TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Obří torpédoborec USS Zumwalt poprvé na oceánu

Datum přidání 09.12.2015    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 34 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V pondělí vyplul na otevřený oceán nový torpédoborec amerického námořnictva (U.S. Navy) USS Zumwalt. Jedná se o největší torpédoborec amerického námořnictva všech dob. USS Zumwalt nyní podstoupí několik měsíců testování na otevřeném oceánu.

USS Zumwalt

Foto: DDG-1000 USS Zumwalt poprvé na otevřeném oceánu; větší foto / U.S. Navy

 

Největší a nejdražší

USS Zumwalt při opatrném manévrování na řece Kennebec River směrem na otevřený oceán doprovázelo na 200 lodních dělníků loděnic Bath Iron Works, námořníků a obyvatel města Bath. Loď se nakonec podařilo dokončit po šesti letech výstavby.

 

"Byli jsme úplně u vytržení, když jsme viděli Zumwalt při plavbě. Pro posádku a všechny, kteří jsou zapojení do konstrukce, stavby a přípravy této fantastické lodi je to obrovský milník," řekl námořní kapitán James Kirk, první velitel lodi USS Zumwalt.

 

Nyní torpédoborec o délce 180 m a výtlaku bezmála 15 000 tun podrobí americké námořnictvo testování. Počátečních operačních schopností, tedy schopností být v omezené míře nasazen do bojových operací, dosáhne USS Zumwalt v průběhu příštího roku.

 

Druhá loď USS Michael Monsoor se připojí k námořnictvu v roce 2018 a třetí USS Lyndon B Johnson v roce 2021. Původně přitom americké námořnictvo očekávalo stavbu až 32 nových torpédoborců třídy Zumwalt.

 

Avšak vzhledem ke klesajícímu americkému vojenskému rozpočtu a nárůstu ceny lodi (první loď stojí 4,4 miliardy dolarů) americké námořnictvo dostane pouze 3 lodě třídy Zumwalt. Ušetřené peníze využije na stavbu minimálně dvakrát levnějších torpédoborců třídy Arleigh Burke.

 


Foto: USS Zumwalt je masivní loď. / YouTube

 

Design lodě předmětem kritiky

Námořní testování je většinou nudnou záležitostí, ale v případě USS Zumwalt je ostře sledováno. Důvodem je revoluční (avšak de facto více než 100 let starý) design "obraceného trupu" (tumblehome). Technicky vzato, konstrukce "tumblehome" se vyznačuje rysem, kdy má horní paluba menší délku a šířku než trup lodi na čáře ponoru.

 

Problematika tvarování lodi, a s tím související nautické schopnosti, je velmi složitá. O tvaru lodi rozhoduje vysoká matematika a modelování tvaru a chování lodi v menším měřítku.

 

V podstatě klasický tvar lodi (flare) s palubou širší než v místě čáry ponoru vodu a vlny vytlačuje směrem od lodi. Naopak "zužující" konstrukce (tumblehome) se do vody a vln "zařezává". Problém se však komplikuje, při určité výšce vln, rozbouřeném moři, silném větru, rychlosti lodi, manévrech při určitých rychlostech (rychlá zatáčka), apod.

 

Výhodu trupu tumblehome je větší úložný prostor uvnitř lodě, v případě USS Zumwalt dodržení zásad stealth a podle zastánců větší volnost pohybu lodi na moři a celkově lepší nautické vlastnosti. Kritici naopak upozorňují na nízkou stabilitu lodi při určitých situacích (rozbouřené moře) a při poškození lodě - například při proražení trupu v boji.

 

Vzhledem k zaoblenému průřezu trupu USS Zumwalt, každý stupeň náklonu znamená, že přelévající voda se hromadí ve výduti a urychluje naklánění plavidla až k bodu, kdy se nedokáže napřímit a převrátí se. Právě tento princip přispěl k rychlému zániku ruských bitevních lodí v bitvě u Cušimy v roce 1905, po které se od „tumblehome" všeobecně upustilo.

 

Foto: Americké námořnictvo testovalo konstrukci budoucí lodě USS Zumwalt na technologickém demonstrátoru Sea Jet. / U.S. NavyFoto: Americké námořnictvo testovalo konstrukci budoucí lodě USS Zumwalt na technologickém demonstrátoru Sea Jet. / U.S. Navy

 

Konstruktéři USS Zumwalt slibují, že s nejmodernějšími systémy řízení stability lodě jsou schopni vypořádat se všemi podmínkami na rozbouřeném oceánu a přitom využít výhody konstrukce „tumblehome".

 

Americké námořnictvo například postavilo technologický demonstrátor Sea Jet - jednoduchou 41 m dlouhou loď, která otestovala reálnost konstrukce "obrácené paluby" pro velké lodě. Testování podle námořnictva prokázalo stabilitu konstrukce.

 

Zumwalt nebude navíc jediným plavidlem se staronovým trupem. Nizozemská loďařská společnost Amels před několika lety představila zásobovací plavidlo Sea Axe stejné konstrukce.

 

Ač se jedná o neprovnatelně menší loď, námořní zkoušky ukázaly, že nezvyklý tvar přídě i trupu umožňuje Sea Axe udržet i na silně rozbouřeném moři vysokou 25uzlovou rychlost (48 km/h). Namísto toho, aby Sea Axe na vlny najížděla, zařezává se do nich.

 

Samotná loď USS Zumwalt vyniká především nebývalou úrovní automatizace, která dovoluje snížit posádku pouze na 130 námořníků - dvakrát méně, než například u současných amerických torpédoborců třídy Arleigh Burke. Automatizována je například nakládka a uložení proviantu, munice a dalších zásob z přístavu na loď.

 

Dalším klíčovým rysem jsou velmi výkonné systémy výroby elektrické energie. V budoucnu se tak počítá s instalací elektromagnetických nebo laserových zbraní.

 

Zdroj: NBC News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 14.12.2015 Čas: 15:13

Superme, souhlasím s Tebou, že Charlie má leckdy hodnotné příspěvky (z mého bezvýznamného pohledu) a neváhám mu je "opluskovat". Koneckonců, konkrétně u Tebe mám taky občas "návaly" :) a říct že s Tebou nesouhlasím je slabé slovo, ale když se Tvůj názor shoduje v nějaké žáležitosti s mým, nemám problém ho kladně ohodnit a i podpořit v diskuzi.
Ale onen Charlieho příspěvek holt na mě zapůsobil tak, jak jsem psal.

Hodnotím příspěvky a ne uživatele!

avatar
JirkaM Datum: 13.12.2015 Čas: 21:09

Je taky tak dobře postavený jako USS Milwaukee?

http://www.foxnews.com/us/2015/12/12/uss-milwaukee-navy-newest-ship-is-towed-to-virginia-base-after-breaking-down-at/

avatar
KOLT Datum: 11.12.2015 Čas: 21:11

Nemohu za nikoho mluvit, ale myslím, že RiMr71 tím prostě chtěl říct, že tady spousta lidí kafrá o věcech, o kterých nemá ani páru, nebo toho prostě neví dost na skutečně kvalifikované posouzení. A občas to skutečně vyznívá způsobem "my v Horní Lhotě bychom dokázali postavit takový Cumfalt za polovic, a ještě by toho uměl mnohem víc". Charlie byl na ráně, protože toho napsal skutečně hodně. Osobně nezpochybňuji jeho znalosti, velice rád čtu jeho komentáře. Ale zrovna tentokrát mám také dojem, že kritizuje něco, o čem tady nikdo nemáme dost informací.

Amíci nemají ani náhodou všechno bezchybné. Ale zrovinka v případě Zumwaltu bych se o jeho schopnosti až tak nebál. Nicméně je to z mé strany jen dojmologie, ta kocábka mi totiž přijde děsně sexy :-)

avatar
Superme Datum: 11.12.2015 Čas: 16:40

RiMr71 - No nechci nic říkat, ale zrovna Charlie sem dává jako jeden z mála kvalitní příspěvky. Krom toho... můžeš přeci vyvracet, říct svůj názor. Nebo od čeho je vlastně ta diskuze? Abychom si řekli... "jooo Amíci, ti mají vše bezchybné.."?
Ach jo .. :D

avatar
jenikdavid Datum: 10.12.2015 Čas: 13:19

No a co že budou jen tři ? No a co že vlastně ani neví jestli ten trup bude přínos nebo ne ? Jak jinak to mají zjistit než že to vyrobí a otestují v reálných podmínkách ? Kdyby se furt jen nad něčím spekulovalo, tak se nikdy nikdo nikam neposune. Tak to zkátka postaví a zkusí. A třeba to dopadne právě jako USS Independence a třeba taky ne. A třeba si z těch reálných poznatků vezmou jen to co se povede a začnou pracovat na zcela nové třídě ale použijí jen to co funguje. A třeba taky ne....

avatar
Shania Datum: 10.12.2015 Čas: 09:50

Charlie: tady jsou senzory a zbraně (o které se dají dokázat)
http://wiki.baloogancampaign.com/index.php/DataShip?ID=765


Lod je určená pro utoky proti pozemním cílum, proto ty děla a nese převážně tomahawky a pár ESSM pro obranu ve VLS.

VLS má mín jak Burke.

Vypadá to že hlavní zbraň je kanon a pak railgun.

Návnady loď má.

avatar
dave22 Datum: 10.12.2015 Čas: 09:35

Charlie: Spíš plodem studené války a pak pocitem, že z bolševika se stane beránek. Plany na vývoj F22, FCS i výše uvedený lodičky spadají do druhé poloviny 80 let. Amerika se spíš nějak upnula k technologiím a všichni nabyli falešnýho dojmu, že vývoj pujde proporcionálně zrychlovat. Ale to se nějak nestalo, a tak F35 je přes 10 let. Když pak k tomu prišel konec studený války, dala se spousta věcí napůl k ledu a to, že ty lodě jsou jen tři je výsledek.
Co se týče posádky, v tom problém nevidim. Loď bude mit jistě víc ubytovacích kapacit, než pro 150 lidí, ale na druhou stranu je to jistě odlehčení logistice. Posádku musíte živit a zabavit. Což se ve 150 dělá líp, než ve 300.
Spiš by mě fakt zajímaly nautické a pevnostní vlastnosti, hlavně po debaklu, nových kocábek, kdy se par měsívů po spuštění na vodu objevily únavové trhliny v trupu. To mě v 21 století dost překvapilo a o čemsi to vypovídá.

avatar
Charlie Datum: 10.12.2015 Čas: 08:51

RiMr71: a kdepak jsem sebevědomně pomýlenej, milej pane?

Co se týče výzbroje, co tam máme? Dva 155mm kanony (to je asi nejpřekvapivější, že se Američani odhodlali k tak velké ráži a navíc rovnou k dvojici děl, bude zajímavý sledovat, jakou munici se jim podaří zařadit, ale s naváděnými typy by to mohla být zajímavá Low-cost - pokud se Lockheedu podaří udržet rozumnou cenu jak za vývoj, tak i ve výrobě - varianta k protilodním/protizemním ŘS s kratším doletem) a opravdu velká baterie sil.

Co do nich můžeme dát - Standardy všech možnejch variant, Tomahawky a ASROCy. Vypadá to pěkně, ale chybí mi tam nejakej CIWS nebo RAM systém (pokud nemají ve vývoji něco pro ty sila), protilodní ŘS s delším dosahem (i když ty nikdy nebyly silnou stránku NAVY) a nějaké ty systémy pro vystřelování klamných cílů a další serepetičky, ačkoliv je klidně možné, že to prostě nikde neuvádí, páč se to bere jako standard.

Těch sil je fakt hodně, o tom žádná (však to má taky pořádný rozměry), radar je naprostá špička a řídící systém taky nebude žádný ořezávátko, ale tak za ty peníze by bylo špatný, kdyby to byl jen průměr. Ovšem pro porovnání - za Nimitz NAVY platilo cca 4,5 miliardy USD, čili zhruba stejně jako první Zumwalt.

Molle: pěknej článek, jenže v angličtině a navíc mi nefunguje půlka zásuvnejch modulů. Navíc sem myslel, že tam bude nějaký videjko se Zumwaltem nebo jeho modelem,a le tam jsou spíš vyfocený standardní kocábky :/

Shania: koncept "ušetříme provozní náklady sražením posádky na minimum" chápu, ale tady si říkám, jestli to nepřepískli. Jak píšete: damage control by mohl být problém, ale to se ukáže - stejně jako jak si loď povede na otevřeném moři.

avatar
Molle Datum: 10.12.2015 Čas: 00:33

nautické vlastnosti Zumwaltu
http://www.phisicalpsience.com/public/Tumblehome_Hull_DDG-1000/Tumblehome_Hull_DDG-1000.html

avatar
Shania Datum: 09.12.2015 Čas: 23:21

Charlie: reálně to že jedna loď stojí polovinu než ta druhá neznamená, že si můžou koupit dvě. musíš je uživit. Pořizovací cena je většinou ta nejnižší částka co se do toho stoje vrazí.

Ta menší posádka je tam právě z důvodu setření nákladů, protože ta posádka stojí hodně. Samozřejmě, že počítají s nepřetržitým provozem a s rezervou. Problém může být damage control, ale to se teprve ukáže.

avatar
RiMr71 Datum: 09.12.2015 Čas: 23:10

Tak tohle je skutečně koncentrovaná kompilace sebevědomých pomýlených blábolů, přesně toho typu " na takovou velkou loď bych toho osobně nacpal víc" (Charlie z CR vám hoši emerický řekne jak na to, von je kapacita tak nějak na všechno, učte se amatéři z MIT!).
Mazec.. :)

avatar
Charlie Datum: 09.12.2015 Čas: 22:53

Zumwalt je stejně jako F-22, F-35 nebo FCS plodem "lačnosti" amerických ozbrojených složek a zdánlivě nevyčerpatelných financí. Celé se to skoulelo kolem přelomu tisíciletí, ještě před začátkem "války proti teroru", která obrovsky odsála prostředky (obdobně jako Vietnam) a zároveň před klrizí, která ukrojila z toho, co ještě zbylo.

Najednou se zjistilo, že přístup "chceme všechno a chceme to hned" způsobuje obrovské navýšení nákladů (místo obvyklého "uděláme to jednodušší s rezervou pro budoucí upgrady") a to tak velké, že sice na konci vývoje máme super věcičku, která předběhla dobu, ale nemůžeme si jí dovolit koupit ve víc než pár exemplářích - což je prostě špatně (a zároveň nám to dál prodražuje nákup).

Je sice pěkné, že Amerika bude mít 3 Zumwalty, jenže když se na to podíváme blíž, tak zjistíme, že jeden bude na údržbě, druhý někde na cvičení a jen ten zbývající bude moci být reálně nasazen. Proto pořizujou další AB - potože tím získají mnohem větší volnost nasazení (dvě místo jedné, možná i tři) a navíc ztráta jednoho AB tolik nebolí jako případná ztráta Zumwaltu.

Další věc je příliš malá podádka - jak dlouho vydrží těch pár lidí na palubě sloužit nepřetržité směny, a jak pak zvládnou i případnou bojovou údržbu, když se něco poskáká. Ok, třeba to mají spočítaný dobře a na směnu jim stačí cca 40 lidí, takže tři směny pokryjí i s rezervou.

Jenže 150 námořníků, to není moc, a co když se protivník vykašle na všechny ty sofistikované rakety a bomby a prostě na tu loď pošle grupu speciálů, aby jí obsadila. Jak dlouho ti kluci vydrží v takhle malém počtu vzdorovat? A co případné likvidace následků zásahů?

Je to špičková loď, ačkoliv k designu trupu mám stejné výhrady jako již někteří předřečníci (takovýhle design měly naposledy predreadnoughty) a jeho nautické vlastnosti se teprve ukážou, ale ta výzbroj a vybavení je super (i když na takovou velkou loď bych toho osobně nacpal víc), a pokud todostane elmagy... ale k čemu to všechno, když si to reálně NAVY nemůže koupit?

avatar
Karlos73 Datum: 09.12.2015 Čas: 20:59

Niečo k tejto plťke.:)
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3351736/Watch-Navy-s-largest-stealth-destroyer-paces-sea-trials-radical-design-fitted-ultrapowerful-RAILGUN.html?ito=social-facebook

avatar
liberal shark Datum: 09.12.2015 Čas: 20:06

Konečně mám pocit, že jsme opravdu v XXI. století :-)

avatar
RiMr71 Datum: 09.12.2015 Čas: 19:25

"Ano tomu říkám pokrok vzít víc jak 100 let starou konstrukci trupu a pořádně ji předražit."

A co teprve ty konstrukce trupu letadlových lodí! Ty jsou staré i stovky let! A jak předražené, ó hrůůůza!!!
Ale Pepan by to udělal líp!! To vidíme na všech těch našich úspěšných projektech posledních let...
Ach bože...

arr