TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Nový král moří: Americká letadlová loď Gerald R. Ford

Datum přidání 13.01.2016    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 143 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V dubnu nebo květnu americké námořnictvo (U.S. Navy) zařadí do výzbroje nejnovější letadlovou loď Gerald R. Ford (CVN 78), první loď své třídy. Letadlové lodě třídy Gerald R. Ford začnou postupně nahrazovat starší letadlové lodě amerického námořnictva. Gerald R. Ford dostane do vínku pokročilé technologie. Novost lodě je však vykoupena velkou cenou a technologickými problémy.

Foto: Gerlad R. Ford využívá

Foto: Počítačová animace. Konstrukce trupu Gerald R. Ford je převzata z lodí Nimitz. Při stavbě však byly použity nejmodernější materiály. / U.S. Navy

 

Znak vojenské dominance

Letadlové lodě amerického námořnictva jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů Ozbrojených sil Spojených států, a to již od času 2. světové války. Od té doby mají Spojené státy bezkonkurenční postavení v počtu a nasazení letadlových lodí.


V současné době námořnictvo provozuje 10 letadlových lodí třídy Nimitz. Letadlová loď Enetrprise (jediná své třídy) je stále oficiálně ve výzbroji námořnictva, ale je neaktivní a zakotvená v doku.


Americké letadlové lodě, resp. útočné skupiny letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group), jsou hlavními a také prvními nástroji projekce síly Spojených států po celém světě. Například letadlová loď USS Carl Vinson (CVN 70) se jako první síla zapojila do bombardováni Afghánistánu po teroristických útocích 11. záři.


Letadlové lodě třídy Nimitz jsou schopny provádět až 120 bojových letů denně. Stejně tak ale letadlové lodě slouží po celém světě jako předsunutá základna pro speciální, záchranné a humanitární operace.


V současné době je před dokončením nová generace amerických letadlových lodí třídy Gerald R. Ford. Americké námořnictvo zadalo stavu první lodě Gerald R. Ford v roce 2004. Stavba lodě probíhá v loděnicích Newport News Shipbuilding.

 

V loděnicích probíhá stavba všech amerických letadlových lodí, tedy i lodí John F. Kennedy (CVN-79) a Enterprise (CVN-80) - druhé a třetí lodě třídy Gerald R. Ford.

 

Video: USS Gerald R. Ford (15.6.2015). / YouTube


Výstavbě lodí třídy Gerald R. Ford se nevyhnul obrovský neduh amerických zbrojních programů - nárůst ceny. Kompletní cena za vývoj a výrobu první lodě Gerald R. Ford byla 10,5 miliardy dolarů, ale v současné době dosahuje 12,9 miliardy (zdražení představuje jednoroční rozpočet českého ministerstva obrany).


Stejně tak náklady na stavbu druhého plavidla John F. Kennedy jsou nyní 11,3 miliardy dolarů oproti původním 9,2 miliardám a u třetí Enterprise 13,5 miliardy oproti původním 10,7 miliardám. V roce 2016, resp. ve fiskálním roce 2016, americké námořnictvo požaduje na stavu nových letadlových lodí 2,6 miliardy dolarů.


V současné době je první loď téměř dokončená (z 95 %). Před několika týdny bylo například dokončeno pokládání 4267 km elektrických a optických  vodičů. 


Letadlová loď Gerald R. Ford obsahuje celkově třináct technologií, které námořnictvo označuje jako kriticky důležité:

  1. Sledovací radar VSR (Volume Surveillance Radar) - část radaru DBR

  2. Víceúčelový radar AN/SPY-3 - část radaru DBR

  3. Pokročilý záchytný systém AAG (Advanced Arresting Gear)

  4. Elektromagnetický katapult EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System)

  5. Pokročilý výtah pro dodávku munice AWE (Advanced Weapons Elevators)

  6. Řízené střel Sparrow (Evolved Sea Sparrow Missile)

  7. Přibližovací a přistávací systém JPALS (Joint Precision Approach and Landing System)

  8. Zásobovací systém mezi loděmi HUR (Heavy Underway Replenishment)

  9. Spalovací odpadní systém PAWDS (Plasma Arc Waste Destruction System)

  10. Jaderný pohon a zdroj energie (Nuclear propulsion/electric plant)

  11. Odsolování mořské vody ROD (Reverse Osmosis Desalinization)

  12. Vysokopevnostní ocel HSLA 15 (High Strength Toughness Steel)

  13. Vysokopevnostní ocelová slitina HSLA 65 (High Strength Low Alloy Steel)


Foto: Detail antén DBR radaru. / Newport News Shipbuilding

Foto: Detail antén DBR radaru. / Newport News Shipbuilding


Sledovací radar VSR a víceúčelový radar AN/SPY-3

DBR (Dual Band Radar) radar je výsledkem více než desetiletého úsilí a spolupráce firem Raytheon, Lockheed Martin a amerického vojenského námořnictva. Na letadlové lodi Gerald R. Ford nahradí až šest různých radarů.


Hybridní DBR radar v sobě kombinuje funkce víceúčelového radaru AN/SPY-3 (pásmo X) a sledovacího radaru VSR (pásmo S). Je prvním námořním (lodním) radarem na světě, který je schopen současné koordinované činnosti napříč celými dvěma kmitočtovými pásmy.


DBR radar plní současně několik rolí - od protivzdušné obrany lodě přes situační výstrahu, zabezpečení pozemních bojových operací, řízení palby z lodních hlavňových zbraní, přes přehled prostoru v okolí lodě, navigaci až po řízení letového provozu. V konečném důsledku tedy nahrazuje složitou soustavu současných klasických radarů. Díky pokročilém technologiím a důmyslnému software DBR radar vyžaduje mnohem méně početnou obsluhu.


DBR radar je však také zdrojem největších technických potíží. Původně se s DBR radarem počítalo pro nové torpédoborce třídy Zumwalt, ale z tohoto plánu se z důvodů úspor ustoupilo.

 

Testováni radaru DBR skončilo v roce 2014, o 4,5 roky později, než se počítalo. Gerald R. Ford navíc dostal pokročilejší netestovanou verzi - to přináší velké riziko technických problémů objevených při ostrém provozu a nárůst ceny kvůli možným konstrukčním úpravám.

 

Foto: Advanced Arresting Gear / U.S. Navy


Pokročilý záchytný systém AAG

Na starších letadlových lodích přistávací letadla zastavují brzdící lana napojená na hydrauliku. U letadlové lodi Gerald R. Ford zpomalení letounu zajistí ocelová lana napojená na rotační elektrické motory a vodní turbíny systému AAG (Advanced Arresting Gear).


Výhodou takového řešení je možnost plynule měnit sílu zachycení při přistání letadla. Systém AAG proto bezpečně zachytí jak velká těžká letadla, tak například lehčí bezpilotní letadla nebo dokonce lehká vrtulová osobní letadla.

 

Stéjně jako DBR, i AAG je zdrojem technických problémů. Ze 71 testů systém vykázal 9 selhání - 248x větší poruchovost než je stanovený limit. V současné době má být dokončeno pozemní testování upraveného AAG a chystá se jeho instalace na palubu lodi. Program vývoje AAG má zpoždění 2,5 roku proti plánu.

 

Foto: Detail elektromagnetického katapultu. / General Atomics


Elektromagnetický katapult EMALS

Katapult EMALS nahradí na nových letadlových lodích třídy Gerald R. Ford běžně používané parní katapulty. Námořnictvo si od nových katapultů slibuje rychlejší, spolehlivější a bezpečnější vysílání letadel do vzduchu. Největší výhodou je možnost plynule měnit výkon, a to i v průběhu samotné katapultáže.

 

Lze tak posílat do vzduchu lehčí bezpilotní letadla. Výkon se však nepřízpůsobuje jen hmotnosti letounu. Důmyslný software bere v úvahu i konstrukci letadla, rychlost větru na palubě i rychlost lodě. Výhodou nových katapultů je i menší opotřebení draků letadel.


Celý systém EMALS zabírá méně místa, má menší hmotnost a menší spotřebu energie než klasické parní katapulty. K obsluze je nutno menšího počtu lidí, stejně tak jsou menší nároky na údržbu.


Podle simulací námořnictva dokáže Gerald R. Ford pomocí EMALS a AAG generovat o třetinu více bojových letů, než lodě třídy Nimitz.  Avšak podle Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, jsou simulace námořnictva příliš nadnesené.


Podle poslední zprávy Auditorské a kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) Lead Ship Testing and Reliability Shortfalls Will Limit Initial Fleet Capabilities představují právě technologie DBR, AAG a EMALS zdroje největších technologických problémů a také riziko dodatečných nákladů.


Další kritické technologie jsou podle zprávy GAO již dostatečně vyzrále.


Pokročilý výtah pro dodávku munice AWE

Gerald R. Ford získá 11 elektrických výtahů pro dopravu munice z podpalubí lodě. Výtah dokáže dopravit až 11 tun letecké munice (náboje, střely, pumy, torpéda pro vrtulníky) rychlostí 0,8 m za sekundu. Dopravní kapacita je o 200 % větší než u původních výtahů lodí třídy Nimitz.

 

RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM)

Foto: RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile / U.S. Navy


Řízené střely Sparrow

Ochranu lodě proti vzdušným cílům zajistí dvě stanice se střelami RIM-162 ESSM (Evolved SeaSparrow Missile). Střely dokáží na vzdálenost 50 km ničit nejrůznější vzdušné cíle, včetně protilodních střel s plochou dráhou letu.


Střelám Sparrow, jako předposlední linie obrany, budou sekundovat dvě zbraňové stanice se střelami RIM-116 RAM (Rolling Airframe Missile). Střely dokáží ničit vzdušné cíle na vzdálenost 9 km.


Poslední šancí zachytit řízené střely nebo jiné vzdušné cíle poskytuje dvojice věží s rotačními 20mm kanóny Phalanx CIWS (Close-In Weapon System).


Přibližovací a přistávací systém JPALS

Systém JPALS slouží pro precizní navedení letadel, především nových námořních letounů F-35C Lightning II, na přistání na letadlové lodě. Systém tak nebude instalován pouze na nových lodích třídy Gerald R. Ford, ale postupně i na starších třídy Nimitz.


JPALS pomoc satelitní navigace GPS a lodních korekčních signálů (využívající rovněž satelitní navigaci) dokáže zcela automaticky navádět na přistání letadla za všech světelných i meteorologických podmínek. Přesnost JPALS se pohybuje v rozmezí 30 až 60 cm. Jde o nepostradatelnou technologii umožňující provozovat na letadlových lodích bezpilotní prostředky.


Nyní již existuje a je provozována civilní verze JPALS jako součást letišť. Upravený námořní JPALS však dokáže využít kódované signály nízké intenzity. Díky tomu je nesnadno odhalitelný prostředky radioelektronického průzkumu protivníka a odolný proti rušení.


Zásobovací systém mezi loděmi

Nový lánový zásobovací systém je schopen přepravit náklad - zásoby, munice, palivo - mezi zásobovací a letadlovou lodí. Celé zařízení využívá důmyslné kombinaci kladek a lan.


Pro letadlovou loď Gerald R. Ford se počítá s novou technologií schopnou přepravit až 4,5 tun nákladu na vzdálenost 92 m - v obou případech dvojnásobné hodnoty oproti starším verzím. Nový zásobovací systém přepraví také motor stíhaček F-35C.


Instalace na letadlovou loď jde podle plánu, horší je to s instalací na zásobovací lodě. Podle zprávy DOT&E získají zásobovací lodě nový zásobovací lanový systém až v roce 2021.

 

Video: Doplňování zásob ze zásobovací lodě pomocí techniky "underway replenishment"./ YouTube


Spalovací odpadní systém PAWDS

PAWDS dokáže pomocí velmi velmi horkého plazmatu (až 5000°C) v plazmovém reaktoru ničit odpad na lodi. Denně PAWDS zlikviduje až 3 tuny odpadu - plasty, jídlo, textilie, sklo ale i kov, který se před spálením pomele na jemnou drť. Zařízení je vysoce automatické a spolehlivé.


Vysoká teplota v reaktoru a následné rychlé zchlazení vzniklého syntetického plynu minimalizují vznik škodlivých dioxinů. Spalování syntetického plynu (např. v turbínách, kotle) po jeho vyčištění má obdobné dopady na životní prostředí jako spalování zemního plynu.


Jaderný pohon a zdroj energie

Gerald R. Ford získá dvojici nových jaderných reaktorů A1B, které mají oproti svým předchůdcům z šedesátých let A4W jednodušší konstrukci, vyšší účinnost, trojnásobný výkon a menší nároky na obsluhu.  aždý reaktor A1B dokáže generovat 300 MW (tedy celkově 600 MW) elektrické energie, oproti 100 MW u lodí třídy Nimitz.


Vysoký výkon je nutný především pro pohon elektromagnetických katapultů, ale v budoucnu například i laserových zbraní.


Systém odsolování mořské vody (reversní osmóza)

Reversní osmóza je založena na oddělení vody a solí na základě rozdílu ve velikosti částic přítomných ve slané vodě. Základem je speciální membrána, jejíž póry jsou tak malé, že sice umožní dobrý prostup molekul vody, ale ionty solí, které mají objemné hydratační obaly (jsou obaleny několika vrstvami molekul vody), skrz membránu neprojdou.


Pokud je na jedné straně takovéto membrány čistá voda a na druhé straně roztok soli, tak dojde k samovolnému pronikání vody skrz membránu do roztoku soli (osmóza). Celkově 4 odsolovací jednotky denně vyrobí až 173 000 litrů vody.


Vysokopevnostní konstrukční oceli a ocelové slitiny

Z nové ocelové slitiny HSLA 65 jsou vyrobeny všechny paluby lodi a z oceli HSLA 115 letová paluba. Nový materiál je pevnější a lehčí než u lodí třídy Nimitz. Celková úspora hmotnosti díky použití nových ocelových materiálů dosahuje 815 tun.


Zdroj: CRS Report, GAO Report, Global Security

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Aloschnauzer Datum: 20.05.2016 Čas: 22:34

Daxíku ako chceš vymazať ruské loďstvo bez útoku na rusko. To je ako by si si chcel urobíť praženicu a nerozbiť vajíčka alebo si skrytý génius. V tom druhom prípade Ťa prosím zostaň ukrytí a nerieš na čo nemáš.

avatar
triplane Datum: 24.01.2016 Čas: 17:55

Tedy celkem chápu že když někdo fandí Rusku musí ho štvát že něco podobného jako je tato lod Rus nikdy nedokáže vyrobit. A ne že by nechtěl.
Ale napsat že celá obrana nejmodernější LL stojí jen na jednom letadle už je celkem přes čáru. Chtělo by to vymyslet něco lepšího, když už je potřeba schazovat technologie co jiní nemají.

avatar
KOLT Datum: 24.01.2016 Čas: 13:19

"Celý ten nesmírně drahý kolos závisí na řízení dle dat z E-2 (nyní E-2D)."
Jestli zvládáte podobně kreativní pohádky i pro děti, možná by se tím dalo živit ;-) Každopádně lecjaké PR oddělení by vás určitě zaměstnalo.

avatar
pjek Datum: 24.01.2016 Čas: 13:04

Ještě k bitvě u Latakie: Uvědomme si, že klíčové je, kdo o protivníkovi ví dříve s přesnou lokalizací. Ten pak může plně využít dlouhého dostřelu svých raket, pochopitelně že se schopností oklamat obranu cíle. To je ta drobná změna od oné bitvy. Elektronika na jedné straně tehdy výrazně pomohla Izraelcům, ta dnešní na G.R.F. je naopak velkým rizikem při kombinaci nepřátelského pasivního navádění a případných hlavic s REB prvky. Ač jde o poněkud jiný případ, nezapomínejme na blamáž USS Cook v Černém moři...

avatar
pjek Datum: 24.01.2016 Čas: 12:53

Pardon, AAM samozřejmě, s AIMy by to jaksi nešlo.

avatar
pjek Datum: 24.01.2016 Čas: 12:51

Papírová a stereotypně nahlížená impozantnost USS G.R.F. hrozí fatálním průšvihem. Celý ten nesmírně drahý kolos závisí na řízení dle dat z E-2 (nyní E-2D). Jenže E-2 Hawkeye je nejen oko, ale také blizna, která přitahuje pozornost aktivními emisemi na často atmosférou prodlouženou vzdálenost. Pasivní detekce odhalí a obranné AIM s dlouhým doletem/dostřelem snadno zlividují. Pak celý ten kolos oslepne s výjimkou palubních zařízení s omezeným dosahem. A najednou z ničeho nic bum-bum-bum - a z letadlové lodi je mořskou vodou chlazezený jaderný reaktor obalený kovovým šrotem a stop mbiologické hmoty... Proč v USA stále nemyslně trvají na příliš nákladných a příliš neautonomních a tím i zranitelných těžkých letadlovkách, když doba je dávno jinde a politika globálního četníka je minulostí?

avatar
daxik Datum: 21.01.2016 Čas: 19:52

Zaujímavý postreh od Slavoslava. LL ako projekcia sily by mohli slúžiť aj tomu, že lodstvo USA by vymazalo to ruské zo svetových oceánov dosť rýchlo, a nemuselo by ani na Rusko útočiť.

avatar
Shania Datum: 19.01.2016 Čas: 13:50

Crusader: tady je snad mapka s reálným průběhem operace

http://www.zahal.org/groups/battle-of-latakia

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/latakia.html

avatar
Shania Datum: 19.01.2016 Čas: 13:41

crusader: vzhledem k tomu že je to asi hodinu po začátku simulace, kdy jsem neměnil kurz a jen čekal kdy o mě budou vědět a zareagují (pro demostraci doletu a rozložení sil), tak je dost pravděpodobné, že ve skutečnosti pozice lodí byla jiná. Tady maš naprosto jiný průběh, kdy hráč šel nejdřív po severních lodích.

https://www.youtube.com/watch?v=KuEuO38nzdE

To o tom max dostřelu mám z popisu jak se to doopravdy stalo.

Dál je tam taky uvedeno, že se Izraelci přiblížili na optimální, ne maximální dostřel než vystřelili Gabriely.

Izraelci za těch 6-8 let od potopení jejich lodě těmito raketami vyvinuli protiopatření, které nakonec fungovali velmi dobře proti této konkrétní ASM.

Netvrdím, že by Syřani bez toho vyhráli, ale Izraelci by měli ztráty. A na to elektronická protiopatření vliv měla.

avatar
crusader Datum: 19.01.2016 Čas: 11:59

No jenže dvojnásobný dostřel byl Syřanům k ničemu, když o sobě začali vzájemně něco vědět, když už byli dvě izraelské lodě na dostřel Gabrielů (tvůj první odkaz - dostřely červené kružnice). V tu chvíli už začínali mít převahu Izraelci (12 Gabrielů proti 8 Termitům, ale Gabriely na max dosah a tedy nepřesné).
Nechápu tedy, jak je mohli Izraelci donutit vystřelit Syřany na maximální dostřel, když první izraelské lodě byly na poloviční dostřel Termitů.
Simulaci jsem neměl možnost vidět takže moje představa.
Pravděpodobně v tu chvíli vypálily oba Komáry své Termity (dva cíle v dosahu, na každou raketa + jedna pro jistotu (Komáry bez raket).
Současně mohli vypálit nějaké Gabriely (třeba 2+2) i Izraelci, sice skoro max dosah ale vědí, že za nimi plují další tři lodě a sami mají ještě rezervu (ještě 4+4).
V tu chvíli se na radaru Syřanů objevují další 3 lodě. Syřané odpalují zbývající Termity (4 rakety z Osy) a začínají ustupovat k Latakii. Izraelci využívají vyšší rychlosti, připlouvají blíž a zasahují Komáry i Osu, nakonec je potápí dělostřeleckou palbou (pokud se nepotopily už po zásahu raketami).
Ano asi jim pomohly elektronická opatření, ale umím si představit v jakém zmatku odpalovali rakety Syřani. Stále tvrdím, že bitvu by Syřani prohráli i kdyby Izraelci žádné elektronické věci nepoužili. Jen by asi na izraelské straně byly nějaké ztráty.
O bitvě bylo rozhodnuto, když se izraelské lodě dostaly na dostřel svých raket aniž by je předtím ohrožovaly Termity (protože o izraelských lodích Syřané nevěděli a proto nemohli využít dostřel Termitů).

avatar
Shania Datum: 19.01.2016 Čas: 11:09

Crusader: většinu toho co jsi napsal je Pravda, ale vzhledem k tomu, že jsme měl možnost tuhle bitvu vidět v simulaci, tak ti ještě popíšu, jak probíhalo to raketové střetnutí.
8 Termitů není žádná slabá raketová vyzbroj, hlavně když má dvojnásobný dostřel nad Gabriely. J

Tady je rozmístění lodí v okamžiku, kdy o sobě začali tušit

https://www.dropbox.com/s/rdf04jssenqwc6e/latakia1.jpg?dl=0

Tohle je pro změnu pohled Izraelců (jeden id kontakt, dva neznámí, asi tolik k tomu jak malo se o nepříteli ví, protivník na tom byl podobně)

https://www.dropbox.com/s/p65r3vfv1rj98jx/latakia2.jpg?dl=0

Izraelské lodě měli dvě formace, dvě lodě v předu a tři v zadu, dost daleko na to, aby mohli první dvě podporovat raketami.
Syrské raketové lodě jsou ty tři na východě, červené kružnice označuje max dostřel raket.

Izraelci donutili vystřelit Syřany na max dostřel, elektronické protiopatření a chraff totálně oblbnuli všechny rakety!…., následně se přiblížili na optimální dostřel a zničili Syrské lode.
Elektronická protiopatření byla zcela klíčová, aktivní obrana na těch lodích neměla moc šanci rakety sestřelit.

Níže popis scénaře + briefing pro Izraelsku stranu.
Introduction

The Battle of Latakia was a small but revolutionary naval battle of the Yom Kippur War between Israel and Syria. It was the first naval battle in the history to see missile combat and the use of electronic warfare deception. Fought off the Syrian port city of Latakia, the Israelis employed the tactic of letting the enemy fire missiles at maximum range and use chaff and jamming (ECM) to defend against them. Once the Syrians ran out of missiles, the Israelis closed in and fired Gabriel missiles at optimum range.

Historical Outcome


Two Syrian Komar and one Osa class missile boats along with a Syrian minesweeper and a torpedo boat were sunk in the battle, and the Syrian navy returned to port and did not fight again for the rest of the war. No Israeli ships were damaged.

Several Syrian missiles malfunctioned or lost guidance and hit a Greek and a Japanese merchant vessel anchored near the port.






Orders for Cmdr Israeli Naval Forces
Situation
A coalition of Arab states led by Egypt and Syria has launched a joint surprise attack on Israeli positions in the Israeli-occupied Sinai Peninsula and Golan Heights territories on Yom Kippur, the holiest day in Judaism. The Israeli Navy has been dispatched to deal with the Syrian navy.
Enemy Forces

There is believed to be at least 2 P-4/6 MTBs armed with torpedoes, possibly 3 Komar and Osa missile boats armed with Styx missiles in your area of operations.

Friendly Forces

Five Israeli Navy Sa'ar 2 / 3 / 4 missile boats are sailing towards the Syrian port of Latakia. In the western group are the boats Miznak, Ga'ash, and Hanit and in the eastern group the boats Mivtach and Reshef.

The Gabriel missile has only half the effective range of the Soviet SS-N-2 Styx missiles that the Syrians have. This missile has already sunk an Israeli destroyer six years earlier, while the Gabriel, has yet to be used in anger.

The defences against the Styx missiles consists of active and passive electronic counter measures which has not been used in any real-life engagement. Should they fail, the boats will be easy targets for the Styx missiles.

Mission

Lure the Syrian missile boats out of port and seek out and destroy them.

Execution


The two groups of Sa'ars are to engage all Syrian units encountered whilst transiting the PIM. Then return to Haifa. Take care to not sink or damage any neutral shipping during the engagement.

avatar
crusader Datum: 19.01.2016 Čas: 08:22

KóĎA
No zrovna bitva u Latakie je hlavně o počtu raket na jednotlivých lodích nikoli o protiopatřeních.
5 izraelských lodí (všechno raketové čluny, každý 6x střela Gabriel) proti 5 syrským lodím (ale z toho pouze tři raketové čluny - 2x Komar, oba dohromady 4x Termit a 1x Osa se 4 Termity, zbývající syrské lodě minolovka a torpédový člun bez raketové výzbroje). Takže 30 Gabrielů proti 8 Termitům.
Nepomůže ani, že Termity měly skoro dvojnásobný dosah než střely Gabriel.
Navíc útočili Izraelci, Syřani byli napadení.
Syrské lodě pluly ve dvou nezávislých skupinách, které spolu nijak nespolupracovali, zvlášť raketové čluny a zvlášť torpédový člun a minolovka, neměli žádného společného velitele.
Izraelci nejdříve napadli a potopili torpédový člun a minolovku (střelbou, ne raketami). Následně napadli zbylé raketové čluny. Syřanům hrozilo odříznutí (izraelské čluny byly rychlejší) od přístavu v Latakii, tak oba Komáry odpálili své Termity (možná dokonce naslepo a za hranicí dostřelu) a začaly se stahovat k Latakii, následně odpálila své Termity i Osa a začala také ustupovat. Izraelci oba útoky (4 a 4 Termity) buď sestřelili nebo vymanévrovali (možná za pomoci radioelektronických opatření, ale asi by to dopadlo stejně i kdyby nic neměli). Poté se izraelské lodě díky vyšší rychlosti přiblížily a pomocí Gabrielů všechny tři syrské lodě potopili.
Tohle opravdu není o tom, že chudáci slabší Izraelci byli napadeni silnějšími Syřany. Izraelci byli silnější a lépe vycvičení. Měli výhodu překvapení, protože útočili oni. Pravděpodobně použili prostředky elektronického rušení, ale je velmi pravděpodobné, že by to stejně dopadlo i kdyby nic takového neměli.
Tahle bitva je trochu o PR Izraelců, rozhodně byly všechny výhody na jejich straně. Navíc předchozí izraelské námořní střetnutí skončilo debaklem, kdy egyptský Komar potopil 2 Termity izraelský torpédoborec, takže to vítězství (nepopírám, že brilantní) nad Syřany bylo nutné ještě víc glorifikovat (a k tomu se použití prostředků elektronického boje hodilo). Navíc následně přišlo Izraelské vítězství nad Egypťany u Baltimu, kde se 6 izraelských raketových člunů střetlo se 4 egyptskými Osami (30 Gabrielů proti 16 Termitům), která skončila potopením 3 egyptských lodí (Egypťané byli takoví hrdinové, že Termity odpalovali ještě za hranicí dostřelu).
Ano obě bitvy skončily brilantním vítězstvím Izraelců, ale význam prostředků radioelektronického boje v nich bych nepřeceňoval. I bez nich by to dopadlo stejně.

avatar
KóĎA Datum: 18.01.2016 Čas: 20:14

Shania: děkuji za rozšíření mých obzorů.

Jinak to vůbec nepopírá můj prvotní post - možná je důležitejší než počet anti-raket a CIWS systémů úroveň radioeletronických protiopatření.

avatar
Shania Datum: 18.01.2016 Čas: 18:14

KóĎA: obrana vždy tahá za kratší konec, klíčové je včasná detekce hrozby.


Zajímavé, že při velké časti skutečných utoku ASM hrali největší roli elektronická protiopatření návnady.

Blíž se podívej na Bitvu u Latakie

A operaci Praying Mantis.

avatar
KóĎA Datum: 18.01.2016 Čas: 17:08

Sověti měli největší problém s REB opatřeními skupiny okolo letadlové lodě. Měli velký problém vůbec zaměřit cíle. Proto ustoupili od čistě konvenčního útoku ve prospěch kombinovaného jaderného/konvenčního. Vzdušný jaderný výbuch k potlačení REB, konvenční k samotné eliminaci svazu.

Jinak na okraj - stále se vyzdvihují obranné schopnosti jednotlivých zbraní válečných lodí (bez rozdílu zemí). Nicméně se mi zdá, že od prvního nasazení raketových prostředků v rámci protilodního boje tahá obrana za mnohem kratší konec. Blízký Východ, Falklandy, Irácko-iránská válka...

Je vůbec znám nějaký příklad úspěšných aktivních protiopatření (proti protilodním ŘS)?

arr