TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nový pilotní kokpit pro bezpilotní predátory

Datum přidání 25.04.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma General Atomic Aeronautical Systems (GA-AS) představila zcela nový kokpit pro operátory nejnovějších bezpilotních letadel Predator C Avenger. Advanced Cocpit Ground Control Station (Advanced Cocpit GCS), neboli pokročilý kokpit pozemního kontrolního stanoviště, nastavuje zcela novou úroveň uživatelského komfortu a interakce mezi operátorem a bezpilotním strojem.

Advanced Cocpit GCS

Foto: Pozemní středisko Advanced Cocpit GCS pro bezpilotní letadla Predator / General Atomics

 

Nové pozemní středisko pro letadla Predator C Avenger má za sebou první úspěšné testy. „Tyto lety spárovaly naše nejvyspělejší GCS a naše nejmodernější letadlo,“ říká Frank W. Pace, prezident GA-AS. „Od roku 1994 naše GCS nahromadily více než 2 milióny letových hodin. Advanced Cocpit je dalším logickým krokem v rozvoji našich GCS.“


Nový kokpit pro bezpilotní letadla Avenger obsahuje celkem šest multifunkčních 24“ dotykových obrazovek s vysokým rozlišením (1080p). Všechny obrazovky jsou schopné zobrazovat video v HD rozlišení.

 

Tři horní obrazovky slouží primárně k vizuální kontrole situace kolem stroje – tu umožňují kamery umístěné na trupu bezpilotního letadla. V dolní řadě najdeme zobrazovací modul pro letová data, multi-dimenzionální pohyblivou mapu a obrazovku ukazující údaje o misi, taktické informace a další.

 

"Kombinace těchto unikátních funkcí výrazně zvyšuje snadnost a jednoduchost plánování misí, snižuje pracovní zatížení pilota, což vede k větší bezpečnosti letu." řekl Jason McDermott, zkušební operátor společnosti General Atomics.

 

Predator C Avenger Foto: Predator C Avenger / General Atomics


Podle oficiálních materiálů GA-AS, Advanced Cocpit GCS vyniká intuitivním rozhraním, které operátorovi dovolí lépe rozeznat nebezpečné situace, zvyšuje bezpečnost letu a zlepšuje reakční čas operátora při rozhodování v krizových situacích. Propracované ergonomické rozhraní člověk-stroj výrazně zvyšuje povědomí o situaci kolem letounu a snižuje psychický tlak na operátora.

 

Pro ovládání stroje má operátor k dispozici systém HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick) převzatý ze stíhaček F-16 a F-35. Jde o koncept, kdy na plynové páce a joysticku jsou k dispozici všechny ovládače nutné k základnímu ovládání letadla a zbraňových systémů.

 

Pár slov o letadlu Avenger. Jde o bezpilotní proudový letoun s prvky „stealth“ navazující na starší letouny MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper od firmy General Atomics. Stroj dokáže létat rychlostí až 740 km/h při výdrži ve vzduchu 20 hodin. Ve svých vnitřních zbraňových šachtách je schopen dopravovat až 1400 kilogramů výzbroje - střely AGM-114 Hellfire, GBU-24 Paveway III nebo GBU-38 JDAM. V případě nutnosti je možné zavěsit další výzbroj klasicky pod křídla.

Zdroj: General Atomics, noodls

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 26.04.2013 Čas: 21:34

Tvar a technologie podřízená funkci. Nic překvapivého.

avatar
vanhouten Datum: 26.04.2013 Čas: 09:46

to vypada jak pocitacova hra. ten clovek na zemi je jen par pixelu a uz nezalezi jestli to AI nebo opravdu clovek.

avatar
hovorka11 Datum: 25.04.2013 Čas: 19:47

Antonín:
Šest obrazovek tam je. Multifunkční dotykové mohou být zřejmě všechny a zastupitelně s možností volby různých variant tlačítkových panelů. Dnes tyhle možnosti jsou běžné...
Jen mě tam chybí přístroj pro měření vousů na určení nebezpečného tálibánce.

avatar
Michal Datum: 25.04.2013 Čas: 18:59

takze oni se boji aby pilot nebyl stresovan nahodou, von jen pozabiji par lidi, tak proc mu to jeste chudakovi ztezovat..

avatar
asdf Datum: 25.04.2013 Čas: 18:05

jestli nemaj koho tam soupnout rad se toho zhostim :D

avatar
Wolverine Datum: 25.04.2013 Čas: 16:54

Antonin: možná by to chtělo vyhledat očního lékaře ;)

avatar
Antonin Datum: 25.04.2013 Čas: 15:50

Kde je ta sesta obrazovka? "šest multifunkčních 24“ dotykových obrazovek "

arr