TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Operace SNAKE – rok poté. Mé díky, chlapi!

Datum přidání 01.08.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 0 komentářů    autor autor: 71. mpr

V těchto dnech si 71. mechanizovaný prapor Hranice (71. mpr) připomíná první výročí jedné z nejnebezpečnějších operací, jichž se zúčastnili příslušníci 1. jednotky vojenského poradního týmu (MAT – Military Advisor Team) Úkolového uskupení AČR ISAF v Afghánistánu.

1. jednotky vojenského poradního týmu (MAT – Military Advisor Team) Úkolového uskupení AČR ISAF v Afghánistánu

Foto: Vojáci 71. mpr při přesunu. / 71. mpr

 

V souvislosti s přípravou na ukončení činnosti této jednotky bylo nutné z provincie Wardak k národnímu podpůrnému prvku v Kábulu přesunout značné množství materiálu. Část byla přepravována letecky, část pozemní přepravou, tzv. operacemi "SNAKE".

 

Dne 24. července 2013 v 06.00 hod. vyrazil ze základny Solthan Kheyl konvoj 10 kusů lehkých obrněných vozidel IVECO, které naši vojáci museli přes tři afghánské okresy bezpečně přepravit do Kábulu.

 

71. mechanizovaný prapor Hranice

Foto: Během přesunu došlo ke třem útokům pomocí IED. / 71. mpr

 

Celý úkol byl fyzicky i psychicky velmi vyčerpávající,“ vzpomíná velitel 1. jednotky MAT a současně velitel tohoto přesunu podplukovník Jan ZEZULA, „po celou 140 kilometrovou trasu jsme byli v permanentním ohrožení. Jednalo se především o nebezpečí nástražných výbušných systémů, zakopaných na trase přesunu, možnost přepadení konvoje palbou z ručních zbraní a RPG, hrozily také sebevražedné útoky,“ vypočítává podplukovník Zezula největší hrozby.

 

71. mechanizovaný prapor Hranice

Foto: Cisterny jsou oblíbeným terčem povstalců. / 71. mpr

 

O tom, že to byly hrozby reálné, svědčí celkem 3 výbuchy IED, ke kterým došlo v průběhu tohoto přesunu a při kterých byli zraněni američtí vojáci. Naši vojáci totiž při přesunu spolupracovali s americkým logistickým konvojem i jednotkou RCP (Road Clearence Package), která je doprovázela až po FOB AIRBORNE, dalších 40 km až na KAIA Kábul už Češi pokračovali sami.

 

Celkem 31 příslušníků jednotky tento úkol zvládlo a ve 22.00 hodin dorazilo na základnu KAIA. „Průjezd samotným Kábulem byl ukázkou mistrovství našich řidičů. V hustém provozu zúročili své zkušenosti a také využili výborných manévrovacích schopností LOV IVECO v prostředí afghánského velkoměsta,“ hodnotí zpětně své podřízené velitel konvoje.

 

71. mechanizovaný prapor Hranice

 Foto: Typická afghánská scenérie. / 71. mpr

 

V hektické době ukončování činnosti 1. jednotky MAT nikdy nebyl čas důkladně zhodnotit význam této operace a poděkovat všem, kteří se na jejím splnění podíleli. Přitom se jednalo o nejdelší přesun přes ryze „nepřátelské“ území v průběhu celého našeho nasazení ve Wardaku. Proto chci nyní připomenout profesionalitu, odvahu a bojové mistrovství všech, kteří se na této operaci SNAKE podíleli. Významným faktorem bylo také štěstí, které nám v průběhu celého nasazení ve Wardaku přálo,“ dodává podplukovník Zezula.

 

Nezanedbatelný byl také podíl vojáků, kteří z českoamerického operačního centra na základně Solthan Kheyl operaci řídili –majora Pavla Váverky, kapitána Luboše Ondruše a kapitána Jana Komínka a také styčného důstojníka na americkém TOCu základy AIRBORNE nadporučíka Bedřicha Hýži.

 

Zdroj: 71. mpr

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr