TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Oshkosh JLTV: Dokonalý jeep 21. století

Datum přidání 30.08.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 26 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká armáda (U.S. Army) a námořní pěchota (U.S. Marine Corps) získají v následujících desetiletích více než 50 000 víceúčelových terénních obrněných vozidel Oshkosh JLTV. Vozidla výrazně zvýší mobilitu, ochranu a expediční schopnosti obou složek Ozbrojených sil Spojených států (United States Armed Forces). Pečlivý a nebývalé komplexní vývoj a testování trvalo téměř deset let.

JLTV

Foto: Oshkosh JLTV; větší foto / Oshkosh

 

Od Humvee k JLTV

Počátek programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) lze vysledovat do roku 2006. Americká armáda a námořní pěchota vznesly požadavek na nové lehké víceúčelové vozidlo. Klíčovou podmínkou bylo sloučit na první pohled zcela dva protichůdné požadavky - skvělou balistickou ochranu a vynikající taktickou/strategickou mobilitu (tedy nízkou hmotnost).

 

Vozidla JLTV měla podle původních požadavků nahradit nevyhovující vozidla HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), běžněji známá jako Humvee. Později však padlo rozhodnutí, že JLTV nahradí přibližně 1/3 flotily Humvee.

 

Podobně jako Humvee, se vozidla JLTV stanou hlavním pozemním dopravním prostředkem amerických vojáků a mariňáků v Ozbrojených silách Spojených států.

 

Humvee vzniklo během studené války, kdy se neočekávalo hromadné nasazení improvizovaných výbušných systémů IED (Improvised Explosive Device). Proto během operací v Iráku a Afghánistánu se slabě chráněná vozidla Humvee stávala ve velkých počtech právě obětí IED.

 

Počet padlých vojáků a mariňáků hrozivě narůstal. Pentagon v reakci na masové používání IED urychleně zavedl silně chráněná vozidla MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected).

 

Vozidla MRAP pro zvýšení odolnosti měla velmi vysokou světlou výšku a dosahovala hmotnosti kolem 15 tun. MRAPy značně snížily počty mrtvých. Již z počátku však bylo jasné, že mimo specifické konflikty asymetrické války v Iráku a Afghánistánu MRAPy příliš uplatnění nenajdou.

 

Video: Oshkosh JLTV ready! / YouTube

 

MRAPy trápí vysoká spotřeba, drahý servis a především velmi špatné jízdní vlastnosti (vysoko položené těžiště auta). Zavedení MRAPů se zvýšila ochrana vojáků, ale výrazně se snížila mobilita a expediční schopnosti americké armády a námořní pěchoty.

 

Americká armáda vyrobila pro potřeby zahraničních operací na 20 000 kusů vozidel kategorie MRAP v celkové hodnotě 45 miliard dolarů.

 

JLTV: MRAP v Humvee

V roce 2008 Pentagon poslal, v rámci fáze technologického vývoje TD (Technology Development) startujícího programu JLTV, sedmi týmům žádost o podání nabídky RFP (Request for Proposal). V rámci první TD fáze Pentagon chtěl prozkoumat, zda se představy armády shodují s vývojovými, technologickými a výrobními možnostmi průmyslu.

 

Pentagon vybral pro vývojovou TD fázi trojicí týmů - BAE Systems Land/Navistar, AM General/General Dynamics a Lockheed Martin/ BAE Systems. Každý tým dostal pro vývojové práce 35,9 až 45 milionů dolarů. Týmy musely dodat sedm technologických demonstrátorů vozidel pro počáteční testování.

 

Testování vozidel JLTV TD trvalo 27 měsíců (do konce roku 2011). Během testování armáda a námořní pěchota získali potřebné znalosti o technice i možnostech průmyslu. Na základě testování pak Pentagon v roce 2012 specifikoval konečné požadavky na vozidlo JLTV. Hlavní změna se týkala balistické ochrany - požadovala se balistická odolnost podvozku na úrovni nově zaváděného vozidla M-ATV (MRAP All-Terrain Vehicle) od firmy Oshkosh.

 

Pentagon požadoval dvě verze vozidel - Bojové taktické vozidlo CTV (Combat Tactical Vehicle) a Bojové podpůrné vozidlo CSV (Combat Support Vehicle). CTV pojme čtyři vojáky plus 1580 kg (3500 liber) nákladu. "Nákladní" CSV pak dva vojáky a 2300 kg (5100 liber) nákladu. CSV poslouží jak pro přepravu zásob, munice, atd., tak speciálních nástaveb (senzorových, komunikačních, zbraňových, zdravotnických, atd.).

 

Foto: Oshkosh JLTV; větší foto / Oshkosh

  

V roce 2012 spustil Pentagon další fázi programu - inženýrství, výroba a vývoj EMD (Engineering, Manufacturing, and Development). V rámci EMD musela trojice firem dodat (každá) 22 prototypů vozidel JLTV do 12 měsíců od podpisu smlouvy. Možnost dostali všichni zájemci z průmyslu, nejen tedy účastníci TD fáze. EMD fáze byla naplánována na 27 měsíců. Čistá cena vozidla byla nastavená na 250 000 dolarů, bez elektroniky, zbraňových systémů nebo přidávaného pancéřování.

 

V roce 2012 Pentagon vybral tři finalisty - AM General, Lockheed Martin a Oshkosh. Na EMD fázi Pentagon vyčlenil 185 milionů dolarů. Výherce se mohl na konci těšit na multimilardový kontrakt s americkou armádou a námořní pěchotou.

 

Testování probíhalo až do letošního roku. Poslední klíčovou událostí bylo předložení finálních cenových nabídek v únoru. Na základě testování, cenové nabídky a výrobních možností Pentagon vybral výherce - Oshkosh JLTV od firmy Oshkosh Corporation.

 

Oshkosh JLTV

Historie vozidla Oshkosh JLTV sahá až do roku 2005, kdy firma Oshkosh začala vyvíjet nové vozidlo využívající patentovaný systém nezávislého zavěšení kol TAK-4i. V roce 2007 Oshkosh, jako jeden z oslovených, nabídl pro TD fázi koncept vozidla, později označován jako L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle).

 

Firma sice počáteční kontrakt nevyhrála a nemohla využít federální (státní) peníze pro vývoj, ale přesvědčená o kvalitě svého produktu, pokračovala za své náklady dál ve vývoji. Pokud by model L-ATV neuspěl v programu JLTV, stále existovala velká šance vozidlo prodat zahraničním zájemcům. Jak nakonec ukázaly události minulých dní, rozhodnutí firmy bylo správné.

 

JLTV

Foto: Oshkosh JLTV; větší foto / Oshkosh

 

Finální podoba a konstrukce vozidla Oshkosh JLTV přímo vychází z konceptu L-ATV. Oshkosh však vítězné vozidlo nazývá jako Oshkosh JLTV, nikoliv přímo L-ATV.

 

Oshkosh JLTV charakterizují dvě klíčové technologie z oblasti mobility a ochrany - výše uvedený systém nezávislého zavěšení kol TAK-4i a komplexní balistická ochrana posádky Core1080.

 

TAK-4i

V současné době je systémem TAK-4i, resp. dřívější verzí TAK-4, vybaveno na 27 000 vojenských vozidel - Oshkosh MTVR (Medium Tactical Vehicle Replacemen), Oshkosh LVSR (Logistic Vehicle System Replacement) nebo Oshkosh M-ATV (All-Terrain Vehicle). Systémem TAK-4 je vybaven také MRAP BAE Systems RG-33.

 

Technické detaily TAK-4i jsou tajné. Dosavadní TAK-4 využívaly klasické vinuté pružiny, avšak verze TAK-4i na vozidle L-ATV vinuté pružiny nevyužívá. Pravděpodobně je použit systém hydro-pneumatického odpružení.

 

Světla výška vozu je nestavitelná a kola jsou schopná svislého pohybu v rozsahu více než půl metru. Vozidlo se pohybuje terénem o 70 % rychleji než jiná "standardní" taktická kolová vozidla. Plynulejší jízda (údajně až "3x plynulejší") má za následek menší opotřebení vozidla a vyšší spolehlivost a životnost.

 

Konstruktéři si dali také záležet na jednoduchosti a nenáročnosti údržby. Pro běžné opravy a servis podvozku nejsou nutné žádné speciální nástroje, přípravky nebo manipulační technika. Běžné díly jsou pro kontrolu nebo výměnu vizuálně i fyzicky snadno dostupné.

 

Foto: Oshkosh JLTV; větší foto / Oshkosh

 

Core 1080

Patentovaný systém ochrany posádky Core 1080 využívá principu definované americkou armádou v strategii LTAS (Long Term Armor Strategy), resp. principu A-kit/B-kit. Během výroby je vozidlo vybaveno základním pancířem A-kit. Ten slouží jak pro základní balistickou ochranu, tak jako nosný systém pro přídavný pancíř B-kit.

 

Cílem konstruktérů je v maximální možné míře využívat přídavný pancíř B-kit. Důvodem je snadnější budoucí modernizace, s ohledem na vývoj nových balistických materiálů. Při běžném používání lze navíc pancíř odstranit a ubrat na hmotnosti vozidla  - nižší opotřebení, nižší spotřeba, jednoduší doprava atd.

 

Přesné parametry balistické ochrany nejsou známy. Podle výrobce je však balistická odolnost Oshkosh JLTV srovnatelná s vozidly MRAP. Oshkosh JLTV má přitom poloviční hmotnost (6300 kg) a je o 30 % menší než M-ATV.

 

V současnosti je k dispozici B-kit odolný proti reaktivním granátometům RPG. Hmotnost "RPG B-kitu" je 360 kg, délka montáže dvěma vojáky dosahuje 2 hodiny.

 

Pohon a jizdní schopnosti

Oshkosh JLTV pohání digitálně řízený osmiválcový dieselový motor General Motors Duramax V8 o objemu 6,6 litru. Jeho výkon není oficiálně znám, je odhadován na 220 kW (300 koní). Vozidlo je vybaveno nespecifikovanou automatickou převodovkou od firmy Allison.

 

Palubní zdroj elektrické energie má výkon 10 kW. Zdroj napájí jak komunikační a senzorické vybavení, tak také systémy elektronického boje (např. rušičky IED). Posádka bude mít k dispozici také integrovaný lokátor střelby, který ji pomůže najít útočníka.

 

Foto: Oshkosh JLTV při výrobě; větší foto / Oshkosh

 

Ač program JLTV mlčí o hybridním pohonném systému, do budoucna lze vozidlo Oshkosh JLTV vybavit diesel-elektrickým pohonným systémem Oshkosh ProPulse. Firma pohon původně vyvinula a otestoval na větších vozidlech HEMTT (Oshkosh Heavy Expanded Mobility Tactical Truck) a MTVR (Medium Tactical Vehicle Replacement).

 

ProPulse snižuje spotřebu vozidla až o 35 %. Palubní zdroj elektrické energie o výkonu 120 kW navíc dokáže napájet ty nejnáročnější elektronické palubní přístroje. V současné době armáda ani námořní pěchota hybridní pohon nepožadují. Jelikož však výroba vozidle potrvá podle současných plánů až do roku 2040, je zavedení hybridního pohonného systému (a v delší časové budoucnosti čistě elektrického) velmi pravděpodobné.

 

Operační teplota vozidla je - 40 až 52 ° C a maximální operační výška 3600 metrů nad mořem. Při nižších teplotách vozidlo automaticky zahřívá startovací baterii.

 

Dojezd je požadován minimálně 480 km při ekonomické rychlosti 56 km/h. Požadován je minimální dojezd 1000 km bez vzniku závažné poruchy. Auto je za tímto účelem vybaveno pokročilým diagnostickým systémem, který kontroluje celou řadu důležitých parametrů - palivo, sání vzduchu, stav motoru, chlazení, transmisi, akumulaci elektrické energie, atd.

 

Ve svém základě JLTV získá výkonnou klimatizaci. Bezpečí posádky i pohonné jednotky hlídá automatický hasící systém.

 

Vozidlo JLTV bez předchozí přípravy překoná brod hluboký až 1,5 metru. Poloměr zatačení auta je menší než 7,6 m, požaduje se také schopnost překonat kolmou překážku vysokou 0,6 m. Oshkosh JLTV dokáže zdolat 54° stoupání a pohybovat se při 36° bočním náklonu, bez ztráty kontroly řidiče nad vozidlem.

 

Zdroj: Oshkosh

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 02.09.2015 Čas: 21:47

Shania, díky!

avatar
niko Datum: 02.09.2015 Čas: 11:47

Ahaa, jasne. Myslel som, ze ARC uz UAZy 459 uplne vyradila. Tak zda sa, ze v tomto je na tom OS SR trochu lepsie. Treba ale povedat, ze projekt modernizacie "lahkeho terenneho vozidla", ktory by mohol byt hadam coskoro ukonceny aj patril podla bielej knihy k jednej z priorit.

avatar
belkin Datum: 02.09.2015 Čas: 11:32

No, UAZy běžně vidím jezdit. ty počty LR se mohly navýšit, nevím jak jsou informace na webu staré. Mám ale pocit, že právě slovensko v poslední době dost Defendrů přikoupilo. (Mimochodem, viděl jsem a dokonce jsem LR Defender opravoval ze spodu, a podle mě je to v porovnání z jinými teréńáky naprostá paráda, řešení náhonu a celkové uložení motoru, převodovky a kardanu je kompletně ,,uvnitř" vozu, tedy nad úrovní dna, což u jiných aut samozřejmé nebylo - teda aspoń před dvaceti lety)

avatar
niko Datum: 02.09.2015 Čas: 11:16

To mi pride celkom malo. OS SR ma 140 LR Defenderov (+72 Nisanov) a potrebuje tusim dalsich ca. 50 Defenderov na uplne vyradenie UAZov 459. A to je o polovicu mensie. Znamena to, ze UAZy v ACR este stale jazdia ?

avatar
Shania Datum: 02.09.2015 Čas: 10:56

Tady máte něco k tématu
http://issuu.com/ksiakarobak/docs/_new_vanguard_no.179__special_opera

PS: na té stránce je spousta dalších publikací.

avatar
belkin Datum: 02.09.2015 Čas: 10:00

No, kajmanů LR130 počet 73 - brnka
Defendrů LR110TDi počet 114, kolik z toho je kovbojů nevím 10 -20 ks?
Po Vyškově Defendry LR 110 běžně jezdí.

(zdroj WIKI)
en.valka.cz
forum.valka.cz
militarysource.vojsko.net

avatar
KOLT Datum: 02.09.2015 Čas: 08:29

ad belkin: Kolik máme Defenderů krom těch "výsadkových" (Kajman a Kovboj)?

avatar
belkin Datum: 02.09.2015 Čas: 01:35

niko:asi zatím nic, humvee zatím asi zůstane, američani nic lehčího ani nemají, teda kromě speciálů jak napsal KOLT. Taky by mě zajímalo proč stále jezdí pažravým gigantickým hovádkem. USMC má tuším mercedes. Nevím o tom, že by armáda měli něco lehčího jako LR.

avatar
niko Datum: 01.09.2015 Čas: 23:58

Belkin USA som myslel. Co nahradi v USA humvee ako lahke terenne vozidlo.

avatar
belkin Datum: 01.09.2015 Čas: 22:11

LR Defender, nahradil UAZ tedy obyčejné teréní vozidlo.
Pro spec.ops. jsou upravené vozidla, delší kajman a pro skss kratší kovboj.

avatar
niko Datum: 01.09.2015 Čas: 21:41

Ano ano. Mas pravdu. Tusim, ze to bezalo pod programom groun mobility vehicle. Ale mozem sa aj mylit. Mna ale skor zaujimalo Humvee ako lahky terenny automobil, ktorych je v ozbrojenych silach USA a ich spojencov na tisice. Mozno bude ako pises a Oshkosh si mydli ruky na dalsi kseft.

avatar
KOLT Datum: 01.09.2015 Čas: 16:38

ad niko: A co se Defenderů týče, tak ty neplní úlohy přepravního vozidla, jako spíše výsadkového speciálu. A pro tuto úlohu vybírají v USA jiné vozidlo, na které jsou poměrně striktní požadavky co se týče velikosti – kvůli možnosti přepravy ve vrtulnících či pod nimi, možnost shozu na padácích ap. Nejsem si jistý, ale mám dojem, že tenhle program zaštiťuje SOCOM.

avatar
KOLT Datum: 01.09.2015 Čas: 16:34

ad niko: Otázkou je, zda je vůbec budou nahrazovat. Ono k tomu není moc důvod. Samozřejmě nelze vyloučit, že časem zavedou nějaký malý náklaďák využívající techniku jako JLTV (neb logistika) takže Oshkosh bude mít další zakázečku :-)

avatar
niko Datum: 01.09.2015 Čas: 15:32

Mna by celkom zaujimalo aku nahradu vyberu Americania za tisicky nepancierovanych Humvee, ktore plnia klasicke ulohy prepravneho vozidla. Ako u nas Defendery.

avatar
Gloton Datum: 31.08.2015 Čas: 23:17

Kozlus: píší tam, že "běžné díly na podvozku" jsou vizuálně i fyzicky dobře dostupné pro kontrolu a opravu.....to budou třeba čepy, nějaká ramena, táhla....
Měchy hydropneumatického pérování mohou být klidně přiměřeně schované a chráněné.

arr