Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni

Datum přidání 26.12.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 31 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce polských stíhacích bombardérů Su-22 a frontových stíhaček MiG-29. Své podklady poslalo pět firem, z toho čtyři výrobci bojových letounů.

 Foto: Polský MiG-29 na berlínské letecké show ILA (2016); větší foto / Julian Herzog; CC BY 4.0 

 

Páteř polského letectva tvoří 48 víceúčelových stíhaček F-16C/D Block 52+ (36 F-16C a 12 F-16D). Polské F-16 jsou navíc vybaveny celou řadou nejmodernějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně střel s plochou dráhou letu JASSM/JASSM-ER.

 

Polské F-16 v letectvu doplňuje 32 frontových stíhaček MiG-29 a 32 stíhacích bombardérů Su-22. Vzhledem k tomu, že nové víceúčelové stíhací letouny mají být vybrány v roce 2022, polské MiGy-29 a Su-22 prošly dílčí modernizací a byla jim prodloužena životnost.

 

16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.

 

Osm stíhacích bombardérů Su-22M4 a šest cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.


Polsko se již řadu let v rámci programu Harypje (Harpia) snaží za oba výše uvedené sovětské letouny najít náhradu. V listopadu tohoto roku polský Inspektorát pro vyzbrojováni provedl v programu Harpyje první důležitý krok – pod názvy „Rozšíření možností plnění úkolů v rámci útočného a obranného boje s leteckými silami protivníka a pro podporu operací pozemních, námořních a speciálních sil – Víceúčelové stíhací letadlo” a “Schopnost vést vzdušný elektronický boj” začal s analýzou nabídek výrobců stíhacích letadel.


Před Vánocemi polské straně poslalo předběžné nabídky pět společností:

 Saab  AB;

 + Lockheed Martin;

 + Boeing Company;

 + Leonardo S.p.A.;

 + Fights-On Logistics.


Nejde však o reakci na zatím nevydanou oficiální žádost o nabídku RFP (Request for Proposal), ve které výrobce nabízí již kompletní nabídku (včetně ceny) na přímé takticko-technické zadání zákazníka. Jde pouze o reakci na předběžný průzkum trhu vedený polským Inspektorátem pro vyzbrojováni.


Čtyři z uvedených společností – Saab, Lockheed Martin, Leonardo a Boeing jsou nadnárodní výrobci bojových letadel. Společnost Fights-On Logistics se podílela na zavádění stíhaček F-16 do polského letectva a obecně nabízí své služby se zaváděním a následnou podporou provozu stíhaček.


V případě “elektronického boje” své nabídky poslaly tři společnosti:

 + Saab AB;

 + Elbit Systems EW a SIGINT - Elisra Ltd.;

 + Griffin společně s firmou Elta Systems Ltd.

 

Video: Saab AB nabízí Gripen NG také finskému letectvu. / YouTube


Švédská Saab AB polskému letectvu nabízí stíhací letoun Gripen NG (Next Generation). Hlavní devizou Gripenu NG je motor převzaty ze stíhačky F/A-18E/F Super Hornet, nový radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) a nejnovější prostředky radioelektornického boje. Samozřejmostí je možnost použití nejnovějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.


Výkonnější motor umožnil zvednout maximální vzletovou hmotnost Gripenu NG o dvě tuny. Toho se využilo pro zvětšení trupu a palivových nádrží (o 40 %), čímž došlo k prodloužení bojového doletu z 800 na 1300 km. Větší trup stíhačky Gripen NG a silnější motor umožnil přidat navíc další dva závěsy pro zbraně.


Lockheed Martin nabízí hned dvě stíhačkyF-16 Fighting Falcon a F-35A Lightning II. Hlavním rysem nejnovější verze F-16V Viper je špičkový radar s agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) APG-83 s aktivním elektronickým snímáním (AESA) od firmy Northrop Grumman. APG-83 sdílí řadu komponentů z radarů APG-77 (F-22 Raptor) a APG-81 (F-35 Lightning II).

 

Video: F-35A je špičkový, ale technicky složitý a provozně drahý zbraňový systém. / YouTube


F-35A Lightning II je čtenářům Armádních novin dobře známý. Letoun v podstatě kombinuje několik typů letadel – dokáže nahradit letadla určená ke sledování, průzkumu a zpravodajství (určená například k zaměření cílů a k vyhodnocení účinnosti leteckého úderu), vést komplexní boj vzduch-vzduch/vzduch-země a vést radioelektronický boj. Nevýhodou jsou samozřejmě astronomické nákupní a provozní náklady, včetně nutnosti investovat obří sumy do vybudování provozního zázemí.


Nejnovější F/A-18 Advanced Super Hornet (ASH) od firmy Boeing lze rozpoznat díky konformním palivovým nádržím (prodlužují bojový rádius o 480 km) a stealth zbraňovému pouzdru EWP (Enclosed Weapons Pod), které pojme munici vzduch-vzduch i vzduch-země (max 1180 kg). F/A-18 ASH s EWP vykazuje o 50 % nižší čelní radiolokační odraz (RCS) než Super Hornet se zbraněmi umístěnými pod křídly.

 

V případě zájmu lze F/A-18 ASH osadit infračerveným senzorem (IRIST) a novými motory F414-GE-400 s menší spotřebou paliva (- 3%) a větším výkonem (+ 15-20 %).

 

Video: Letecké testy F/A-18 ASH (včetně pouzra EWP) / YouTube


Leonardo nabízí čím dál oblíbenější evropský víceúčelový letoun Eurofighter Typhoon. Hlavní výhodou Eurofighteru je schopnost letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, nejmodernější radar typu AESA a schopnost použití nejnovějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země. Nezanedbatelnou výhodou je politická podpora evropských států, především Německa, a blízkost provozní základny.


Z cenového hlediska je jasně nejvýhodnější nakoupit F-16 a využít tak současnou provozní základnu polského letectva. V Polsku ale možná ještě větší roli než cena hraje zapojení domácího průmyslu do programu Harypje. Společnost, která poskytne polským firmám nejvíce svého know-how a zajistí výrobu komponentů v Polsku, bude mít velmi vysokou šanci na úspěch.


Polsko v současné době počítá s nákupem 48 až 64 nových víceúčelových stíhacích letadel. Cena zakázky je neznáma, ale za nákup 48 letadel F-16 (včetně vybudování kompletního provozního zázemí a nákupu zbraní) Varšava vydala 3,2 miliardy dolarů (69 miliard Kč při dnešních cenách). Cena za nové letouny bude minimálně stejně vysoká.

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jadernazima Datum: 29.12.2017 Čas: 21:08

Hlavně je pak nutné vrazit peníze do systémů, které plně umožní použití JASSM a JASSM-ER.

Poláci hlavně potřebují k letadlům 200 - 300 střel s plochou dráhou letu s vyřešeným naváděním a použitím, zatím budou mít jen kolem 110 a nevyřešené navádění.

Polský nacionalismus není hloupý. Hloupé jsou uměle vyvolané konflikty, za kterými stojí ideologové z EU.

avatar
Tecka Datum: 29.12.2017 Čas: 15:03

Miša :Ale handel bronią i zakupy to przecież „czysta polityka „ ;) Miska Z tym chaosem to ja bym uważał ,raczej nowa rozgrywka lub rozdanie,jak kto woli... a poza tym każdy gra jak orkiestra pozwala ;))
 
A propos f35, internat wpn i ex&int wpn https://mobile.twitter.com/Militarium/status/946788369887047681/photo/1

avatar
Míša Datum: 29.12.2017 Čas: 14:33

Pro Lukáše.
Já ale napsal, že logika vyšla spíš náhodou, než skutečně dobrým zvážením, nepopírám tím dobré a těžko dnes určit, zda-li nejlepší řešení se jménem F-35. Nic proti sousedům, ale jejich politika současná mi připadá, jako ta v Rusku, proto si myslím, že to vyšlo z oné náhody. Ale současný politický chaos nevládne jen v Polsku, Rusku, ale i za louží a oceánem. Snad tyto otřesy ve zdraví a bez válek přežijem.

avatar
Lukas Datum: 29.12.2017 Čas: 14:25

Tak mówią politycy (ciężko by mówili inaczej - prestiż)

Luftwaffe mówi że F-35 spełnia wymagania na następce Tornado

Jak będzie? Za kilka tygodni (max miesięcy) będzie nowy minister obrony...

avatar
skelet Datum: 29.12.2017 Čas: 14:18

Lukas: Německo chce místo Tornado nakoupit Eurofighter.

avatar
Lukas Datum: 29.12.2017 Čas: 10:22

Właśnie jaka jest logika kupowania europejskiego myśliwca?

EF 2000 nie chcą nawet producenci Niemcy, Wielka Brytania, Włoch
Zrezygnowano z ostatniej transzy tranche 3b
Nie ma docelowego silnika
Nie ma nowoczesnego radaru

^Wielka Brytania i Włochy, już kupiły F-35
Niemieccy o hiszpańscy piloci też chcą F-35...
Dziwna to logika - taka "anty-europejska"


Rafale - naprawdę dobra maszyna - ale ile ich zbudowano?
Mała produkcja generuje koszty i problemy z dostępnością części

Indie za 38 Rafale zapłaciły 3,5 miliarda Euro (same samoloty - cały kontrakt to 7,9 mld Euro!)

Egipt - 24 Rafale - 3,5 miliarda Euro (z czego same samolot ok. 2,4 miliarda)
Katar - 24 Rafale za 6,7 miliarda Euro (cały kontrakt obejmuje przeszkolenie 36 pilotów i 100 techników, 60 Exocet AM39, 140 SCALP, 300 MICA IR/EM, 160 Meteor, 300 bomb SBU-64 hammer)

Generalnie sam samolot kosztuje około 100-120 milionów euro (w zależności od wariantu - Indie czy Egipt nie mają "standardowych" maszyn)
^ Faktycznie to są ceny zbliżone do F-35

O JAS-39E wiele nie wiadomo...
A na pewno będzie droższy od C/D... Zobaczymy co zrobią...


Generalnie gdybyśmy chcieli kupić dwie eskadry myśliwca europejskiej konstrukcji to potrzebujemy ok. 6 miliardów Euro

Za podobna kwotę możemy kupić F-35
Albo 3 eskadry F-16

Jest logika?

Proszę nie pisać o tym że Polacy kupują tylko amerykański - bo to bzdura
mamy:
niemieckie czołgi
fińskie transportery
szwedzkie i norweskie pociski przeciwokrętowe
izraelskie pociski przeciwpancerne
angielsko-koreańską haubice
hiszpańskie samoloty transportowe
łączność i termowizje opartą o francuskie technologie

^ To są zakupy ostatnich 15 lat...

avatar
Clanek Datum: 28.12.2017 Čas: 22:47

Ja nerozumim co je nelogicke na tom kupovat americky letoun. V cem je volba neamerickeho stroje logictejsi?

avatar
KOLT Datum: 28.12.2017 Čas: 22:07

Nemyslím si, že by pro Polsko byla F-35 příliš velké sousto.

avatar
skelet Datum: 28.12.2017 Čas: 21:34

Vyhraje politika.. pokud letouny objedná vládnoucí strana, tak to bude F-16 nebo F-35. Pokud opozice, tak v rámci usmíření to bude evropský stroj ;)

avatar
Míša Datum: 28.12.2017 Čas: 21:15

V Polsku nevládne logika, ale hloupý patriotismus, takže je předem zřejmé, že vyhraje stroj ze zámoří. Přesto ale naštěstí pro ně to nemusí vylučovat logiku, sám bych to tipoval na F-16V, nebo F-35. Ale hledají-li perspektivu, zbývá mi onen druhý. Sázím na 35tku a jsem tedy zvědav, jak jsem se minul v odhadu.

avatar
KOLT Datum: 28.12.2017 Čas: 11:15

Přidávám se :-) Nevím, o jakých astronomických nákladech se tu mluví, když se stačí podívat na výběrové řízení v Dánsku, kde byly porovnány náklady po dobu životnosti letadla několika typů. F-35 nevyšlo zas tak špatně. A jak píše Kusa, jeho přínos je ve srovnání s letadly 4. generace zcela nesouměřitelný.

avatar
Kusa Datum: 28.12.2017 Čas: 10:32

A sakra asi jsem omylem vlezl na polské fórum.

Už několikrát tu bylo prokázáno že F-35 nemá o moc větší náklady na zavedení jako nový zbraňový systém než jiné letouny a jeho přínos pro vedení vševojskových operací je nehorázně větší.

avatar
RiMr71 Datum: 27.12.2017 Čas: 20:42

Uz zase se tu pise o astronomii a F-35
"samozřejmě astronomické nákupní a provozní náklady"
....kolik ze stoji Rafal a proc se v clancich o nem taky nelita ke hvezdam?

avatar
Tecka Datum: 27.12.2017 Čas: 14:58

...i jak na zamówienie art Sabak-a z defence24 z przed paru minut...czytaj , robimy MLU dla F16 w tym samym czasie pozyskanie z programu HARPIA (czyli f35? ) ,artykuł sponsorowany ?;)
http://www.defence24.pl/719520,15-lat-temu-polska-wybrala-f-16-przyszlosc-jastrzebi-analiza

avatar
Tecka Datum: 27.12.2017 Čas: 13:53

..tak wiem..dlatego odpada i do tego ta cena :/
Głównie staram się przyglądać postępom przy OPL, dlatego mam wrażenie,że narazie plany na potencjalny zakup f16 , są małe .

arr