Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Oživí Northrop Grumman v Japonsku projekt stíhačky YF-23?

Datum přidání 09.07.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 54 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle tiskové agentury Reuters se americká firma Northrop Grumman aktivně zajímá o japonský program stíhačky páté generace F-3. Northrop Grumman může Japonsku nabídnout své zkušenosti s vývojem stíhačky YF-23 Black Widow, neúspěšného konkurenta F-22A Raptor.

Foto: Dvojice prototypů YF-23; větší foto / USAF

 

Japonsko vyjednává s několika zahraničními firmami o připojení k programu F-3, konkrétně jde o evropskou BAE Systems (zastoupenou Brity) a americké firmy Boeing, Lockheed Martin a Northrop Grumman. Všechny firmy poskytly Tokiu odpověď na oficiální žádost o informace RFP (Request For Proposals) k programu F-3.

 

Japonsko již v rámci programu ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) v roce 2016 otestovalo technologický demonstrátor Mitsubishi X-2 Shinshin, který měl ověřit možnou aerodynamickou koncepci stíhačky F-3. Program ATD-X si vyžádal 350 milionů dolarů.


Pokud se však do vývoje F-3 pustí Japonsko jen vlastními silami, vývojové náklady dosáhnou 40 miliard dolarů a F-3 nevstoupí do výzbroje dříve než po roce 2030. Zapojení zahraničních firem umožní Japonsku „udržet na uzdě“ vývojové náklady, urychlit celý projekt a zajistit přenos zahraničních know-how do japonského průmyslu.


S Tokiem mají z minulosti nejužší vztahy zejména Boeing a Lockheed Martin. První firma dodala Japonsku stíhačky F-15J Eagle, druhá F-2 a F-35.


Japonsko s BAE Systems zase pracují na nové střele vzduch-vzduch vycházející z evropské střely Meteor. V budoucnu půjde o základní zbraň vzduch-vzduch všech japonských stíhaček.


Podle Reuters společnost Northrop Grumman již Japonsku předložila seznam technologií pro program F-3. Přesný výčet technologií ale zdroje Reuters odmítly upřesnit. Northrop Grumman zajisté nabídl technologie jak letounů YF-23, tak i svých bombardérů B-2 Spirit a B-21 Raider.


Ostatně kořeny programu B-21 Radier spadají do prvních let 21. století, kdy americké letectvo zvažovalo vývoj nového taktického bombardéru. Mezi uchazeči byla upravená verze bombardéru B-1R Lancer, úderná F-22 označovaná jako F/A-22 (nebo bezocasá verze FB-22) nebo právě YF-23. V roce 2006 však letectvo YF-23 s dalšími konkurenty odmítlo, protože požadovalo stroj s mnohem větším doletem.

 

Video: Předmětem nekonečných diskuzí je, zda YF-23 mohl být lepší bojový letoun než F-22A. / YouTube

 

I na programu nového amerického bombardéru lze však vidět, že společnost Northrop Grumman je stále připravena oživit technologie YF-23.

 

Zřejmě největším konkurentem Northrop Grumman v programu F-3 je Lockheed Martin, který Japonsku nabízí drak F-22A Raptor s technologiemi z F-35A Lightning II. Paradoxně podobný „hybrid“ může být ještě výkonnější než původní F-22A Raptor. Navíc při takovém scenáři není nutné politický velmi komplikovaně usilovat o zrušení zákazu prodeje F-22A Raptor. Navíc některé komponenty a technologie F-22A Raptor se již (sériově) nevyrábějí a jejich nahrazení jinými je nutností.


Proti Lockheed Martin však může hrát snaha Japonska rozrůzňovat zahraniční dodavatelé vojenských technologií. Vždyť Lockheed Martin dodá Japonsku 42 letadel F-35A Lightning II a Tokio zvažuje rovněž nákup verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B, která může operovat z japonských vrtulníkových nosičů třídy Izumo.

 

Video: Nabídne Evropa Japonsku spolupráci na stíhačce nové generace? / YouTube


Na druhou stranu tato snaha o rozrůznění může hrát do karet BAE Systems, která Japonsku nabízí jak technologie stíhačky Eurofighter Typhoon, tak technologie vyvíjené evropské stíhačky nové generace. Evropský stroj navíc nemá mít žádné americké technologie omezující možnosti exportu.


Pro Japonsko je však nepochybně zajímavá i aerodynamická koncepce YF-23 (písmeno „Y“ označuje prototyp). Ostatně YF-23 svého tehdejší konkurenta YF-22 porazil ve schopnostech stealth, maximální rychlosti, supercruise (nadzvukový let bez přídavného spalování) i doletu. Raptor ale nakonec zvítězil díky své obratnosti (zejména při nižších rychlostech) a tedy schopnosti soupeřit v blízkém manévrovém souboji s ruskými letouny rodiny Su-27. Pentagon také věřil v nižší cenu F-22A a v celkově lepší schopnosti firmy Lockheed Martin dokončit projekt.


Díky svým vlastnostem YF-23 v podstatě umí zastat roli stealth úderných/útočných letounů nebo stíhacích bombardérů, tedy rolí, které s největší pravděpodobností hrají čínské stealth letouny J-20. Podle svých zastánců navíc YF-23 v obratnosti za F-22A (resp. YF-22) příliš nezaostával a mohl se bez problémů účastnit leteckého souboje na krátkou vzdálenost.

 

Zdroj: The Drive

 

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
skelet Datum: 14.07.2018 Čas: 11:34

Spolupráce Aero, IAI, Elta a AIDC by se mi líbila.
2xF125, AESA radar, 6xSDB, 2x AIM-9, možnost akcí s pilotem i bez.

avatar
Jara Datum: 14.07.2018 Čas: 10:42

Jirosi
Vy jste ten článek nečetl ....
Chápete vůbec že něco jede v jiném režimu??

avatar
Jirosi Datum: 14.07.2018 Čas: 09:48

Jara: Tohle je jen výplod vaší fantazie to tu nikdo nenapsal.

Ale však ať si ho domluví stejně jako ostatním firmám jim v tom nic nebraní...
Pokud věří, že ho konečně někomu prodají a to jim to zaplatí proč ne.

avatar
KOLT Datum: 13.07.2018 Čas: 08:48

Integrační projekt jménem L-159NG v kooperaci s Izraelci? Proč ne :-)

avatar
Jara Datum: 13.07.2018 Čas: 08:15

Tomu kdo si chce udělat hrubý “obrázek” o stavu našeho leteckého průmyslu doporučuji číslo 7/2018 magazínu LK, článek “Česky letecký průmysl potřebuje integrační projekt”.
Už mne unavují názory lidí, kteří se ani nazajimají, hlavně že ví, že všechno české je k ničemu a podpořit to jsou vyhozené peníze....

avatar
mattea Datum: 12.07.2018 Čas: 13:33

KOLT: samé otázky, ale dobré otázky!

avatar
KOLT Datum: 11.07.2018 Čas: 11:05

Stran Austrálie a F-22 – to byla spíš zbožná přání některých politiků a lobbistů. Sice by, podobně jako Kanada či Brazílie, užila "záchytný" stíhač s rychlostmi nad M2, nicméně je do značné míry mimo její finanční možnosti, stejně jako u zbylých dvou států. Koneckonců ani dnes ani v minulosti ho neměla, dnes RAAF létá s F/A-18, stejně jako Kanaďané. Čili tady bych na nic nesázel.

Podle mě mají dnes na vývoj stíhacích letounů 5./6. generace prostředky USA, Evropa, Čína a Rusko. Přičemž na provoz silného dvoumotorového stroje pak má ještě pár dalších států jako Izrael či Japonsko, možná Indie. Asi by ho chtěly i některé arabské státy, ale tam je otázka, zda jim je někdo prodá. Možná Čína, možná Rusko, když ho kolem Su-57 bude moc tlačit finanční bota. Ani Amíci se k tomu moc nemají, Evropa by musela být praštěná na hlavu ještě víc, než už je....

Evropa, zvlášť ve spojení s Japonskem, určitě má prostředky na vývoj dvou strojů. Otázkou je, zda by Japonci chtěli vyvíjet jednomotorový stroj (něco jako stealth Gripen), když už mají F-35; dtto Británie. Čili by mě zajímalo, jakým směrem se ubírají debaty mezi BAE a SAABem v tomto směru. Pokud Airbus půjde směrem menšího dvoumotoráku (jakožto pokračovatele Rafale a Typhoonu) a F-35 zabírá niku velkého jednomotoráku, jakým směrem by měla jít případná spolupráce Britů, Švédů a Japonců (v jakékoliv kombinaci)? Japonci chtěli F-22, což je velký dvoumotorový stroj. Chápal bych ho i u Britů, byť tam nemá až tolik tradici. Ale pro Švédy to nemá moc význam. Takže skutečně malý jednomotorový stroj jakožto levnější (hlavně na provoz) pokračování Gripenu? Bude jedněm či druhým ostrovanům k něčemu, když už mají F-35? Samé otázky :-)

avatar
KOLT Datum: 11.07.2018 Čas: 10:50

RiMr, tak aspoň se to netýká Krymu nebo Sýrie, mírné zlepšení v mezích zákona... ale jinak máte pravdu.

Jinak, co bychom mohli přinést pro projekt letounu 5./6. generace, IMHO není ani tak na úrovni Aera (jak ho mám rád), ale spíš na úrovni SW a elektroniky. V některých oblastech vývoje těchto prvků patříme ke světové špičce. Nicméně většina firem, které ten vývoj tahnou, jdou zcela mimo státní zakázky a podpory. Takže mám obavy, že kdyby se do toho stát rozhodl vstoupit, dostaly by to zcela jiné subjekty :-/ V dnešní době pravděpodobně Agrozbroj ;-)

avatar
RiMr71 Datum: 10.07.2018 Čas: 17:42

...tak jsem se těšil na zajímavou a rozsáhlou diskuzi k tématu a tady zas dvě strany blábolení o víte čem... :(

avatar
Jirosi Datum: 10.07.2018 Čas: 14:51

Jara:"Představa že si soukromá firma muže něco takového dovolit jak to tady někteří propagují,to je naivita."

Lynx.... a stejně se čeká jak přijde stát a v rámci objednávky to celé zatáhne. Třeba zrovna CR.

Problém je, že ty si vybíráš projekty ve kterých si CR koupí vždy jen "pár" kusů. Protože státní rozpočet.

Příklad, pokud by CSR následně CR. Přistoupila k vývoji EF... jak by asi dneska vypadalo naše letectvo? 36+ objednáno, 24 koupeno, 12 a méně létá... Alca 0.
Počet vytvořených pracovních míst do 500, 10-20 výzkumných pozic 20.let bez práce a náklady....

avatar
Jara Datum: 10.07.2018 Čas: 14:43

Rase
Ale musí se o tom mluvit, přeci se nemůžeme smířit s tím, že nikdo si nekouka dál než na špičku nosu.

avatar
Jara Datum: 10.07.2018 Čas: 14:41

Clanek
Já nechci další ALKU proboha! Chci zapojeni do mezinárodních programů, naše armáda není dost velká aby si mohla sama platit vývoj čehokoliv ...... říkám že musíme podporovat zbrojní průmysl / vědu a výzkum, tím že vláda bude iniciovat vstup do mezinárodních zbrojních programů.
Představa že si soukromá firma muže něco takového dovolit jak to tady někteří propagují,to je naivita.

avatar
Jara Datum: 10.07.2018 Čas: 14:36

Já se neorijentuju a vy víte všechno nejlíp, kdyby měli všichni názory jako vy tak ty důchodci dávno pošli, kde nic není ani smrt nebere.
Nevím co z toho co tady píši bylo v mediich????
Stále nechápete co píši a jen tak mimochodem by mne zajímalo co znamená za svoje +EU??? Nebude to náhodou taky státní podpora? Nebo kde myslíte že bere EU peníze? Ne eurokomisaři do montoven nechodí, aby pak mohli rozdávat peníze na fondy

avatar
Jirosi Datum: 10.07.2018 Čas: 14:05

Rase: Zrovna důchody co cca 3 roky vůbec nevalorizovaly nejsou dobrý příklad.
A jestli si mám vybrat mezi tím, že důchodci budou mít všichni o 2 tisíce více nebo 50mld v 1000 pracovních místech ve zbrojovce, tak budu vždy volit ty důchodce...

avatar
Rase Datum: 10.07.2018 Čas: 13:31

beepee:
když neumí dělat malé nákupy, tak si mají radši v klidu sednout a zamakat na velkých nákupech. Za poslední roky (cca 5 nebo kolik) se nekoupilo nic smysluplného. Ten objem nevyčerpaných investic se každý rok zvyšuje - není to tedy problém jen jednoho roku.

Jara:
nejprve by se musel změnit vztah mezi vládou a armádou. Nedaří se nákupy, investice taky naprd. U nás je stát schopný investovat na podporu zbrojního průmyslu akorát tak miliony, možná nějakou tu miliardu, ale víc je bohužel nereálné. Potenciál v tom vidím, ale politici očividně ne. Co taky čekat od populistických stran - ty radši přidají na důchody - "projí" a podobně. Přidaná hodnota a investice nikoho v politice nezajímají - bohužel

arr