Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Nový pilotní kokpit pro bezpilotní predátory

Datum přidání 25.04.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma General Atomic Aeronautical Systems (GA-AS) představila zcela nový kokpit pro operátory nejnovějších bezpilotních letadel Predator C Avenger. Advanced Cocpit Ground Control Station (Advanced Cocpit GCS), neboli pokročilý kokpit pozemního kontrolního stanoviště, nastavuje zcela novou úroveň uživatelského komfortu a interakce mezi operátorem a bezpilotním strojem.

Advanced Cocpit GCS

Foto: Pozemní středisko Advanced Cocpit GCS pro bezpilotní letadla Predator / General Atomics

 

Nové pozemní středisko pro letadla Predator C Avenger má za sebou první úspěšné testy. „Tyto lety spárovaly naše nejvyspělejší GCS a naše nejmodernější letadlo,“ říká Frank W. Pace, prezident GA-AS. „Od roku 1994 naše GCS nahromadily více než 2 milióny letových hodin. Advanced Cocpit je dalším logickým krokem v rozvoji našich GCS.“


Nový kokpit pro bezpilotní letadla Avenger obsahuje celkem šest multifunkčních 24“ dotykových obrazovek s vysokým rozlišením (1080p). Všechny obrazovky jsou schopné zobrazovat video v HD rozlišení.

 

Tři horní obrazovky slouží primárně k vizuální kontrole situace kolem stroje – tu umožňují kamery umístěné na trupu bezpilotního letadla. V dolní řadě najdeme zobrazovací modul pro letová data, multi-dimenzionální pohyblivou mapu a obrazovku ukazující údaje o misi, taktické informace a další.

 

"Kombinace těchto unikátních funkcí výrazně zvyšuje snadnost a jednoduchost plánování misí, snižuje pracovní zatížení pilota, což vede k větší bezpečnosti letu." řekl Jason McDermott, zkušební operátor společnosti General Atomics.

 

Predator C Avenger Foto: Predator C Avenger / General Atomics


Podle oficiálních materiálů GA-AS, Advanced Cocpit GCS vyniká intuitivním rozhraním, které operátorovi dovolí lépe rozeznat nebezpečné situace, zvyšuje bezpečnost letu a zlepšuje reakční čas operátora při rozhodování v krizových situacích. Propracované ergonomické rozhraní člověk-stroj výrazně zvyšuje povědomí o situaci kolem letounu a snižuje psychický tlak na operátora.

 

Pro ovládání stroje má operátor k dispozici systém HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick) převzatý ze stíhaček F-16 a F-35. Jde o koncept, kdy na plynové páce a joysticku jsou k dispozici všechny ovládače nutné k základnímu ovládání letadla a zbraňových systémů.

 

Pár slov o letadlu Avenger. Jde o bezpilotní proudový letoun s prvky „stealth“ navazující na starší letouny MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper od firmy General Atomics. Stroj dokáže létat rychlostí až 740 km/h při výdrži ve vzduchu 20 hodin. Ve svých vnitřních zbraňových šachtách je schopen dopravovat až 1400 kilogramů výzbroje - střely AGM-114 Hellfire, GBU-24 Paveway III nebo GBU-38 JDAM. V případě nutnosti je možné zavěsit další výzbroj klasicky pod křídla.

Zdroj: General Atomics, noodls

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 26.04.2013 Čas: 21:34

Tvar a technologie podřízená funkci. Nic překvapivého.

avatar
vanhouten Datum: 26.04.2013 Čas: 09:46

to vypada jak pocitacova hra. ten clovek na zemi je jen par pixelu a uz nezalezi jestli to AI nebo opravdu clovek.

avatar
hovorka11 Datum: 25.04.2013 Čas: 19:47

Antonín:
Šest obrazovek tam je. Multifunkční dotykové mohou být zřejmě všechny a zastupitelně s možností volby různých variant tlačítkových panelů. Dnes tyhle možnosti jsou běžné...
Jen mě tam chybí přístroj pro měření vousů na určení nebezpečného tálibánce.

avatar
Michal Datum: 25.04.2013 Čas: 18:59

takze oni se boji aby pilot nebyl stresovan nahodou, von jen pozabiji par lidi, tak proc mu to jeste chudakovi ztezovat..

avatar
asdf Datum: 25.04.2013 Čas: 18:05

jestli nemaj koho tam soupnout rad se toho zhostim :D

avatar
Wolverine Datum: 25.04.2013 Čas: 16:54

Antonin: možná by to chtělo vyhledat očního lékaře ;)

avatar
Antonin Datum: 25.04.2013 Čas: 15:50

Kde je ta sesta obrazovka? "šest multifunkčních 24“ dotykových obrazovek "

arr