TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Polské vozidlo přímé podpory PL-01 Concept

Datum přidání 05.09.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Návštěvnicí polské vojenské výstavy MSPO 2013 mohli vidět futuristický vyhlížející koncept vozidla přímé podpory PL-01 Concept od polského koncernu Polski Holding Obronny, přesněji její divize Obrum. Vystavené vozidlo se má zúčastnit soutěže na nový polský lehký tank, jenž má ve výzbroji nahradit sovětské tanky T-72.  

Polské obrněné vozidlo PL-01

Foto: Koncept polského vozidla přímé podpory PL-01 Concept / Remigiusz Wilk

 

Polská armáda hodlá vyřadit všechny tanky T-72 a nahradit je novými stroji v počtu 300 – 400 kusů. Armáda požaduje stroj o hmotnosti maximálně 35 tun a bezosádkovou věž s dělem velkého kalibru. První stroje chce polská armáda nakoupit v roce 2018, poslední v roce 2022.

 

Původně Polski Holding Obronny rozvíjel vlastní koncept pásové obrněné platformy Anders. Technologický demonstrátor Anders představoval univerzální pásovou platformu pro nejrůznější vojenská vozidla - od zdravotnických, ženijních až právě po vozidlo přímé podpory.

 

Poláci však od projektu Anders upustili, a technologické demonstrátory rozebrali. Místo toho se Polski Holding Obronny spojil s firmou BAE Systems a společně začali pracovat na projektu vozidla přímé podpory PL-01 pro polskou armádu.

Základ vozidla PL-01 tvoří švédské bojové vozidlo pěchoty BAE Systems Hägglunds CV90 AFV. Posádka je tříčlenná, hlavní výzbroj PL-01 tvoří 120mm kanón s automatickým nabíjením, který je umístěn v bezosádkové věži.

 

Polské vozidlo přímé podpory PL-01Foto: Polské vozidlo přímé podpory PL-01 Concept / SNAFU!

 

PL-01 měří na délku 7 m, šířku 3,8 m a na výšku 2,8 m. S přídavným pancířem a protiminovou ochranou má hmotnost 35 tun. Polská armáda by však ráda snížila hmotnost vozidla o 2 až 3 tuny.

 

Hlavní výzbroj tvoří automatický 120mm kanón od belgické firmy CMI Defence. Kanón je schopný vypálit až 6 ran za minutu. Celkově 12 až 16 nábojů je uloženo ve dvou bubnových zásobnících a připraveno ke střelbě. Dalších 29 nábojů je umístěno v korbě vozidla. V případě nutnosti je možné náhradní náboje odstranit, čímž vznikne prostor pro čtyřčlenný výsadek. S věží je pak spojen koaxiální 7,62mm kulomet UKM-2013C.

 

Dodatečnou výzbroji tvoří dálkově ovládaná věž s 7,62 nebo 12,7mm kulometem, případně 40mm granátometem. Vozidlo představené na výstavě bylo vybaveno polskou dálkově ovládanou věží ZSL-1276.

 

Vozidlo je chráněno vrstveným keramickým pancířem. Balistická odolnost čela vozidla dosahuje úrovně 5 podle STANAG-4569 a boky úrovně 4. Čelo vozidlo je tak odolné proti 25mm střelám (25mm×137 APDS-T ), a boky kulometným střelám ráže 14,5 mm (14,5mm×114 API).

 

Vývoj vozidla přímé podpory je úzce propojen s plánem polské armády na vytvoření Víceúčelové modulární pásové platformy (UMPG). Na jejím základě má vzniknout (podobně jako u vozidla Anders) řada obrněných vozidel – od protiminových, přes zdravotnická až po velitelská. 

 

Zdroj: Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Charlie Datum: 05.09.2013 Čas: 15:03

JiriTintera:
Když se koukám na fotky, tak je na nich vidět pásy celokovové, těžko říct, protože CV-90 je s nimi vidět taky, ale v poslední době používají buďto typ s gumovými špalky nebo celogumáky. Skoro bych řekl, že pro tenhle prototyp upravili Anderse.

Další věcí je, že CV-90 má deklarovanou odolnost proti 30mm APFSDS a s přídavným pancířem dokonce ze všech stran (pokud Wiki nekecá).

Když jsem ale srovnával rozměry CV a T-72, tak jsou naprosto srovnatelné, a přitom pancéřová ochrana neporovnatelná. Z toho mi vychází dvě věci:
1) Jakékoliv vozidlo přímé podpory vycházející z CV-90 bude mít nižší pancéřovou ochranu než T-72 při jen o málo nižší hmotnosti.
2) Bylo by výhodnější náhradu T-72 odvíjet od tohoto typu s tím, že snížení hmotnosti v řádu jednotek tun by bylo dosahováno modernějšími materiály a konstrukčními řešeními.

Jediné co mě napadá, že vozidlo má razantně posílenu odolnost spodních partií korby, která ukousla značnou část hmotnostního limitu (jeho pancíř je tedy optimalizován pro ochranu ze všech směrů narozdíl od T-72, který byl optimalizován pro ohrožení zepředu).

avatar
David Datum: 05.09.2013 Čas: 14:21

Přiznám se - působí to na mne absurdně. Tak trochu nechápu důvody, proč byl zrušen Anders - a byl nahrazen tímto projektem, nevidím zde žádnou přidanou hodnotu. Chápu, že Anders měl určité technické problémy - ale takové se přeci vyskytují při vývoji prakticky každého vozidla.
Především ale - jak psal Charlie - takovéto vozidla nemůže být plnohodnotnou náhradou za T-72. Možná by bylo racionálnější vyvíjet klasický MBT - něco jako japonský type 10 - a vedle toho vyvíjet nové pásové BVP, což by mohla být modifikace Andersu. Takhle se mi zdá, že od jednoho druhu vozidla toho Poláci chtějí až moc

avatar
JiriTintera Datum: 05.09.2013 Čas: 12:55

Vážení,
podle místního tisku, Polsko předpokládá vybavení novými pásovými vozidly v letech 2018-2022. Modernizace výzbroje pohltí, cituji: "několik miliard". Údajně z toho důvodu byl k 22. květnu 2013 vytvořen Polski Holding Obronny (PHO), který pohltil kolem čtyřiceti továren. Je zajímavé, že hned po vzniku holdingu, následovalo podepsání smlouvy o spolupráci se zástupcem švédské větve nadnárodního koncernu BAe.

Přepokládám, že Poláci se snaží tímto krokem vyřešit konstrukční problémy Anderse a BAe zase díky této spolupráci začne řešit modernizaci podvozku CV90.

Představení demonstrátoru PL-01 na letošní výstavě v Kielcích je prvním krokem spolupráce. Jen si nejsem jistý tím zda byl použit podvozek z Anderse nebo CV90.

Zdroje
http://joemonster.org/filmy/55337/Polski_czolg_jutra_
http://logistyka.wnp.pl/polski-holding-obronny-i-bae-zbuduja-pojazdy-dla-mon,198716_1_0_0.html
http://natemat.pl/34569,polacy-zaprojektowali-czolg-anders-za-30-milionow-zlotych-ale-armia-go-nie-chce
http://www.znp.wat.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=186:polski-holding-obronny-i-bae-systems-opracuj-wspolnie-czog&catid=1:aktualnoci

avatar
Charlie Datum: 05.09.2013 Čas: 12:05

Zaujala mě jedna věc: vozidlo má v maximální konfiguraci 35 tun, ale i tak je udávaná odolnost 25mm APDS z čela. T-72 má hmotnost cca 45 tun (čili o nějakých 10 víc), ale odolnost je NAPROSTO jinde. Když uvážím, že z těch 10ti tun schramstne cca třetinu až polovinu nutné zesílení všech konstrukčních celků (pojezdové ústrojí, motor, převodovka, pohon věže...), tak má T-72 o cca 5 tun pancéřování navíc, přitom odolnost naprosto jinde.

I když přihlédnu k možnosti jiného (rovnoměrnějšího) rozložení ochrany na polákovi, tak mě napadá jediné: co udělali soudruzi z Polska blbě?

avatar
BoudiSVK Datum: 05.09.2013 Čas: 10:13

Martin: nic proti, ale ja nehovorim o andersovy ako takom ( Clanok som videl a už davno čital), ale o Unmanned verzii andresa ktora bola predstavena na tohto ročnom MSPO

avatar
martin Datum: 05.09.2013 Čas: 09:57

Boudi: nic proti, ale odkaz na požadovaný článek je kousek před Vaším příspěvkem
http://www.armadninoviny.cz/viceucelova-bojova-platforma-anders.html

avatar
BoudiSVK Datum: 05.09.2013 Čas: 09:34

Velmy zaujimave, ale stale iba concept. urobite clanok aj o vozidle anders ( Na Druhej foto je v pozadi PL-01) ktore bolo, podla najnovšieho prerobene na bezosadkovy demoštrator (UGV)?

arr