TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Obří projekt tankovacího letadla KC-46 Pegasus opožděn

Datum přidání 28.08.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (U.S. Air Force) odložilo o další měsíc let plně vybavené sériové verze vzdušného tankeru Boeing KC-46 Pegasus. Důvodem je použití špatné náhražky paliva při testování palivového systému.

Foto: Prototyp letadla KC-46 Pegasus při svém prvním letu v roce 2014; větší foto / Ken Fielding;CC BY-SA 3.0

Foto: Prototyp letadla KC-46 Pegasus při svém testovacím letu v roce 2015; větší foto / Ken Fielding;CC BY-SA 3.0

 

Program vývoje a nákupu vzdušných tankerů KC-46 Pegasus je jedním ze tří největší projektů amerického letectva. Na prvních dvou místech je vývoj a zavádění stíhaček F-35 Lightning II do výzbroje a vývoj strategického bombardéru LRS-B.


Americké letectvo plánuje akvizici 179 tankerů, které postupně nahradí flotilu letadel KC-135 Stratotankers. Jednotková cena KC-46, včetně nákladů na vývoj, v současnosti dosahuje 250 milionů dolarů. Cena celého programu (vývoj, výroba letadel, servisní, oprávarenské, obslužné a školicí zázemí) je 52,5 miliardy dolarů.


První let platformy KC-46 Pegasus, upraveného letadla Boeing 767-2C, se uskutečnil na konci minulého roku. Šlo však o “holou” verzi bez systémů pro tankování a potřebné avioniky a elektroniky. Během letošního roku byly do letadla přidávány postupně další systémy.


Podle posledních plánů se měla konečná verze KC-46 dostat do vzduchu na konci srpna, ale chyba start odložila. Původně přitom plně vybavený KC-46 měl vzlétnout již v roce 2014. Program je tak o rok opožděn.

 

Video: První let prototypu KC-46 s ráhnovým tankovacím systémem. / YouTube

 

Aktuální odklad vznikl použitím špatné náhražky paliva při plnění palivového systému, resp. ráhnovacího tankovacího systému používaného pro propojení tankeru a tankujících letadel. Látka měla simulovat zatížení (tlak) systému skutečným palivem při přečerpávání. Komplexní palivový systém KC-46 poskytuje palivo nejen pro samotné letadlo, ale i pro tankující letadla.

 

I když chemická náhražka byla dříve povolená k použití, ukázala se jako nevhodná. Některé části palivového systému začaly po styku s chemickou látkou korodovat a před prvním letem musejí být vyměněny.

 

“Provádíme opravy tak rychle, jak je to jen možné - první tanker bude připraven k letu za měsíc oproti naším plánům provést první let na přelomu srpna a záři,” komentoval mluvčí firmy Boeing zpoždění prvního letu.

 

I když je program v skluzu, Boeing stále počítá s dodáním prvních 18 letounů KC-46 americkému letectvu do konce roku 2017.  Ve stejném roce letadla dosáhnou počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) a plných operačních schopností FOC (Full Operational Capability ) o dva roky později.


Americké letectvo je však v dodržení časového plánu “nemilosrdné. “Měli by se postarat, aby letadla byla dodána v srpnu 2017 podle smlouvy, aby jsme nepocítili žádné provozní omezení. Pokud ano, jsou ve smlouvě některá kritéria, na které by jsme se měli podívat?” upozorňuje firmu Boeing  Deborah Lee James, tajemnice amerického letectva. 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 28.08.2015 Čas: 22:35

Asi není pochyb o tom, že Boing tuhle zakázku těžce "vylobboval". Předchozí výběrové řízení, ve kterém zvítězil Airbus a které bylo posléze zrušeno, budiž poměrně jednoznačným důkazem. Otázkou je, do jaké míry na to měla vliv národní stránka věci a do jaké míry pouhopouhý lobbing. Koneckonců i kdyby to bylo kvůli nezávislosti, není se proč USA divit. Ve strategických vojenských záležitostech se snaží být nezávislý kde kdo. A nakonec je i dobře, že bude pro Airbus konkurence. Což nic nemění na tom, že výdaje na lobbisty v této soutěži by možná zvládly naplnit roční rozpočet AČR :-)

avatar
Jan Grohmann Datum: 28.08.2015 Čas: 10:31

Lemkin - v USA bylo dostatek lidí, kteří za Airbus bojovali jak v letectvu, tak ve firmě Northrop Grumman tak v Kongresu. Ale Boing měl lepší lobby. To není o Americe, ale o konkretní firmě, která si šla tvrdě za svým.

arr