Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Osprey nahradí palubní dopravní letadla C-2A Greyhound

Datum přidání 15.01.2015    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Konvertoplány Bell/BoeingV-22 Osprey pravděpodobně nahradí na letadlových lodích palubní dopravní turbovrtulové letouny C-2A Greyhound. V-22 Osprey převezmou po strojích C-2A úkoly obousměrné dopravy vysoce prioritního zboží a lidí z letadlových lodí na pozemní základny.

MV-22 Osprey

Foto: MV-22 Osprey americké námořní pěchoty (U.S. Marine Corps) přistává na výsadkové lodi USS Nassau. / Public Domain

 

Grumman C-2A Greyhound je dvojmotorový turbovrtulový dopravní hornoplošník. Úkolem letadla je udržovat letecké spojení mezi Údernými svazy letadlových lodí CGS (Carrier Strike Group) a pevninou. Jde o koncept palubní dopravy letadlových lodí COD (Carrier Onboard Delivery).

 

C-2A dopravuje zejména poštu, poštovní balíčky, zásoby, ale také náhradní díly nebo personál. Stejně tak slouží k dopravě akutního lékařského vybavení nebo k transportu pacientů. Do útrob letadla C-2A lze umístit i motor stíhačky, a poslat ho například na opravu na pevninu.


Z letadlové lodě na další plavidla svazu pak zásoby a personál dopravují vrtulníky. Během šesti měsíčního nasazení CGS mohou letadla z pevniny a zpět do svazu dopravit i tisíce pasažérů.

 

Video: C-2A Greyhound slouží v americkém námořnictvu již 50 let. / YouTube

 

Letadlo C-2A je derivátem palubního letadla včasné výstrahy Grumman E-2 Hawkeye. Letoun v útrobách unese až 4500 kg zásob, které lze naložit zadní sklopnou rampou. Charakteristickým rysem C-2A jsou skladatelná křídla.


V současné době americké námořnictvo (U.S. Navy) hledá za svých 34 strojů C-2A náhradu. Vždyť první let letadla C-2A se datuje na rok 1966 a poslední vyrobený kus opustil brány továrny v roce 1989. Technická životnost posledně vyrobených C-2A skončí na konci příštího desetiletí.

 

Nový dopravní stroj musí ctít několik zásad nutných pro operace na letadlových lodí. Jde především samozřejmě o schopnost startu a přistání na palubě letadlové lodě, patřičná robustnost nutná pro tvrdé přistávaní, odolnost proti agresivnímu mořskému prostředí a také nutnost složit křídla, pro kompaktní „zaparkování".


Podle magazínu Breaking Defense se americké námořnictvo rozhodlo pro potřeby COD nakoupit konvertoplány V-22 Osprey, resp. námořní variantu HV-22 Osprey. Od roku 2018 nebo 2020 námořnictvo začne s nákupem 4 námořních HV-22 Osprey ročně.

 

Foto: MV-22 Osprey přistává na letadlové lodi USS Harry S. Truman třídy Nimitz. / YouTube

 

V současné době námořnictvo počítá s nákupem až 48 strojů HV-22 Osprey, které postupně převezmou úkoly po C-2A. Jedním z hlavních úkolů HV-22 bude mimo jiné doprava proudových motorů nových námořních palubních stíhaček F-35C Lightninig II k servisu a opravě na pevninu.

 

Parametry HV-22A Osprey a V-22 Osprey jsou prakticky totožné. Stroj ovládá dvojčlenná posádka a v nákladovém prostoru je místo pro náklad o hmotnosti až 9 tun nebo pro 24 vojáků. Dolet prázdného stroje je až 1600 km.

 

Výhody oproti C-2A má V/HV-22 Osprey několik. Jde samozřejmě o schopnost kolmého startu a přistání a také o schopnost vzdušného tankování. Konvertoplán tak může přímo přistávat na jednotlivých lodích svazu, stejně tak na malých předsunutých základnách na pevnině.

 

Zdroj: ForbesBreaking Defense

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
apache Datum: 15.01.2015 Čas: 16:11

Greyhoung si svá léta poctivě odsloužil, a to ve stínu popularity ostatních strojů na letadlových lodích. Už dávno jsem se podivoval, že mu ještě nenašli nástupce. No a je to tu.

avatar
Deutschmann Datum: 15.01.2015 Čas: 14:58

Zajímavý nápad, protože HV-22 Osprey může být použit i k úkolům SAR. Teoreticky by mohl jeden typ stroje nahradit i vrtulníky na SAR.
Zjednodušila by se tím logistika ND a opravy.
Otázkou je jak si stojí letová hodina HV-22 a vrtulníku.

arr