Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Krize amerického letectva: Polovina stíhaček F-35A a F-22A není bojeschopná

Datum přidání 01.11.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 41 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (USAF) trápí klesající počet operačně nasaditelných letadel ‒ v minulém roce mohlo USAF vyslat do boje jen 71,3 % letadel. V reakci americký ministr obrany James Mattis nařídil dosažení 80% připravenosti klíčových bojových letounů.

Foto: Pozemní obsluha provádí předletovou kontrolu F-35A Lightning II na základně Hill Air Force Base v Utahu; větší foto / USAF

 

Bojové letouny musí procházet neustálou a pravidelnou kontrolou a údržbou všech svých systémů. Proto vždy jen část letounů je okamžitě nasaditelná do bojové operace. Obecně a zhruba platí (u kteréhokoliv letectva), že třetinu letadel lze okamžitě vyslat do vzduchu, třetina je v záloze (tedy zhruba dvě třetiny letounů je bojeschopných) a třetina je v servisu.

 

Zjednodušeně řečeno ‒ nasaditelné letouny jsou, ty, kterým stačí dotankovat palivo, doplnit zbraně a okamžitě je poslat do vzduchu.

 

Například Vzdušné síly Armády České republiky mají 12 jednomístných stíhaček JAS-39C Gripen a dvě dvoumístné JAS-39D Gripen. Z celé flotily obvykle vždy dva až čtyři letouny procházejí údržbou nebo servisem. Minimálně (resp. ideálně) musí být čtyři letouny připraveny k okamžitému nasazení a další čtyři jsou v záloze.

 

V případě České republiky se jedná o jednotky letounů, ale u USAF se bavíme o stovkách letadel. Tomu odpovídá velikost provozního zázemí i členů pozemní obsluhy, kteří zajišťují servis letadel.

 

Pokud pomineme bombardéry a bitevní letadla, v arzenálu USAF se nachází 187 stíhaček F-22A Raptor, 235 stíhaček F-15C/D, 218 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle, 941 víceúčelových stíhaček F-16C/D a 119 víceúčelových stíhaček F-35A Lightning II.

 

Podle zveřejněných dat přitom nasaditelnost všech bojových letadel USAF poklesla ze 73,7 % v roce 2014 na 71,3 % v minulém roce. Na první pohled nejde o výrazný pokles, ale ve skutečnosti tento pokles znamená, že USAF může v roce 2017 obecně nasadit o 100 letadel méně, než v roce 2014.

 

Nejvíce dramatický je právě pokles nasaditelnosti u stíhaček F-35A Lightning II na hodnotu pouze 54,67 %. Tedy průměrně po celý rok 2017 polovina F-35A nebyla schopna bojového nasazení. Na podobných hodnotách je i stíhačka F-22A Raptor ‒ v minulém roce bylo bojeschopných pouze 49 % z celé flotily 187 letounů F-22A. Přitom v roce 2014 bylo k boji připraveno 72,7 % F-22A.

 

K poklesu došlo také u transportních letadel C-17A Globemaster III nebo C-5 Galaxy, ale také u průzkumných E-3 AWACS nebo E-8 JSTARS. O pár procentních bodů se snížila nasaditelnost flotily strategických bombardérů B-52H Stratofortress, i když s hodnotou 71,82 % si stojí mnohem lépe, než bombardéry B-1B Lancer a B-2A Spirit ‒ v obou případech lze do boje vyslat pouze polovinu bombardérů.

 

Tabulka: Nasaditelnost letadel, vrtulníků a konvertoplánů amerického letectva. / USAF

 

Podle webu Air Force Times celková statistika mohla být ještě horší, kdyby se do průměru nepočítaly drony MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper, které s nasaditelností kolem 90 % výrazně zlepšují celkovou statistiku. Bez započítání flotily dronů nasaditelnost letounů USAF dosáhne jen 70 %.

 

Tento problém se týká také letadel amerického námořnictva (US Navy), které mají ještě větší provozní tempo než letadla USAF. Námořní letouny navíc musí působit v agresivním mořském „korozivním“ prostředí a také snášet drsná přistání na letadlové lodi.

 

Například v případě stíhaček F-18A/B/C/D je bojeschopných pouze třetina letounů. U novějších F-18E/F Super Hornet je z flotily 546 letounů připravena k boji pouze polovina strojů.

 

Klesající nasaditelnost má několik hlavních příčin. Především díky vysokému operačnímu tempu v Afghánistánu, Iráku nebo Sýrii řada letadel slouží i za hranicí své projektované životnosti. Výsledkem jsou mnohem dražší a časově náročnější opravy. Navíc u nejstarších letounů se některé díly již nevyrábějí nebo daný výrobce již neexistuje. Také vlivem rozpočtových škrtů muselo USAF v minulosti snížit počet členů pozemní obsluhy a omezit nákupy náhradních dílů.

 

Video: Servisní centrum letadel F-15 na základně Robins AFB, Georgie; / YouTube

 

Provozní problémy se promítají i do vyššího počtu nehod. Mezi roky 2013 až 2017 narostl počet nehod o 40 % a u stíhaček Hornet a Super Hornet dokonce o 50 %. Během této doby při nehodách zemřelo 133 vojáků.

 

Velký počet nehod a klesající nasaditelnost letounů USAF a US Navy je podle amerických vojenských představitelů a komentátorů alarmující.

 

Americký ministr obrany Jim Mattis proto nařídil USAF a US Navy do konce letošního fiskálního roku (do září 2019) dosáhnout se čtyřmi klíčovými bojovými letouny F-35, F-22, F-16 a F/A-18 80% operační připravenosti. Takové úrovně se dá dosáhnout několika způsoby, mimo jiné i tím, že z výzbroje odejdou nejstarší letouny. Například US Navy v nejbližších letech vyřadí 136 stíhaček Hornet a zrychlí přechod k modernějším Super Hornetům.

 

Při menším počtu letounů lze ušetřené peníze přesměrovat do údržby a zvýšit (i přes celkově menší počet letadel) hodnotu nasaditelných strojů. Samozřejmě základem je zvýšení finančních prostředků vkládaných do údržby, zlepšení efektivity údržby a navýšení počtu členů pozemní údržby.

 

Na konec si neodpustíme citát, který jasně ukazuje na důležitost problematiky servisu a údržby bojové techniky. „Kinetika vyhrává bitvy, ale logistika vyhrává válku,“ zdůrazňuje generál Carlton Everhart, šéf velitelství pro vzdušnou přepravu (Air Mobility Command).

 

Zdroj: Forbes, DefenseNews

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 03.11.2018 Čas: 09:14

Balm: o jak velkem poškození tu ale mluvíme? rozhodně menší poškození nevyžaduje přeměření v ATF.

U F-117 kde doslova opdadavali kusy RAM, tak se prostě nařezal nový material a nalepil zpět.

Když došlo ke sražce izraelske F-35 s ptákem/ky, stroj byl opraven na místě do několika dní (nejspíš těžké poškození krytu radaru).

Největší problem s udržbou u F-35 není povrch (který je velmi odolný), ale přístup k panelum, které nejsou určené pro běžnou udržbu, kde je třeba RAM znovu aplikovat.

A pak existují věci jake je tohle

https://www.af.mil/News/Article-Display/Article/571163/handheld-imaging-tool-expands-aircraft-inspection-capability/

avatar
flanker.jirka Datum: 03.11.2018 Čas: 00:59

Balm: jak je to s odolností RAM materiálu vůči případným spalinám od odpalované vyzbrojeného kanonu?

avatar
Jirosi Datum: 02.11.2018 Čas: 23:13

Balm: Pokud by to bylo jak popisuješ ty, tak jim nelétá skoro nic. V tomhle případě spíše věřím na to, že vymysleli jiný způsob jak to vyřešit.
Což může být jedno s těch tajemství proč F22 nesmí mimo USA.

avatar
balm Datum: 02.11.2018 Čas: 22:22

@Shania

Při sebemenším podezření na poškození RAM materiálů se musí zajistit důkladné otestování v EMC komorách. To mj. obnáší vyzdvižení letounu do výšky 10 - 15m a simulování letových režimů. Teprve poté se může inkriminovaná část k opravě a následně se před předáním zpět musím opět zavítat do EMC komory a znovu důkladně otestovat.

RAM materiály patří do kategorie extreméně "vrtošivých" materiálů, které dokáží potrápit i banality. Stačí odprýsknutí vrstvy RAM nátěru a problém je na světě (... protože nátěry, respektive vrstvy absorbčních nátěrů obsahují přesné nano částice, které fungují proti konkrétním frekvencím). Má-li RAM materiál spolehlivě fungovat, vyžaduje enormní péči a nesnese sebemenší poškození.

avatar
logik Datum: 02.11.2018 Čas: 21:58

cernakus:
"Proste bychom to ze zeme"
Jasně, takže letectvo omezené na podporu ze země. Skvělé...

" zarusili tak huste, ze by BVR nebylo mozne"
A mění to něco na tom, že by furt F16 s o třídu lepším radarem byla schopna dříve nalézt a zaměřit a tedy dříve vystřelit?

"mrstnejsi"
Přesně totéž si (nejen) naše "geniální generalita" svého času myslela o dvojplošnících, jak si povodí rychlejší, ale méně obratné jednoplošníky. Nu, realita byla poněkud jiná....

"T-50 povodi"
T-50 mrštnější? Ta má limit pouze 8G, F16 je 9G fighter. Tedy v té části letové obálky, kde je limiitací Gčko, je F16 obratnější.
V těch částech obálky, kde nelimituje Gčko, pak sice v horizontále může být T-50 obratnější, ale ve vertikále bude F16 díky většímu T/W obratnější vždy.

Takže pokud si nenechá pilot F16 vnutit jemu nevýhodnou taktiku boje, tak T-50 by i v dogfightu tahala za hodně kratší konec provazu.

avatar
Shania Datum: 02.11.2018 Čas: 18:39

Dany: zde: https://taskandpurpose.com/tyndall-f-22-raptors-survived-hurricane-michael/

Píší tam, že do pondělí budou všechny na novém stanovišti. Takže ještě asi všechyn neodletěli, ale pointa je stejná.

Když se na to dá priorita, tak není problém zprovoznit cokoliv... to proč je normálně dostupnost nízka je skoro vždy důsledek šetření.

Kanibalizace jiných strojů se dá taky předpokládat.

cernakus/luky: není zadna orezana exportni verze (ofocialně potvrzeno), software a hardar by měl být u všech stejný (+adony), vec ktera by se k té vaší ořezané funkci mohla nejvíc blížit jsou regionalni MDF (knihovny hrozeb) a US určitě nedá všem všechny svoje data a řada států vyvíjí svoje.

Nižší rcs je dosaženo jak tvarem, tak RAM materialy. F-35 má menší RCS jak F-22 a oba stroje jsou okolo -30/-40 dbsm.

https://www.reddit.com/r/F35Lightning/comments/59xji9/the_magic_behind_radarabsorbing_materials_for/

Hlavni problem F-22 je udržba RAM povrchu, F-35 je na tom o dost lip a zvladaji to i v omezenych prostorach LHD a CVN (kde mělo puvodne USN obavy, že top bude problem).

Samozdrejme, že proti strojům co žadný RAM nemají, je tu extra prace a naklady.

Operační stroje ale opakovaně demonstrovali dostupnost při cviřeních k 90% a par tydnu zpet USMC chvalilo neustale se zlepsujici dostupnost bojove nasazenych stroju na LHD.

avatar
cernakus Datum: 02.11.2018 Čas: 17:02

Logik:

Proste bychom to ze zeme zarusili tak huste, ze by BVR nebylo mozne a pak si to mrstnejsi T-50 povodi, kor kdyz jich bude dvakrat tolik. Nedelam si ambice na porazku psonku a jejich okupaci. Staci, kdyz jim ty hrozny zkysnou v hubě a prejde je chuť.
Kdyz dostanou klepec v AA souboji, tak se pozemni uz dal nehne.

A ted realne, co mavetsi sanci na uspech. 9 letuschopnych gripenu proti 50ti f-16+mig-29 v nezarusenem prostredi a nebo stovka T-50 proti tomu samemu v prostredi zarusenem.

Myslim ze je jasno, ne?!

avatar
KOLT Datum: 02.11.2018 Čas: 16:53

logik, a nějaký odkaz na to, že jsou už všechny „odlétnuté“ by nebyl?

avatar
KOLT Datum: 02.11.2018 Čas: 16:49

Luky, takže zdroj je opět Austrálie, to ledasco vypovídá... Ovšem odstavec:
„Well, the U.S. Congress banned the export of F-22s. The F-35 is close to the F-22 in stealth. Therefore, if foreign countries obtain the full stealth version of the F-35 and make incremental upgrades then foreign countries would possess a fighter close in performance to the F-22.“
Mluví za vše. Jasně, z Typhoonu nebo Rafale "incremental upgrade" udělá ve stealth obdobu F-22. Tak určitě...

avatar
logik Datum: 02.11.2018 Čas: 16:49

cernakus: A to si jako představuješ, že v tom hypotetickym konfliktu by poláci nerušili?

A teď otázka: zvládne lépe rušit např. radar třídy Elta EL/M-2032, co je v T-50 anebo radary v F16? A kterej z nich bude odolnější proti rušení? A která avionika bude mít lepší rušící algoritmy?

Obávám se, že veškeré výhody tady jsou na straně F16 - v takovym střetu by právě kvůli rušení se F16 dostali na dostřel T-50, aniž by je T-50 detekovaly, takže výsledek by byl přesně opačný, než píšeš.

PS: Teda samozřejmě pokud bychom od rusů nekoupili Čibiny, tak to by byla jiná, to by polské stíhačky ani nevzlítli a navíc by se jim jejich AA rakety proměnili na plyšový medvídky.

kozlus: Zkanibalizované stroje by byly vykázány, USAF nemá žádné "neevidované" na kanibalizaci.

avatar
Jirosi Datum: 02.11.2018 Čas: 15:14

30% v opravě
30% se vylepšuje
71% je nasaditelých a je to málo.

Tady zůstává otázka jak zvládají ty letadla provozovat na 131% času.

avatar
Kozlus Datum: 02.11.2018 Čas: 13:56

Ehm, takze F-22 nejsou letuschopne, projdou hurikanem, spadne na ne hangar, ale uz z nich sundali trosky, povedlo se je prohnat koleckem prohlidek, co dalsi bylo poskozeno a stroje jsou letuschopne a na jinem letisti? Kolik na to museli zkanibalizovat jinych stroju?

avatar
Míša Datum: 02.11.2018 Čas: 13:41

@cernakus
.
I ty jeden popleto, Polsko s jejich F-16 by našich pár tryskáčů naopak podpořilo. Škoda, že tvá domovina chce být nepřátelská, není ve výhodě.

avatar
cernakus Datum: 02.11.2018 Čas: 13:18

Míša:

Osobně se domnívám, že i Gripáč je pro nás zbytečně drahý. Na to, abychom machrovali v Estonsku nebo honili neodpovídající cesny od Temelína je to zbytečně drahé éro.

Osobně bych mnohem raději viděl něco, jako je třebas americký projekt T-X v počtu cca 100 kusů se základní AA a AG výzbrojí. Možná bychom si to mohli i sami vyrobit. Rozmístěné strategicky po republice.

Díky nízkým pořizovacím a provozním nákladům, jakož i schopnostem fungovat z chabě vybavených nebo rovnou polních letišť je to ideální letadlo pro dlouhodobý výcvik a udržení kvalitní pilotáže a zároveň to s přehledem a levně zvládne Air policing nad ČR. Při vhodném rozmístění základen i efektivněji než Gripen.

Navíc pokud bychom zainvestovali do REB a dosáhli úrovně zarušení bojiště podobné, jakou zvládají Rusáci, tak bychom s tou stovkou "té padesátek" bez obtíží rozsekali i celé polské letectvo s jejich padesátkou Falconů. Což bohatě stačí.

avatar
Míša Datum: 02.11.2018 Čas: 12:58

Přesně tímto "argumentem" si potvrzuji včerejší příspěvek. Možná na pořízení dostupný stroj(F-35), v nějakém budoucnu z něj neudělá pro provoz dostupný letoun pro naší chudou armádu. Uvědomme si současnou ekonomiku a možnou "zítřejší", pokud vsadíme na neúnosné řešení, letadla budou odpočívat, což není dobré pro nikoho. Prostě pro AČR 39tka, ideálně poslední ver. E. Líbit se vám to samozřejmě, jako jiné dobré řešení jistě nebude. Ale můj pohled na věc asi zůstane beze změn.

arr