Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Policie ČR získala dron od Vojenského technického ústavu

Datum přidání 30.06.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Oficiální předání bezpilotního rotorového univerzálního systému (BRUS) z produkce Vojenského technického ústavu, s. p., respektive jeho odštěpného závodu Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany Územnímu odboru Příbram Krajského ředitelství policie Středočeského kraje mělo slavnostní průběh.

Foto: Český BRUS po Policii ČR. Drony budou hrát čím dál větší roli v bezpečnostních složkách. / VTÚ  

 

Prologem předání „brusu" byla prezentace státního podniku o bezpilotní platformě, jehož výzkumem a výrobou se odborníci úseku speciálních zástaveb a bezpilotních prostředků VTÚL a PVO vedeným Ing. Jiřím Kuzdasem zabývají přes třicet roků. 

 

Počínaje průzkumným letounem Sojka-III, přes bezpilotní terč s pevným křídlem Sokol a konče sofistikovaným rotorovým prostředkem s kolmým startem a přistáním nesoucím název BRUS.


„Dlouhodobé úsilí zaměstnanců VTÚ dospělo k dnešnímu dni, kdy předáváme dva kusy bezpilotního prostředku BRUS. Těší mě, že Policie ČR našla uplatnění naší bezpilotní platformy, která nabízí specifické využití. VTÚ tímto deklaruje svoji profesní připravenost, a to vyvíjet a vyrábět sofistikované technologie jak pro ozbrojené síly, tak i složky integrovaného záchranného systému," říká ředitel státního podniku VTÚ Mgr. Jiří Protiva.


Také hodnocení ředitele Krajského ředitelství policie Středočeského kraje plukovníka JUDr. Václava Kučery je pozitivní: „Začátek nasazení BRUSu plánujeme v brdských lesích, kde se zaměříme na rekognoskaci tamní lokality. Dále půjde o součinnost s jednotkami hasičského záchranného sboru."

 

"Následně se nám nabízejí další aktivity, při nichž budeme získávat potřebné profesní zkušenosti pro další operační využití bezpilotního prostředku. Jedná se o další příklad oboustranně výhodné spolupráce VTÚ a Policie ČR. Státní podnik nám předává prostředek na vysoké technické úrovni." dodal Kučera.

 

Foto: BRUS lze přepravovat v kompaktním kufru. / VTÚ 

 

Není tajemstvím, že praktické využití bezpilotního prostředku BRUS bude v gesci příbramského územního odboru Policie ČR.

 

„Je to významný posun v technickém zabezpečení policie. S BRUSem k nám přichází vyšší efektivita naší činnosti. Unikátní řídící systém tohoto bezpilotního prostředku nám do budoucna umožní autonomní lety s konkrétním zadáním," konstatuje zástupce vedoucího územního odboru Příbram plukovník Ing. Ondřej Smotlacha.

 

BRUS dokáže zůstat ve vzduchu celkem 40 minut, dolet je 10 km a vystoupat dokáže do 1000 m. Nese dvě kamery noční a denní, které je možné během letu přepínat.

 

Foto: Slavnostní předání dronu BRUS do rukou Policie ČR. Na fotce dobře vynikají rozměry dronu. / VTÚ

 

Pro snadnou přepravu a manipulaci byl systém BRUS navržen jako skládací. Ve složeném stavu jsou jeho rozměry 60 cm x 70 cm x 90 cm a vejde se tedy do kufru běžného osobního automobilu.


Šest rotorů poskytuje bezpilotnímu prostředku velikou stabilitu a dostatek výkonu pro plnění úkolů. Rotory o průměru 70 cm jsou navrženy pro docílení ideálního výkonu a účinnosti, zároveň však dosahují velmi nízké hlučnosti.


Základní parametry bezpilotního rotorového univerzálního systému (BRUS):

 + průměr 120 cm
 + výška 50 cm
 + vrtule 70 cm
 + konstrukce uhlíková
 + maximální tah 180 N
 + příkon motorů 6 x 400 W
 + prázdná hmotnost 4,5 kg
 + maximální hmotnost 10 kg
 + letová výdrž 40 minut

Zdroj: Tisková zpráva

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
gaunt Datum: 03.07.2016 Čas: 20:09

HonzaH: Flydeo si nehraje na výzkumný ústav a nežije z našich daní.

avatar
HonzaH Datum: 03.07.2016 Čas: 16:46

gaunt: Tak to Vám povím naprosto přesně: "Nevím." Ale řekl bych, že budou podobně české jako v případě Flydeo, které zmiňoval Cejkis.

Cejkis: Jasně, tohle opravdu není zrovna reprezentativní vzorek projektů. Na druhé straně je potřeba říct, že vše není jen černé anebo bílé. Např. modernizace T72 se opravdu prodražila, jenže také se zmodernizovalo jen 30 tanků, přitom se mělo modernizovat 300. To pak náklady na kus vyletí nahoru. Kdyby se jich modernizovalo 300, náklady by se rozprostřely. Ale za to mohou především politici, kteří na základě nějakých svých "profesionálních" úvah usoudili, že tank už je v moderní armádě zbytečný. Obecně ale není možné odsoudit celý projekt modernizace jako špatný. Konec konců i Poláci nebo Rusové modernizaci T72 provedli. Podle někoho (dokonce jsem se na to ptal lidí i na tomto fóru. Lidí, kteří tomu rozumějí více než já) je česká modernizace dokonce lepší než ta ruská.
Ohledně zbytečnosti VTÚ je možné navštívit jejich stránky, a podívat se, za jakými projekty stojí. Např. LOV - Pz mi jako špatná investice nepřijde.

avatar
gaunt Datum: 02.07.2016 Čas: 22:37

HonzaH: Ještě bych se zeptal na motory. Ty jsou české?

avatar
gaunt Datum: 02.07.2016 Čas: 22:32

HonzaH: i baterie, procesory a komunikační elektronika jsou české? To jsou jediné díly s vysokou přidanou hodnotou. Já nemám nic proti podpoře vědy, ale radši bych ze svých daní podpořil opravdové vědce. Vývoj jako tohle by měl být schopný se financovat sám.

avatar
cejkis Datum: 02.07.2016 Čas: 22:25

K vývoji v pod dikcí MO mám příliš mnoho výhrad a vyjmenovat všechny projekty, které skončily drahým špásem je nad rámec této diskuze.

S odstupem času se můžete podívat, na co byl projekt Sojka I,II, III a kolikrát byla nasazena v boji.
S odstupem času se můžete podívat kolik stál vývoj tanku T72M4CZ a na jeho jednotkovou cenu.
S odstupem času se můžete podívat kolik stál projekt L159 a na jednotkovou cenu.

A můžeme pokračovat do aleluja. Je to jen a jen vyhazování peněz z okna.

avatar
HonzaH Datum: 02.07.2016 Čas: 19:42

cejkis: "komponenty předpokládám z Číny." Na základě čeho to předpokládáte? Protože prostě chcete podpořit Vaš negativní názor. Ale např. podle tohoto článku je vše kromě kamer České.

http://www.msline.cz/index.php?page=review-pro-obranny-a-bezpecnostni-prumysl&cislo=review-pro-obranny-a-bezpecnostni-prumysl-1-2015&clanek=multicopter-brus

avatar
HonzaH Datum: 02.07.2016 Čas: 19:18

Něco koupit a něco vyvinout a vyrábět je něco jiného. Pokud hned na začátku rozvoje dronů nenaskočíme do rozjíždějícího se vlaku, tak později se již nastupuje hůře. To bychom mohli zrušit Škoda Auto, protože výrobců aut je přeci plno, stejně tak Tatru můžeme nahradit zahraniční produkcí. Také bychom nemseli utrácet peníze za vývoj letadel, tramvají, lokomotiv, autobusů atd. I do těchto projektů jde významná státní podpora. A je to jedině dobře.
Pokud budeme schopni část požadavků AČR nebo Policie ČR pokrýt vlatsními silami, tak je to jedině dobře a investované peníze se vrátí.

avatar
Larry Datum: 02.07.2016 Čas: 09:21

Dnes koupíte jako stavebnici cokoliv. Třeba od DJI, Co to bude umět je volba zákazníka podle jeho potřeb a peněženky.
Ani Brus nebude technicky nezranitelný
http://blog.ptsecurity.com/2016/06/phd-vi-how-they-stole-our-drone.html

http://www.rtl-sdr.com/remote-spectrum-monitoring-drone-with-openwebrx-raspberry-pi-and-an-rtl-sdr/

avatar
karas Datum: 01.07.2016 Čas: 06:21

Jen pro pořádek, Flydeo i Brus mají společného konstruktéra ;)

avatar
gaunt Datum: 30.06.2016 Čas: 22:56

cejkis: Souhlas. Tohle nemá s výzkumem nic společného.

avatar
cejkis Datum: 30.06.2016 Čas: 22:30

Honza H

Český flydeco 6x600W, výdrž 70min :-)

Armádní výzkum za veřejné peníze 6x400W a 40min a komponenty předpokládám z Číny

avatar
cejkis Datum: 30.06.2016 Čas: 22:26

A tady máte pro ilustraci zmíněný typ. Mimochodem zajímalo by mne, zda vojenský ústav v rámci "výzkumu" zvolil komponenty z Číny :-D

Zeleným soudruhům třikrát zdar.

http://www.czechcrunch.cz/2015/05/cesky-startup-flydeo-se-chysta-ovladnout-trh-s-letajicimi-drony/

avatar
cejkis Datum: 30.06.2016 Čas: 22:24

Tento článek je přímo nahrávka na směč.
Není zbytečnější žrout peněz než výzkum vojenského technického ústavu. Tato země se chlubí, kolik peněz dává do výzkumu. Když se podíváte na rozpočty jednotlivých rezortů, zjistíte, že každé ministertvo má svůj výzkum. MO zkoumalo za peníze daňových poplatníků bezpilotní letoun Sojka, kde už samotné zadání bylo zastaralé. Když AČR potřebovala bezpilotní letouny pro ochranu svých lidí v AFG, tak po několikaletém výzkumu vypsala z důvodu časové tísně zakázku bez tendru na dodávku strojů Skylark. Není to absurdní soudruh Kefalín ?

Nyní opět před kopírák tento ústav za peníze daňových poplatníků vyvinul bezpilotní stroj, který je dávno na trhu. Hned několik českých společností se výrobou těchto strojů zaobírá a jedna z nich dokonce dodává stroje pro policii v Nizozemí. A tak tedy příště třeba místo výzkumu vyzkoumaného můžete věnovat peníze na bojové jednotky, kterých je jako šafránu.

avatar
gaunt Datum: 30.06.2016 Čas: 20:36

HonzaH: To nikdo nevyrábí takové drony ve velkém? Podobné potřeby musí mít spousta uživatelů.

avatar
HonzaH Datum: 30.06.2016 Čas: 20:14

gaunt: Není dron, jako dron. Běžné drony nemají denní a noční kameru. Záleží také na tom, v jakých podmínkách to dokáže letět - síla větru apod. A pak, výkon 6 x 400 W - dyť to by utáhlo rychlovarnou konvici!! A přitom to má výdrž 40 min.
Také se píše o nějakém řídícím systému, kdy může dron fungovat částečně autonomně. To také není úplně standardní funkce.

arr