TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Polské letectvo: Síla, se kterou je třeba počítat

Datum přidání 11.04.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Michal Polák

Středoevropská letectva jsou svým způsobem specifická i tím, že v nich lze nalézt zároveň letouny západní i ruské výroby. Nejinak tomu je v případě polského letectva, které hraje na rozdíl od našeho v této oblasti sílu, se kterou je třeba počítat. Páteř polského stíhacího letectva přitom tvoří právě ruské stíhačky MiG-29 a americké stroje F-16. Tuto dvojici nadzvukových taktických strojů pak ještě doplňuje ryze útočný Su-22. Zapomenout však nemůžeme ani na neméně důležité transportní a cvičné letouny.

polské F-16

Foto: F-16 polského letectva jde na start / Polské ministerstvo obrany

Stíhací letectvo: MiG-29, F-16C/D a Su-22

Polské letectvo bylo ostatně jako všechny armády Varšavské smlouvy zásobené letouny sovětské výroby. A stejně jako v případě ostatních zemí, i Polsko obdrželo na konci osmdesátých let několik frontových stíhačů MiG-29. Poláci si tyto letouny na rozdíl od nás zamilovali a na místo jejich vyřazování je doplňovali dalšími stroji.

 

Nejdříve paradoxně od nás a v roce 2004 pak také z Německa, které letouny MiG-29 vyřadilo teprve nedávno s příchodem Typhoonů.  V současné době tak mají Poláci ve výzbroji celkem 26 jednomístných letounů MiG-29A a 6 dvoumístných MiG-29UB. Označení však klame, protože poslké letouny MiG-29 prošly celou řadou modernizací a technicky se již nejedná o původní verze A z konce osmdesátých let.

 

polský MiG-29Foto: Polský MiG-29 na Dnech NATO / Autor

 

Bylo však jasné, že MiGy nezávisle na svých výkonech do budoucna stačit nebudou. Poláci pro jejich doplnění a nakonec pravděpodobně i nahrazení sáhli po oblíbených amerických stíhačkách F-16, kterým je v Polsku přezdíváno „Jestřáb“.

 

Tyto letouny jsou postaveny na základě modernizačního bloku 52+ a ve výzbroji je zařazeno celkem 36 letounů F-16C Block 52+ a dále 12 dvoumístných v provedení F-16D Block 52+. Oproti MiGu navíc mohou Poláci využít americké letouny nejen ke vzdušnému boji ale také k přesným útokům na pozemní cíle. K tomu je k dispozici i potřebná moderní výzbroj jako například řízené střely AGM-65G Maverick, AGM-154C JSOW a řada neřízených i laserem naváděných pum.

 

Ostatně k útokům na pozemní cíle je určen další letoun sovětské výroby – Su-22 v modernizované variantě. Ve výzbroji je v současnou dobu zařazeno 38 jednomístných Su-22M-4K a 7 spárek Su-22UM-3K. Přes velké zkušenosti pilotů a dostatečný počet letounů však Su-22 není schopen přesných úderů na pozemní cíle jako podstatně novější F-16.

 

Su-22Foto: Su-22 na Dnech NATO / Autor

 

Stejně tak se pochopitelně nemůže zúčastnit s vyhlídkou na úspěch vzdušného boje. Přesto může být pozemním vojskům platným pomocníkem a navíc má oproti americkým strojům F-16 podstatně vyšší nosnost protizemní munice, kterou lze umístit na celkem 9 závěsníků.

Transportní letectvo: An-2, Bryza, C-295 a C-130 Hercules

Transportní část polského letectva bychom mohli rozdělit do dvou kategorií – malých a středních letounů. Vůbec nejlehčí typ představuje PZL An-2, kterého mají Poláci ve výzbroji v počtu 13 kusů. Tento letoun je skutečně velmi zasatralým  a v moderní době jej lze využít maximálně tak k výcviku parašutistických seskoků a transportu menších jednotek. Naopak velkou výhodou tohoto typu je schopnost operovat z nezpevněných ploch.

 

M-28 BryznaFoto: Lehký transportní letoun M-28 Bryza / Wikipedia, Autor: Jerry Gunner

 

Mnohem modernější dopravní letoun je pak PZL M28B Bryza vyvinutý ze sovětského Antonovu An-28, který je mnohem novější a v dohledné době by mělo být do výzbroje zařazeno dalších 6 těchto letounů. Ty doplní celkem 17 již ve výzbroji zařazených letounů Bryza TD a M28B/PT.

 

Skutečná transportní kapacita polského letectva však spočívá zejména na 11letounech CASA C-295 a 5 letounech C-130 Hercules. Jedná se o střední taktické transportní letouny, které slouží v celé řadě zemí světa. Letounů CASA (mimochodem se jedná o stejný typ, jenž je tak problematicky zařazován v našem letectvu) se objednalo 12, nicméně jeden z nich se v roce 2008 zřítil. Naopak letouny Hercules není třeba nijak představovat a kapacitně i výkonnostně jsou výše, než zmíněné evropské letouny.

 

Hercules C-130Foto: Legendární C-130 Hercules polského letectva / Wikipedia, konflikty.pl

Výjimka ve cvičných letounech

Oproti řadě dalších zemí z bývalého východního bloku Poláci historicky nevyužívají k výcviku pilotáže proudových letounů české L-39, ale vlastní PZL TS-11 Iskra. Paradoxní je, že v roce 1961 byl v soutěži o standardní proudový letoun zemích Varšavské letouny poražen naším L-29 Delfín (jehož nástupce byl právě L-39 a další).

 

Přesto vývoj polského letounu pokračoval a vyvinuta byla dokonce speciální průzkumná a také bojová varianta letounu. V současné době má polské letectvo ve výzbroji 54 těchto letounů (ve skutečnosti vzhledem ke stáří se bude jednat s největší pravděpodobností o menší číslo), nicméně po roce 2015 je plánuje nahradit 16 letouny kategorie „pokročilý proudový cvičný letoun“, což je mimo jiné šance pro český L-159 (viz článek Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?).

 

PZL-130Foto: PZL-130 Orlík / Wikipedia, Autor: Radomil

 

Naopak pro méně pokročilý výcvik v Polsku slouží taktéž letouny domácí výroby PZL-130 Orlík. Na rozdíl od našeho Zlína sedí pilot s instruktorem za sebou. Mimochodem Orlík je relativně novým letounem. Představen byl až po rozpadu Sovětského svazu, v roce 1994 a v následujících letech byl postupně zařazován do výzbroje.

 

Ve výzbroji je celkem 37 letounů PZL-130 Orlík, z nichž 16 prochází modernizací obnášející například instalaci nové „digitální“ palubní desky a palubních počítačů.

 

Samozřejmě součástí polského letectva jsou také vrtulníky, ale o těch snad až někdy jindy v samostatném článku.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr