Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu

Datum přidání 06.11.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 238 komentářů    autor autor: Redakce AN

Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s palebnou silou na úrovni moderních hlavních bojových tanků. Ve výzbroji indonéské armády a námořní pěchoty existuje několik takových vozidel, ale jsou většinou zastaralá a je nutné je nahradit modernějšími stroji.

Foto: Pandur II FSV pro indonéskou armádu s kanónem ráže 105 mm; větší foto / EA; větší foto / EA

 

Mezi kandidáty je jeden částečně domácí typ (MMWT z dílny indonéské firmy Pindad PT a turecké FNSS), ruský 2S25 Sprut-SD (tento typ je jako jediný obojživelník, a pravděpodobně tak bude splňovat požadavky námořní pěchoty), a v neposlední řadě jsou zde dvě západní řešení. První je kolový Pandur II FSV, který je výsledkem spolupráce Czechoslovak Group (CSG) a General Dynamics European Land Systems (GDELS), zatímco druhý je pásový Marder Medium Tank RI z dílny německé firmy Rheinmetall Defence.

 

Palebná síla

Pandur II FSV i Marder Medium Tank RI jsou vybaveny zbraněmi ráže 105 mm odpovídajícími standardům NATO. Pandur II FSV je vybaven věží CT-CV 105HP od belgické společnosti CMI Defence (dříve Cockerill) a kanon má za použití standardního protipancéřového střeliva dostřel 4000 m. Tato zbraň je také vybavena samonabíjecím systémem, pro obsluhu vozidla tak stačí posádka tří mužů, přičemž systém zajišťuje trvalou kadenci osm výstřelů za minutu.

 

Lafetace navíc umožňuje neobvykle vysoký náměr až 42 stupňů, což dramaticky zvyšuje efektivitu v hornatých nebo městských oblastech, které se v Indonésii vyskytují velmi často, a vozidlo tak může zajišťovat i nepřímou palebnou podporu (tedy de facto zastávat roli houfnice ráže 105 mm) s maximálním dostřelem přes 10 000 m. Kromě toho lze také použít tzv. inteligentní (tj. naváděné) střelivo, nebo dokonce řízené střely, jako je například francouzský typ Falarick 105.

 

Marder MT RI je vybaven věží Hitfact II z dílny italské společnosti Leonardo (je prakticky totožná s věží vozidla Centauro). Její zbraň má dostřel 3000 m a nabíjí se manuálně, takže vozidla potřebují čtvrtého člena posádky a kadence nikdy nepřesahuje šest výstřelů za minutu. Maximální náměr hlavně je v tomto případě 16 stupňů, což výrazně omezuje bojový potenciál v městském nebo horském terénu a nepřímá palebná podpora tak vlastně není možná. Zatím není známo, že by tato zbraň dokázala používat inteligentní střely nebo naváděné rakety.

 

Mobilita

Pandur II FSV je postaven na osvědčeném podvozku obrněného transportéru Pandur II 8×8, který používá portugalská námořní pěchota a česká armáda. Dělová věž CT-CV 105HP váží přibližně čtyři tuny a v kombinaci se zmíněným kolovým podvozkem celková hmotnost vozidla nepřevyšuje 20 tun. To výrazně zlepšuje mobilitu a zároveň usnadňuje leteckou přepravu, vozidlo lze snadno transportovat pomocí taktických dopravních letadel, jako je C-130 Hercules.

 

Pandur II je schopen dosáhnout maximální rychlosti 105 km/h na zpevněných cestách. Sama varianta Pandur II FSV není obojživelná, typ Pandur II 8×8 jako takový ale má schopnost plavby a lze jej nasadit do obojživelných operací.

 

Marder MT RI je postaven na podvozku německého bojového vozidla pěchoty Marder, které bylo představeno v 70. letech a německá armáda jej nyní stahuje ze služby a nahrazuje novými vozidly Puma. Společnost Rheinmetall proto provádí generální opravy vozidel Marder a nabízí je pro další použití. Dělová věž Hitfact váží více než pět tun, zatímco hmotnost základní platformy Marder přesahuje 30 tun. Celková bojová hmotnost Marderu MT RI je tedy ve standardní konfiguraci více než 35 tun, a s modulárním pancířem dokonce přesahuje 43 tun.

 

Foto: Pandur s věží od belgické společnosti CMI Defense s kanónem ráže 105 mm; větší foto / EA

 

Jeho maximální rychlost je přibližně 65 km/h a samozřejmě se nejedná o obojživelné vozidlo. Přestože tato pásová platforma poskytuje lepší průchodnost těžkým terénem než kolový Pandur II 8×8, její vysoká hmotnost je pro bažinaté indonéské prostředí problematická, což platí rovněž pro leteckou přepravu. I mezi indonéskými vojenskými odborníky existují silné pochybnosti o vhodnosti obrněných vozidel Marder pro místní silniční síť.

 

Pásová nebo kolová platforma?

Je třeba zdůraznit, že Marder MT RI je postaven na přestavěném podvozku staršího bojového vozidla pěchoty. Proto neexistuje možnost na přesunutí výrobní technologie do Indonésie, protože firma Rheinmetall Defence již nová vozidla Marder nevyrábí (ve skutečnosti byla sériová výroba zastavena v roce 1975).

 

Pandur II 8×8 naopak představuje moderní platformu, která byla zavedena do výzbroje v prvním desetiletí 21. století a potenciálním zákazníkům je i nadále k dispozici. Kromě toho je možná úzká spolupráce s Indonésií, a to od montáže platforem až po kompletní licenční výrobu.

 

Zatímco celkově zastaralý Marder by mohl nabídnout jen krátkodobé perspektivy, platforma Pandur II 8×8 je řešení, které může indonéskému obrannému průmyslu nabídnout mnoho nových technologií. Díky obojživelným schopnostem může být Pandur II 8×8 vhodným řešením pro armádu a námořní pěchotu, které nyní hledají nová bojová vozidla pěchoty. Jedna podvozková platforma by mohla fungovat jako společný základ pro oba způsoby využití – vozidlo palebné podpory i bojové vozidlo pěchoty.

 

Pandur II FSV představuje vhodné řešení snahy indonéské armády najít nové vozidlo palebné podpory. Jeho palebná síla, mobilita, možnost letecké dopravy, technologické výhody i výrobní zázemí ukazují, že by se jednalo lepší volbu, než je německý Marder MT RI.

 

To platí zejména v regionálním kontextu Indonésie, kde bažinatý nebo hornatý terén, městské oblasti a rostoucí potřeby expedičních misí vyžadují lehčí a rychlejší platformu, což hovoří ve prospěch kolových podvozků s palebnou silou na úrovni tanků. Ta jsou schopna poskytovat přímou i nepřímou palebnou podporu s vysokou kadencí.

 

 

Pandur II FSV

Marder MT RI

Standardní posádka

3 muži

4 muži

Bojová hmotnost

20 tun

35 tun

Max. rychlost (silnice)

100 km/h

65 km/h

Přímý dostřel

4000 m

3000 m

Nepřímý dostřel

10 000 m

-

Rychlost střelby

8 výstřelů/min

6 výstřelů/min

Maximální náklon

42 stupňů

16 stupňů

Automatické nabíjení

Ano

Ne

Inteligentní munice

Ano

Ne

Naváděné střely

Ano

Ne

Obojživelné varianty

Ano

Ne

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Marcus Datum: 14.11.2018 Čas: 12:44

MALI:

Díky za info. To že to CV90 CZ postavené na MkIII mělo už externě umístěný kulomet vím, ale standartní CV90 MkIII které mají Nizozemci nebo Estonci tak mají ještě kulomet uvnitř věže. Tak mě právě proto zajímalo co se dalo do věže na to místo po kulometu v této nové věži.

Tak 120mm od Ruagu s automatem by se mi také líbila, ale myslím že se budeme muset spokojit s municí bez uranu, která by měla probíjet maximálně 750mm, nemýlím li se.
Mě šlo o to že pro FSV bych raději než věž se 120mm bez automatu byl pro 105mm s automatem. 105mm by mělo zvládat probíjet maximálně tak 650-660mm?

K tvým počtům FSV na brigádu nemám výtky.
Ještě pamatuji když francouzi měli v sestavě mechanizovaného pluku rotu lehkých tanků AMX13 tak ta měla v šesti četách celkem 17 kusů AMX13 ( z toho 4 AMX13 s PTŘS ).

avatar
Marcus Datum: 14.11.2018 Čas: 11:53

Netahejme sem prosím politiku!

Katastrofické scénáře s nákupy něčeho dočasného nepřipadají v úvahu. Prostě staré BVP pojede dokud se nekoupí nové IFV.

avatar
Rase Datum: 14.11.2018 Čas: 10:36

kazd:
ta bévépéčka představená ve Vyškově a IDET, byly jen demonstrátory, nic víc. Pokud si nasmlouváme a zaplatíme stejné vozidlo jako mají Britové (reálně PMRS / ARES s věží co je nabízeno Austrálii), tak ho i dostaneme.

PavolR:
maš pravdu, akorát Marder 1A3. Nedávno nějaké kousky dali Jordáncům a nevypadaly vůbec špatně, mají jich dostat celkem 50. Obě zmíněná vozidla nejsou žádná hitparáda, ale z pohledu NATO by byly mnohem lepší než sebelépe modernizované BMP-1/2. A to i s ohledem, že ráže 20 mm a 25 mm co mají je dost bída. :-) Tak snad se najdou peníze a vůle koupit něco fungl nového, abysme nemuseli řešit provizorní nápady

avatar
PavolR Datum: 14.11.2018 Čas: 10:06

Rase:
Odhliadnuc od toho, koľko by bolo pri Marderoch kriku, že sa kupujú cudzie staré vozidlá miesto modernizácie vlastných starých strojov, koľko je ich vôbec k dispozícii a v ktorom variante? Predpokladám totiž, že do úvahy by prichádzal iba modernizovaný 1A3.

avatar
kazd Datum: 14.11.2018 Čas: 09:56

Rozhodně bych s tendrem počkal/vynucoval si prezentace/účast CV90MkIV a Ascodu z Británie.
Toto je přesně šance omlátit to Trumpovi o hlavu, nabízete nekonkurenceshopné věci a chcete aby jsme je kupovali (GDUK stejně nakonec reportuje do Virginie a nikdo nerozlišuje co je pro Brity a co pro US - "Military vehicle production revenue increased due to higher volume on the U.S. Army’s Abrams and Stryker programs and the ramp up in production on the AJAX and several international LAV programs.").

Jednoznačně se ukazuje, že důraz by měl být na platformu s modernizačním potenciálem = více verzemi, kterou bychom ale neměli platit sami.
Mali se mě tu sice vysmál za APC, ale já jsme přesvědčen, že něco jako ARES má stejný potenciál zavedení jako FSV na obé by ta platforma měla být teoreticky připravena.

avatar
Rase Datum: 14.11.2018 Čas: 09:49

Luky:
ono právě nejde chvíli počkat, už teď je v podstatě pozdě. Jestli to tak půjde dál, tak nám nezbyde nic jiného, než koupit od Němců ojeté Mardery nebo američanů Bradleye (nic jiného ojetého není k mání) a pokusit se je provozovat řekněme 15 let. Jo zní to blbě, ale furt lepší než modernizovat BVP-2 (málo jeté BVP-1 jsou už snad prodané), jelikož sme mohli vidět, že modernizace vyšla dost draho.

Cokoliv nového má perspektivu, jen jde o to, že když teď budeme chtít škudlit, tak o to dražší pak bude ona modernizace až bude potřeba

avatar
Luky Datum: 14.11.2018 Čas: 09:31

Taky jde o to, co se nakupuje - pokud jde o dovyvíjené perspektivní věci, které pak mají sloužit dekády, je možná lepší tendr dobře připravit a chvíli počkat
Uvidíme.

avatar
Rase Datum: 14.11.2018 Čas: 09:17

juhelak:
když se dřív vláda měnila každých pár let, tak nebyl problém nakupovat. Teď když jedna strana vládne už víc jak pět let v klidu, nekoupilo se prakticky nic. Tak si říkám, co je vlastně lepší :-)
BVP-2 už moc dlouho nevydrží, modernizace ve slovenském stylu se nevyplatí, tak spíš jde o to, v jaké konfiguraci se nová vozidla pořídí a v jakém počtu. Klidně může být úplně osekané (jen "pásy, kanón a sedačky") aby bylo co nejlevnější.

avatar
Luky Datum: 14.11.2018 Čas: 09:15

Mali
To zní výborně.

PavolR
Že ťa to furt baví...

avatar
PavolR Datum: 14.11.2018 Čas: 09:12

juhelak:
Tak ako bolo v Čechách možné veselo vládnuť bez podpory volených zástupcov ľudu, tak je možné veselo vládnuť aj proti vôli volených zástupcov ľudu. Politická situácia je teda až "prekliato stabilná" :-) . Ak aktuálne plány akvizície západných IFV na niečom padnú, tak jedine na prípadnom názore Hradu, že nákup čínskych (alebo dokonca modernizácia BVP-2 u správnej firmy) by bol výhodnejší.

avatar
juhelak Datum: 14.11.2018 Čas: 08:30

uvidíme jestli to vse nepadne z duvodu nestabilní politické situace..nejake predcasne volby nebo pad vlády by to mozna odsunul o další roky mozna az nekam do zacatku ekonomického poklesu a pak se to stopne uplne..zatím se 5 let zadna vetsi zakázka nedokončila..a s pádem vlády by mohlo prijit dalších 4-5 roku kdy se nic nedokonci.

avatar
MALI Datum: 14.11.2018 Čas: 00:22

To Marcus:
rozměry CV90 MkIV oficiálně neznám, ale vnitřní jeho prostor se neměl zvětšovat. Zvenku možná přibudou nějaké milimetry na silnější pancéřování, uvidíme až k nám přijede v rámci už oficiálního tendru (snad se dočkáme).
Kulomet byl v externím boxu na levé straně věže už ve verzi MkIII CZ (může mít proto zvětšený náměr), v té věži ale stejně moc místa nebude až se osadí radiostanicemi a dalším vybavením. Hlavně se tam nevejde pořádný displej s elektronickou mapou, teď tam jsou jen tak 8" displeje, BAE musí ještě popracovat na designu - možná se dostanou na 10", ale to bude asi tak maximum (ve věži zabírá dost místa kanón a přívod munice k němu).

Pro FSV bych viděl jako smysluplný až kanón ráže 120 mm. Takový L44 od RUAG si s uranovou municí v pohodě troufne i na nejmodernější tanky - např. náboj M829E4 probíjí až 900 mm RHA (z kanónu L44 tanku M1) a u uranu na 99% platí, že Hit = Kill. Pro ekology - uranové střelivo by v době míru bylo samozřejmě uložené v dobře odstíněných skladech).

Z hlediska počtů FSV (....když už tedy jsme v té čistě teoretické rovině....) bych jako optimální viděl každý mechanizovaný prapor naší těžké 7.mb se třemi rotami BVP a s jednou rotou FSV (tj. 13 FSV na prapor. 13 = 3x 4 ks + 1 ks VR), čili celkem 39 ks FSV na brigádu. Kde na to vzít? Ušetřit na LCC pro těžké MBT a pro 73.tpr 7.mb pořídit 40 ks FSV stejného typu. S takto "vyztuženou" 7.mb pak můžeme v klidu 10 až 15 let čekat na LEO3, které by pak šly do úplně samostatného praporu / možná pluku.

avatar
PavolR Datum: 13.11.2018 Čas: 22:53

skelet: Je to absolútne ideálne IFV pre pancierové granátníčky. ;-)

avatar
skelet Datum: 13.11.2018 Čas: 22:46

to nezní jako nejlepší IFV v současnosti :D

avatar
Marcus Datum: 13.11.2018 Čas: 22:42

skelet

Puma je vinikajici IFV, nebal bych se rict nejlepsi soucasnosti, ale nekdy ani nelepsi technika nestaci :D

Chybi mu prozatim vyhlidka variabilnosti a zejmena vnitrni prostor. Ono IFV kde i Nemci priznali ze vnitrni prostor podcenili a kde mate nemeckou armadou stanoveno ze clen osadky nesmi byt vyssi nez 1,9m a clen vysadku nesmi byt mensi nez 1,65 m a vyssi nez 1,86 m, vas pak dost omezuje v naplnovani osadek v dnesni dobe :D :D :D

arr