Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Orca - bezpilotní vrtulník nové generace

Datum přidání 14.11.2011    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Orca, neboli také velryba zabiják, není jen nebezpečným predátorem žijícím v oceánech, ale také název nejnovějšího bezpilotního vrtulníku. Orca je dílem švýcarské společnosti Unmanned Systems, která jej představila na letošní letecké výstavě Dubai Air Show 2011. Nejde však jen o další bezpilotní vrtulník, ale o originální stroj využívající netradiční reaktivní pohon (Tip Jet). Reaktivní pohon propůjčuje vrtulníku skvělé výkonové parametry a zároveň zjednodušuje jeho konstrukci. Při použití reaktivního pohonu navíc vrtulník nepotřebuje vyrovnávací rotor či převodovku. 

Orca-S (Strike)

Foto: Ozbrojená verze Orca-S (Strike) / Unmanned Systems

 

Ve vrtulníku klasické koncepce roztáčí motor listy rotoru pomocí transmise – tedy hřídele propojující motor a rotor. Bohužel při otáčení hřídele vzniká krouticí moment, který nutí otáčet se také samotný vrtulník. K odstranění nežádoucí rotace vrtulníku slouží buď vyrovnávací rotor nebo např. ocasní dmychadlo (NOTAR).

Reaktivní pohon vrtulníku Orca je však zcela odlišný. Turbínový motor o výkonu 160 kW spaluje palivo se vzduchem. Vzniklý horký plyn o teplotě 700°C je vháněn do kanálků uvnitř listů vrtule. Plyn prochází kanálky a výstupními tryskami na koncích listů proudí ven. Vzniká tak reaktivní síla otáčející hlavní rotor.

 

reaktivní pohon vrtulníku Orca

Foto: Schéma reaktivního pohonu vrtulníku Orca / Unmanned Systems

 

K přenosu síly z motoru na rotor tak není třeba žádna hřídel, převodovka ani spojka. Jelikož chybí transmise, nevzniká ani krouticí moment na hřídeli - není nutné použít vyrovnávací rotor. Důsledkem všeho je jednoduší konstrukce a menší hmotnost vrtulníku.

Podle švýcarské firmy Unmanned Systems má pohon řádu výhod plynoucích z jednoduché konstrukce. Jde především o nižší cenu a schopnost vrtulníku unést větší užitečný náklad.

 

Orca-I (ISTAR)Foto: Průzkumná verze Orca-I (ISTAR) / Unmanned Systems

 

V případě vrtulníku Orca (Orca-I) je maximální vzletová hmotnost stroje stanovena na 350 kg, z toho připadá 120 kg na užitečné zatížení. Nádrž o velikosti 33 litrů umožňuje vrtulníku zůstat 2,5 hodiny ve vzduchu, nebo dolétnout až 200 km daleko. Maximální rychlost stroje je 200 km/h.

První let vrtulníku je nachystán na duben příštího roku. Nejprve půjde o průzkumnou verzi Orca-I (ISTAR) o vzletové hmotnosti 350 kg. Na rok 2013 je však připraven let těžší militarizované verze Orca-S (Strike) o vzletové hmotnosti 1000 kg, z čehož polovina připadne na podvěsné zbraňové systémy.

 

Zdroj: Defense Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr