Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Události

Podvozek TATRA nestojí 50 miliónů Kč

Datum přidání 13.10.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 0 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Nedávno česká média informovala, že Ministerstvo obrany (MO) vypsalo na konci září zakázku na dodání vyprošťovacích vozidel pro obrněnce Pandur a že předpokládaná cena pěti vozidel je 191 milionů. V této souvislosti byla v médiích publikována i informace, že v minulosti MO uvažovalo o nákupu 11 vozidel Tatra za 600 milionů od VOP 026 Šternberk (v současnosti VOP CZ s.p. se sídlem v Novém Jičíně).

Tatra

Foto: TATRA TRUCKS a.s. má již zkušenosti s výrobou vyprošťovacích vozidel. Společně s polskou firmou Szczesniak vyvinula vyprošťovací/odtahové vozidlo T 815-7 Mamut. Vozidla jsou určeny k „vyprošťování" polských kolových obrněných bojových vozidel pěchoty Rosomak. / TATRA TRUCKS a.s.


Tato informace médií je zavádějící, protože vzbuzuje dojem, že se uvažoval nákup tatrovek s jednotkovou cenou 54,5 mil. Kč. Přitom cena podvozku Tatra je daleko nižší, a to v řádu jednotek milionů korun. Většinu hodnoty vozidla tvoří sofistikovaná nástavba, kterou nevyrábí společnost TATRA TRUCKS, ale specializovaný výrobce.


Je třeba zdůraznit, že v případě speciálních vojenských vozidel netvoří zpravidla většinu hodnoty zakázky podvozek, ale speciální nástavba a její vybavení. To platí právě v případě vyprošťovacích vozidel, kde podvozek TATRA tvoří cca pětinu hodnoty vozidla.

 

Vyprošťovací vozidlo je typickým projektem, k jehož realizaci je třeba spolupráce několika výrobců: dodavatele podvozku, dodavatele nástavby a v některých případech i systémového integrátora. Vzhledem ke specifickému určení vozidla ve vztahu k obrněncům Pandur je nezbytná spolupráce i s jejich výrobcem, společností General Dynamics.

 

Video: T 815-7 Mamut. V případě speciálních vojenských vozidel netvoří zpravidla většinu hodnoty zakázky podvozek, ale speciální nástavba a její vybavení. / YouTube


Generální ředitel TATRA TRUCKS a.s. Petr Karásek k tomu uvádí: „Už více než rok a půl pracuje tým nových českých majitelů Tatry a zkušených manažerů na obnovení prosperity podniku. Tato prosperita se zakládá na schopnosti vyrábět malé série speciálních vozidel na míru dle požadavků zákazníka z civilního i vojenského sektoru ve výhodném poměru ceny a užitných vlastností. Naprostá většina produkce automobilky TATRA jde aktuálně na export."


"TATRA TRUCKS a.s. si velmi váží spolupráce s Armádou České republiky jakožto tradičním a dlouholetým uživatelem vozidel značky Tatra. Naše automobilka se uchází o přízeň zákazníků s dostatečnou pokorou prostřednictvím unikátních užitných vlastností svých výrobků a úsilím o zvýšení kvality výroby i úrovně poprodejních služeb, kde je stále prostor pro další zlepšení. I tímto se chce společnost TATRA TRUCKS odlišit od praktik, které byly spojovány s předešlými zahraničními vlastníky automobilky a jejich managementem," dodává Karásek.


Prosíme tedy média, aby v souvislosti se zakázkou na vyprošťovací vozidla informovala způsobem, který nevytváří dojem, že jedna tatrovka pro Armádu ČR může stát desítky miliónů Kč. Jedná se v prvé řadě o cenu nástavby, nikoliv cenu podvozku Tatra.

 

Tisková zpráva

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr