Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

UTAP-22: Spolupráce mezi proudovými letadly a drony

Datum přidání 11.12.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firma Kratos, americké námořnictvo (U.S. Navy) a americká námořní pěchota (U.S Marine Corps) provedli druhou letovou zkoušku nového bitevního bezpilotního letadla UCAV (Unmanned Aerial Combat Vehicle). Bezpilotní letadlo UTAP-22 (Unmanned Tactical Aerial Platform 22) je určeno především pro působení v oblastech s pokročilou a hustou protivzdušnou obranou protivníka.

Foto: Firma Kratos je největší americký výrobce leteckých cvičných cílů. Na obrázku start BQM-177. Na základě proudových cvičných cílů firma staví nový proudový bitevní dron UTAP-22. / Public Domain

Foto: Firma Kratos je největší americký výrobce leteckých cvičných cílů. Na obrázku start BQM-177. Na základě proudových cvičných cílů firma staví nový proudový bitevní dron UTAP-22. / Public Domain

 

Hlavními produkty firmy Kratos Defense & Security Solutions jsou proudové vzdušné cvičné cíle. Americká armáda (U.S. Army), námořnictvo i námořní pěchota využívají produkty firmy Kratos k výcviku protivzdušné obrany a pilotů stíhacích letadel.


Nejnovějším cvičným cílem je BQM-177A. Dron měří na délku 5,18 m, při hmotnosti 635 kg. Maximální rychlost je Mach 1,1 a výdrž ve vzduchu větší než jedna hodina. Letová hladina dronu se pohybuje od pouhých 3,4 m nad vodní hladinou až po bezmála 14 000 m.


Pomalejší BQM-167A léta rychlostí Mach 0,97, ale vydrží ve vzduchu 3 hodiny. Hmotnost a rozměry obou typů jsou více méně podobné.


Právě na zkušenostech s vývojem a používáním bezpilotních cílů Kratos plánuje vyvinout nový bitevní proudový bezpilotní letoun UTAP-22, schopný startovat ze země, z podvěsu pod letadly nebo z lodí. Při startu ze země a lodí je letoun urychlen pomocnými raketovými motory.

 

Foto: Představa UTAP-22 za letu. / KratosFoto: Představa UTAP-22 za letu. / Kratos


Kratos vyvíjí dron schopný velkou rychlostí pronikat na stovky kilometrů pokročilou a hustou protivzdušnou obranou. UTAP-22 je de facto platformou - může plnit nejrůznější úlohy. Počítá s použitím UTAP-22 jako “ozbrojené volavky”, k průzkumu a k ozbrojenými útokům pomocí přesně naváděných malých pum.


Při posledním testu UTAP-22 spolupracoval s bitevním letadlem AV-8B Harrier americké námořní pěchoty. Zkoušel se let ve formaci, reakce dronu na jednotlivé příkazy a řízení UTAP-22 z letadel i z pozemního řídícího střediska.


V současné době jsou naplánovány tři letové testy. Zástupci Kratos věří, že jednoduchý a levný UTAP-22 může výrazně zvýšit schopnost přežití letadel na moderním bojišti, stejně tak zvýšit dosah a přesnost leteckých zbraňových systémů.


“Pevně věřím, že naše koncepce UTAP-22, tedy propojení bezpilotních letadel schopných provozu při taktických rychlostech a pilotovaných letadel v nepřátelském prostředí, bude cenově dostupným, efektivním a cenným nástrojem pro naše bojovníky,” uvedl Jerry Beaman, prezident divize pro bezpilotní systémy firmy Kratos.


Při teoretickém scénáři pronikání pokročilé protivzdušné obrany mohou nosná letadla (např. velké bombardéry) shodit několik, nebo také desítky, dronů UTAP-22 ve vzdálenosti mnoho stovek kilometrů. Drony se následně vysokou podzvukovou rychlostí vydají v nízké výšce k cíli a určí přesnou pozici protivníka. V případě nutnosti drony zaútočí na klíčové uzly protivzdušné obrany, jako jsou radary.


Zdroj: Defense Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
karloscz Datum: 11.12.2015 Čas: 16:20

jo ja to tak myslel, S400 jako systém PVO, ne jen odpalovač raket, na ten samotný jediný by stačily 4 ks:-)
Výhoda tohohle éra je, že nejde jen o klamný cíl, ale o zbraň schopnou útočit. Pak se pro operátory PVO nekoná dilema přesné identifikace, jestli ten cíl můžou vypustit jako klamný a soustředit se na reálné ohrožení. V podstatě vše, co na ně poletí, má potenciál je zničit. A navíc poměrně levně. Já sedět v F22, tak jen z dálky zkouknu, jak obsah pumovnic 10 bombardérů komplet vypnul PVO v okruhu 2000 km a poletím na kávičku. S trochou nadsázky, ovšem:-)

avatar
KóĎA Datum: 11.12.2015 Čas: 15:50

karloscz: já bych ten dotaz spíše formuloval, zda-li je to "odpověď na otázku PVO". S-400 musí být součástí uceleného komplexu různých prostředků PVO, sám o sobě nic extra neznamená.

avatar
dave22 Datum: 11.12.2015 Čas: 15:10

Spis pujde o rozmery nez hmotnost. Ma to kridla, a vetsi delku, nez klasicka "zelezna" bomba. B52 nosila 12 Tomahawku na podkridelnich zavesech. Ale ty maj vyklapeci kridla. Dalsich 12+ jich bylo na rotacnim zavesu v pumovnici. Kolik tohodle tezko rict, ale neni to jedinej prostredek k zahlceni PVO. US NAVY pouziva daleko mensi klamne cile.

avatar
karloscz Datum: 11.12.2015 Čas: 14:34

Že by odpověď na otázku S400? Kdo se vyznáte, kolik jich teoreticky uveze B52? Myslim že něco kolem 30 tun, což by čistě na hmotnost vycházelo skoro 50:-D

arr