TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Letecká technika

P.1HH HammerHead pro italské letectvo

Datum přidání 10.03.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Italské letectvo se stane prvním uživatelem bezpilotních letadel P.1HH HammerHead italské firmy Piaggio Aerospace. Vojáci projevili zájem o tři systémy – tři řídicí střediska a šest letounů.  

Foto: P.1HH HammerHead / Piaggio Aerospace

Foto: P.1HH HammerHead / Piaggio Aerospace

 

P.1HH HammerHead vs. Reaper

Ve výzbroji italského letectva se nachází dvanáct amerických bezpilotních letounů MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper. Jde o výkonné bezpilotní letouny pro střední výšky s dlouhou výdrží MALE (Medium-Atitude, Long-Endurance).


Na poli bezpilotních prostředků typu MALE, schopných dlouhých průzkumných misí nebo útoků na pozemní cíle, dominují Spojené státy. Jediným adekvátním protihráčem je izraelský bezpilotní letoun IAI Eitan.


V posledních letech se snaží Evropa americký i izraelský náskok snížit. V Evropě běží řada projektů bezpilotních letounů kategorie MALE, jako je EADS Talarion (první let letos), BAE Systems Mantis (první let 2009, stále ve vývoji) a také italský P.1HH HammerHead od firmy Piaggio Aerospace.


Italský stroj je založen na civilním bussines jetu Piaggio P180 konstrukce "kachna", tedy s hlavními nosnými plochami a motory umístěnými vzadu. Piaggio P180 se pyšní titulem nejrychlejšího dvoumotorového turbovrtulového letounu ve své kategorii. Uvnitř těla letadla bijí dva motory Pratt & Whitney Canada PT6A-66B (2×634 kW).


Dostup letounu je 12 500 m a dolet 2791 km. Optimální výška letu je 8500 m, kde letoun dosáhne rychlosti až 737 km/h.


P.1HH HammerHead konkureje především americkým strojům MQ-9 Reaper. Oproti americkému stroji P.1HH má větší cestovní rychlost (592 km/h oproti 313 km/h) ale naopak menší nosnost (909 kg oproti 1600 kg).


Maximální výdrž P.1HH ve vzduchu je 16 hodin. Typická výdrž s nákladem 225 kg (ISR mise) při letu na vzdálenost 1 500 km se startem a přistáním na stejné základně je 10,5 hodiny.


Naopak MQ-9 Reaper se pyšní bezkonkurenční výdrží – s plným nákladem až 14 hodin. V roce 2012 dokonce upravený Reaper (větší křídla, nádrže) podnikl let dlouhý 42 hodin (bez externího nákladu).

Video: První let technologického demonstrátoru. / YouTube

 

Letadlo pro Perské záliv

První let technologického demonstrátoru P.1HH HammerHead se uskutečnil v listopadu 2013. Let prvního prototypu, tedy skutečného předobrazu budoucího letounu, proběhl v prosinci minulého roku na základně italského letectva Trapani Birgi. Italské letectvo přitom první stroje očekává již během příštího roku.


P.1HH HammerHead je primárně určen k zpravodajským, sledovacím a průzkumným ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) misím, signálnímu zpravodajství SIGINT (SIGnals INTelligence), komunikačnímu zpravodajství COMINT (COMmunications INTelligence) a elektronickmu zpravodajství ELINT (ELEctronic INTelligence). Na přání zákazníka však není problém letoun vybavit zbraňovými systémy.


Letouny vždy pracují v páru s jedním řídícím střediskem. Lze tak cílový prostor pokrývat 24 hodin denně.


Za připomenutí stojí i možné exportní úspěchy letounu. Ač v poslední době Američané uvolnili omezení na vývoz svých bezpilotních letadel, podmínky zůstávají přísné. Například bohaté země Perského zálivu tak mohou na špičkové americké, a pochopitelně také izraelské stroje, zapomenout.


Italskou firmu Piaggio Aerospace z 98 % vlastní investiční skupina Mubadala Development Company se sídlem v Abú Dhábi ze Spojených arabských emirátů. Lze tak očekávat, že P.1HH HammerHead bude velmi intenzivně nabízen právě v zemích Perského zálivu.

 

Zdroj: DefenseNews, Piaggio Aerospace

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr