TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Ochrana vzdušného prostoru Pobaltí

Datum přidání 17.04.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Michal Polák

Trojice pobaltských zemí Estonsko, Lotyšsko a Litva nemá vlastní nadzvukové letectvo. Z tohoto důvodu svěřují ochranu svého vzdušného prostoru svým koaličním partnerům z NATO v rámci dlouhodobé mise, která bude i nadále probíhat. V minulosti se ochrany pobaltských zemí účastnila také česká elitní letka s Gripeny a letos si misi zopakuje.

gripen vs ruské letadlo

Foto: Český Gripen stíhá ruský útočný letoun Su-24 "Fencer" / YouTube, 211. taktická letka

Ochrana vzdušného prostoru v NATO

Z 28 členských zemí NATO nemá celkem 7 států vlastní taktické nadzvukové letectvo, které by zajistilo základní ochranu vzdušného prostoru – air policing. Ten obnáší především pohotovostní vzlety proti narušitelům prostoru a letounům (často se přitom jedná o civilní, či dopravní), které z nějakého důvodu přestane komunikovat se střediskem řízení letového provozu. Vzhledem k povaze těchto úkolů jsou požadavky na k tomu používané letouny zcela jasné: nadzvuková rychlost a střely vzduch-vzduch.

 

Pořizovací cena stíhacích nadzvukových letounů a zvláště pak provoz je však velmi drahý a některé země si jej proto nemohou, respektive nechtějí dovolit. Z tohoto důvodu se pak řada zemí domluví a svěří ochranu svého vzdušného prostoru svému sousedovi.

 

Mirage Litva

Foto: Francouzské Mirage 2000C na litevské základně Šiauliai / Wikipedia, Ministry of National Defence Republic of Lithuania

 

Slovinský vzdušný prostor tak zabezpečují Italové, lucemburský zase Belgičané. Naopak Island byl až donedávna chráněn americkým letectvem, v posledních letech se však na něm vystřídali Francouzi, Norové, Němci i Kanaďané. A nakonec nesmíme zapomenout ani Albánii, která taktéž není schopna zabezpečit vlastní vzdušný prostor.

Neocenitelná zkušenost nad Pobaltím

Ochrana vzdušného prostoru pobaltských zemí probíhá současným systémem již od roku 2004. Nejinak tomu ani nemůže být, jelikož všechny tři země musí mít, jakožto členové aliance, vzdušný prostor chráněný. Pokud jej jako v tomto případě nejsou schopni zabezpečit sami, musí požádat své partnery a domluvit se. Přesto, že pomáhající země dostávají menší příspěvek, finanční prostředky spojené s provozem samotných letounů nesou právě koaliční partneři.

 

Nad Pobaltím létají nejen rozšířené letouny, ale i řada starších a dnes již méně známých letounů. Rumuni hlídali s MiG-21 LanceR 'C', Němci s F-4F Phantom II, Španělé nasadili Mirage F1 a Poláci své MiGy-29A. Svým způsobem zajímavým letounem na pobaltském nebi byly i britská stíhací Panavia Tornada F3. Další letouny už jen vyjmenujme pro přehled: F-16AM,/CJ, F-15C, Eurofighter Typhoon, Mirage 2000C a české Gripeny C/D.

 

F-16 AMFoto: Nejpoužívanějším typem letounu v Pobaltí je F-16AM /Wikipedia, autor neznámý

 

Pro všechny zúčastnění jsou přitom mise v Pobaltí velmi přínosné. Jednotlivé jednotky si mohou v relativním klidu vyzkoušet provoz z cizích základen a působení v cizím vzdušném prostoru. Podobné zkušenosti mohou jinak získat pouze při cvičeních, nicméně ty jsou podstatně kratší a jen jako. Přitom v Pobaltí není o pohotovostní vzlety nouze a každá jednotka jich během své několika měsíční mise zažije hned několik.

Zlobiví Rusové

Narušitelé vzdušného prostoru NATO jsou z pravidla z Ruska. Tamní letectvo si totiž z narušování cizího vzdušného prostoru hlavu neláme a mnohdy by se mohlo zdát, že to dělají schválně. Navíc aliance posílá pohotovostní letouny i k ruským letounům, kteří vzdušný prostor nenarušili, ale jen se k němu přiblížili nebo letí v jeho blízkosti nad neutrálními vodami.

 

Ostatně ruské narušitele mohli dobře poznat také čeští stíhači na Gripenech. Během své mise k nim startovali čeští piloti celkem 8krát a vedle toho uskutečnili bezpočet dalších misí. Letos si to přitom budou moci na podzim zopakovat. Nyní se však budou do Pobaltí vracet jako podstatně zkušenější jednotka. Můžeme se tak již dnes těšit na další krásné obrázky, jak naši stíhají ruské letouny.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Dip Datum: 21.04.2012 Čas: 18:55

HU: Asi díky NATO Tiger Meet.

avatar
HU Datum: 21.04.2012 Čas: 13:09

v čem je letka s JAS39 z Čáslavi elitní?

avatar
Dip Datum: 19.04.2012 Čas: 17:44

Z velký části se informace o misích dají najít na stránkách armády čr, ale uvítal bych, kdyby jich bylo bylo víc i tady, pokud by tedy nešlo pouze o otrocký opis.

avatar
Left Datum: 18.04.2012 Čas: 18:34

To: Karel Blažek. Když se Vám to nelíbí, tak to nečtěte. Dle mého názoru je to zajímavý článek. Máte pravdu v tom, že nejde do detailů, ale přesto jsem přesvědčen, že mnoho čtenářů objeví nové informace o této veřejnosti méně známé misi. Přinejmenším budou vědět, proč tato mise probíhá.

avatar
Jan Grohmann Datum: 18.04.2012 Čas: 11:42

Bohužel pro každého člověka bude informační hodnota jiná. Jiná bude pro leteckého odborníka, jiná bude pro "běžného" vojenského nadšence. Snažíme se o největší pestrost článků, ať si na své příjde opravdu každý.

avatar
Jiří Houžvička Datum: 18.04.2012 Čas: 07:51

Pane Blažku, já jsem rád za takovýto článek. Vy jste asi v tomto menší lajk jako já a proto vám přijde, že to nemá žádnou informační hodnotu. Já jsem o této aktivitě našeho letectva nevěděl a teď díky tomuto článku mohu vyhledat další informace na servru, který se na to specializuje.

avatar
Karel Blažek Datum: 18.04.2012 Čas: 07:15

Dobrý den, můžu se zeptat redakce, jakej tenhle článek má informační hodnotu? Žádné zajímavosti, nějaké informace navíc, jen základní popis a trcha historie o této misi, která je na milion stránkách.

arr