TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nová ochrana letadel z Izraele

Datum přidání 14.11.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Izrael zavádí nebo vyvíjí nové systémy, jenž dokáží ochránit letadla nebo vrtulníky před střelami země-vzduch, případně vzduch-vzduch. Těsně před zavedením do ostrého provozu je laserový obranný systém MUSIC. Izrael ale rovněž pracuje na systému typu hard-kill, vzdušnou obdobou známého pozemního aktivního ochraného systému Trophy.

AH-64

Foto: Izraelské vrtulníky již brzy může chránit laserový nebo raketový systém. / IDF

 

MUSIC

Již v roce 2011 izraelská firma Elbit představila inovativní protiraketový laserový systém MUSIC (Multi Spectral Infrared Countermeasure). Systém je určen k ozáření a zmatení protiletadlové rakety s infračerveným naváděním a k jejímu odklonění na bezpečnou dráhu.

 

Pro bojové vrtulníky nebo pro startující dopravní letadla (zejména izraelské) jsou noční můrou přenositelné protiletadlové střely s infračerveným naváděním, jako je americký Stinger nebo ruská Strela-2. Podobné zbraně mohou využít jak teroristé útočící na startující letadlo, tak povstalci v Afghánistánu.

 

Dosud jedinou efektivní obranou jsou obranné světlice (flare), jenž mají svým intenzivním teplem „přezářit“ tepelnou stopu letadla nebo vrtulníku. Tyto systémy mají poměrně velkou účinnost a jsou navíc dále zdokonalovány. Problém však je, že flare se příliš nehodí (např. z psychologického hlediska) pro velká civilní letadla.

 

Video: Použití světlic u bitevního letadla A-10. / YouTube

 

Izraelská firma Elbit však vyvinula systém MUSIC, který dokáže zvýšit šanci vrtulníku nebo letadla přežít raketový útok. Systém MUSIC pracuje se stejnou ideou jako světlice – ozářit infračervené čidlo rakety a přesměrovat ji na jinou dráhu.

 

MUSIC používá laserové dělo s precizním cílením, které zaměří laserový svazek na čidlo rakety. Tím dojde k přezáření tepelné stopy chráněného stroje. MUSIC pak raketu pomocí laserového paprsku „vytáhne“ na bezpečnou dráhu, mimo dosah chráněného vrtulníku nebo letadla.

 

Podobná technologie ochrany je mnohem vhodnější pro velká dopravní letadla. Jde zejména o skutečnost, že MUSIC dokáže z jednoho místa ochránit celé letadlo (všechny motory). Ostatně Izrael chce v nejbližší možné době všechny svá civilní letadla vyzbrojit protiraketovým systémem MUSIC, resp. jeho větší a výkonnější variantou C-MUSIC.

 

Video: C-MUSIC v akci. / YouTube

 

Aktivní ochrana pro vrtulníky a letadla

Jak světlice tak i MUSIC jsou však systémy, které si s útočící raketou „hrají hru na schovávanou.“ Konstruktéři nových protiletadlových střel proto mohou vyvinout takové technologie či postupy, umožňující raketám překonat protiopatření a svůj cíl najít.

 

"Není jisté, že systémy, které existují dnes, se vypořádají s budoucími sofistikovanějšími raketami," říká Shabat Rabinowitz, ředitel divize Sebeobrany ve firmě Elta (součást IAI).  Izraelský průmysl proto pracuje rovněž na aktivní kinetické ochraně letadel – na vzdušné obdobě obraného systému Trophy, jenž již několik let chrání izraelská obrněná vozidla.

 

Video: Cílem je dostat tuto technologii do vrtulníků a letadel. / YouTube

 

Idea vzdušného kinetického ochranného systému je podobná. Senzory kolem vrtulníku nebo letadla budou kontrolovat a v případě potřeby zjišťovat přesnou pozici blížící se hrozby. Malé „raketomety“ po obvodě stroje pak přilétající raketu zasáhnou přesně směrovaným výbuchem, či spíše programovatelnou (ve vzduchu explodující) municí nebo rovnou nějakou malou anti-raketou.

 

Podle Rabinowitze je toto cesta, kterou se v nejbližší době vydá ochrana letadel a vrtulníků. "Vidíme, že to je směr, kterým průmysl směřuje. Existují již firmy, které pracují na vývoji malých raket nebo raket chránící letadla," vysvětluje Rabinowitz. Podobných systémů se podle Rabinowitze můžeme dočkat již za pět let.

 

Zdroj: Israeli Air Force

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Refael Datum: 15.11.2013 Čas: 00:36

Také tomu nerozumím.
Ta Australanka má prostě jinou mentalitu. Asi si myslí, že pokud je Austrálie od jiných velkých světadílů poměrně daleko, tak automaticky se i např. Quantasu všechny problémy s terorismem vyhnou.
Běžní Američané si to do 11.9.2001 mysleli též.

avatar
green_korytnacka Datum: 14.11.2013 Čas: 16:33

stale tomu nerozumiem. osobne by som sa rozhodne citil bezpecnejsie s ozbrojenym pilotom a flares proti raketam na zadku ako bez toho.
neviem si predstavit zeby realne mohol mat niekto opacny postoj

avatar
Refael Datum: 14.11.2013 Čas: 14:47

Doufám, že Music dokáže odklonit více raket, vypálených najednou. Přeci jenom na civilních letadlech není tolik místa, hmotnosti(spotřeba paliva) a aerodynamiky pro velkou verzi systému určenou pro vojenská dopravní letadla, kde se na to z povahy věci tolik nehledí.
Právě před týdnem jsem o tom viděl v hlavních izr.zprávách reportáž, kde EL AL jedná s vládou o rozdělení finanční zátěže mezi EL AL a vládou jako před lety u palubních policistů.
Též Arkia Airlines(o IsrAir jsem zatím neslyšel) má "vyzbrojit" svojí flotilu těmito systémy, ale protože není vlajk.leteckou společností jako EL AL, pozice Arkia bude vůči vládě podstatně horší při požadavku finan.kompenzace.

avatar
Refael Datum: 14.11.2013 Čas: 14:28

Asi že na civilních letištích se nehodí vojenský obranný systém na civilních letadlech. Je to nejspíš stejný princip předsudku jako pokud nějaký civilista má zbraň na veřejnosti.
Tuhle se mi zhrozila jedna Australanka, že by nikdy neletěla v letadle, které podle ní je nebezpečné jen tím, že má buď protiraketový systém či má jen ozbrojené palubní policisty.
Prostě přiblblá káča.

avatar
Ultramarinus Datum: 14.11.2013 Čas: 13:48

Ten kineticky system mi prijde mnohem zajimavejsi. A bezpecnejsi - je vetsi jistota vyrazeni strely.

avatar
Jan Grohmann Datum: 14.11.2013 Čas: 13:07

"Oheň" sršící z křídel a velká exploze nedaleko letadla. Už jen dosažení tohoto divadla může být pro útočníky úspěchem.

avatar
green_korytnacka Datum: 14.11.2013 Čas: 13:01

"Problém však je, že flare se příliš nehodí (např. z psychologického hlediska) pro velká civilní letadla."

co si mozem predstavit pod psychologickymi hladiskami? pretoze mne nic nenapada. diky

arr