TacticalPro

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Námořní technika

Osprey nahradí palubní dopravní letadla C-2A Greyhound

Datum přidání 15.01.2015    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Konvertoplány Bell/BoeingV-22 Osprey pravděpodobně nahradí na letadlových lodích palubní dopravní turbovrtulové letouny C-2A Greyhound. V-22 Osprey převezmou po strojích C-2A úkoly obousměrné dopravy vysoce prioritního zboží a lidí z letadlových lodí na pozemní základny.

MV-22 Osprey

Foto: MV-22 Osprey americké námořní pěchoty (U.S. Marine Corps) přistává na výsadkové lodi USS Nassau. / Public Domain

 

Grumman C-2A Greyhound je dvojmotorový turbovrtulový dopravní hornoplošník. Úkolem letadla je udržovat letecké spojení mezi Údernými svazy letadlových lodí CGS (Carrier Strike Group) a pevninou. Jde o koncept palubní dopravy letadlových lodí COD (Carrier Onboard Delivery).

 

C-2A dopravuje zejména poštu, poštovní balíčky, zásoby, ale také náhradní díly nebo personál. Stejně tak slouží k dopravě akutního lékařského vybavení nebo k transportu pacientů. Do útrob letadla C-2A lze umístit i motor stíhačky, a poslat ho například na opravu na pevninu.


Z letadlové lodě na další plavidla svazu pak zásoby a personál dopravují vrtulníky. Během šesti měsíčního nasazení CGS mohou letadla z pevniny a zpět do svazu dopravit i tisíce pasažérů.

 

Video: C-2A Greyhound slouží v americkém námořnictvu již 50 let. / YouTube

 

Letadlo C-2A je derivátem palubního letadla včasné výstrahy Grumman E-2 Hawkeye. Letoun v útrobách unese až 4500 kg zásob, které lze naložit zadní sklopnou rampou. Charakteristickým rysem C-2A jsou skladatelná křídla.


V současné době americké námořnictvo (U.S. Navy) hledá za svých 34 strojů C-2A náhradu. Vždyť první let letadla C-2A se datuje na rok 1966 a poslední vyrobený kus opustil brány továrny v roce 1989. Technická životnost posledně vyrobených C-2A skončí na konci příštího desetiletí.

 

Nový dopravní stroj musí ctít několik zásad nutných pro operace na letadlových lodí. Jde především samozřejmě o schopnost startu a přistání na palubě letadlové lodě, patřičná robustnost nutná pro tvrdé přistávaní, odolnost proti agresivnímu mořskému prostředí a také nutnost složit křídla, pro kompaktní „zaparkování".


Podle magazínu Breaking Defense se americké námořnictvo rozhodlo pro potřeby COD nakoupit konvertoplány V-22 Osprey, resp. námořní variantu HV-22 Osprey. Od roku 2018 nebo 2020 námořnictvo začne s nákupem 4 námořních HV-22 Osprey ročně.

 

Foto: MV-22 Osprey přistává na letadlové lodi USS Harry S. Truman třídy Nimitz. / YouTube

 

V současné době námořnictvo počítá s nákupem až 48 strojů HV-22 Osprey, které postupně převezmou úkoly po C-2A. Jedním z hlavních úkolů HV-22 bude mimo jiné doprava proudových motorů nových námořních palubních stíhaček F-35C Lightninig II k servisu a opravě na pevninu.

 

Parametry HV-22A Osprey a V-22 Osprey jsou prakticky totožné. Stroj ovládá dvojčlenná posádka a v nákladovém prostoru je místo pro náklad o hmotnosti až 9 tun nebo pro 24 vojáků. Dolet prázdného stroje je až 1600 km.

 

Výhody oproti C-2A má V/HV-22 Osprey několik. Jde samozřejmě o schopnost kolmého startu a přistání a také o schopnost vzdušného tankování. Konvertoplán tak může přímo přistávat na jednotlivých lodích svazu, stejně tak na malých předsunutých základnách na pevnině.

 

Zdroj: ForbesBreaking Defense

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
apache Datum: 15.01.2015 Čas: 16:11

Greyhoung si svá léta poctivě odsloužil, a to ve stínu popularity ostatních strojů na letadlových lodích. Už dávno jsem se podivoval, že mu ještě nenašli nástupce. No a je to tu.

avatar
Deutschmann Datum: 15.01.2015 Čas: 14:58

Zajímavý nápad, protože HV-22 Osprey může být použit i k úkolům SAR. Teoreticky by mohl jeden typ stroje nahradit i vrtulníky na SAR.
Zjednodušila by se tím logistika ND a opravy.
Otázkou je jak si stojí letová hodina HV-22 a vrtulníku.

arr