Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Phantom Eye – úspěšný test vodíkového letadla

Datum přidání 11.06.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firma Boeing úspěšně otestovala prototyp svého obřího vodíkového letadla Phantom Eye (Fantomovo oko).  Phantom Eye je navržen jako průzkumný letoun schopný létat ve velkých výškách po dobu několika dní. Jeho tvůrci počítají s tím, že díky svým mimořádným výkonovým parametrům se Phantom Eye stane levnější alternativou k průzkumným a telekomunikačním satelitům.

Phantom Eye

Foto: Phantom Eye startuje ze speciální pojízdné startovací plošiny / Boeing

 

Na první pohled Phantom Eye zaujme svým „bachratým“ trupem. Není to však nějaká nová móda ve stavbě letadel, ale nutnost vycházející z tvaru dvou obřích vodíkových nádrží, které skladují tekutý vodík – palivo pro motory letadla. Bohužel uskladnění kapalného vodíku není zrovna nejednoduší, proto se na konstrukci vodíkové nádrže kladou speciální nároky.

 

Video: První let stroje Phantom Eye / YouTube

 

Úspěšný test, který si můžete prohlédnout na přiloženém videu, proběhl 1. června na základně amerického letectva Edwards v Kalifornii. Letadlo strávilo ve vzduchu 28 minut a dosáhlo výšky 1,3 km při rychlosti 126 km/h. Užitečná nosnost testovaného letounu je 200 kg.

„Dnešní den vyústil do nové éry výzvědné činnosti, sledování a průzkumu (ISR), kde bezpilotní letadla zůstanou na své pozici několik dní a poskytnou důležité informace a služby. Tento let posunuje Boeing na cestě k dosažení leteckého prvenství - schopnost čtyři dny nepřetržitého autonomního letu bez tankování“ Darryl Davis, prezident Boeing Phantom Works.

Opravdová výjimečnost letounu Phantom Eye však neleží v rychlosti nebo nosnosti, ale právě ve schopnosti dlouhodobého letu - v případě testovaného prototypu až 4 dny. Dlouhodobá výdrž ve vzduchu je zásadní pro úspěšné splnění úkolů, pro které byl Phantom Eye navržen – dlouhodobé pozorovací a průzkumné mise nebo telekomunikační úkoly.

 

Prvním letem si chtěl Boeing především vyzkoušet reálnost a funkčnost zvolených technologií. Konečným cílem je mnohem větší vodíkový letoun, schopný létat ve výškách kolem 20 kilometrů po dobu 10 dní. Vypočítaná nosnost takového letounu je 1000 kg.  

 

Phantom Eye

Foto: Letadlu Phantom Eye nelze upřít jistou dávku elegance / Boeing

 

Z výšky 20 km letoun uvidí horizont Země až ve vzdálenosti 510 km – teoreticky tak může zprostředkovat telefonický hovor nebo přenos dat mezi místy 1000 km od sebe vzdálených (Praha - Londýn). Navíc v této výšce letí letoun zcela mimo rozmary počasí.

 

Stroj je sice primárně určen pro vojenské účely, ale Boeing plánuje také jeho civilní využití. Phantom Eye například poslouží k dlouhodobému pozorování a kontrole následků rozsáhlých katastrof, jako bylo japonské tsunami nebo výbuch islandské sopky Eyjafjallajökull v roce 2010.

 

Boeing také pracuje na vodíkové bitevní verzi Phantom Ray či na typech Echo Ranger, ScanEagle a řadě dalších. Technologie testované v rámci programu Phantom Eye pak Boeing využije i v dalších svých vývojových programech, a to nejen v rámci bezpilotních letounů.

 

Zdroj: IEEE Spectrum, Boeing

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr