TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal

Datum přidání 28.01.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 32 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských víceúčelových vrtulníků H225M Caracal. Hodnota jednoho z klíčových zbrojních programů polské armády dosahuje 12,3 miliardy zlotých (74 miliard Kč).

Foto: Výrobce vrtulníku H225M Caracal, francouzská firma Airbus Helicopters, nenabízí podle polské strany dostatečně výhodné podmínky. / Airbus Helicopters

Foto: Výrobce vrtulníku H225M Caracal, francouzská firma Airbus Helicopters, nenabízí podle polské strany dostatečně výhodné podmínkyvětší foto  / Airbus Helicopters

  

Polská armáda v dubnu letošního roku vybrala firmu Airbus Helicopters jako dodavatele nových víceúčelových vrtulníků, které mají v polské armádě nahradit sovětské stroje Mi-8, Mi-14 a Mi-17. V první fázi Polsko požadovalo 50 vrtulníků – 16 víceúčelových určených především pro transport a 34 specializovaných. Dalších 20 vrtulníků H225M plánuje Polsko nakoupit v letech 2026 až 2027.

 

Podle původních předpokladů se očekával podpis smlouvy do konce roku, což se nestalo. První vrtulníky H225M měly dorazit do polské armády v roce 2017.


V říjnu minulého roku se předchozí polská vláda Ewy Kopaczové dohodla na předběžné smlouvě s Airbus Helicopters. H225M úspěšné prošel testy polské armády a s nákupem také souhlasilo polské ministerstvo obrany. K uzavření smlouvy však chyběl ještě podpis ministerstva hospodářství.


K zásadnímu obratu však došlo po podzimních volbách, kdy v Polsku zvítězila sociálně konzervativní strana Právo a spravedlnost (PiS).


Podle nové vládní strany PiS, která ve volbách slibovala větší důraz na polské národní zájmy, se musí nové vrtulníky v co největší míře vyrábět (nikoliv montovat z dovezených dílů) v Polsku. V Polsku své výrobní závody, resp. partnerské letecké výrobce (PZL Mielec a PZL Swidnik), mají pouze vyřazení konkurenti - americká firma Sikorsky a italská Finmeccanica Helicopter (před 1.1. 2016 AgustaWestland).


Obě konkurenční firmy byly původně vyřazeny pro neschopnost dodat v požadovaném čase poptávané vrtulníky nebo z formálních důvodů - např. Sikorsky podle deníku Dziennik Zbrojny nepředložila cenovou nabídku za zbraňové systémy.

 

Proč tedy Polsko uvažuje o vypovězení smlouvy? Podle nové polské vlády jednoduše Francouzi neposkytují dostatečně výhodné podmínky polskému průmyslu.

 

Video: H225M v akci. Polsko po nových vrtulnících požaduje schopnost nést výzbroj. / YouTube

 

“Nemohu říct, že konečně posouzení… bude negativní, ale vzhledem k tomu, jak velké jsou rozdíly, je velmi pravděpodobné, že nebude dosaženo dohody,” uvedl před několika dny náměstek ministra obrany Bartosz Kownacki pro polský deník Rzeczpospolita.


Stejně tak Kownacki uvedl, že vzájemné představy o offsetových programech byly od počátku naprosto odlišné a za celou dobu se na věci jen málo změnilo.


“Nejsme na Francouze alergičtí, ale nevyužívají kapacity polského průmyslu. Musíme z francouzské strany dostat opravdu co nejvíce, aby zakázka byla pro nás výhodná,” dodal Kownacki s tím, že obě strany se musí dohodnout do 10. února. V opačném případě Polsko dohodu s Airbus Helicopters vypoví.


Otevřenou kritikou směrem k Airbus Helicopters nešetří rovněž polský ministr obrany Antoni Macierewicz. Kritika je stejná - nedostatečné zapojení polského vojenského průmyslu do programu. Již na konci minulého roku Macierewicz spekuloval o možnosti nakoupit pro urgentní potřeby pouze 10 vrtulníků H225M.


Airbus Helicopters prozatím slíbil postavit v Polsku vývojové, výrobní a servisní centra, které mají zaměstnat 1200 lidí. Celkový rozsah zapojení polského průmyslu, zejména v lokální výrobě špičkových technologií, není znám.

 

Také polská Národní rada odborů leteckého průmyslu "Solidarita", sdružující odbory v leteckém průmyslu, vyzvala v otevřeném dopise prezidenta, premiérku, ministerstvo obrany i čelní představitelé PiS k odstoupení od smlouvy s Airbus Helicopters.


Podle rady musí PiS dodržet své předvolební sliby, zajistit výrobu vrtulníků v Polsku a tím podporovat domácí průmysl. Rada vysloveně zmiňuje vrtulníky Sikorsky a Finmeccanica Helicopter, které mají své výrobní závody v Polsku.


Kownacki však upozorňuje, že v případě odstoupení od smlouvy hrozí Polsku žaloba o náhradu škody ve výší stovek milionů zlotých.

 

Takticko-technická data uchazečů o polský tendr

 

UH-60L Black Hawk*

AW149

EC 725 Caracal

Délka

19,76 m

17,57 m

19,5 m

Výška

5,13 m

5,14 m

4,6 m

Šířka trupu

2,36 m

3,02 m

-

Průměr rotoru

16,36 m

14,60 m

16,2 m

Prázdná hmotnost

4819 kg

3 622 kg

5330 kg

Max startovací hmotnost 

10 660 kg

8000 kg

11 200 kg

Výkon motorů

2×1410 kW

2×1447 kW

2×1776 kW

Maximální rychlost

295 km/h

313 km/h

324 km/h

Cestovní rychlost

275 km/h

287 km/h

285 km/h

Přeletová vzdálenost

2200 km s externími nádržemi

800 km bez přídavných nádrží

1325 km

Dostup

5790 m

4572 m

6095 m

Stoupání

4,5 m/sec

9,9 m/sec

7,4 m/sec

* Sikorsky pro potřeby americké armády (U.S. Army) vyvinul vrtulník s označením S-70 Black Hawk. V Ozbrojených silách Spojených států je vrtulník označován jako H-60 Black Hawk (UH-60, SH-60, HH-60, atd). Pro exportní účely Sikorsky vrtulník označuje, a lze tak označit i celou rodinu vrtulníků tohoto typu, jako S-70 Black Hawk.

Komentář Armádních novin
Polsko využívá nákupy zahraniční vojenské techniky nejen k posílení své armády, ale především k posílení svého průmyslu. Polský vojenský trh je obrovský, ale zájemci musí počítat s výrazným převodem know-how a technologií do polského průmyslu. Podobnou cestou Polsko získalo například schopnost vyrábět vlastní kolová obrněná vozidla, když získalo know-how a technologie finské Patrie - výrobce vozidel AMV. 

Za pozornost také stojí, že Airbus Helicopters nabízí pro potřeby Armády ČR lehčí typ H145M.


Zdroj: Reuters, Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pjek Datum: 09.02.2016 Čas: 09:58

->Nesher: Chlapče, zeptej se nejprve na zkušenosti pilotů a mechaniků, chceš-li hovořit o vrtulnících Mi. Svět za oponou je mnohem barevnější...

avatar
pjek Datum: 09.02.2016 Čas: 09:54

Pro polskou armádu je něco jako UH-60 s katastrofální stoupavostí zcela nesmyslná volba. Provozně technicky a zbraňově účinně je optimální AW 49, který lze plně vyrábět v Polsku. Na okraj, koho si Poláci z leteckých výrobců k sobě pustili, toho produkty budou muset chtě nechtě preferovat bez ohledu na světový trh.

avatar
fulcrum Datum: 02.02.2016 Čas: 12:52

Je to trochu mimo téma: Maďarsko údajně uvažuje o pořízení nových Mi-8 z Ruska.
http://sputniknews.com/military/20160122/1033560027/hungary-russia-helicopters-purchase.html

avatar
Lukas Datum: 01.02.2016 Čas: 16:40

Kupiliśmy F-16 bo były najlepsze
Co mieliśmy kupić Mirage 2000? (zobacz jak użytkownicy tego cuda techniki chcą sie pozbyć)
Gripeny?

Tak kupujemy pociski - bo potrzebujemy tych pocisków...
Od kogo mamy kupować pociski do amerykańskich myśliwców?
Widzisz - logika...

Co do Patriotów - cóż jeszcze nie wszystko jest pewne...
Z resztą tu też w grę wchodzą dane taktyczno-techniczne
PAC-2GEM jest dobry do niszczenia samolotów (a przy tym PL mogłaby mieć udział w produkcji)
Nowy radar do patriota wydaje się bardziej realne, niż obietnica MBDA że szybko i sprawnie doprowadzą systemy SAMP/T do wersji 2.0 (Bo póki co nie ma 1b)

Z resztą... Ja bym dziś nie podpisywał tego kontraktu na Wisłe
Tylko na Narew - bo tutaj mamy do czynienia z systemami które istnieją...

avatar
Nesher Datum: 01.02.2016 Čas: 16:28

Lukas
Přepočítej to na peníze a myslím, že to bude vypadat jinak. Navíc k těm F 16 kupujete ještě kompletní výzbroj včetně střel s plochou dráhou letu.
A Patrioty nic? Pokud vím, tak zrovna u těch F 16 hrálo to, že jsou americké velkou roli.

Mi 171 dnes nejsou dobré ani pro nás, ono to byla vždy z nouze ctnost, jinak než dodávkami zbraní Rusové prostě splácet dluhy nechtěli. Dnes má armáda strach zda je udrží v provozu, pokud Rusové přestanou dodávat náhradní díly, případně pokud budou mít dodávky "zpoždění".

avatar
Lukas Datum: 01.02.2016 Čas: 15:24

Dużo broni z USA?
To mit
co mamy
amerykańskie F-16,
używane fregaty OHP, C-130, HMMWV

ale
Spike - Izraelskie
Rosomak - Fińskie,
Hitfist 30p - Włoski
Leopard 2 - Niemiecki
NSM - Norweski
RBS-15 Szwedzki
M346 - Włoski
C295 - Hiszpania

Generalnie nie ma w PL czegoś takiego że kupuje się tylko z USA, albo tylko z Niemiec
Kupuje się to co najbardziej odpowiada...

Nie nie kupimy Mi 17 - to jest dobra opcja dla Was - użytkowników małych flot. Zamiast kupować UH-1Y czy UH-60M powinniście kupić Mi 17.

My będziemy mieli zbyt wiele maszyn by narażać się na "humory" Moskwy...
Już teraz jest sytuacja mało komfortowa - przepłacamy za części bo musimy "obchodzić" przeszkody jakie rzucają Rosjanie...
To jest problem Moskwa nie potrafi robić biznesu bez polityki.

avatar
Nesher Datum: 01.02.2016 Čas: 13:58

Jura
Polsko, PiS obzvlášť, vzhlíží k USA. Ostatně i spoustu zbraní mají z USA.
PiS má s Německem mentální problém, trochu právem. Německo dlouhodobě vykazuje snahy nebrat zájmy svých sousedů na vědomí (migrační krize, Nord stream, blokování trvalého rozmístění sil NATO na území východního křídla, jednostranné odstoupení od jádra což má negativní vliv na naši a PL přenosovou soustavu atp).

K Mi 8, vždyť o tom byl celý můj příspěvek. Když si přečtete počátek diskuze, tak uvidíte moji reakci na příspěvek od GAVL, který je o tom, že by se Poláci měli poohlédnout směrem na východ, pokud chtějí dobrý produkt za dobrou cenu. Já jen reagoval, že je to nesmysl.

avatar
Jura99 Datum: 01.02.2016 Čas: 12:10

Nesher: o nových Mi-8 Poláci ani neuvažují, však je nakonec chtějí tímto tendrem nahradit. Nemyslím si, že by Poláci "vždy" vzhlíželi k USA, spíš k Německu. USA jsou federální a generální prokurátor nemá tytéž pravomoci jako v Evropě, téměř všechny zločiny stíhají místní státní zástupci, kteří jsou voleni v příslušném obvodu a generální prokurátor je nedozoruje.

avatar
Lukas Datum: 01.02.2016 Čas: 11:51

Panowie - zmiany w trybunale konstytucyjnym, czy w prokuraturze nie mają nic wspólnego z tematem śmigłowców...

Ja bym uważał z opiniami...
Bo skąd macie informacje - z mediów.
A te w PL w 90% są własnością niemieckich koncernów (Ringier Axel Springer)
Jeśli połączycie ten fakt z innymi informacjami - powiązaniem polityków PO z niemiecką CDU (Powszechnie znanym faktem jest że w latach 90tych D. Tusk i koledzy dostawali pieniądze od przedstawicieli CDU) to zrozumiecie że przemówienie Sikorskiego z 2011 (Gdzie nawoływał Niemcy do przewodzenia Europą), ani posada przewodniczącego rady europy dla D. Tuska nie są przypadkiem.

Tak samo obecna histeria w mediach.
Nowy rząd nie pasuje do wizji "niemieckich biznesmenów" - dlatego też jest atakowany przy pomocy narzędzi które są w ich rękach...

Proste...

Dlatego też radziłbym nie wyrabiać sobie tak jednostronnej opinii na temat nowego rządu. Mi też się on nie podoba - ale po 8 latach rządów czas PO się skończył...

avatar
Nesher Datum: 01.02.2016 Čas: 10:40

Gavl, Jura
Myslel jsem to tak, že o politice se nemá cenu v tomto případě bavit, že je to jasné a navíc logické.
Nicméně i kdyby se Rusové chovali jinak, tak by museli Poláci být padlí na hlavu pokud by tu zakázku dali jim. Rusové opravdu nemají co nabídnout, jediné co v současné době mají jsou variace na Mi 8, vrtulník sice spolehlivý, ale dávno za zenitem. Co by to polské armádě a průmyslu asi tak mohlo přinést?
A uznávám, že ani EC 725 a ani UH 60 také nejsou zrovna výkřiky poslední doby, ale ve srovnání Mily jsou přece jen o velký kus dál.

Jura
Hodnotit Polsko podle výkřiků v našich či evropských mediích není nejlepší způsob jak pochopit co se tam děje. PiS, má prostě trochu jiný pohled na některé společenské jevy, ale to nemusí nutně znamenat, že nastolují diktaturu. Poláci a speciálně PiS vždy spíše vzhlíželi k USA a tam zrovna spojení ministra spravedlnosti a generálního prokurátora funguje, byť v Evropě to běžné není.
Navíc, ten evropský úzus, že demokracie = levicový liberalismus je stejně pitomá ideologie jako když nám Putin (ex člen KSSS, vysoký důstojník KGB a sovětský nostalgik) tvrdí něco o konzervativních hodnotách.

avatar
Jura99 Datum: 01.02.2016 Čas: 08:56

GAVL: možná to bylo myšleno tak, že poslední politické kroky zařazují Polsko spíš na východ. Např. sloučení funkce generálního prokurátora a ministra spravedlnosti je v demokratické Evropě unikátní a i z logického pohledu kuriózní. Doufejme, že se Polsko nevrací k polodiktatuře, jakou mělo mezi válkami.
Vrtulník NH90 je fajn, akorát je o 1/3 dražší a nemá žádný parametr lepší, než Caracal, snad mimo nikoliv zanedbatelné výhody v podobě zadní nákladové rampy a o trochu vyšší rychlost.

avatar
GAVL Datum: 31.01.2016 Čas: 23:34

Nesher
Politické záležitosti byste stranou nechávat neměl, neboť ty jsou právě tím hlavním důvodem , proč Poláci hledají směrem na západ.



V diskuzi zmiňovaný NH -90 bych chápal jako adekvátní náhradu za Mi-8.

avatar
lorgarius Datum: 29.01.2016 Čas: 10:23

Povedal by som ze za dovodom odstupenia, mozu byt ovela prozaickejsie dovody. Smerovanie a nakupy/provizie posledných par rokov riadili politicke strany s urcitymi väzbami a preto vyhral Airbus. Po zmene stran pri moci lobisti a rozne skupiny napojene na Pis pretlacaju ineho kandidata. Takze ide len o lobisticko- priemyslovo-politicke previazanie zaujmov a onen povestny "fifteen" do správneho vrecka.

avatar
niko Datum: 29.01.2016 Čas: 09:50

Podla mna sa jedna o typicku polsku taktiku. Snahu vytazit z toho kontraktu co najviac. Proste otvorime zmluvu a budeme vymyslat, pokial nam vyrobca este nejake veci neslubi. Vlada ziska Image, ze sa neboji europskych koncernov, ani samotnej EU a po roku vytazoslavne predstavy ustupky zo strany EC. Polska Armada nakupi Caracaly.

avatar
skelet Datum: 29.01.2016 Čas: 09:43

Rase: jaký polonizovaný stroj? Jediný výrobce vrtulníků v Polsku patří bývalé AgustěWestland. Nepleť sem Rosomáka, ten má určitě licenční poplatky domluvené ve smlouvě. Stejně tak jako má Excalibur dohody s GDLS ohledně Pandurů.

arr