TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Po chudých letech Slovensko masivně modernizuje armádu

Datum přidání 28.09.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 74 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ozbrojené sily Slovenské republiky (OSSR) v posledních měsících oznámily několik významných modernizačních projektů. Poslední novinkou je nákup moderních pancéřovek Carl Gustaf M4. Modernizace slovenské armády jde v ruku v ruce s postupným navyšováním rozpočtu Ministerstva obrany Slovenské republiky.

Foto: Slovenští vojáci získají nejnovější švédské pancéřovky Carl-Gustav M4; větší foto / SAAB

Foto: Slovenští vojáci získají nejnovější švédské pancéřovky Carl-Gustav M4 / SAAB 

 

Od panceřovek po stíhací letadla

Stíhací letadla, transportní letadla C-27J Spartan a L-410, víceúčelové vrtulníky UH-60M Black Hawk, nové 3D přehledové radary, bojová vozidla pěchoty Scipio, obrněná vozidla Iveco LMV, nákladní a terénní automobily, útočné pušky CZ 805 BREN, vybavení pro speciální síly, pancéřovky Carl Gustav M4 − výčet některých nejdůležitějších a "nejzajímavějších" modernizačních projektů OSSR.

 

Jedním z nejnákladnějších slovenských zbrojních programů se v následujících letech stane pořízení nových víceúčelových stíhacích letadel, s největší pravděpodobností švédských JAS-39 Gripen. Podobně jako Česká republika nebo Maďarsko plánuje Slovensko pořídit letadla formou leasingu.

 

„Prevádzkovanie letky stíhacích nadzvukových lietadiel je veľmi drahá záležitosť. Od začiatku volebného obdobia prebiehali hĺbkové analýzy výmeny starých MiG-29 na nové moderné stroje tak, aby to bolo pre našu republiku finančne únosné. Po skúsenostiach v Českej republike a Maďarsku sme začali aj my rokovať so švédskymi partnermi o prenájme lietadiel Gripen," uvedl pro měsíčník Obrana Milan Čelko, národní ředitel pro vyzbrojováni na Ministerstvu obrany Slovenské republiky.

 

Foto: JAS-39 Gripen / SAABFoto: JAS-39 Gripen / SAAB

 

Slovenská strana deklaruje roční operační potřebu 1200 letových hodin, což podle švédské strany dokáže zajistit 10 stíhaček JAS-39 Gripen.

 

Nákup nových stíhacích letadel je více než aktuální. Slovensko udržuje současnou letku stíhaček MiG-29 jen obtížně v provozu. Kromě rozpočtových problémů situaci zásadně komplikuje embargo na dovoz ruských vojenských dílů nutných k servisu a opravám letadel MiG-29.

 

Technická životnost slovenských MiGů-29 končí v roce 2021, ale jen do příštího roku má Slovensko smluvně zajištěno s Ruskem dohodu pro poskytování servisu a náhradních dílů pro letadla.

 

Foto: C-27J Spartan / Ministry of National Defence Republic of LithuaniaFoto: C-27J Spartan / Ministry of National Defence Republic of Lithuania

 

V roce 2014 Slovensko u italského výrobce objednalo dvě střední dopravní letadla C-27J Spartan. První letadlo přistane u našich východních sousedů v druhé polovině roku 2017, druhé v roce 2018. Letadla dokáží přepravit až 11 500 kg nákladu nebo 60 vojáků. Dolet s 6000 kg nákladu je 4260 km.

 

Letadla lze kromě transportních úkolů použít pro výsadkové operace, zdravotnickou evakuaci, humanitární operace, pátrací a záchranné operace nebo pro boj s požáry. Větší Spartany pak doplňují menší české L-410 představené na Letecké základně Kuchyňa v roce 2013.

 

Rozhodujícím modernizačním programem je nákup devíti víceúčelových amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk. První vrtulníky Slovensko obdrží v příštím roce. Slovensko se stane první zemí Visegrádské skupiny, která začne obměňovat ruské vrtulníky Mi-17.

 

Foto: UH-60 Black Hawk / Sikorsky

 

„Nové vrtuľníky UH-60M Black Hawk sú dobrou voľbou. Je to jeden z najmodernejších modelov používaných v rámci NATO. Vrtuľníky vytvárajú predpoklad na dosiahnutie požadovaných spôsobilostí na pôsobenie v medzinárodnom prostredí v rámci NATO, EÚ aj OSN," uvedl k nákup vrtulníků brigádní generál Miroslav Korba.

 

Brigádní generál Korba zdůraznil víceúčelovost vrtulníků Black Hawk. Americké stroje kromě přeprav osob a materiálu lze využít k výsadkovým operacím, zdravotnické evakuace, hašení požárů nebo zpravodajským a průzkumným úkolům, například v rámci ochrany hranic.

 

Společně s modernizací "svalů" Slovensko modernizuje i své "oči". Podobně jako Česká republika nebo Polsko plánuje výměnu letitých sovětských radarů P 37 za nové radary středního dosahu kategorie MADR (Mobile Air Defence Radar).

 

Vojenské radary jsou klíčové k zajištění přehledu o vzdušné situaci. Radary pomáhají zabezpečit plynulý tok letového provozu, poskytovat asistenci letadlům v tísni a zároveň chránit životy i majetky občanů na zemi před případnou vojenskou či teroristickou hrozbou. V případě nutnosti zajišťují navedení pohotovostních letadel k cíli, ať už k nekomunikujícímu civilnímu letadlu nebo teroristické/vojenské hrozbě.

 

Foto: Bojové vozidlo pěchoty Scipio. / Archiv autora 

 

Kromě prioritní modernizace vzdušných sil procházejí také postupnou modernizací pozemní síly. Nejzásadnější modernizací pozemních sil je nákup 31 bojových vozidel pěchoty Scipio. Slovensko plánuje v současné době nakoupit 66 vozidel Scipio, i když celková potřeba se uvádí až 100 vozidel.

 

Základ vozidla Scipio tvoří polská kolová platforma Rosomak (8x8) a dálkově ovládaná bojová věž TURRA 30 od slovenské společnosti EVPÚ. TURRA 30 využívá původní 30mm sovětský kanon 2A42, známý z vozidel BVP-2 (volitelně americký Mk 44 Bushmaster II), a spřažený kulomet. Věž lze vybavit i protitankovými nebo protiletadlovými řízenými střelami. V úvahu připadají izraelské SPIKE nebo ruské KONKURS.

 

OSSR rovněž postupně obměňují svůj vozový park. V současné době slovenská armáda získala 40 terénních automobilů Land Rover. Slovensku se tak podařilo vyměnit více než polovinu letitých sovětských vozidel UAZ.

 

Foto: AKTIS 4x4.1R / Tanax Trucks

 

Slovenská armáda získala 180 středních nákladních vozidel AKTIS 4x4.1R, které postupně nahrazují letité nákladní vozidla V3S. Slovensko prozatím nahradilo 50 % vozového parku V3S. Jedná se však o stále pomalé tempo obměny. Při současném tempu obměny poslední V3S doslouží ve slovenské armádě až v roce 2030.

 

Kromě vozidel AKTIS slovenská armáda získala také menší počet nákladních automobilů Tatra 815 8x8 a MAN HX 32.440 8x8. Oba typy slouží především jako nosiče kontejnerů.

 

Jak uvádí Vladimír Bednár na svém blogu, problémem se však ukazuje velká typová roztříštěnost mezi nákladními vozidly. Slovenský prapor protiletadlové raketové brigády s 600 muži používá hned pět typů nákladních vozidel - V3S, MAZ-543 (pro systém S-300), původní Tatry T 815, AKTIS, nové Tatry T-815-7 a MAN HX.

 

V oblasti ručních palných zbraní dochází také k postupné modernizaci. Slovensko v minulém roce nakoupilo 700 útočných pušek CZ 805 BREN a s největší pravděpodobností na tento typ přezbrojí postupně celou armádu.

 

Nejnověji pak slovenští vojáci získají moderní pancéřovky Cal Gustav M4 vyznačující se extrémně nízkou hmotností.

 

Foto: Příslušník 5. pluku speciálního určení ze Žiliny. / OSSRFoto: Příslušník 5. pluku speciálního určení ze Žiliny. / OSSR

 

Rostoucí podíl výdajů na modernizaci

Vzhledem k odlišnému bezpečnostnímu paradigmatu v Evropě plánuje Slovensko, jako další země v regionu, postupné navyšování výdajů na obranu země. Do roku 2020 Slovensko vydá na obranu země 1,6 % HDP, což činní nárůst výdajů o 50 % oproti současnému stavu. V tomto roce Slovensko vyčlenilo na obranu necelých 1,1 % HDP.

 

Klíčový je rostoucí poměr prostředků slovenského ministerstva obrany určený pro modernizační projekty. V roce 2011 ministerstvo obrany uvolnilo na modernizaci pouze 7 % z celkového rozpočtu, v tomto roce to je 18,5 %. V příštím roce pak půjde na modernizaci téměř pětina slovenského obraného rozpočtu.

 

„Myslím, že sa máme čím pochváliť, naštartovali sme procesy tak, ako sa to od nás očakávalo. Samozrejme, vieme aj o slabinách, avšak nie všetko sa dá odstrániť za tri roky," komentoval Martin Glváč, slovenský ministr obrany navyšování rozpočtu po setkání se zástupcem generálního tajemníka NATO Alexandrem Vershbowem.

 

"Ako ďalej uviedol, výdavky na obranu nie sú síce vo výške 2 % HDP, avšak vzhľadom na priaznivý hospodársky vývoj sa zvyšujú aj výdavky na obranu. „Okrem toho máme prísľub od ministra fi nancií, že na niektoré projekty dostaneme peniaze aj navyše, ako to je napríklad pri nákupe vrtuľníkov Black Hawk," dodal Glavač s poukazem na skutečnost, že nákup slovenských vrtulníků Black Hawk bude financován nad rámec rozpočtu ministerstva obrany.

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
butters Datum: 13.11.2015 Čas: 12:07

jednotka zaclenena do V4 battle group uz cvici s CZ 805

http://www.aktuality.sk/fotogaleria/308179/foto-slovenski-vojenski-ostrelovaci-v-akcii-cvicili-v-polsku/14/#

avatar
niko Datum: 04.10.2015 Čas: 21:52

Pozri hurvo. Ja nepisem, ze armada sa nemoze inspirovat dobrou skusenostou 5.psu a nakupit paradoxne lacnejsie hk 416. Ja pisem, ze hovorit o typovej roznorodosti vyzbroje a zobrat ako priklad zbrane zavedene u vojenskych specialnych jednotiek je blbost. Specialne jednotky vsetkych statov maju zavedenu v malych poctoch vyzbroj a vystroj, ktora je typovo roznoroda. A je to pre ich pracu aj odpovedajuce.A to som sa taktne vyhol teme odstrelovacie pusky. Kde je z podstaty prace odstrelovaca potrebne mat viac druhov pusiek v roznych kalibroch. Iba poloautomaticka .308 ako niekedy jeho ekvivalent Dragunov uz dneska nestaci ani odstrelovacovy v mechanizovanom druzstve. Hlavne ked berieme do uvahy, ze pri malom pocte nasich jednotiek musia mat k dispozicii vyzbroj pre viacere druhy nasadenia.

avatar
hurvo Datum: 04.10.2015 Čas: 21:34

Nevidim dovod preco to nemiesat. Minimalne u utocnych pusiek. Pokiak 5.psu pouziva lepsie a lacnejsie zbrane (hk416,m4,g17) tak nevidim dovod preco by armada mala mat nieco ine.

avatar
niko Datum: 04.10.2015 Čas: 20:36

Murphy netreba miesat vyzbroj specialnych jednotiek s vyzbrojou klasickych jednotiek armady.

avatar
Sgt Murphy Datum: 03.10.2015 Čas: 19:00

Som rád že nemáme Casy ktoré majú minimálne prepravné schopnosti, na Herculesy sa samozrejme nezmôžeme a tak máme aspoň tie Spartany. Inak na sliači ich vidno pomerne často. Blackhawky nič moc, ale aspoň máme náhradu za Mi.

avatar
Sgt Murphy Datum: 03.10.2015 Čas: 18:54

Situácia je tristná, nákupy a výmena vozového parku je zdĺhavá a nekončepčná. Podľa toho čo som počul Aktisy nie sú svojimi jazdnými vlastnosťami v teréne ospevované, ťažkú kategóriu zastupujú zbytočne dva typy vozidiel, Tatry a Many. Terénne vozy zastupujú hlavne Mercedesy G, Nissany Pathfindery a Navary a po novom sa UAZy nahrádzajú LRkami. Obrnené vozy vlastníme Aligatory, RG-32, LMV, otázne sú MRAPy a snáď nepribudnú Humvee. O zbraniach nehovorím, ako kde sa nachádzajú moderniované vz.58, robí sa nákup cz805, k tomu máme HK416 a M4, chápem individuálne potreby ostreľovačov ale niečo ako jednotný typ ostreľovacej pušky nemáme a tak si každý nakupuje po svojom.

avatar
icco Datum: 03.10.2015 Čas: 13:40

Ja hodnotím nákup novej techniky v niektorých prípadoch dosť nekoncepčný. Nechápem prečo sa ossr nesústredia v prípade dopravnej techniky na jednu podvozkovú platformu, čo by určite znižovalo náklady na nákup ND a hlavne nároky na personál kt. vykonáva údržbu či opravy.
Rovnako je to aj pri obrnenej technike. Ideme kupovať scipia, modernizovať postupne BVP... zase obstarávať ND na 3 druhy. O ručných zbraniach sa radšej vyjadrovať nebbudem.
S koncepciou letectva celkom súhlasím aj keď mám výhrady. Nákup UH 60 je celkom OK len ze bez výzbroje? Spartan je dobré lietadlo ale na čo nám je protipožiarny kontajner?
Nadzvukové letectvo je na naše fin. možnosti.

avatar
Jura99 Datum: 01.10.2015 Čas: 12:41

RiMr71: tento často omílaný nesmysl o sestřelování civilních letadel je k ničemu. Ještě nikdy v historii nebylo v době míru sestřeleno civilní letadlo, které by mělo úmysl zaútočit na nějaký cíl. Zato bylo sestřeleno několik civilních letadel, když se vojákům cosi vymklo z ruky (KAL007, MH77, iránský airbus atd.). Jestli vůbec kdy někdy nějaké civilní letadlo bude chtít zaútočit na cíl na Slovensku, tak nepochybně napáchá méně škody, než je cena provozu stíhacího letectva v čase. A co se týká ochrany vzdušného prostoru, tak např. Island nebo Pobaltí běžně využívá k ochraně státy letectva NATO, které se ve službě rotují. Do Bulharska se zajeďte podívat, úroveň se v zemích EU v mnohém stírá, za poslední roky.

niko: každý nákup techniky nestojí pouze cenu pořízení, ale i cenu servisu a spotřebního materiálu, munice atd., která je v čase často násobně vyšší, než cena pořízení. Takže paradoxně každá modernizace dále zatěžuje obranný rozpočet. Nechce se mi to hledat, ale pokud mě paměť neklame, tak v případě OSSR je částka z rozpočtu obrany určená na nové investice směšně malá, tuto kapitolu rozpočtu požírají šikovné servisní smlouvy na stávající techniku. Nestačí si pouze vydělit peníze "navíc" pořizovací cenou nějaké techniky a myslet si, že tato technika může být hned koupena. O Mig29A už jsem napsal vše, co si myslím, letadlo pěkně manévruje na leteckém dni, to je tak všechno. Ve vzdušném boji rozhoduje mj. dosah radaru, počet cílů, které na které může současně sledovat a útočit, parametry zbraní apod. Mig29A inkasuje zásah od letounu, který ani na radaru neuvidí.

avatar
niko Datum: 01.10.2015 Čas: 12:01

No povedat, ze MIG 29 nema ziadnu bojovu hodnotu moze len clovek, ktory nema o tom lietadle ani sajnu. Nic v zlom.
Zrusenie stihacieho letectva momentalne na Slovensko nezvazuje. Preco aj. Tych par lietadiel to potiahne, aj keby to mali tahat len migy. Takze taketo spekulacie skoda komentovat. Mame letuschopnych min. 7 lietadiel, na obranu vzdusneho priestoru potrebujeme 3. Mame podpisanu dohodu z Vietnamom o dodavke ruskych nahradnych dielov. Takze naco robit paniku.
Co sa tyka toho "obrovskeho mnozstva" modernizacnych procesov, ktore si Slovensko nemoze dovolit, tak dovol aby som ta vyviedol z omylu. Slovensko niekolko rokov v podstate znizovalo vydavky na obranu. To sa teraz zmenilo. Vydavky sa prestali znizovat a trosku zacali rast. Slovensko pocita zo zvysovanim rozpoctu obrany na 1,6 % HDP v roku 2020. K tomu treba pripocitat rocny rast HDP na urovni 3 %. Cize aj keby vlada nezvysila vydavky na obranu a dala na nu rovnake percento HDP ako tento rok, tak sa bavime o naraste financii o 25 mil. € za rok. Cize skoro tolko, kolko stoji 20-25 Scipii. Pri postupnom zvysovani vydavkov, dokazu OS SR vsetky akvizicne procesy spokojne zvladnut. Vsetky okrem Black Hawkov. Na tie sa uvolnili priamo rozpoctove zdroje. Podla vyjadrenia Glvaca, pustil Kauimir este viac penazi ako MO SR dufalo.
Okrem toho treba povedat, ze modernizacia nie je az taky velka vzhladom na to, ze sa kupuju male pocty techniky.

avatar
RiMr71 Datum: 01.10.2015 Čas: 11:58

...jakože by třeba čeští, meďarští (!) piloti měli právo nad SLovenskem případně sestřelit třeba slovenské letadlo směřující bez komunikace k bratislavskému hradu?
To by Slota a jeho věrní teprve začali grevčec! :)
A i právní stránka - to než by se projednalo a poschvalovalo, tak bude na místě Hradu stát mešita...

Uvádět jako příklad Bulharsko... proč ne zrovna Pobřeží slonoviny?

avatar
Jura99 Datum: 01.10.2015 Čas: 11:36

niko: bojovou hodnotu nemá letectvo vybavené Mig-29A žádnou. Hodnotu má pouze vzdušně policejní a to velmi drahou. Mimochodem např. Bulhaři žádají o ochranu svého vzdušného prostoru NATO, chtějí se svými Mig-29A končit. Slovensko by mělo udělat totéž a peníze investovat do pozemních sil. Pro nepřítele je těch pár stíhaček snadno vypočitatelný protivník, počty, dislokace a technické údaje visí na webu, ale neznámý počet neznámo jak vybavených, vycvičených a dislokovaných vojáků zvláštních sil s PLŘS může být pro nepřítele daleko těžší oříšek a za zlomek ceny servisu Mig-29. Vlastní nadzvukové letectvo je možná otázka jakési prestiže, ale na to bych se nedíval. Dohnat to, co se neinvestovalo 20let, se nedá za rok ani za dva. Těch programů je rozjetých dost a jen aby to neskončilo nějakou blamáží, když se bude chtít koupit všechno a hned.

avatar
niko Datum: 01.10.2015 Čas: 11:23

to Jura99: No pokial som to spravne pochopil, Slovensko chce do najmu vrazit rovnake peniaze ako do prevadzky MIG 29. No najom zatial vychadza drahsie a to pri mensom pocte lietadiel. Pisem zatial, kedze rokovania so SAAB stale prebiehaju. No da sa predpokladat, ze Gripen bude drahsie riesenie ako MIG. Zase s MIGom budu starosti s nahradnymi dielmi a postupne starnu a stracaju kompatibilitu. Aj ked nahradne diely mame hadam aspon na cas vybavene cez Vietnam. Osobne som zastanca nakupu Gripenov len v pripade, ze to prinesie zvysenie bojovej hodnoty letectva. Prenajatie 8 Gripenov za viac penazi ako stoji prevadzka MIG 29 ako to teraz navrhlo MO mi pride ako blbost.

avatar
Jura99 Datum: 01.10.2015 Čas: 10:59

niko: ta modernizace ještě dále zdražuje ten výpočet ceny na jeden stroj. Navíc spočívala jen ve zlepšení identifikace vlastní-cizí, komunikace a navigace. Nijak se neměnil radar, zbraňové systémy a další. Prostě vyhozené peníze. Pronajaté stroje se negenerálkují, takže mimo běžný servis nestojí měsíce v opravně rozložené na součástky. Jinými slovy, po započtení všech aspektů cena-výkon musí být závěr takový, že Slovensku se Mig-29 ve srovnání s JAS-39 prodražuje.

avatar
niko Datum: 01.10.2015 Čas: 10:05

to Jura99: Tak najprv treba povedat, ze OS SR neprevadzkuje MIG 29A ale MIG 29 AS. Slovensko modernizovalo 12 lietadiel za celkovo 2,2 miliardy Sk uz pred niekolkymi rokmi. Pokial viem, kanibalizacia Bola hlavne problemom minulosti a spocivala hlavne v tom, ze sa brali suciastky z MIG 29A. Teda z nezmodernizovanych strojov, ktore su dnes uz vyradene. Teda okrem asi motorov s ktorymi boli hadam najväcsie problemy.
Slovensko ma dnes minimalne 6-8 letuschopnych strojov, ostatne su generalkovane atd. To viac menej odpoveda standardu NATO - 60 % letuschopnych 40 % servisovanych.

avatar
Jura99 Datum: 01.10.2015 Čas: 09:44

Matesaax: pro válku je Mig-29A už zastaralý, pro air-policing by stačil i ten Mig-21, který má mnohem levnější provoz a stále jej provozuje např. Chorvatsko nebo Rumunsko. Pokud jde o peníze, tak Slovensko platí na základě servisní smlouvy 1,5mil. € ročně za jeden stroj Mig-29A, pronájem jednoho gripenu stojí AČR 4,5mil. € ročně. To je sice trojnásobná suma, ale k Migu je jednak potřeba započítat jeho pořízení (i deblokace dluhu SSSR jsou peníze), dále Migy nejsou v provozu všechny (zlé jazyky tvrdí, že létají 2-3ks a servis probíhá ve skutečnosti kanibalizací), pronájem Gripenů zahrnuje výcvik posádek a také Mig-29A je ve srovnání s Gripenem na bojišti hrobem pro posádku. Krátce řečeno jsou peníze, které SR investuje do Mig29A vyhozené oknem a účelněji by šly utratit např. pro pozemní síly.

arr