TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Palubní test elektromagnetického katapultu EMALS

Datum přidání 22.03.2015    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké námořnictvo (U.S. Navy) připravuje první test elektromagnetického katapultu EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) na palubě letadlové lodi. Katapult EMALS nahradí na nových letadlových lodích třídy Gerald R. Ford klasické parní katapulty.

Foto: Letadlová loď Gerald R. Ford na řece James v prosinci 2013; větší foto / U.S. Navy

Foto: Letadlová loď Gerald R. Ford na řece James v prosinci 2013; větší foto / U.S. Navy

 

Elektromagnetický katapult EMALS pro americké námořnictvo vyvíjí firma General Atomics. První pozemní testy proběhly v roce 2010.

 

Během následujících čtyř let katapult EMALS úspěšně vyslal do vzduchu 452 letadel. Katapultoval letadla jako F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Glower, C-2 Greyhound, E-2D Advanced Hawkeyes i F-35C Lightning II.

 

Dlužno dodat, že všechny testy probíhaly na testovacím letišti amerického námořnictva Lakehurst, N.J. Nyní námořnictvo přistoupí k ostrým palubním testům.

 

„V červnu začneme střílet mrtvé závaží do řeky James. Bude to poprvé za 60 let, kdy jsme z lodě vystřelili něco použitím něčeho jiného než je parní katapult,“ říká kontradmirál Thomas Moore, vedoucí projektu EMALS v americkém námořnictvu. „Dva katapulty jsou kompletní, dva jsou téměř kompletní.“

 

Video: Pozemní testy probíhají od roku 2010. EMALS během testů vyslal do vzduchu již 452 pilotovaných letadel. / YouTube

 

Námořnictvo si od elektromagnetických katapultů slibuje především rychlejší, spolehlivější a bezpečnější vysílání letadel do vzduchu. Zřejmě největší výhodou je možnost plynule měnit výkon EMALS katapultu, a to i v průběhu samotné katapultáže.

 

Lze tak posílat do vzduchu lehčí bezpilotní letadla, jako například MQ-9 Reaper. Výkon se však nepřízpůsobuje jen hmotnosti letounu. Svou roli hraje konstrukce letadla, rychlost větru na palubě i rychlost lodě. Na všechny tyto veličiny dokáže EMALS precizně reagovat. Navíc se tak zmenšuje namáhaní a opotřebení draků letadel.

 

Celý systém EMALS zabírá méně místa, má menší hmotnost a menší spotřebu energie než klasické parní katapulty. K obsluze je nutno menšího počtu lidí, stejně tak jsou menší nároky na údržbu.

 

Advanced Arresting Gear

Foto: Advanced Arresting Gear; větší foto / U.S. Navy

 

Jak EMALS funguje? Základem jsou lineární indukční motory generující magnetické pole. Motor tvoří řada pevných hliníkových desek tvořící "valivé" magnetické pole. Mezi deskami běhá hlinkový plát s upevněnou startovací kotvou.

 

Jde vlastně o stejný princip, jaký využívají vlaky Maglev pohybující se na magnetickém polštáři. EMALS dokáže urychlit až 45 tun těžké letadlo na dráze dlouhé 91 m na rychlost 240 km/h.

 

Elektromagnetický katapult dokáže vyvinout startovací energii 122 MJ, o 29 % více než klasické parní katapulty. K tomu je nutno v krátkém časovém okamžiku dodat obrovské množství elektrické energie.

 

Elektrickou energii vyrábějí dieselové generátory a ukládají ji ve formě kinetické energie na čtyři obří diskové rotory alternátorů. Každý obří rotor dokáže při 6400 otáčkách za minutu uložit až 121 MJ energie. „Vybití“ jednoho rotoru trvá 2 až 3 sekundy.

 

Foto: Stavba lodi Gerald R. Ford je z 87,4 % hotová. Posádka se začne naloďovat v srpnu. / YouTube

 

Dlužno dodat, že pro zachycování letadel se uplatní také elektromagnetismus oproti dosud používané hydraulice. Zpomalení letounu zajistí rotační elektrické motory a vodní turbíny (pro zpomalení letadla) systému AAG (Advanced Arresting Gear). Opět půjde plynule měnit výkon systému a zachycovat i tak lehké bezpilotní letadla.

 

Systém AAG je však zatím zdrojem největších problémů. Střední doba poruchy je pouze 20 zachycení. Inženýři tak musel přepracovat vodní turbíny, které absorbují asi 70 % energie při přistání. Počítá se, že k zachycení prvního letadla F/A-18E/F Super Hornet dojde v říjnu.

 

Zatím ale běží vše v souladu s časovým plánem s cílem zařadit loď do výzbroje amerického námořnictva v příštím roce.

 

Zdroj: NavyTimesDefenseTech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 26.03.2015 Čas: 17:19

To bude dozajista nějaký důvěryhodný zdroj informací... RT? Sputnik?

avatar
IvanBa84 Datum: 26.03.2015 Čas: 16:00

Aegis je protilietadlovy system ... a USS Theodor Roosevelt ho ani nema.

avatar
Ngarem Datum: 24.03.2015 Čas: 16:11

Nadějná technologie a možná pokrok.
Třeba nedopadne jako USS Theodor Roosevelt při "válečných hrách" v severním ledovém oceánu proti 3 Akulám nebo při zkouškách protiponorkových systémů Aegis proti francouzské ponorce u břehů USA..

avatar
RiMr71 Datum: 23.03.2015 Čas: 16:20

"Motor tvoří řada pevných hlinkových desek tvořící "valivé" magnetické pole. Mezi deskami běhá hlinkový plát s upevněnou startovací kotvou."

...to by jeden neřekl, co taková hlinka dokáže... Co kdyby tam dali teprve hliník!!!!

avatar
Adanedhel Datum: 23.03.2015 Čas: 11:39

Jako všechny nové a neprozkoumané a jinde neodzkoušené technologie, i tato přinese jisté problémy, ale tohle je to, co posouvá člověka vpřed.

avatar
liberal shark Datum: 23.03.2015 Čas: 09:07

Skutečně obdivuhodný technický vývoj. On i parní katapult je dost náročná technologie, ale elektromagnetický je opravdu zásadní inovace.

arr