TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Datum přidání 15.06.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) první letka stíhaček F-35B Lightning II americké námořní pěchoty. Zároveň americká strana vyzvala zahraniční zájemce k potvrzení nákupu předobjednaných stíhaček F-35A/B Lightning II.

Foto: Stíhačky F-35B Lightning II americké námořní pěchoty na lodi USS WASP; větší foto / U.S. Marine Corps

Foto: Stíhačky F-35B Lightning II americké námořní pěchoty na lodi USS WASP; větší foto / U.S. Marine Corps

 

Bojová připravenost F-35B Lightning II

Příští měsíc prohlásí svou počáteční operační připravenost mariňácká letka VFMA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) s deseti letadly F-35B Lightning II. Domovem letky se stane základna Yuma v Arizoně.

 

Před několika měsíci letka VMFA-121 byla poprvé nasazená na moři v rámci prvního operačního testování OT-1 (Operational Testing 1). Letka operovala z výsadkové lodi USS Wasp. Testů se účastnily čtyři letouny letky VFMA-121 a dva letouny letky VFMA-501. Provoz letadel zajišťovalo 150 mariňáků.

 

Během zkoušek letouny provedly více než 100 simulovaných bojových misí, ve dne i v noci. Mariňáci potvrdili funkčnost programového vybavení letounu Block 2B. Cílem OT-1 bylo především pochopit operační a logistické nároky na provoz šesti letounů F-35B Lightning II, tedy předpokládaného provozního počtu, na výsadkových lodích amerického námořnictva.

 

První ostré nasazení letky VMFA-121 se očekává v roce 2017 v Pacifiku (Iwakuni, Japonsko). Podle aktuálních plánů F-35 Lightning II u amerického námořnictva a námořní pěchoty zcela nahradí do roku 2019 námořní letouny elektronického boje EA-6B Prowler, do roku 2026 bitevní AV-8B Harrier a do roku 2030 víceúčelové stíhací letouny F / A-18 Hornet.

 

"Vzhledem k tomu, že námořní pěchota podporuje strategii prezidenta k obnovení rovnováhy v Pacifiku, přinášíme s F-35B do regionu nejmodernější technologie a schopnosti. Neustálý vývoj a zařazování do výzbroje F-35B, tedy verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním, zůstává středobodem tohoto úsilí," vysvětluje generálporučík Jon Davis, zástupce velitele leteckého křídla americké námořní pěchoty.

 

Video: První operační testování na USS Wasp. / YouTube

 

Zahraniční uživatelé

Pokračuje boj s cenou letounu, která v současné fázi počáteční výrobní série LRIP (Low Rate Initial Production) překračuje 100 milionů dolarů. Snížení ceny je možné jen v případě zvýšeného množství závazných objednávek.

 

V současné době Lockheed Martin eviduje zájem Ozbrojených sil Spojených států a zahraničních zájemců nakoupit přes 3000 letadel F-35. Během následujících 30 let se přitom očekává výroba až 4000 letadel F-35B.

 

F-35 Lightning II nahradí v Ozbrojených silách Spojených států a u zahraničních zájemců devět různých bojových letadel. Letadla F-35 zůstanou v provozu minimálně 30 až 40 let.

 

Okolo 40 % letadel poputuje k zahraničním zájemcům. V současné době však zahraniční uživatelé podali závazné objednávky pouze na 30 letadel. Americké ministerstvo obrany proto vyzvalo zahraniční zájemce, aby zvýšilo množství závazných objednávek.

 

Americké ministerstvo obrany dlouhodobě usiluje o pokles ceny stíhačky F-35B Lightning na úroveň ostatních letadel 4. generace na trhu. K tomu je však nutné zvýšit produkce letadel F-35. Pro období 2018 a 2020 je nutno závazně objednat dalších 450 letadel F-35.

 

„Do roku 2019 očekáváme, že cena F-35 bude téměř rovna ostatním stíhačkám na trhu, ale s mnohem pokročilejšími schopnostmi," říká Chris Bogdan. Cena za standardní provedení F-35A podle plánů poklesne pod 80 milionů dolarů.

 

Zdroj: Defense-Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 22.06.2015 Čas: 09:52

Software udělá hodně, ale není to to jediné, co se bude měnit. Hardware se bude měnit a vylepšovat po velkou část života letounu. V tom pdf co jsme linkul je např. uvedeno, že některé komponenty měli nižší životnost něž se předpokládalo a vyžadovalo to provádění údržby a odstranění panelu, které proto nebyli navržený, proto ty to komponenty jsou nahrazovány za odolnější. Takových změn budou stovky a postupně se to bude řešit, pak tu budou zásadní změny avionice a jiném hardwaru s tím jak budou nové technologie dostupné.

Bude nový motor ADVENT po 2020
Byl tu i o něm článek http://www.armadninoviny.cz/revolucni-proudovy-motor-advent-bude-brzy-plne-spusten.html

Tento motor a technologie s ním spojené bude mít dost zásadní vliv na vojenské a civilní motory.

Nižší spotřeba, vyšší výkon, velmi snížená IR stopa. Tady jsou nové detaily.
http://www.geaviation.com/military/engines/adaptive-cycle/#prclt-0eJWzU1s

O vývoji:
https://www.youtube.com/watch?v=EqkgtEszJ6w

Technologie, 3D tisk
http://www.geaviation.com/military/engines/adaptive-cycle/#prclt-0eJWzU1s

kompozitní materiály, lehké a odolnější lopatky
https://www.youtube.com/watch?t=21&v=SSC3b6xiSw0

Pokud měl někdo obavu o tom jak je F-35 dokáže manévrovat, tak tady je video s vysokými stupni AOA, kde je vidět že letadlo je neustále pod kontrolou i po překročení letové obalky. Tohle není ani tak o letových vlastnostech ale o pokročilém systému řízení. Pak je tam vidět i kobra.

https://www.youtube.com/watch?v=O6XofdlfJ0k

avatar
Todomatch Datum: 21.06.2015 Čas: 13:39

Do vesmíru létata nemusí, odtud mu naopak přiletí data a z podmořských senzorů se k němu jistě také nějaká ta informace dostane a v případě potřeby skutečně zastoupí i létající tank A-10. Trefil jste to vcelku přesně.

avatar
Echo Datum: 21.06.2015 Čas: 12:19

Az do precitania Todomatchovho prispevku som pokladal F-35 za stroj s velkym potencialom. Ale teraz mi padla sanka, netusil som, ze F-35 je vlastne transformer, ktoremu staci napisat novy program a ziska nove schopnosti. Ocakavam, ze s aktualizaciou softweru na block 15 bude F-35 lietat do vesmiru, operovat pod vodou a v pipade potreby sa zmeni na tank.

avatar
Todomatch Datum: 20.06.2015 Čas: 22:00

Článek potvrzuje jednu základní věc - myšlenka postavit účinnost takové zbraně, jako je stíhací letoun na něčem, co lze snadno upgradovat, je přelomová. Žádné jiné letadlo se totiž ani vzdáleně neblíží elektronickým schopnostem tohoto stroje. On se o to dokonce ani nikdo jiný zjevně nesnažil. Nenapadlo ho to. Všichni konkurenti se soustředili pouze na výkon, rychlost, nosnost apod., jako by to bylo samo o sobě zárukou úspěchu. Není, klasický stroj totiž klade enormní nároky na využití celého potenciálu letadla na pilota. S jeho schopnostmi a výcvikem stojí a padá účinnost celého stroje. Léta přece čteme, že ruské letouny neuspěly tady a támhle, protože v nich seděli arabští nebo jiní špatně vycvičení piloti. Pokud nedokáže pilot díky své inteligenci, psychické odolnosti, adekvátně zareagovat, je mu výkon a obratnost stroje k ničemu s výjimkou jediné činnosti a tou je superrychlý úprk z bojiště. Tedy něčeho v čem je patrně Mig-31 potenciálně nejlepší na světě. Koncept F-35 přenáší tuhle enormní zátěž z člověka na systém. Významnou měrou tak odstraňuje zjevně nejslabší článek celého komplexu bojového letounu a tím jsou limity lidských schopností. Vzpomínám si, že když před nějakým rokem dostali britští piloti poprvé možnost letět v F-35 jeden z nich prohlásil, že se s tím letělo jako na PlayStationu. Tak snadno. A co je tedy to, co lze snadno upgradovat, jak zmiňuji v první větě? Zeptejme se kritiků F-35, oni to vědí a považují to za nedostatek, nevšimli si totiž, že kritizují největší přednost stroje. Jak nám kritici F-35 opakovaně připomínají, není ještě ani pořádně hotový její „kód“. Ano je to přesně tak s přibývajícími řádky kódu schopnosti F-35 vzrůstají. To je také jeden ze stavebních kamenů oné revoluce. Příští rok bude F-35 zase lepší, aniž by bylo nutno dělat něco s drakem letounu, motorem či křídly a aniž by musel pilot měnit své návyky. Nový blok kódu, nové schopnosti. Je-li síla F-35 postavena na čidlech, senzorech, sběru, příjmu a vzájemnému předávání dat, pak může schopnost letounu vzrůst o desítky procent jenom namontováním výkonnějšího senzoru, výkonnějšího počítače, zlepšením parametrů MADL. Představa bojiště 21 století kde 3 sůčka tančí na ocasech, další tři se točí ve zvonu a zbytek letky dělá kobry je v tomto ohledu přímo dětinská. A že je F-35 drahá? Aby ne! Ona nenahradí řadu letounů jenom v šířce pásma dovedností ale i dopředně - v linii dalšího vývoje. Pro zvýšení účinnosti nebudete muset stavět nový stroj, budete stačit napsat nový program.

avatar
Shania Datum: 20.06.2015 Čas: 11:32

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=20933

avatar
Shania Datum: 20.06.2015 Čas: 11:31

Tady je pdf s článkem o IOC F-35B

Zajímavé info o omezeních, CAS, Logistickém systému (software funkční, zatím chybí kompaktní zařízení pro výstup) a spousta dalších informací.

avatar
Shania Datum: 18.06.2015 Čas: 20:46

Mame tu první drobky z prvního cvičného nasazení F-35

http://aviationweek.com/defense/f-35-unscathed-hostile-fire-green-flag

Cvičení se zúčastnilo 5000 vojaku
Simuloval se CAS proti protivníkovi s podobnými schopnostmi a zdroji jako Čína a Rusko. To zahrnuje jak letectvo tak pozemní PVO.

V tomto prostředí bylo ztraceno několik A-10 a F-16,
Nebyla ztracená jediná F-35

Více zde

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=22&t=27383&sid=200a2dec3f59916fe0bd008525aa0810

avatar
KOLT Datum: 17.06.2015 Čas: 22:47

Superme: Jsou v takové fázi vývoje, že je prostě nemá. Co jsem napsal špatně? Naproti tomu vy tady tlačíte řeči o tom, jak je F-35 mizerná a jak mít T-50 stejné problémy, tak se jí posmíváme. T-50 má *mnohem* větší problémy než F-35, taky aby ne, je v mnohem ranější fázi vývoje. Takže není důvod se jí posmívat, kdo to dělá je trouba, a tady to moc lidí nedělá. Naopak o F-35 se tu otírá kde kdo, včetně vás, přičemž argumenty jsou obecně stále ty stejné, většina jich tu byla dávno vyvrácená, respektive se jedná o mnohem menší problémy, než jak se je snaží mnozí presentovat.

Jo, abych dostál své pověsti grammar-nazi: píše se "byste" a ne "by jste" ;-) Ale nebojte, nejste v tom sám :-)

Tak, a jdu používat šedou kůru mozkovou k něčemu užitečnějšímu, než jsou debaty na internetu – ten vtip o retardech znáte všichni, ne? ;-)

avatar
Left Datum: 17.06.2015 Čas: 22:08

To je nekonečné téma...

F-35 má problémy stejně jako každý jiný projekt během vývoje.

Někteří jistě víte, že ani třeba F-16 nezačala zrovna hladce a dnes je to ikonický letoun.
Při prvním vzletu měl pilot štěstí, že se nerozmlátil o runway:
https://www.youtube.com/watch?v=UYy5CGHbrtk

avatar
Arccos Datum: 17.06.2015 Čas: 18:12

Supreme: Jojo, to je samozřejmě v pořádku. Já jsem zase chtěl poukázat na to, že problémy s F-35 se zkrátka hrozně propírají, protože do medií unikne kdejaká blbost, která je ve skutečnosti běžnou dětskou nemocí. Akorát tady se to hodně sleduje.

avatar
shal Datum: 17.06.2015 Čas: 16:31

Superme: Nevšiml jsem si, že by někdo tvrdil, že Američané jsou neomylní a bezchybní. Spíše jenom, že mají technologicky navrch.

avatar
Superme Datum: 17.06.2015 Čas: 16:27

Arccos - Ale já přeci neřekl, že T-50 nemá žádné problémy (každý projekt je má, vždy měl a vždy mít bude), ale pouze jsem chtěl poukázat na to, že i Američané nejsou neomylní a bezchybní. Snad chápete, jak to myslím.

KOLT - Pokud se nepletu, tak jsou ve vývoji - takže asi tak :) Myslím, že tu "mozkovou kůru" by jste mohl použít také Vy.

avatar
KOLT Datum: 17.06.2015 Čas: 09:55

Jj, F-35 má drobné problémy s moderními motory. T-50 má jen jeden – nemá je. Superme, zkuste příště zapojit šedou kůru mozkovou, než sem příště zase dáte nějakou takovou perlu ;-)

avatar
Arccos Datum: 17.06.2015 Čas: 09:35

Superme: "Pokud by měl ruský T-50 problémy v podobném měřítku..."

Pokud by měl T-50 jakékoliv problémy, tak bysme se je především vůbec nedozvěděli. Pokud to, pravda, nebude taková katastrofička jako onen vyhořelý prototyp. Rusko úspěšně pokračuje v sovětské tradici zatloukání čehokoliv. A představa, že letadlo ve vývoji nemá žádné problémy, je úžasně naivní.

avatar
shal Datum: 16.06.2015 Čas: 23:48

peter123x: Možná je to prostě jiný přístup USA k vývoji. Otázka větší otevřenosti a třeba i kontroly a kritiky veřejnosti. Zatímco Rusko si kutí něco, někde a někdy a nikdo o tom nemá přehled. Miliardy dolarů tečou a nikdo neví kam. To je taky jeden z důvodů, proč má Rusko takové problémy s korupcí. Navíc Rusové jsou zvyklí, že jim vláda neříká, to co nechce aby slyšeli. Potřebujou spíše kult osobnosti vůdce než otevřenou společnost. Obojí má svoje klady a zápory. Zase nemusí daňovým poplatníkům vysvětlovat, kam tečou jejich peníze a zodpovídat se médiím bažícím po skandálu. Média sice můžou být pěknou osinou v zadku, ale taky je to hlídací pes demokracie.

arr