Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Události

Obrněný automobil Varta: Obludná korupce při ukrajinských vojenských zakázkách

Datum přidání 30.04.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 15 komentářů    autor autor: Jan Buchar

Ukrajinský obrněný automobil Varta představila společnost Ukrglavpak poprvé v roce 2015. Tato společnost, jež vznikla na přelomu tisíciletí, se původně zaměřovala na výrobu plastových nádob. V červnu 2015 ovšem změnila svůj profil na začala s výrobou vojenské techniky. Současně byl její název upraven na Ukrainskaja bronětěchnika.  Ukrajinští novináři zmapovali v souvislosti s firmou případ obrovské korupce, která dokresluje tristní stav zadávaní zbrojní zakázek na Ukrajině.

Foto: Ukrajinský obrněný automobil Varta; větší foto / Ukrainskaja bronětěchnika 

 

Vlastníkem staronové firmy Ukrainskaja bronětěchnika s pozměněným názvem se stal Jurij Stasko, ředitelem pak byl jmenován Alexander Kuzma. Oba dva společnost vedou pouze formálně. Skutečnou osobou s rozhodovacími pravomocemi je téměř jistě Nikolaj Kuzma, který od roku 2015 zastává pozici asistenta předsedy ukrajinské parlamentní komise pro národní bezpečnost Serhije Pašinskije.

 

Významná role Nikolaje Kuzmy v Ukrainskej bronětěchnike se zakládá na několika faktech. Pomineme-li, že je strýcem ředitele Alexandra Kuzmy, tak se sídlo společnosti na Dovženkově ulice 18 v Kyjevě se shoduje sídlem firmy Ukrmed Dental, jež patří právě Nikolaji Kuzmovi. Prvotní představení Varty 7. prosince 2015 vedl sám Nikolaj Kuzma a ani Jurij Stasko, ani Alexander Kuzma se této akce nezúčastnili.


2015: Hlavní kritérium je cena

Přestože Ukrainskaja bronětěchnika neměla žádné předchozí zkušenosti s vývojem obrněných vozidel, automobil Varta byl hotov za méně než šest měsíců. Pro srovnání, vývoj obdobného ukrajinského vozidla Dozor trval několik let.


Vartě se podařilo získat pozitivní hodnocení ze strany státních úřadů. Největší předností se ukázala být nízká cena, kterou umožnil výběr levného podvozku z nákladního automobilu MAZ-5434 (Minsky automobilový závod; MAZ). Cena za jedno vozidlo měla dosahovat pěti milionů hřiven (asi čtyři miliony Kč), mnohem méně než srovnatelné ukrajinské výrobky. Později uzavřené kupní smlouvy ovšem dokládají, že skutečná cena za jednu Vartu činí asi sedm milionů hřiven.


Vůz představený na konci roku 2015 nebyl vzat do zkušebního provozu, nýbrž okamžitě objednán a předplacen v počtu deseti kusů pro potřeby speciálních jednotek ukrajinské policie.


2016: Varta nesplňuje technické zadání

Samotné dodání deseti Vart pro ukrajinskou policii se uskutečnilo v září 2016 s půlročním zpožděním. Všechny z nich byly však odmítnuty a vráceny k revizi. K hlavním nedostatkům patřila nízká kvalita výroby a konstrukční závady.


Zkoušky Národní gardy Ukrajiny pro Vartu nedopadly uspokojivě. Během testů vyšlo najevo, že:

  • prostor motoru není dostatečně balisticky chráněn;

  • obrněné části vozidla se třesou v zatáčkách, dokonce i při nízké rychlosti;

  • z přední nápravy se ozývají neobvyklé zvuky při startování;

Závěrečné zpráva z průběhu zkoušek uvedla, že Varta nesplnila technické zadání a že v porovnání s dalšími obrněnými vozidly ukrajinské výroby zaostává ve všech ukazatelích. Navzdory tomuto verdiktu si Národní garda objednala čtyřicet vozů v hodnotě 7,15 milionů hřiven za kus. Objednávka byla uhrazena předem a v plné výši. Takové podmínky nejsou standardní a žádné další ukrajinské zbrojovky takové výhody nemají. Dodávka automobilů měla být do konce roku 2016 završena.

 

Video: Testování obrněného automobilu Varta. / YouTube 


V prosinci téhož roku Ukrainskaja bronětěchnika získala další zakázku, tentokrát pro ministerstvo obrany. To si objednalo deset Vart v ceně 6,66 milionů hřiven za kus s dodávkou v průběhu roku 2017.


Na konci roku 2016 celková situace s Vartami vypadala následovně:

  • Uzavřeny smlouvy na dodávku šedesáti vozů;

  • Deset dodaných vozů bylo vráceno k revizi;

  • Prototyp poskytnutý k testování konstrukčně nezaujal a byly navrženy značné úpravy včetně výměny podvozku;

29. prosince 2016 se Ukrainskaja bronětěchnika jako jediná soukromá firma dostala na seznam šesti společností, jež získaly státní záruky №13010-05 zaměřené na zvýšení obranyschopnosti země. Ostatních pět společností patří do státního koncernu UkrOboronprom.


2017: Další objednávky navzdory technickým nedostatkům

V rámci výše zmíněné státní podpory si ministerstvo vnitra v únoru 2017 objednalo dalších 39 Vart pro Národní gardu.


V dubnu 2017 obdržela Národní garda jeden obrněný automobil na zkušební provoz. Během testů ujel 3000 km, přičemž závěrečný dokument o výsledcích zkoušek popsal 17 nesrovnalostí s technickým zadáním, 36 zaznamenaných poruch a 21 doporučení pro změnu konstrukce vozidla. Další připomínky se týkaly nedostatečného pancéřování, nedostatečné uzávěrky předního diferenciálu a nižšího výkonu motoru vzhledem k technickému zadání.


Poslední dva nedostatky vycházejí ze samotné konstrukce vozidla. Svojí roli zde sehrál výběr podvozku, běloruského MAZ-5434 vyvinutého v roce 1959. Tento nedostatek je nejen technický, ale i politický. MAZ-5434 je totiž doplňován ruským motorem JaMZ-236 vyráběným společností Jaroslavskij Motornyj Zavod.


Varta opět obdržela negativní technické hodnocení, ale již v květnu 2017 se čtyřicet objednaných vozů dostalo k Národní gardě.


Vzhledem k tomu, že závady odhalené během zkušebního provozu nemohly být během jednoho měsíce odstraněny, všech čtyřicet vozů bylo téměř jistě dodáno se všemi výše zmíněnými technickými nedostatky. Dodané automobily nebyly ve své tehdejší podobě vhodné k využití ukrajinskými ozbrojenými složkami.

 

Video: Reportáž novinářů z iniciativy StopKorrupcii o výrobě automobilů Varta. / YouTube


2018: Varty za miliardu hřiven

Varty se staly součástí letošního ukrajinského vyzbrojovacího programu, který počítá s objednávkou dalších 49 vozů. Mezi lety 2015-2018 Ukrainskaja bronětěchnika obdržela zakázky na 99 vozidel za téměř 700 milionů hřiven a v plánu je dalších 49. Celkem 148 obrněných automobilů přijde ukrajinské daňové poplatníky na přibližně jednu miliardu hřiven.


Z 99 již zaplacených vozů se k zákazníkovi dosud dostala polovina, 50 vozů. Jejich technický stav však velmi pravděpodobně neodpovídá technickému zadání.


Situace u jiných výrobců

Nabízí se srovnání s dalšími ukrajinskými výrobci obrněných vozidel:

1) Lvovskij bronětankovij zavod – 775 zaměstnanců, založen v roce 1944. V novodobé ukrajinské historii získal zakázku pouze na deset vozidel Dozor.

2) KrAZ – 3269 zaměstnanců, založen v roce 1958. O jeho obrněná vozidla Šrek a Fiona ukrajinské ozbrojené síly dosud neprojevily zájem.

3) NPO Praktika – 250 zaměstnanců, založen v roce 1993. V minulém roce bylo objednáno dvacet obrněných vozidel Kozak. Společnost čelí velmi častým kontrolám ze strany státních úřadů.

4) Korporacija Bogdan – 1953 zaměstnanců, založena v roce 2005. Dodnes nezískala žádnou zakázku na svá obrněná vozidla Bars. Uspěla jen s nepancéřovanými zdravotnickými pick-upy.

5) Zavod Kuznica na Rybalskom – 1020 zaměstnanců, založen v roce 1862. Od roku 2016 nezískal žádné zakázky na svá obrněná vozidla Triton. Dodávka čtyř Tritonů pohraniční službě   dodaných v roce 2015 je od listopadu 2017 vyšetřována protikorupčním úřadem.


Zdroje: Dubinsky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 01.05.2018 Čas: 14:41

Arthur:
pokud si dobře vzpomínám, tak na začátku Krymské krize, dávala Ukrajina na armádu zhruba to co my - tedy podfinancování muselo bít ještě víc do očí, vzhledem k větší armádě.

Miroslav:
Pokud jde o nabídku ukrajinských zbrojovek, tak myslím že na tom rozhodně nejsou zle. Přeci jen je to stát s počtem populace jako Španělsko, byť víc než Polsko. Rozhodně ale nesrovnatelné s Ruskem. Tedy i ta startovací pozice po rozpadu SSSR byla jiná.

avatar
Arthur Datum: 01.05.2018 Čas: 11:10

Rase: súhlas; ostatne my si ani nevieme predstaviť aké je to byť v de-facto vo vojnovom stave na časti svojho územia...

UOP PRODUCT CATALOGUE 2016-2017
zdroj: http://ukroboronprom.com.ua/en/ukroboronprom-katalog-produktsiyi-2016-2017

avatar
Miroslav Datum: 01.05.2018 Čas: 10:12

Dušan: Keď je reč o tých MI-17... Iste vieš o tom, že pred pár týždňami boli naše 17-ky nútene územnené. Iste vieš aj prečo a odkiaľ boli problematické súčiastky. Ukrajina má skutočne silný potenciál vyplývajúci z dedičstva po ZSSR ale tento trestuhodne premrhali kvalitou ktorú ponúkajú. A ver, že povesti nekvalitného a nedôveryhodného dodávateľa sa zbavuje veľmi ťažko.

avatar
Rase Datum: 01.05.2018 Čas: 09:09

Určitě to není žádná hitparáda, ale líbí se mi víc než tuzemská Vega nebo Husar / Patriot. Obdobné množství vad, by se patrně dalo najít i u jiných vozidel, zde ale získali obrněné vozidlo alespoň rychle, což je důležité, jelikož cokoliv je lepší než dosavadní autobusy. Cena je myslím pořád přiměřená. Vždycky si říkám, že když tady kritizujeme nějaké cizí nákupy, tak co máme my... nic

avatar
petris Datum: 01.05.2018 Čas: 08:21

dusan:
S tým premotorovaním by som bol veľmi opatrný, v LOTN by ti vedeli porozprávať celé romány o legendárnej kvalite ukrajinskej motoráriny a následnom báječnom jednaní s Motor Sič pri reklamáciách. Púšťať sa do dobrodružstva s ukrajinskými motormi si snáď nechcú líznuť ani africké štáty.

avatar
dusan Datum: 01.05.2018 Čas: 07:54

Miroslav

Ukrajina patrí do desiatky najväčších vývozcov zbraní do sveta - takže asi to nebude také zlé i keď nevyužitý potenciál je tam určite ešte veľký.

Pri Mi-8/17 vedia Ukrajinci urobiť veľa, dokonca premotorovať, tak, že sú to výkonnejšie stroje ako sú najnovšie ruské stroje ... ale nemajú podporu výrobcu, čo je problém pri "papierovačkách".

avatar
Miroslav Datum: 30.04.2018 Čas: 23:16

Petris: To bol Soros nie?

Ale vážne... Trochu smutné keď si človek uvedomí aký veľký potenciál majú ukrajinské firmy. Stredná a východná Európa je plná zbraní z dôb ZSSR. Je ich také množstvo, že ich vyradenie nie je z ekonomického hľadiska v krátkom čase možné avšak z politického hľadiska je spolupráca s Ruskom problematická. Všade tam by mohla Ukrajina zohrať dôležitú úlohu. Len modernizácie BVP 1/2, T-72 či Mil-8/17 by priniesla ukrajinským firmám roboty na celé roky. A Ukrajina by získala nielen ekonomicky ale aj politicky. Tomu sa hovorí katastrofálne mrhanie potenciálom. Nakoniec od ukrajincov nebudú chcieť nakupovať ani štáty subsaharskej Afriky

avatar
Arthur Datum: 30.04.2018 Čas: 20:57

Nechcem polemizovať s autorom v týchto kšeftoch sa nielen na Ukrajine nikto nevyzná, ale jedno určite viem cit.
"2) KrAZ – 3269 zaměstnanců, založen v roce 1958. O jeho obrněná vozidla Šrek a Fiona ukrajinské ozbrojené síly dosud neprojevily zájem."

To je možné avšak KrAZ Cougar a KrAZ Spartan atd. objednávali - dokonca presli aj bojom.

link: http://defence-blog.com/army/ukrainian-army-has-received-a-new-armored-vehicles-kraz-spartan.html
link: https://www.armyrecognition.com/july_2016_global_defense_security_news_industry/ukrainian_soldiers_with_kraz-spartan_4x4_armoured_vehicles_at_rapid-trident_2016_exercises_10507162.html
link: https://www.youtube.com/watch?v=bRM5Co5SEB8

avatar
danny Datum: 30.04.2018 Čas: 16:23

Nevím, co všichni mají. Vždyť je to hezký. A jak rychle couvá do kopce. Navíc když si člověk vezme, jak se zbrojní zakázky většinou hrozně táhnou, je vidět, že jsou na trhu i flexibilní výrobci, kteří za to umějí vzít a mají vyrobeno, ještě než je oficíálně podepsaná smlouva. Taky bychom mohli pár koupit, minimálně abychom podpořili Ukrajinskou ekonomiku.

avatar
Flader Datum: 30.04.2018 Čas: 11:55

Vlasto, len na upresnenie - Zuzany do Grécka išli tuším tiež cez Kerametal.

avatar
Jara Datum: 30.04.2018 Čas: 11:53

Vlasto
Ta podobnost bude dána stejnou startovní čarou pro všechny po padu soc. Bloku přeci :))

avatar
vlasto Datum: 30.04.2018 Čas: 11:22

Nejak, ani neviem prečo, sa mi vybavila slovenska dvojica Kerametal + Aligator (+ tatrapan + Zuzana). Socialisticky podnik zahranicneho obchodu, ktory za Meciara zacal vyrabat specialnu techniku. A nikto ju od neho v podstate nekupil, iba slovenska armada.

avatar
dusan Datum: 30.04.2018 Čas: 09:39

Ak si pozrieme na kurupciu na Slovensku pri nákupe vojenskej techniky, ktorá je taká "samozrejmá" až je z toho človeku do plaču ... tak asi očakávať "čistotu" v skorumpovanej Ukrajine je mimo reality.

A dlho to tak ostane , a nerobím si ilúzie, že to bude niekedy úplne čisté. Skôr ide o to aby sa dodržala aspoň kvalita, keď už cena je od veci.

avatar
PavolR Datum: 30.04.2018 Čas: 09:31

Obrnené vozidlá Šrek a Fiona? :-o To je, odhliadnuc od infantilnosti nápadu, zrelé na žalobu zo strany štúdia DreamWorks. ;-p

avatar
petris Datum: 30.04.2018 Čas: 09:31

K tomu už treba dodať asi len toľko že Serhij Pašinskij je zrejme človek ktorý riadil streľbu do ľudí na majdane...

arr