Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II

Datum přidání 06.03.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 21 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint Strike Fighter), tedy F-35 Lightning II. Podle webu FlightGlobal samotný letoun, pohonná jednotka, simulátory a logistické systémy přejdou z vývojového do operačního stavu – o šest let později, než bylo na přelomu tisíciletí plánováno. 

Foto: F-35A Lightning II norského letectva; větší foto / Forsvarsdepartementet

 

Čtvrtstoletí programu JSF

Prapůvod programu JSF můžeme vystopovat až do konce osmdesátých let minulého století, kdy americká námořní pěchota (US Marine Corps) začala hledat nástupce letounů s krátkým vzletem a kolmým přistáním (STOVL) AV-8B Harrier II a americké letectvo (US Air Force) nástupce stíhaček F-16.


V roce 1992 se obě složky rozhodly své úsilí spojit do společného programu, později známého jako JSF. O rok později se přidalo i americké námořnictvo (US Navy). Na jedné platformě tak měl vzniknout letoun kategorie STOVL (nyní F-35B), letoun s klasickým vzletem a přistáním (F-35A) a námořní stroj (F-35C).


V roce 1996 Pentagon vybral finalisty v podobě technologických demonstrátorů X-32 od firmy Boeing a X-35 od firmy Lockheed Martin. Demonstrátory se poprvé podívaly do vzduchu v roce 2000. O rok později Pentagon vybral demonstrátor X-35, který měl mít zejména lepší vlastnosti STOVL.


První prototyp F-35A vzlétl v roce 2006. Během následujících let program stíhaly vážné technické problémy. Tím hlavním byla narůstající hmotnost letounu, která působila potíže především u verze STOVL (F-35B). Vzhledem k překročení hmotnostních parametrů bylo nutné upravit konstrukci a zvýšit tah motoru. To zvýšilo vývojové náklady více než o šest miliard dolarů a prodloužilo vývoj o 18 měsíců.


Raketový nárůst vývojových nákladů je kapitolou samu o sobě. Americké náklady na program JSF vzrostly téměř dvojnásobně – z původních 213 miliard dolarů v roce 2001 na stávajících 406,5 miliardy dolarů. Až v roce 2070 dolétá poslední F-35, celkové náklady určené na vývoj, nákup letounů, modernizaci a provoz mají dosáhnout těžko představitelných 1,5 bilionu dolarů – zhruba tolik činí český státní rozpočet na třicet let.


V každém případě téměř po deseti letech od vzletu prvního prototypu a více než dvacet let od zahájení programu JSF námořní pěchota v roce 2015 oznámila s F-35B dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability). Americké letectvo s F-35A dosáhlo IOC o rok později a námořnictvo očekává dosažení IOC v námořní verzi F-35C v letošním roce.

 

Video: V současné době stíhačky F-35B námořní pěchoty na výsadkové lodi USS Wasp (LHD 1) jsou poprvé operačně nasazeny v Jihočínském moři. / YouTube

 

Unikátní schopnosti F-35

Podle názoru FlightGlobal již nejsou předmětem diskusí (ne)schopnosti F-35. Letoun díky pokročilým pasivním/aktivním senzorům, elektronice, avionice a schopnosti „fúze dat“ (schopnost podat pilotovi všechny informace v rychle pochopitelné podobě) dokáže sám o sobě zpracovávat zpravodajské informace z nejrůznějších zdrojů, nezávisle analyzovat vývoj situace na bitevním poli a vést nejsložitější bojové operace vzduch–vzduch i vzduch–země. F-35 má vynikat především v umlčování prostředků protivzdušné obrany (PVO) protivníka SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses).

 

Dlužno dodat, že F-35 nikdy nebyl navrhován jako letoun pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády (Air Superiority) – to je úkolem F-22A Raptor. F-35 je spíše úderný stroj zrozený pro úkoly SEAD, blízkou leteckou podporu CAS (Close Air Support) nebo vzdušné potlačování AI (Air Interdiction). F-35 rovněž dokáže nést taktické jaderné pumy B61 a pomocí přesných pum bodově ničit pohybující se obrněnou techniku.

 

Stejně tak pomocí střel AIM-120 AMRAAM umí F-35 vést boj vzduch–vzduch mimo přímou viditelnost a využitím palubního rotačního 20mm kanónu se dokonce zapojit do blízkého manévrového boje s letouny nepřítele.

 

Video: Výroba stíhaček F-35 v texaském Fort Worth / YouTube

 

 

Spirála smrti

Výčet (a rozhodně ne úplný) schopností F-35 je impozantní. Zásadní problém je však jinde. Poslední únorový den viceadmirál Mat Winter, současný vedoucí programu JSF, zveřejnil své obavy, že kvůli velkým provozním nákladům si letectvo, námořnictvo ani námořní pěchota nebudou moci dovolit nakoupit a provozovat požadovaný počet F-35.

 

Flotila F-35 Ozbrojených sil Spojených států (United States Armed Forces) má během pěti let vzrůst ze současných 280 strojů na 800 letadel; letos má být vyrobeno 90 F-35. Pokud se nepodaří snížit provozní náklady, může Pentagon podle viceadmirála Wintera v roce 2022 zpomalit tempo nákupu F-35. Avšak toto spustí nechvalně známý ekonomický fenomén „spirály smrti“ (death spiral), který již „zmrzačil“ řadu amerických vojenských programů. V principu v důsledku nižší objednávky klesne sériovost výroby, čímž vzroste jednotková cena za letoun (ale i ceny za náhradní díly), což způsobí tlak na snížení počtu nakupovaných letounů a další pokles sériovosti výroby...

 

Winter a jeho tým navíc stále čelí řadě technických, výrobních a provozních komplikací. Mimo jiné téměř 200 letounů (do 9. nízkovýrobní série LRIP 9) musí přejít na vyšší verzi palubního softwaru, který umožní mimo jiné používat nejmodernější zbraně, další funkce radiolokátoru, prostředky radioelektronického boje atd. Lockheed Martin má zase problémy s logistickým systémem ALIS a dále musí vyřešit chronický nedostatek náhradních dílů.

 

Podle posledních zpráv Lockheed Martin bojuje i s kvalitou výroby, resp. kvalitou povrchových dílů letounu a povrchové montáže. Podle Wintera, i když se jedná jen o drobné výrobní nesrovnalosti, které by u jiných letounů nikdo neřešil, v případě F-35 zásadně zhoršují vlastnosti radiolokační „neviditelnosti“ (stealth).

 

Video: Průmysl a Pentagon se snaží najít způsob, jak zjednodušit výrobu a zároveň snížit výrobní vady. Jedním z řešení je zavést do výrobní linky robotické vrtání stovek spojovacích otvorů v draku a jednotlivých dílech F-35. V současné době vrtání provádí lidé (často ve složitých podmínkách) pomocí šablon a ručních vrtaček – to zdražuje a zpomaluje výrobu, a kvůli nepřesnostem vznikají problémy s vlastnostmi stealth. / YouTube

 

Jednotlivé díly a spoje na povrchu musejí perfektně lícovat, jinak se zásadně zhoršují vlastnosti stealth. Tento problém zásadně umocňuje rostoucí rychlost výroby F-35. Podle vyjádření firmy Lockheed Martin ale nejde ani tak o lidskou nedbalost (i když i ta v tom hrají někdy roli), ale problém jednoduše spočívá v tom, že masová výroba stealth letounů naráží na současné technologické možnosti průmyslu.

 

Osud F-35 rozhodne cena

Podle FlightGlobal lze prý provozní náklady snížit. Hlavní cestou je zvyšování spolehlivosti letounů (a kvality výroby), resp. jednotlivých mechanických (např. pohonné jednotky) a elektronických dílů, což sníží nároky na údržbu a nákup náhradních částí. Není však vůbec jisté, zda snížení nákladů bude dostatečně razantní, aby Pentagon nemusel snížit počty objednaných letounů F-35.

 

Stejně tak Winter tlačí na rychlejší pokles jednotkové ceny letounu. „Cena klesá, ale ne dost rychle,“ řekl Winter a uvedl, že se domnívá, že Lockheed Martin jedná v dobré víře – ale s výhradou.

 

„Řeknu vám, že nejsem zcela spokojen se spoluprací se společností Lockheed Martin. Mohli by více spolupracovat a uzavřít dohodu (o poklesu ceny – pozn. red.) mnohem rychleji. Oni ale nechtějí, což je jejich vyjednávací taktika,“ uvedl Winter.

 

V současné době jednotková cena F-35 (včetně motoru) dosahuje 94,3 milionu dolarů. Oficiálním cílem je snížit co nejrychleji jednotkovou cenu F-35A k 80 milionům dolarů.

 

Zdroj: CNBC;  FlightGlobal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jan.mrcasik@protonmail.com Datum: 21.03.2018 Čas: 13:42

Lockheed kecá. Northop Grumman zvládl při výrobě B-2A CNC-řezat a skládat povrchové díly svého bombardéru s přesností na tisíciny milimetru, a tyto "technologické možnosti průmyslu" předváděl před 30 lety!

No co, Lockheed měl vždycky nejlepší PRko ze všech amerických Aerospace firem, tak mu i tohle tvrzení projde.

avatar
IzidorG Datum: 12.03.2018 Čas: 10:03

Toto lietadlo sa im nepodarilo absolutne, ale stale lepšie ako akakolvek ceska vojenska technika.

avatar
Shania Datum: 08.03.2018 Čas: 13:14

Sokrates: to jsem si spíš vzpomněl na raziela a jeho tajné projekty atd.

Prostě to někde začít musí, takže to beru od podepsaní kontraktu a tak jak se to prostě všude reportuje. Proto jsme taky ukazal ten graf kolik financi šlo ročně předtím a potom. Takže můžem např. říct kolik přesně program stál atd.

Kontrakt na F-35 byl podepsán myslím v 2001, předtím to byli programy vyvíjející koncepty a demonstrátory, které taky mají s F-35 málo co společného. Ale bez nich by program F-35 samozřejmě nezačínal tam kde začal v 2001(ale to v podstatě platí i o všechny ostatní technologii a zkušenosti mající nějaký vliv na F-35).

Takže tady z toho je těch 17 let vývoje v článku. První let F-35A byl v 2006. Takže 12 let.

Samotná doba vývoje F-35 je v normě s tím jak dlouho trvalo konkurenci/jiným strojům (pokud se vůbec nedíváme na to v jaké formě vstupovali do služby, jsou v tom prostě obrovské rozdíly), je to od 18-20 let.. za neporovnatelných podmínek stanovení IOC atd. Problém s dobou vývoje u F-35 byl příliš optimistický odhad na počátku vývoje, kdy to prodali tak, že to stihnou podstatně rychleji a levněji.

Další věc je, že tolik testování jako v F35 nikdy nic předtím nemělo. Ještě není ukončen vyvoj SSD a první sériový stroj má nalítano 1000h... a flotila už měla dávno přes 100000h (spíš 150k, ale nevím to teď přesně)

V 70 letech by prostě rok po vzletu prvního prototypu byl podepsal kontrakt na seriovou vyrobu 500ks, vývoj označen za ukončený a problémy by se řešili až v další verzi/bloku stoje.

Program F-35 taky zahrnuje daleko víc věcí než starší programy, atd.

U PAK FA by se to taky mělo počítat od uzavření kontraktu...

Každopádně PAK FA je rozsahem uplně někde jinde, není to ani jejich priorita, mají jiné finanční možnosti a zdroje. A moc dobře víš, že stav pár sériových Su-37 v době ruského IOC bude naprosto neporovnatelný s IOC USMC a nebo USAF.

Mimochodem Italie už také ozmamila zavedení F-35 (myslím, že všechny lokálně vyrobené) do operační služby.

avatar
Sokrates Datum: 08.03.2018 Čas: 12:39

Shania, Ty si posledný, od koho by som čakal takýto podpásový argument. Vzhľadom k tomu koľko toho vieš o tomto programe. Načo tu píšeš hlúposti o vzniku vesmíru?
Ja som sa pri svojom vyjadrení snažil byť maximálne korektný, keď som uviedol roky 1995 alebo 1996. Kľudne som mohol uviesť rok 1993, kedy vznikol program JAST, ktorý po premenovaní na JSF priamo viedol k vzniku F-35. Ale beriem to tak, že vtedy sa ešte robili rozne štúdie a zvažovali sa rôzne koncepty. Až od roku 1995 sa začali definovať konkrétne požiadavky na toto lietadlo a o rok neskôr začali Lockheed Martin a Boeing pracovať na vývoji svojich prototypov. Ignorovať dobu od roku 1996 až do roku 2001 ako počiatočnú vývojovú fázu mi príde značne zavádzajúce. Prototyp toho lietadla nevznikol noc pred prvým letom. Viedla k nemu niekoľkoročná práca konštruktérov.
Ani pri Su-57 nehovoríme, že vývoj trvá od roku 2010 (keď prvýkrát vzlietol jeho prototyp). Vývoj Su-57 začal vznikom projektu PAK FA, čo bolo v máji 2001.
Inak, viac ako u teba mi tento nekonzistentný prístup k hodnoteniu veku programu vadí u samotného autora. Jan Grohmann v roku 2015 napísal:
"Samotná firma Suchoj vyvíjí letoun T-50 přibližně 15 let."
Čiže pri T-50 sa dĺžka vývoja počíta od formálneho vzniku programu, ale pri F-35 až od prvého vzletu. :-)

avatar
Shania Datum: 08.03.2018 Čas: 12:32

vlasto: každý stroj je plný kompromisů. F-22 je rozhodně má celou řadu kompromisů kvůli stealt, ale i obratnosti, trpí tím zejména dolet a výzbroj.

Troufnu si tvrdit, že na samotném draku F-22 nic extra supertajného není a letové vlastnosti rozhodně nejsou důvod proč nebyl exportován. RAM je na stroj aplikovaný, takže tam problém taky nebyl.

To proč F-22 nebyl nabídnut na export (mimo ceny - troufnu si tvrdit že jedině izrael a možná japonsko by o něj měli zájem) je to co je ve uvnitř, avionika a software, to je to nejdražší, nejsložitější a nejvíc chráněné tajemství F-22.

Avionika F-35 vychází z těchto systémů a zkušeností s jejich provozem, je tam generační skok, nové technologie a jsou také patřičně chráněné. Více modularní a víc se myslelo na budoucí modernizace atd.

Je klidně možné že i po takové době jsou některé systémy F-22 nadřazené tomu co je v F-35, kde byl hlavně důraz na cenu a ne max výkon.

Ale celkově jsou schopnosti F-35 v oblasti sběru, vyhodnocení a předávání informaci někde jinde než u F-22 a ten rozdíl se už bude jen zvyšovat. Když už nic, tak modernizační program u F-35 pokryje daleko víc strojů a států, bude tam víc zkušeností a peněz atd.

avatar
logik Datum: 08.03.2018 Čas: 11:57

PS:
A to k tomu započítej to, že Norové mají F35 krátce.
Letadlo zpravidla nebývá "lepší nebo horší". Každé letadlo se v různých letových režimech chová různě a vždy je design letadla nějakým kompromisem. Je naprosto běžné, že se nový typ v některém ohledu zhorší, aby se v jiném zlepšilo. Proto každé letalo vyžaduje trochu jiný přístup k dogfightu - je třeba omezit slabiny svého stroje a využít přednosti. A naučit se takto nový stroj nějakou dobu trvá.

Teda to, že piloti i v takto rané fázi mluví o F35 takto dobře znamená, že to letadlo musí převyšovat F16 o dost - protože i pilot s návykama na F16 a ne na F35 umí F35 použít líp než F16. Co teprv, až si zvykne na F35...

avatar
logik Datum: 08.03.2018 Čas: 11:43

vlasto: Tvůj příspěvek vychází ze špatné premisy, že F16 překonává F35, což ovšem není pravda. Maximálně to může platit o prázdné F16 versus plné F35. Pokud ale dáš letadlům stejnou výzbroj, tak je F35 je na tom podle pilotů, co s tím létají podstatně lépe.
Popisujou to jako mix F16 a F/A18, kdy si to vzalo lepší z obou letadel (agilitu a schopnost vysokých AoA).

To, že je F16 údajně lepší se tvrdí na základě testovacího reportu, kde byla F35 ještě omezená softwarem, a na základě porovnávání nevypovídajících čísel (např. plochy křídla, kdy obě letadla ovšem generují podstatné množství vztlaku trupem).

Toto např. říká Norský pilot, který sedlal obě dvě letadla:
"This improved ability to point at my opponent enables me to deliver weapons earlier than I am used to with the F-16, it forces my opponent to react even more defensively, and it gives me the ability to reduce the airspeed quicker than in the F-16,"
https://www.defensenews.com/air/2016/03/01/norwegian-f-35-pilot-counters-controversial-dogfighting-report/

"For now my conclusion is that this is an airplane that allows me to be more forward and aggressive than I could ever be in an F-16," Hanche wrote. "So how does the F-35 behave in a dogfight? ... To sum it up, my experience so far is that the F-35 makes it easier for me to maintain the offensive role, and it provides me more opportunities to effectively employ weapons at my opponent."

avatar
vlasto Datum: 08.03.2018 Čas: 11:19

Podla mna sa neda povedat, ze F35 je vyspelejsi stroj ako F22. Podla toho asi v com. Ma napr. lepsie riesenu modularnost systemov, prisiel s vynovenym radarom a ma modernejsi datalink a dokaze samozrejme pouzivat viac zbranovych systemov. F22 je ale stroj na vybojovanie vzdusnej nadvlady a ako taky ma daleko lepsie letecke schopnosti. Nespolieha sa v tomto zmysle do takej miery na stealth ako F35. Jedna z povodnych poziadaviek na F35 napr. bola, ze musi mat lepsie letecke schopnosti ako F16. Konstrukteri ale povedali, ze to je pri stanovenej cene mozne len v tom pripade, ze utrpi schopnost stealth. Takze F35 nelieta lepsie ako F16. V pripade F22 sa ale ziadny takyto kompromis nerobil. A prave to, ako amici dokazali postavit stroj s takymi letovymi a stealth schopnostami ako su skombinovane v F22, je podla mna dovod, preco ho nechcu nikomu posunut. Pri stavbe F22 boli pouzite aj ine unikatne technologie a know-how ako pri stavbe F35. F35 poskytuje mozno lepsiu ochranu pred RI ale zaroven F35 neobsahuje rovnake technologie ako F22.

avatar
Shania Datum: 08.03.2018 Čas: 10:56

Sokrates: jistě, ale tímto způsobem můžeš hledat počátky JSF v osmdesátých letech a nebo v okamžiku, kdy vznikl vesmír. Takže se začít musí a v tomto případě je to od uzavření kontraktu na F-35.

Je jasné, že vždy bylo něco předtím.

Tady jsou vidět roční náklady na výzkum a vývoj (na počátku programu)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/F-35_1994-2014.png/800px-F-35_1994-2014.png

Letos končí SDD faze vývoje, tedy do blocku 3F, to neznamená, že končí vývoj, ten bude probíhat dokud ho někdo bude financovat. Už teď se začíná pracovat na bloku 4, což se teď jmenuje C2D2 v FY18-24 může stát až 10,8miliard usd a chtějí opustit tradiční vývoj a zaměřit se na agilní vývoje, aby zvládli rychle reagovat na požadavky uživatelů a nové hrozby. Dale zavedení otevřené architektury atd.

A i když vývoj bloku 3F končí, bude se ještě testovat a každá z verzí má jiný harmonogram. F-35A skončí první, C poslední.
Nově vyráběné stoje už jsou všechny v bloku 3F hardwarově, softwarově block 3F bude mít několik verzí. Operační stroje USAF by teď měli lítat s verzi 3F 6.3.

Je obrovský rozdil ve schopnostech, spolehlivosti, dostupnosti a nákladech na provoz 3F, 3i a 2b a starších strojů.

Mimochodem USMC tvrdí, že i v bloku 2b jsou schopnosti F-35B daleko před tím co dokážou jejich starší stroje (Harrier, Hornet).

Shrnutí stavu F-35 bylo včera zde:

https://youtu.be/73XJShvcI6A

41:00 Asi nejlepší čast je definovaní ceny na pořízení stoje a jeho provozu. a hned za tím je definovaní C2D2.

avatar
Sokrates Datum: 08.03.2018 Čas: 06:43

Priznám sa, príliš nerozumiem tomu názvu. Vývoj F-35 sa nezačal pred 17 rokmi. Začiatok vývoja možno datovať do novembra 1995 keď sa UK písomne zaviazali, že budú financovať 10% nákladov na demonštračnú fázu programu JAST, z ktorého vznikol JSF. Už o rok neskôr boli podpísané zmluvy so spoločnosťami Lockheed Martin a Boeing, kedy sa začal skutočný vývoj prvých prototypov.
A čo sa týka ukončenia vývoja ten rozhodne nebude hotový za pár týždňov. Vhodnejšie by bolo povedať, že za pár mesiacov, keďže MDL bude pripravené a otestované najskôr v 3. kvartáli tohto roka. A to nehovorím o množstve problémov, ktoré stále trápia F-35 a ktorých odstránenie potrvá roky.

avatar
shal Datum: 07.03.2018 Čas: 23:53

givicz: To je součást vývoje.

avatar
givicz Datum: 07.03.2018 Čas: 22:45

Stealth features responsible for half of F-35 defects, Lockheed program head states
https://www.defensenews.com/air/2018/03/06/stealth-features-responsible-for-half-of-f-35-defects-lockheed-program-head-states/

avatar
A_V_V_A Datum: 07.03.2018 Čas: 16:40

Ok díky za vysvětlení

avatar
alea206 Datum: 07.03.2018 Čas: 16:05

A_V_V_A
F-35 se dělala s vizí toho, že bude prodávaná, tudíž je navržená tak, aby se na ní špatně dělal reverse engineering. U F-22 se na nic takového nemyslelo, takže by se kopírovala snadněji. Alespoň takhle to američani prezentují.

Osobně si to představuji tak, že například software je důkladněji "šifrovaný", elektronika je navržená "nepřehledněji" a nerozebiratelněji. Něco jako: místo modulu plošného spoje se samostatnými součástkami z toho uděláme monolitický integrovaný obvod. Na drak letounu / lopatky motoru použiju nějakou velmi komplikovaně vytvořitelnou slitinu atp. Ale to je jen moje představa, nejsem konstruktér letadel :)

avatar
Arassuil Datum: 07.03.2018 Čas: 16:01

A_V_V_A: Když stavěli Raptora, tak nepočítali s tím, že by ho někdy někomu prodávali, proto třeba nemají tak dobře vyřešené zabezpečení vnitřních systémů, aby je někdo nemohl protáhnout skrz zpětné inženýrství.

U F-35 už počítali s tím, že bude sloužit u mnoha států, proto je taky architektura systémů řešena jinak.

arr