Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Odyssea pokračuje: Indie nakupuje stíhací letadla

Datum přidání 12.07.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 19 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Šest společností poskytlo indickému letectvu IAF (Indian Air Force) informace o možných dodávkách 110 víceúčelových stíhacích letadel. Současná snaha je dalším pokusem IAF nakoupit moderní stíhací letadla.

Foto: Rusko Indii nabízí své stíhačky MiG-35; větší foto / NiG

 

Indické letectvo v současné době vede tři nezávislé akviziční programy nákupu víceúčelových stíhacích letadel. Prvním programem je pořízení domácích lehkých stíhaček Tejas. Indie prozatím objednala 20 letounů Tejas Mark-I a 83 vylepšených Tejas Mark-1A.


Vývoj letounů Tejas běží od roku 1983 a ani do dnešních dní se nepodařilo vyřešit všechny chronické technické problémy – například do konce června měla první letka IAF se stíhačkami Tejas dosáhnout plných operačních schopností, ale (opět) se tak nestalo. V každém případě podle platných plánů všechny letouny Tejas letectvo získá do roku 2024.


Druhým programem, neméně dramatickým, je rusko-indický FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Letoun FGFA přímo vychází z ruské stíhačky páté generace Su-57. Indie se připojila k projektu ruské stíhačky páté generace hned na začátku, tedy po roce 2000.


Indie však opakovaně měnila k programu FGFA své stanovisko. Na konci minulého roku Indie „definitivně“ odmítla v programu FGFA pokračovat, ale nyní opět uvádí, že je ochotna pokračovat v jednáních o programu. Hlavním problémem FGFA oficiálně zůstává výše indické finanční spoluúčasti.

V indických médiích se objevila řada kritiky na program FGFA (a na letoun Su-57), ale není možné rozlišit, jaká kritika je oprávněná a jaká je součástí jen indické vyjednávací taktiky. Jedno je však naprosto jisté ‒ diskuze o FGFA je navýsost politická, nikoliv technická.


Třetím programem byl MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft). Program měl IAF zajistit 126 víceúčelových stíhaček. V roce 2012 program vyhrála francouzská stíhačka Rafale. Po náročných jednáních byla v roce 2015 podepsána dohoda o nákupu pouze 36 letounů Rafale. Celá flotila 36 stíhaček Rafale dosáhne v IAF operačních schopností v roce 2022.


Ani po 20 letech snažení tak IAF (tedy přesněji řečeno indické ministerstvo obrany) nedokázalo objednat potřebný počet nových stíhacích letounů, pokud samozřejmě nepočítáme 272 ruských víceúčelových stíhacích letounů Su-30MKI, které nyní tvoří páteř indického letectva. Obecně je problém, že Indie nepožaduje jen nákup letadel, ale především masivní přenos know-how do Indie a prakticky vybudování domácích kapacit na výrobu moderních stíhacích letounů. To je pro většinu výrobců (resp. zemí) nepřekonatelný problém.  


Země s 1,3 miliardy obyvatel a sedmá největší země světa však potřebuje mnoho bojových letadel. V současné době IAF provozuje pouze 32 stíhacích letek (o 18 až 20 letounech), ale minimálně potřeba je 42 letek, protože IAF musí bojovat hned na dvou „frontách“ ‒ čínské a pákistánské. Také oficiální prohlášení indické vlády z roku 2009 počítá s tím, že Indie musí být schopna vést současně dvě války velkého rozsahu.


V tomto roce Indie navíc opět zrušila dvouleté snažení (navazující po MMRCA) na nákup více než stovky lehkých stíhacích letounů. Hlavními kandidáty byla švédská stíhačka JAS-39 Gripen E/F a americká stíhačka F-16 Block 70.

 

Video: Páteř indického letectva tvoří letouny Su-30MKI. / YouTube


Následně v dubnu IAF vydalo žádost o poskytnutí informací RFI (Request for Information) na nákup 110 jednomotorových nebo dvoumotorových víceúčelových stíhacích letounů. Z toho 18 až 20 (tedy jedna letka) má být vyrobeno v zahraničí, zbytek letadel vznikne v Indii. Podmínkou vítězství je tedy opět masivní přenos know-how do indického průmyslu. Cena kontraktu se odhaduje na 15 miliard dolarů, z toho ale velkou část získá indický průmysl.  


Na RFI odpovědělo šest výrobců. Čtyři výrobci nabízejí dvoumotorové stroje ‒ americký Boeing stíhačku F/A-18E/F Super Hornet, francouzský Dassault Rafale, Eurofighter letoun Typhoon a ruská společnost MiG nabízí MiG-35. Dva výrobci nabízejí jednomotorové stroje ‒ americký Lockheed Martin přichází s F-16 Block 70/72 a švédský Saab s JAS-39E/F Gripen. Všechny tyto letouny se zúčastnily i programu MMRCA. Podle RFI má být 75 % letadel jednomístných, zbytek dvoumístných.  


Opticky největší šance má firma Lockheed Martin, která podle dřívějších zpráv nabízí kompletní přenesení výroby F-16 do Indie. Lockheed Martin doufá, že po dokončení dodávek F-16 pro letectvo Slovenska a Bahrajnu v roce 2024, a také po dodání 18 až 20 letadel pro IAF, by mohla být výrobní linka na F-16 zcela přesunuta do Indie.


IAF nyní prostuduje informace výrobců a následně zašle žádost o nabídku RFP (Request for Proposal), která odstartuje formální akviziční proces. Indické letectvo vydá RFP začátkem příštího roku.


Dodání prvního stíhacího letadla proběhne do 36 měsíců po podpisu smlouvy a posledního (dvacatého) do 60 měsíců. Dodávky letadel vyrobených v Indii začnou 60 měsíců po uzavření smlouvy a skončí do 144 měsíců.


 Zdroj: The Print

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
juhelak Datum: 12.07.2018 Čas: 21:47

opet nic nevyberou..kdyz ctu tyhle clanky o velkolepých tendrech tak se musim smat..včera kamarad posílal fotky z Indie kde navstívil krysí chram kde tyhle hlodavce uctivaji a krmi..bylo jich tam tisíce uplne všude...takhle země nepotrebuje valcit..každý nepritel se ekonomicky vycerpa dřív nez stihne zabit tolik lidi aby si toho vůbec někdo vsiml.. :) ..většina mest uz ted vypada jako po vybuchu bomby a infrastrukturu jim nikdo nicit ze vzduchu taky nebude protože tam zadna není.

avatar
Czertik Datum: 12.07.2018 Čas: 18:50

jakub2:
no to je ze strany indu naprsto uzasna taktika, vypisovat tendry, brat uplatky a nakonec vse zrusit a vratit (vyjma uplatku).
takhle aspon jjitsi indove bohatnou a myslim ze je jasne z ceho se nakonec budou platit ty nove indicke tejasy.

avatar
Czertik Datum: 12.07.2018 Čas: 18:48

jahoda
po tom co ovezou vyrobni linku do indie (mozna) , tak tam prave planuji vyrabet f-35.

avatar
Pauli Datum: 12.07.2018 Čas: 18:28

Flanker.jirka : tam bude asi háček v přesunu těch technologií a výrobou v Indii ;)

avatar
HEKTOR Datum: 12.07.2018 Čas: 17:37

stále tam to rusko straší s mig-35 ...veď už musí byť každému jasné,že to je "mŕtvy" projekt...

avatar
flanker.jirka Datum: 12.07.2018 Čas: 16:56

Když jednomotorák, tak proč ne rovnou F 35? Ať nakupují opravdu něco dobrého, tak rovnou 5. generaci.

avatar
Argonaut.CZ Datum: 12.07.2018 Čas: 16:45

Vyhraje F-16 a pak zase zruší tendr:)

avatar
strikehawk Datum: 12.07.2018 Čas: 15:18

danny

:-)

avatar
danny Datum: 12.07.2018 Čas: 15:03

výborné je, že se v případě Indie můžeme na stejné téma pohádat tak zhruba každé tři měsíce, kdy Indové zase změní názor.

avatar
skelet Datum: 12.07.2018 Čas: 13:01

Rase: Rafale je o tunu těžší, jak F-16. Akorát toho Rafale odtáhne o pět tun více.

avatar
Jakub2 Datum: 12.07.2018 Čas: 12:51

Clanek: Problém je zakopán ve všudypřítomné korupci v Indii. A nešlo jen o Tatrovky, ale taky o houfnice, útočné pušky, tanky - ve všech případech byly požadovány úplatky, po provalení skutečnosti se tendry rušily. Vypsaly se nové tendry a situace se opakovala - požadavek na úplatek, nové parlamentní volby, změna vlády, provalení skandálu, zrušení tendru.

Indové ty tendry nikdy nevyberou správně, protože v prvé řadě jde o bakšiš.

avatar
Superme Datum: 12.07.2018 Čas: 12:41

PavolR - To nehrozí. Trump naopak tuto spolupráci s Indií podporuje a jeho vláda je ochotna Indii nabídnout to, co asi nikdo jiný. A to nejenom v letectví, ale i třeba v námořní technologii (viz. nabídka katapultové technologie, pokud by Američané dostali zakázku na stavbu nové indické letadlovky). Z toho důvodu očekávám vítězství F-16.

avatar
JaHoDa Datum: 12.07.2018 Čas: 12:21

Neví někdo co plánuje Lockheed udělat s prostory a lidmi po přesunutí linky do Indie ? Plánuje jiný jednomotorák nebo je využije jinak ?

avatar
kazd Datum: 12.07.2018 Čas: 11:52

Švedům bych dával šance právě proto, že už jeden takový tansfer udělali do Brazilíe a teď by to jen zopákli.
Stejně to musí být super práce na Indickém MO - furt dokola řeší to samé, všichni už se znají z předchozích tendrů, pokecají...

avatar
Luky Datum: 12.07.2018 Čas: 11:21

Sranda by byla, kdyby pak Slováci brali levné ND z Indie a my levné ND z Brazílie :-D

arr