své neutralitě (s novým prezidentem tuplem). Ostatně cenová ropná anomálie s nízkými cenami je v rozporu s růstem nákladů produkce ropných paliv včetně leteckých, což jasně ukazuje nesmysl živit si dvoumotorové Otesánky jen pro pouhé ukazování svalů. Technická data Gripenů odpovídají realitě, což se ne vždy o nejen letadlech říci nedá...

avatar
Vrata Datum: 25.05.2016 Čas: 09:38

Charlie: ja vim, jak je (nebo alespon byl) Luky ostre protiamericky. V tomto kontextu vyznel jeho prvni prispevek jednoznacne. Slovickareni?- vite, jedno slovicko muze podstane zmenit smysl cele vety.

avatar
Charlie Datum: 23.05.2016 Čas: 21:40

Vrata: tak tohle je slovíčkaření nejhlubšího ražení, s tím jděte do háje...

Prom ě kuoříkladu, páč nepotřebuji psa bíti, ty věty znamenají téměř totéž.

Mimochodem, pozorný člověk ty zmínky o ignorování vzdušných prostorů ze strany USAF vnímal už tehdá.

Zajímalo by mě, kolik ze zdejších diskutujících čte nějaký další periodika, jako třeba LK, ATM, NV, nebo něco na netu...

avatar
Luky Datum: 23.05.2016 Čas: 16:52

jéžiši...no a Amíci jim ukázali, že Air-policing má význam - to ale neznamená, že je to jen proti nim... prostě stáli před rozhodnutím, zda tu schopnost zachovat nebo ne. Já nějak automaticky očekávám rozhled u spoludiskutujících. Nadruhou stranu bylo by zajímavé zjistit, zda si něco podobného vůči Rakousku dovolily ostatní státy , ve kterých nezuřila válka...případně v jakém rozsahu.
Teď jsou údajně připraveny k provozu jen tři Typhoony s minimem výzbroje a malým náletem. Je vidět, že hlavním motivem byl air-policing. Proto je dost kritiků, kteří v Rakousku říkají, že byly úplatky a za dobrý přístup dávají naši volbu :)

avatar
Vrata Datum: 23.05.2016 Čas: 16:24

Luky, zkuste si po sobe precist co napisete.
Poprve jste napsal:

1. pro gaunt:
„Víš proč Rakušáci nakoupili EFT? Oni se předtím spíš chystali dolítat Drakeny a vyšumět. V té době si ale krz ně Amíci často zkracovali cestu ze základen v Německu na cestě do Itálie a zpátky... “

Z teto vety a nasledujicich (zde neuvedenych) vyplyva, ze EF Rakusaci koupili jen kvuli USA – nebo ne?? Zadny jiny duvod nez USAF prelety jste tam neuvedl.

2. Mne jste odepsal:

„Když se pak situace uklidnila, velmi vážně se uvažovalo o konci stíhacího letectva. K přehodnocení, následnému překlenovacímu pronájmu a konečně nákupu EFT opravdu pomohla arogance Amíků. Prosil bych příště méně šaškovat a překrucovat.“

Tady uz nemate USAF jako jediny duvod ale mate tam sluvko „pomohla“ (arogance Amiku). Takhle jste to ale mel napsat hned napoprve, ja bych pak nemel duvod si z vas delat srandu.

avatar
RiMr71 Datum: 23.05.2016 Čas: 15:37

Šak jo, já to nekritizuju, naopak. Jsm přesvědčen o tom, že když se teoreticky setkají dva stejně vycvičení piloti, na dvou stejných mašinách, ale jeden "profesor" a druhý "namachrovaná palice", tak ten namistrovaný boreček bude mít větší šanci.
Ale nebylo tomu tak vždy. Tuším že Robin Olds? označil bojové schopnosti am. pilotů ve Vietnamu (než inicioval změnu) že "nejsou schopni probojovat se ani z mokré papírové tašky" :D

avatar
niko Datum: 23.05.2016 Čas: 15:32

To RiMr71: Mne to sebavedomie stahicich pilotov raz chlapi od letectva vysvetlovali takto: "Vyzbrojena stihacka uz nie je lietadlo, ale je to zbran. Podla toho sa aj vsetci spravaju."

avatar
gaunt Datum: 23.05.2016 Čas: 15:02

RiMr71: "Považuju ho za éro , jaké bychom si tu byli schopni udělat sami, kdyby za studené války Vlček a spol. měli podporu ve svých ndzv. projektech...". Tomu moc nevěřím. Grippen používá spoustu licenčních technologií. Nám by je nejspíš nikdo nedal.

avatar
RiMr71 Datum: 23.05.2016 Čas: 14:39

Jak říkáš :)
Mě to schovávání "malýho pod velkýho" nad Rakouskem (a nejen tam) taky úplně nevoní. Vnímám to jako průvodní znak jakéhosi "fištrónství" amerického letectva. Ti piloti jsou od výcviku cepováni že jsou naprostým výkvětem blabla, lecos se jim toleruje za co by v jiných letectvích "letěli bez éra" (stačí se podívat na některá videa na trubce), evidentně je plánem aby jejich sebevědomí bylo hypertrofované a jejich odvaha a patriotismus tím pádem taky. S několika piloty si více či méně dopisuji (páč jsou zároveň i modeláři) a u dvou z nich je to skutečně "mazec" :) A někdy to nevyjde, viz lanovka v Itálii (?). ALe překvapuje mě, že to prosakuje i k (tak) vyšším šaržím.
Na druhou stranu to nepovažuju za hrozbu pro akceschopnost armády, asi spíš naopak...
Za to považuji různé snahy o "ekologizaci" mašin a zakrývání skutečného účelu těchto strojů - viz právě to video u Gripenu E...
Jinak Gripen se mi líbí. Považuju ho za éro , jaké bychom si tu byli schopni udělat sami, kdyby za studené války Vlček a spol. měli podporu ve svých ndzv. projektech...

avatar
Luky Datum: 23.05.2016 Čas: 14:35

...jinak já myslím, že my jsme asi všechno povolovali, včetně plně naložených B-52, tak asi neměli důvod něco u nás dělat na tajňačku. Rakušáci ale asi měli jako neutrální stát výhrady k bojovým strojům. A ten úzký rakouský krček k nepravostem svádí.

avatar
Luky Datum: 23.05.2016 Čas: 14:20

Nebudeš za vola, já tam ten rozdíl samozřejmě taky vidím. Navíc mě to doopravdy ani nepobuřuje a svým způsobem mám radost, když se něco děje (profíci od letovýho provozu to ale asi vnímají dost vážně) .
Akorát pak nemusím, když jsou všichni na větvi z toho, že Su-27 proletí kus od Orionu a podobně. Dráždění mezi vojenskými piloty bych toleroval...ale i tak to vždycky o něčem vypovídá. Každopádně je to lepší než po sobě střílet.
Na Krym nenavážu, navíc vím, že mi to nebudeš mít za zlý :)

avatar
RiMr71 Datum: 23.05.2016 Čas: 14:13

...já vím Luky, že budu za vola, ale stejně mě osobně by takové jednání od NATO/Američanů "potají" létajících nad naším či rakouským územím je mnohem stravitelnější, než kdyby se tam motal Rus. Za a) jsou to spojenci ve společných strukturách (což Ivan není), za b) po druhé světové válce v Evropě jen jeden stát na férovku uzmul jinému státu kus území. A USA ani jiný stát NATO to nebyl...
Prostě tam ten rozdíl vnímám.

avatar
Luky Datum: 23.05.2016 Čas: 11:46

Jinak tohle je zajímavý - že by si třeba převáželi zajetce mezi lágry? Není tam o té 737 mnoho napsáno, ale evidentně to hráli na let po čáře, který asi není přiznán v ani jedné ze zemí. Možná měl její pilot ale jen stíhacího ducha a kompenzoval si tak, že skončil u dopraváků :) Každopádně Rakušák si alespoň užil nadzvuku, který už u nás tak málo(jestli vůbec) slýchávám. V 80tých jsem slyšel každou chvíli řachu od jednadvacítky. :
Another very serious violation happened on 7 June 2001. There was a Boeing 737 that flew regularly between Italy and Poland but without any flight-plans being supplied to the Austrians. When the aircraft entered the Austrian airspace once again it was swiftly intercepted by two Drakens: as the Austrian interceptors closed, the plane "escaped" into the Hungarian airspace, only to return back over Austria a minute later. Anticipating this move, the Drakens cut the corner flying at a supersonic speed while at less than 10.000m: their booms could be heard in Eisenstadt, Wiener Neustadt, and Mattersburg areas. After this intercept the Boeing never appeared again - at least not without being announced...

avatar
Luky Datum: 23.05.2016 Čas: 11:28

No jo, když on přelet bez fotek a svědectví pilotů jim byl celkem k smíchu.

Jako obhajoba smyslu letky stíhacích letadel pro někoho jako gaunt ale dobrý, ne?

avatar
niko Datum: 23.05.2016 Čas: 11:09

Luky: No v tom linku mas ale popis incidentov sposobenych NATO alebo USAF nespravnym vyplnenim letoveho planu. Cize letovy plan zaslany do Viedne bol.

In the recent years it regularly happens that the USAF and different NATO air forces are announcing overflights but when these happen there are irregularities. For example, many of the flight-plans faxed to Vienna are unclear regarding to the type or the number of the aircraft announced, their route, flight level, intentions, load etc.

Ten incident, ktory si sem skopiroval sa riesil cez diplomaticke noty, takze nemozno hovorit o standarde. Teraz netvrdim, ze im tam NATO alebo USAF nelietali. Incidenty sa samozrejme stavaju. No a neutralne Rakusko si co to uzilo. No tiez tam nebolo Eldorado kym im neprisli EF.

arr