TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

P.1HH HammerHead pro italské letectvo

Datum přidání 10.03.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Italské letectvo se stane prvním uživatelem bezpilotních letadel P.1HH HammerHead italské firmy Piaggio Aerospace. Vojáci projevili zájem o tři systémy – tři řídicí střediska a šest letounů.  

Foto: P.1HH HammerHead / Piaggio Aerospace

Foto: P.1HH HammerHead / Piaggio Aerospace

 

P.1HH HammerHead vs. Reaper

Ve výzbroji italského letectva se nachází dvanáct amerických bezpilotních letounů MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper. Jde o výkonné bezpilotní letouny pro střední výšky s dlouhou výdrží MALE (Medium-Atitude, Long-Endurance).


Na poli bezpilotních prostředků typu MALE, schopných dlouhých průzkumných misí nebo útoků na pozemní cíle, dominují Spojené státy. Jediným adekvátním protihráčem je izraelský bezpilotní letoun IAI Eitan.


V posledních letech se snaží Evropa americký i izraelský náskok snížit. V Evropě běží řada projektů bezpilotních letounů kategorie MALE, jako je EADS Talarion (první let letos), BAE Systems Mantis (první let 2009, stále ve vývoji) a také italský P.1HH HammerHead od firmy Piaggio Aerospace.


Italský stroj je založen na civilním bussines jetu Piaggio P180 konstrukce "kachna", tedy s hlavními nosnými plochami a motory umístěnými vzadu. Piaggio P180 se pyšní titulem nejrychlejšího dvoumotorového turbovrtulového letounu ve své kategorii. Uvnitř těla letadla bijí dva motory Pratt & Whitney Canada PT6A-66B (2×634 kW).


Dostup letounu je 12 500 m a dolet 2791 km. Optimální výška letu je 8500 m, kde letoun dosáhne rychlosti až 737 km/h.


P.1HH HammerHead konkureje především americkým strojům MQ-9 Reaper. Oproti americkému stroji P.1HH má větší cestovní rychlost (592 km/h oproti 313 km/h) ale naopak menší nosnost (909 kg oproti 1600 kg).


Maximální výdrž P.1HH ve vzduchu je 16 hodin. Typická výdrž s nákladem 225 kg (ISR mise) při letu na vzdálenost 1 500 km se startem a přistáním na stejné základně je 10,5 hodiny.


Naopak MQ-9 Reaper se pyšní bezkonkurenční výdrží – s plným nákladem až 14 hodin. V roce 2012 dokonce upravený Reaper (větší křídla, nádrže) podnikl let dlouhý 42 hodin (bez externího nákladu).

Video: První let technologického demonstrátoru. / YouTube

 

Letadlo pro Perské záliv

První let technologického demonstrátoru P.1HH HammerHead se uskutečnil v listopadu 2013. Let prvního prototypu, tedy skutečného předobrazu budoucího letounu, proběhl v prosinci minulého roku na základně italského letectva Trapani Birgi. Italské letectvo přitom první stroje očekává již během příštího roku.


P.1HH HammerHead je primárně určen k zpravodajským, sledovacím a průzkumným ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) misím, signálnímu zpravodajství SIGINT (SIGnals INTelligence), komunikačnímu zpravodajství COMINT (COMmunications INTelligence) a elektronickmu zpravodajství ELINT (ELEctronic INTelligence). Na přání zákazníka však není problém letoun vybavit zbraňovými systémy.


Letouny vždy pracují v páru s jedním řídícím střediskem. Lze tak cílový prostor pokrývat 24 hodin denně.


Za připomenutí stojí i možné exportní úspěchy letounu. Ač v poslední době Američané uvolnili omezení na vývoz svých bezpilotních letadel, podmínky zůstávají přísné. Například bohaté země Perského zálivu tak mohou na špičkové americké, a pochopitelně také izraelské stroje, zapomenout.


Italskou firmu Piaggio Aerospace z 98 % vlastní investiční skupina Mubadala Development Company se sídlem v Abú Dhábi ze Spojených arabských emirátů. Lze tak očekávat, že P.1HH HammerHead bude velmi intenzivně nabízen právě v zemích Perského zálivu.

 

Zdroj: DefenseNews, Piaggio Aerospace

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr