TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022

Datum přidání 11.04.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 104 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do roku 2022 začne vybírat náhradu za své letité stíhací bombardéry Su-22 a stíhací letouny MiG-29. Jedním z “vysněných” adeptů je americký víceúčelový stíhací letoun F-35A Lightning II.

Foto: Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain

Foto: Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain

 

Sovětské dědictví

Páteř polského letectva v současné době tvoří 35 jednomístných stíhacích letounů F16C Block 52+ a 16 dvojmístných F-16D Block 52+. Letouny jsou pro boj s letouny protivníka vyzbrojeny střelami AIM-9X Sidewinder a AIM-120C AMRAAM.

 

Polské F-16 jsou také ve spolupráci se zaměřovacím kontejnerem Sniper schopné útočit na pozemní cíle. Náš severní soused disponuje přesně naváděnou (GPS) municí vzduch-země JDAM (Joint Direct Attack Munition - GBU-31, GBU-38), laserem naváděné pumy rodiny Paveway III (GBU-22, GBU-28) a střelami s plochou drahou letu středního dosahu AGM-154 JSOW (Joint StandOff Weapon).


V minulém roce Polsko dokonce objednalo 44 střel vzduch-země dlouhého doletu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile).


Na druhé straně v polském letectvu stále slouží 32 sovětských strojů MiG-29 a 18 strojů Su-22M4. Oba typy jsou však již notně zastaralé a je otázkou, kolik letounů má polská armáda skutečně letu schopných a jak se polskému letectvu daří udržovat výcvik.


Například MiG-29 je jedno z nejdražších letadel na provoz vůbec. Oficiálně musí stroj podstoupit generální opravu (zejména motor) pouze po 800 letových hodinách, což se nutně projevuje na leteckém výcviku pilotů. Údržbě nepomáhají ani vypjaté vztahy mezi Ruskem a Polskem.


Jak Su-22, tak i Mig-29y prošly dílčí modernizací. Su-22 lze používat v součinnosti s dalšími letadly NATO, ale bojová hodnota původně sovětských stíhacích bombardérů je velmi omezená. Polsko Su-22 především pro udržování leteckých návyků pilotů.


Lepší situace je u deset let mladších a modernizovaných MiGů-29. Avšak polské MiGy-29 nejsou víceúčelové letouny, ale pouze letouny pro vedení boje vzduch-vzduch. Původně frontové letouny MiGy trpí také malým dosahem a zastaralou avionikou a nemožností použít moderní zbraně.

 

Foto: Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

Foto: Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH


80 nových letadel

Polsko již několik let hledá náhradu za oba sovětské typy. Podle posledních informací již polské letectvo dokončilo vypracování operačních požadavku na nové stroj. Polsko požaduje víceúčelový stroj schopný ničit vzdušné, pozemní i hladinové cíle. Požaduje se také plná kompatibilita se systémy NATO.


Podle Jerzyho Gotowala, bývalého velitele polského letectva, náš severní soused potřebuje nejméně 80 víceúčelových (dvě letky), plně vybavených a vyzbrojených letadel.


V současné době Polsko zavádí do výzbroje školní proudové letouny M-346A Master. První z osmi objednaných letounů (+ opce na čtyři další) M-346A Master Polsko získá v listopadu letošního roku.


Pro potřeby Polska v minulém roce italská firma Alenia Aermacchi představila bitevní verzi označovanou jako M-346 LCA (Light Combat Aircraft). Na polské výstavě Radom Air Show 2015 Italové předvedli model M-346 LCA s britskými střelami vzduch-země Brimstone. Na přání ale nebude problém letoun vybavit nejmodernější výzbroji vzduch-vzduch a země-vzduch (JDAM, Paveway).


Zajímavou možností jsou nabízené letouny Eurofighter Typhoon. Evropský dvoumotorový letoun vyniká především schopností nést velké množství zbraní i senzorů a letovými výkony. Nejnovější verze je pak schopna používat nejmodernější generací zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země.


Neposledně nákup evropských strojů jistě velmi silně posílí politické postavení Polska v Evropě, a především postavení Polska vůči Německu (sídlo výrobce Eurofighter Typhoon). Dodejme, že politické hledisko u takto velkých nákupů hraje vždy jednu z hlavních rolí.


Nabízí se také nákup dalších letadel F-16, což je díky již zavedeným F-16 pro Polsko zřejmě nejlepší poměr výkonu a ceny. Obrovským kladem je připravené kompletní pozemní zabezpečení pro provoz stíhaček F-16 a vycvičený personál. Nejsou tak nutné výrazné investice do infrastruktury, jako u konkurenčních letadel.


Poslední verze stíhačky F-16V navíc vyniká nejmodernějším elektronickým vybavením a schopností nést poslední generací zbraní. F-16 se finančně a výkonově nalézá mezi nabídkou M-346 a Eurofighter Typhoon.


Snem polských generálů je pak nákup stíhaček 5. generace F-35 Lightning II. Nákup a provoz F-35 však dalece převyšuje možnosti současného polského vojenského rozpočtu. Podle deníku Defence24 tak není vyloučeno, že v případě nákupu F-35 (ale nejen F-35) polský obranný rozpočet vzroste výrazně nad 2 % HDP.

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
raziel87 Datum: 17.04.2016 Čas: 08:57

2 Shania
Štve mě na tobě s jakou jistotou podáváš svoje tvrzení (a odpusť, ale v případě projektu JSF prostě takhle suverenně vystupovat nemůžeš)
A máš recht, že jsem záhy vzdal se s tebou přít ;)

Jako člověka tě te neznám a třeba si největší pohodář :)....... ale jak jde o projekt F-35, tak mi z tebe občas vyskočí žíly na čele

avatar
Shania Datum: 16.04.2016 Čas: 15:27

raziel87: no mas vzdy sanci mi to vse vyvratit, ale moc jsi se nesnazil a po pár patetických pokusech kopírovat blbosti z jiných for jsi radsi zmenil taktiku na to utocit primo na me a to i diskuzich, do kterych se nezapojuju.

To te asi pekne seru co?:)

avatar
raziel87 Datum: 16.04.2016 Čas: 12:56

2 RiMr.

? obouvám se snad do tebe, Charlieho, Argonauta, Skeleta, Fenriho a jiných?
V minulosti jsem se obul do Shanii a teď do Logika - a cítím, že zaslouženě.

Melou demagogický hovna bez hlubších vědomostí - to to na těch jejich odpovědích nevidíš? jak 17 letý kluci, co si otevřeli 2 knížky o vojenský technice a sypou z rukávu rozumy....Ok, Shania si kromě dvou návštěv knihovny ještě párkrát otevřel F16net a marketingový brožurky Lockeed Martinu....K jakýmu zdroji informací se asi dostane Českej Pepík, kterej zná vyhledávání JEN PŘES GOOGLE??????

A abych někoho neurazil, jako českej Pepík se cítím i já - prostě nemám šanci dostat se k relevantnim informacím o plácnu radaru Mi-28, přesného složení pancíře M1A2 SeP 3, přesné TTD AN/APG 77 atd atd.

Sotva seženete relevantní info o technice z 80. let 20. stol a Shania se tu do krve hádá o něčem o čem prostě fakticky ví POUZE TO, CO BYLO OFICIÁLNĚ A CÍLENĚ UVOLNĚNO. Někteří z vás si díky Googlu připadaji jako tajný agenti za studený války :))))

avatar
RiMr71 Datum: 15.04.2016 Čas: 19:36

Nakopat potřebuješ i ty Razieli, zase si hraješ na soudce nejchytřejšího.
TO tvoje označování přispěvovatelů za idioty, ten "spravedlivý hněv" nad jiným než tvým názorem atd si nechej pro novinky, idnes a Mimoše, tady se to chválabohu moc nenosí, nebo ano?
______________

A vy dva už jděte s tou Sýrií... do Tlumačova... :)
______________

...v Polsku mají být dislokované F-22?

avatar
fenri Datum: 13.04.2016 Čas: 16:02

Jecchus: máte recht.

avatar
raziel87 Datum: 13.04.2016 Čas: 15:38

Jecchus

pane :) prrr! zase to neházejte do jednoho pytle. Do zadnice patří nakopat jen logik. Fenri se mu na dvou stránkách pokusil vysvětlit, jak dítěti z druhý třídy, že je prostě mimo - neúspěšně.....Tady přesně platí pořekadlo, že nejhorší je srazit se blbcem. V případě logika korunovanym. Doufám, že je to nějakej kluk školou povinnej, nebo student......snad ne dospělej srovnanej chlap, protože z takové debility by už nevyrostl. Takhle neomylně zanícený do internetovejch diskuzí jsou většinou studentní MATFYZU.....sice umí počítat, ale selskej rozum, schopnost vcítit se a porozumět = 0 bodů

avatar
Jecchus Datum: 13.04.2016 Čas: 15:08

fenri, logik:

Pánové, málokdy jsem v diskuzích vulgární vůči ostatním, ale přesto:
Jděte už oba s tou svojí nesmyslnou egoválkou do prdele (rozuměj "na jinou komunikační platformu, kde se můžete pohádat do mrti a nebudete tím nikoho dalšího otravovat, jako otravujete zde").

Nechci řešit, kdo z vás a v čem má pravdu a kdo ne. Tento argumentační kolovrátek se nedá číst, jen to zapleveluje diskuzi a tématu článku se týká jen okrajově (jestli vůbec)...

Děkuji za pochopení.
Míru zdar!

avatar
raziel87 Datum: 13.04.2016 Čas: 13:44

Teda Fenri smekám! :)
obdivuji vaší trpělivost, že dokážete s takovým hlupákem, demagogem a lhářem, jako logik je, tak dlouho diskutovat.

Logik. Smím se zeptat, jakou psychickou poruchou trpíte? každý, úplně každý, kdo si tuhle diskuzi pročetl, tak je mu jasné, že jste dávno zahnaný věcnými argumenty do kouta a místo aby jste sklapl klapačku a šoupal keckama, tak se marně snažíte z toho vybruslit?

Inu, děláte ze sebe ještě většího idiota, než kdyby jste z této diskuze mlčky, gentlemansky zmizel......vaříte z vody. Chytněte se za nos a konečně zklapněte.

Skelet to vzdal a radši zmizel - rychle pochopil, že se tady slejzaji většinou lidé, kteří prdlačku ví a získali falešný pocit vědomostí, na základě pár odkoupených ATM a trapnejch marketingovejch cimtů......bohatě stačí Shania, který se tu s lidmi bude do krve hádat o něčem, co v životě osobně neviděl a věřím, že ani nikdy neseděl v podělaný Cessně......

avatar
logik Datum: 13.04.2016 Čas: 13:08

K 2b) Strategičnost bitvy také můžeme měřit následky. Následkem bitvy u Stalingradu (byť neprobíhala na extra velkém území) byla pro Německo ztráta území ve velikosti Rumunska.
Co bylo následkem bitvy o Allepskou elektrárnu pro IS? Ztráta té elektrárny.

Takže promiň, ale srovnávat tyto dvě bitvy je demagogie.

avatar
logik Datum: 13.04.2016 Čas: 12:57

1) Sice tvrdí, že to bylo sepsáno za tím účelem, ale zároveň tvrdí:
"Předpokládat krvavý průběh „libyjského jara“ bez intervence NATO je realistický přístup. Občanská válka zde opravdu nezačala aliančními nálety a v zemi by se bojovalo tak jako tak."
Takže tuto část analýzy komentář nijak nerozporuje, jen upozorňuje na nedostatek kritiky k dalšímu vývoji v Lybii.

2) Slovíčkaříte, protože dobře víte, koho jsem v tomto případě myslel a jen si honíte triko na tom, že jsem jsem se vyjádřil stručně a dá se to interpretovat různě (IS nevznikl jako opozice Asadovi, ale s jiným cílem).

2b) Válka se láme tam, kde je největší koncentrace vojáků. Např. v allepské elektrárně zůstalo řádově 150 vojáků IS, bez těžké výzbroje - celkem se v této době odhadoval počet vojáků na desítky tisíc, tedy ztráty ani ne procento síly IS.
V stalingradském kotli zůstalo 10% wermachtu včetně výzbroje a výstroje a wermacht v té bitvě ztratil 1/4 celkového počtu nasazených lidí.
Chcete tvrdit, že Asad u Allepské elektrárny pobil 1/4 vojáků IS? Asi ne, že? Tedy vaše srovnání je opět demagogické. Síly IS u Allepské elektrárny zdaleka nebyly hlavní síly IS, tedy je to taktická šarvátka, zatímco síly Wermachtu u Stalingradu byly hlavní síly wermachtu a proto to byla strategická bitva s vlivem na válku.

3) Ano, jsou slabší než před zářím. To už je ale trochu jiné tvrzení, než že neexistuje, nebo je kaput. Nicméně vzhledem k tomu, že s nimi Asad vyjednává, místo toho co by tu neexistující FSA "dodělal" (což by mělo jít snadno, když jsou kaput) ukazuje, že to s její neexistencí zas tak žhavé nebude.
Ano, můžete tvrdit, že tam zbyla jen al-kajda. To byste to musel ovšem dokázat - měl jste na to několik postů, a zatím jste nepřinesl jedinný důkaz.

3b+4) Palmyra je k Damašku jaksi blíže, než severní Latakie. Takže Vaše vývody, že nejprve bylo nutné dobýt severní Latakii jsou mylné. Naopak IS v boku hrozil přetnout zásobovací cesty od Damašku na sever a logické bylo nejprve si ochránit bok.
Kontrolované zázemí pro útok na Palmýru měl Asad v září, proti Palmýře mohl vést ofenzívu daleko snadněji, než v severní Latakii. To, kam ji vedl ukazuje, koho považuje za většího nepřítele.

5) Ne, Rusko vyhrává tím, že při prosazování vlastních zájmů nenechává svazovat něčím jako "lidská práva". Prostě mu jsou ztracené lidské životy jedno. Jestli jste myslel toto ve svém úvodním příspěvku a tleskáte tomu, tak Ok, to se fakt neshodnem.
Navíc jako bonus mu zvolená strategie pomáhá destabilizovat Evropu zhoršováním uprchlické krize.

avatar
fenri Datum: 13.04.2016 Čas: 12:30

1.) V rozporu je to, že i autor to považuje za manipulativní spekulaci, jejímž hlavním cílem bylo rehabilitovat Libyjské tažení.
Zbraně by IS sotva proudili, pokud by Kaddáfího armáda nebyla zničena. Jsou to převážně zbraně té armády. Nemám pocit, že by za kaddáfího režimu bylo civilům povoleno držet fullauto zbraně, kulomety, RPG...
Řekl jsem, že Obama řekl, že Lybie byla chyba. Nicméně: dokažte vy, že by v Lybii nastala ještě krutější válka než tam je a že by se do rukou islamistů dostalo ještě více zbraní, než se dostalo. pokud to jde.
2.) Neslovíčkařím. Pokud IS bojuje pro Assadovi, nepochybně je součástí proti assadovských sil. To snad pochopí i bedna vašeho formátu.
2b.) Tak on stalingrad byl také drobná taktická záležitost. Válka se vždy láme na malých bojištích. Nicméně mnou uvedené operace patřily mezi největší protiútoky SAA a jako na potvoru to byly útoky proti IS. Máte smůlu.
3.) Ukažte mi mapu, ze které bude zřejmé, že FSA drží podstatnou část Syrského území. FSA je věc, která neexistuje. Není to homogenní vojenská síla. Je to souhrné západní označení pro různé bojůvky a FSA je rozhodně podstatně slabší, než před zářím, pokud jako významná vojenská síla vůbec existuje.
Znovu a pochopí to snad každý - nemůžu vést ofenzívu na stovky kilometrů přes poušť, když mám u hlavního města a u hlavních základen teroristy. Nejpve musím zabezpečit týl. Dejte sem výčet a početní stav jednotek SAA nasazených v Latakii a u Kuweiresu a na dalších forntách. Do té doby jen teoretizujete a plácáte. navíc a znovu: PROČ by měl Assad bojovat s teroristy v pořadí, které mu určíte vy? Při vší úctě: smiřte se s tím, nejste taková takticko-strategická kapacita, které by naslouchali velitelé armád. Co jste dobyl vy?
4.) Výpad na palmyru musel vyjít z nějakého kontrolovaného zázemí a za další je celkem jedno, jestli padla Palmyra v čase, kdy to chtěla SAA a VKS a nebo v čase, kdy jste to chtěl vy. Na vašem mínění jaksi v nejmenším nezáleží.
Ano, zisky v latakii byly srovnatelné s Kuweiresem a co jako? Kuweires nebyl zdaleka jediným územím osvobozeným od IS a ZNOVU: Proč bojovat jen proti IS. je jedno které uřezávače hlav likvidují. V době, kdy jste asi chodfil od školky byla al-kaidá náš nepřítel. Že jsou teď naši kamarádi se holt Assadovi asi ještě nedoneslo...
5.) OK, máte pravdu, Rusko vyhrává tím, že schválně bombarduje nemocnice plné malých holčiček s velkýma smutnýma očima a dělá mu to dobře. Už to nehulte....

avatar
logik Datum: 13.04.2016 Čas: 11:44

1.) Ano, kupodivu jsem ho dočetl, co tam je v rozporu s tím, co tvrdím? Co v tom článku popírá tezi, že válka by tam byla tak jako tak?

V podstatě všechny výtky se týkají (neřešení) poválečného uspořádání Lybie - což je přesně co tvrdím já.
(Např. to, že z Lybie proudili zbraně. Ano - ale to by proudili i tak...).

1b) Pokud tvrdíte, že Obama řekl, že se v Lybii nemělo intervenovat, tak to doložte.
Argument, že by to řekl, ale nechce je podobně korektní, jako tvrdit, že Putin by samozřejmě přiznal, že je masový vrah, ale nechce to pochopitelně říci.

2a) Slovíčkaříte. Pokud spolu IS a FSA bojují, tak je prostě demagogie je házet do jednoho pytle.

2b) Děkuji, že výčtem Asadových protiIS operací jen potvrzujete mé tvrzení. Jak v případě elektrárny, tak Kuweires šlo o lokální "taktické" cíle, nikoli o strategické tažení a o zábory území ve velikosti pár km čtverečních. Boje u Deiru pak nebyla ofenzíva Asada, ale IS, tam se Asad bránil (pak pravda dělal protiútok, ale nešlo o útočný boj proti IS, ale o zabezpečení vlastního - koneckonců Kuweires bylo naprosto totéž).
Jestli toto jsou největší úspěchy Asada proti IS, tak to jen potvrzuje mé tvrzení, že jeho cílem IS prostě nebyl, že až do Palmýry byly akce proti IS byly prováděny spíše jen z nutnosti.

3) No, až na to, že furt drží podstatné části Syrského území, tak máte pravdu.
(já vím, všichni co tam zbyli jsou teroristé, to jste tvrdil už mockrát - jen ten důkaz jaksi chybí).

4) Postup na Palmyru uznávám, to je otázka posledních dní. Boje v Deiru er Zor byly především obranné - i rozšíření perimetru vzešlo z nutnosti lepší obrany toho místa.
Zbývá Kuweires, kde se jedná o pár km čtverečních.

To, že dobývání severní Latakie, části Allepa či Damašku bylo daleko náročnější je pak jen argument proti Vám - protože na dobytí třeba podobné velikosti území jako kolem Kuweiresu musel Asad nasadit daleko větší síly: což přesně dokazuje to, co tvrdím já.

Územní zisky jen v Latakii pak byly přinejmenším srovnatelné s Kuweiresem. Např.
https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Aleppo_offensive_%28February_2016%29#/media/File:Northern_Aleppo_offensive_%282016%29.svg

5) Zatím jediný prokazatelný fake je ta proslavená ruská tiskovka, kde bombardování nemocnic házeli na USA - a ani si nezjistili, kdy že ten nálet byl.
Pokud tvrdíte, že např. následující článek je fake, tak prosím důkaz místo slibů:
http://www.independent.co.uk/voices/russias-airstrike-on-a-syrian-hospital-was-no-accident-it-was-a-cold-blooded-attack-a6877046.html

avatar
fenri Datum: 13.04.2016 Čas: 10:37

Pardon za překlepy. Z tabletu a ve fofru.

avatar
fenri Datum: 13.04.2016 Čas: 10:36

1.) Zkuste ten článek dočíst do konce. Pominu-li fakt, že autorem článku je Arab, píšící text s úkolem obhájit intervenci. I v tom článku jsou vyjádřeny silné pochyby nad věrohodností původního textu, nemluvě o tom, že Libye se stala zdrojnicí IS.
Zkuste číst i něco jiného než iDnes a zkuste se zamyslet, zda prezident USA může říct na plnou hubu to, že to Francouzi aspol. podělali. Nemůže.
2.) Ano, a zároveň bojuje IS proti Asadovi. takže zcela jistě součástí proti asadovských sil je. A zkuste už přestat lhát o tom, že se na IS útočí jen v Palmyrském směru. je to lež jak blázen. Kuweires nic? Kotel u Alllepké elektrárny nic? Boje u Deiru nic? utok na al-Tabqa... KDO si myslíte, že tam je? Vždyť kromě bojů v severní Latakii jsou to hlavní směry útočných operací.
A že ta vaše opozice nespolupracuje s IS a al-Kaidou, Aha, tak co to ofenziva an Nusry v jižním Allepu? Co pokus o úder IS na dálnici M1. kdo šel IS naproti z druhé směru? Ne, tam IS opravdu není. je tam ta vaše demokratická opozice.
3.) FSA je dnes vyřízená veličina a víceméně mediální pojem, pokud jím nebyla od začátku. Zkuste si zjistit, jak se změnil počet jejich sil, jaké držela a drží území. FSA je kaput. Už v prosinci psali americké portály o tom, jak trpí dezercemi zpět k Asadovi )někde jsem to tu postoval).
Varianta, že Asad bude muset odstoupit reálná jistě je, nicméně to, že za tam za dva roky ruské základny budou je celkem jisté.
4.) Ano, postupy Asadových vojsk jsou dobře zdokumentované a největší územní zisky jdou zcela jistě na úkor IS. Znovu: palmyrský směr, al-Tabqa, rozšířil se perimetr kolem Deiru, bylo prolomeno obklíčení Kuweiresu, byl rozšířen perimetr kolem něj. Byl vytvřen kotel západně od Kuweiresu a v něm zlikvidováni členové IS. To vše je fakt, který nezpochybníte a stejně tak je fakt, že člo o ztráty IS. Jsou to větší zisky, než v Latakii, kde jsou boje nesmírně komplikované pro terén a blízký support Turecka.
5.) Znovu: to, že Rusko bombarduje nemocnice jak na běžícím páse je z velké část fake, který nepodporují už ani nejkomičtější figury české žurnalistiky. Už i ten obuvník, co má lejstro na moudra ze Syrie o tom nepíše... A jak víte, že se snaží lhát, že to byl někdo jiný, Vy jste tam v tu chvíli byl, víte, že v té nemocnici nebyli teroristé a máte důkaz, že to byla ruská letadla? Já neviděl jedno jediné video, které by to dokazovalo. Ale viděl jsem dost videií a screenshotů z nich, jak z nemocnic, nebo z bývalých nemocnic, opozice střílí s TOW. Vina pak padá jednoznačně na jejich hlavu. Váš problém je s rozlišováním mezi vašimi domněnkami, vašimi kdyby, halucinováním obuvníka z Londýna a ověřitelnými fakty. Navíc vám chybí elementární logika: PROČ by Rusko jen tak bombardovalo nemocnice plné civilů? CO by tím získalo kromě nenávisti místních i světa? Vůbec nic. A zdá se, že žádná nenávist se nekoná...

avatar
logik Datum: 13.04.2016 Čas: 10:11

1.) Intenzita konfliktu tam byla daleko větší, než v jiných Tebou uváděných zemích - v žádné z ní nebyla regulérní válka, jako v Lybii. Teda mimo Jemenu, kde je válka dodnes.
Koneckonců za pravdu mi dává dnešní článek na těchto stránkách.

To, že to považuje Obama za chybu je opět překroucení jeho vyjádření. Neprohlásil, že byla chyba samotná intervence, ale to, že po intervenci defakto hodili Lybii přes palubu. Viz
http://zpravy.idnes.cz/obama-hodnotil-selhani-libye-nejhorsi-a-nejlepsi-den-fyw-/zahranicni.aspx?c=A160411_164456_zahranicni_rych
PS: Nesmíš číst jen titulky.

2.) Součástí protiasadovské opozice není IS, protože jaksi ta protiasadovská opozice proti IS bojuje. Zrovna nedávno u Allepa zabrala IS území.
A slabší je řádově: v podstatě nemá těžké zbraně a má i daleko méně peněz.

3.) Nikoli. Pro Rusko by byla výhra úplné poražení FSA tak, aby svět podpořil Asada proti IS. To se mu zdaleko nepovedlo. Jakej bude režim v Sýrii za dva roky je ve hvězdách - takže i dlouhodobý osud ruskejch základen. Varianta, že Asad bude muset odstoupit, je pořád reálná.

4) Počty ruských úderů i směr Asadových ofenzív jsou dobře zdokumentované svědectvím z místa.
Já vím, prohlásíte, že je to nevěrohodné - ale jaké máte lepší zdroje, než zprávy z místa od lidí? Oficiální vyjádření Ruska???
Hlavní směr Asadových ofenzív pak je dokazatelný snadno pomocí toho, jaká území Asad za těch půl roku zabral. Mimo současného útoku na Palmyru zůstali jeho hranice s IS v podstatě stejné.

5) Ohledně nemocnic: předvádíte klasickou demagogii. USA vybombardovalo za patnáct let působení v Afgánistánu jednu nemocnici (tedy varianta, že šlo o omyl, je dosti věrohodná), omluvilo se a nabídlo odškodnění. Rusko je v Sýrii bombarduje jak na běžícím pásu, a když mu to někdo vyčte, tak se snaží lhát, že to udělal někdo jiný. A vy mezi to pokládáte rovnítko.

arr