Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Obrněné vozidlo Husky - nejodolnější auto na světě

Datum přidání 09.11.2011    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Improvizovaná výbušná zařízení (IED) si ve válkách po celém světě vybírají desítky a stovky obětí ročně. Jde o zákeřné, ale vysoce účinné zbraně. Boj s výbušnými systémy se stal nejvyšší prioritou všech vyspělých armád světa. Jedním z bojovníků proti IED jsou i vozidla Husky. Jde o nejodolnější vozidla na světě, která mají jediný cíl - boj s nastraženými náložemi. Poslední verze Husky 2G byla dokonce jedním z vítězů americké soutěže, o nejlepší vojenskou inovaci roku 2010. O soutěži jste se mohli dočíst v našem článku „Deset nejlepších vojenských inovací za rok 2010„. Nyní si pojďme představit samotné vozidlo.

Husky Mk IIIFoto: Husky Mk III / DCD-Dorbyl, RSD

 

Husky VMMD (Vehicle Mounted Mine Detector), je výrobek jihoafrické firmy DCD-Dorbyl, konkrétně její divize RSD (Rolling Stock Division). Vozidlo vyniká nejen originální a odolnou konstrukcí, ale také sofistikovaným detekčním systémem nástražných výbušnin.

 

Vtip velké odolnosti vozidla je ve fyzickém oddělení kabiny od obou náprav. Kabina tvoří jedinou monolitickou pancéřovou skořápku. Nápravy jsou umístěny na ocelové kostře, která se ke kabině jednoduše přišroubuje. Díky tomu není narušena balistická celistvost kabiny a navíc k případnému výbuchu IED dochází ve velké vzdálenosti od posádky.

 

Husky Mk III

Foto: Husky Mk III / DCD-Dorbyl, RSD


Pokud dojde k výbuchu pod jednou z náprav, energie exploze směřuje mimo kabinu. Dojde samozřejmě ke zničení nápravy, ale ne samotného vozidla. Po výbuchu lze ke kabině jednoduše připojit náhradní nápravu a pokračovat v cestě.

 

Pneumatiky vozidla Husky jsou navíc velmi široké a silně podhuštěné, takže tlak na půdu je velice nízký. Pokud vozidlo najede například na protitankovou minu, nemělo by vůbec dojít k explozi.

 

Husky Mk III

 Foto: 2x Husky Mk III, přívěs a náhradní nápravy / DCD-Dorbyl, RSD


Vozidlo může obsahovat několik detekčních systémů. Standardně je vybaveno hledáčkem kovu umístěným pod trupem. Na přední radlici může být také umístěn pozemní radar pro detekci zakopaných náloží.

 

Anténa radaru vysílá radarové vlny, které pronikají zhruba 50 cm hluboko do půdy. Pokud paprsky narazí na hustší materiál (kov, výbušninu), zobrazí se upozornění na kontrolním displeji posádky. Nad inkriminované místo je poté nanesena barva, která jej označí pro pyrotechniky.

 

Husky Mk III

Foto: Husky Mk III a nejnovější verze Husky 2G / DCD-Dorbyl, RSD

 

Husky má rovněž účinnou pojistku proti selhání detekčních systémů. Je jim "ocelová stonožka“ složena ze tří propojených přívěsů. Šířka jedntlivých přívěsů je odstupňována tak, aby kola na cestě široké 3 m iniciovaly jakoukoliv nálož.

 

Vozidla Husky už řadu let operují v bojových zónách. Hlavní odlišností poslední verze Husky 2G oproti předchozím verzím je dvousedadlová kabina. Důvodem rozšíření posádky je rozložení bojové zátěže na dalšího člena posádky.

 

Video: Propagační video o vozidle Husky / DCD-Dorbyl, RSD, YouTube

 

Řidič se může plně věnovat řízení, zatímco druhý operátor obsluhuje radar a dálkově ovládanou zbraňovou stanici na střeše vozidla. Zbraňová stanice je mimochodem dalším vylepšením oproti předchozím verzím.

 

Celkově je ve službě více než 400 kusů vozidel Husky v nejrůznějších verzích. Husky sice nevyhraje žádnou soutěž krásy, ale zatojiž zachranil nespočet životů.

Názor odborníka...

Velmi chytře navržené vozidlo, které dozajista skvěle plní svůj účel. Jen mi pořád nejde na rozum, že toto vozidlo dostalo ocenění za inovaci, když se jedná v podstatě „pouze“ o oprášené a zmodernizované vozidlo „Pookie“ ze sedmdesátých let minulého století.  Jednalo se tehdy pouze o jednomístnou pancéřovou kabinu mezi nápravami z VW Beetle s podhuštěnými pneumatikami, co zbyly po závodech F1 v Jižní Africe, ale už tehdy toto vozidlo dovedlo díky detektorům kovů a později i upravenému sonaru, detekovat v zemi číhající nebezpečí a tlakem svých pneumatik neiniciovat protitankové miny, které jako jediné (v té době) mohli vážněji ohrozit posádku

Není nic špatného na tom, když se to co již v minulosti fungovalo, adaptuje na aktuální podmínky. Jen by se dle mého názoru mělo šetřit oceněními za inovace pro věci nové, nápadité, které dokážou posunout vývoj v dané oblasti o kus dál.

Gungr, SVOS Přelouč

Technicko-taktické informace

Husky 2G VMMD

Délka

7 340 mm

Šířka

2 530 mm

Výška

3 217 mm

Váha

8 800 kg

Rozvor náprav

5 230 mm

Světla výška korby nad zemí

590 mm

Max nájezdový úhel

50°

Max sestupový úhel

43°

Max úhel naklonění

18°

Panceřová ochrana proti výnuchu

STANAG 4059 (Level 3)

Odolnost proti IED

Vvýbuch 50 kg TNT ve vzdálenosti 5 m od kabiny

Maximální rychlost

72 km/h

Maximální detekční rychlost

50 km/h

Poloměr plného otočení vozidla

18 m

Akcelerace 0 -50 km/h

22,9 sec

Dojezd

750 km

Typ motoru

Mercedes Benz OM 906 LA

Výkon motoru

150 kW

 

Zdroj: My Dream Course

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Zdenál Datum: 17.08.2012 Čas: 22:22

Originalni konstrukce? Ale no tak.. http://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_security_vehicle

arr