Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Operace SNAKE – rok poté. Mé díky, chlapi!

Datum přidání 01.08.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 0 komentářů    autor autor: 71. mpr

V těchto dnech si 71. mechanizovaný prapor Hranice (71. mpr) připomíná první výročí jedné z nejnebezpečnějších operací, jichž se zúčastnili příslušníci 1. jednotky vojenského poradního týmu (MAT – Military Advisor Team) Úkolového uskupení AČR ISAF v Afghánistánu.

1. jednotky vojenského poradního týmu (MAT – Military Advisor Team) Úkolového uskupení AČR ISAF v Afghánistánu

Foto: Vojáci 71. mpr při přesunu. / 71. mpr

 

V souvislosti s přípravou na ukončení činnosti této jednotky bylo nutné z provincie Wardak k národnímu podpůrnému prvku v Kábulu přesunout značné množství materiálu. Část byla přepravována letecky, část pozemní přepravou, tzv. operacemi "SNAKE".

 

Dne 24. července 2013 v 06.00 hod. vyrazil ze základny Solthan Kheyl konvoj 10 kusů lehkých obrněných vozidel IVECO, které naši vojáci museli přes tři afghánské okresy bezpečně přepravit do Kábulu.

 

71. mechanizovaný prapor Hranice

Foto: Během přesunu došlo ke třem útokům pomocí IED. / 71. mpr

 

Celý úkol byl fyzicky i psychicky velmi vyčerpávající,“ vzpomíná velitel 1. jednotky MAT a současně velitel tohoto přesunu podplukovník Jan ZEZULA, „po celou 140 kilometrovou trasu jsme byli v permanentním ohrožení. Jednalo se především o nebezpečí nástražných výbušných systémů, zakopaných na trase přesunu, možnost přepadení konvoje palbou z ručních zbraní a RPG, hrozily také sebevražedné útoky,“ vypočítává podplukovník Zezula největší hrozby.

 

71. mechanizovaný prapor Hranice

Foto: Cisterny jsou oblíbeným terčem povstalců. / 71. mpr

 

O tom, že to byly hrozby reálné, svědčí celkem 3 výbuchy IED, ke kterým došlo v průběhu tohoto přesunu a při kterých byli zraněni američtí vojáci. Naši vojáci totiž při přesunu spolupracovali s americkým logistickým konvojem i jednotkou RCP (Road Clearence Package), která je doprovázela až po FOB AIRBORNE, dalších 40 km až na KAIA Kábul už Češi pokračovali sami.

 

Celkem 31 příslušníků jednotky tento úkol zvládlo a ve 22.00 hodin dorazilo na základnu KAIA. „Průjezd samotným Kábulem byl ukázkou mistrovství našich řidičů. V hustém provozu zúročili své zkušenosti a také využili výborných manévrovacích schopností LOV IVECO v prostředí afghánského velkoměsta,“ hodnotí zpětně své podřízené velitel konvoje.

 

71. mechanizovaný prapor Hranice

 Foto: Typická afghánská scenérie. / 71. mpr

 

V hektické době ukončování činnosti 1. jednotky MAT nikdy nebyl čas důkladně zhodnotit význam této operace a poděkovat všem, kteří se na jejím splnění podíleli. Přitom se jednalo o nejdelší přesun přes ryze „nepřátelské“ území v průběhu celého našeho nasazení ve Wardaku. Proto chci nyní připomenout profesionalitu, odvahu a bojové mistrovství všech, kteří se na této operaci SNAKE podíleli. Významným faktorem bylo také štěstí, které nám v průběhu celého nasazení ve Wardaku přálo,“ dodává podplukovník Zezula.

 

Nezanedbatelný byl také podíl vojáků, kteří z českoamerického operačního centra na základně Solthan Kheyl operaci řídili –majora Pavla Váverky, kapitána Luboše Ondruše a kapitána Jana Komínka a také styčného důstojníka na americkém TOCu základy AIRBORNE nadporučíka Bedřicha Hýži.

 

Zdroj: 71. mpr

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr