TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Orca - bezpilotní vrtulník nové generace

Datum přidání 14.11.2011    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Orca, neboli také velryba zabiják, není jen nebezpečným predátorem žijícím v oceánech, ale také název nejnovějšího bezpilotního vrtulníku. Orca je dílem švýcarské společnosti Unmanned Systems, která jej představila na letošní letecké výstavě Dubai Air Show 2011. Nejde však jen o další bezpilotní vrtulník, ale o originální stroj využívající netradiční reaktivní pohon (Tip Jet). Reaktivní pohon propůjčuje vrtulníku skvělé výkonové parametry a zároveň zjednodušuje jeho konstrukci. Při použití reaktivního pohonu navíc vrtulník nepotřebuje vyrovnávací rotor či převodovku. 

Orca-S (Strike)

Foto: Ozbrojená verze Orca-S (Strike) / Unmanned Systems

 

Ve vrtulníku klasické koncepce roztáčí motor listy rotoru pomocí transmise – tedy hřídele propojující motor a rotor. Bohužel při otáčení hřídele vzniká krouticí moment, který nutí otáčet se také samotný vrtulník. K odstranění nežádoucí rotace vrtulníku slouží buď vyrovnávací rotor nebo např. ocasní dmychadlo (NOTAR).

Reaktivní pohon vrtulníku Orca je však zcela odlišný. Turbínový motor o výkonu 160 kW spaluje palivo se vzduchem. Vzniklý horký plyn o teplotě 700°C je vháněn do kanálků uvnitř listů vrtule. Plyn prochází kanálky a výstupními tryskami na koncích listů proudí ven. Vzniká tak reaktivní síla otáčející hlavní rotor.

 

reaktivní pohon vrtulníku Orca

Foto: Schéma reaktivního pohonu vrtulníku Orca / Unmanned Systems

 

K přenosu síly z motoru na rotor tak není třeba žádna hřídel, převodovka ani spojka. Jelikož chybí transmise, nevzniká ani krouticí moment na hřídeli - není nutné použít vyrovnávací rotor. Důsledkem všeho je jednoduší konstrukce a menší hmotnost vrtulníku.

Podle švýcarské firmy Unmanned Systems má pohon řádu výhod plynoucích z jednoduché konstrukce. Jde především o nižší cenu a schopnost vrtulníku unést větší užitečný náklad.

 

Orca-I (ISTAR)Foto: Průzkumná verze Orca-I (ISTAR) / Unmanned Systems

 

V případě vrtulníku Orca (Orca-I) je maximální vzletová hmotnost stroje stanovena na 350 kg, z toho připadá 120 kg na užitečné zatížení. Nádrž o velikosti 33 litrů umožňuje vrtulníku zůstat 2,5 hodiny ve vzduchu, nebo dolétnout až 200 km daleko. Maximální rychlost stroje je 200 km/h.

První let vrtulníku je nachystán na duben příštího roku. Nejprve půjde o průzkumnou verzi Orca-I (ISTAR) o vzletové hmotnosti 350 kg. Na rok 2013 je však připraven let těžší militarizované verze Orca-S (Strike) o vzletové hmotnosti 1000 kg, z čehož polovina připadne na podvěsné zbraňové systémy.

 

Zdroj: Defense Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr