TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Datum přidání 12.10.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 36 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk od polské firmy PZL Mielec, resp. americké Sikorsky. V polské armádě Black Hawky postupně nahradí sovětské stroje Mi-8 a Mi-17.

Foto: Vrtulník S-70i s výzbroji; větší foto / PZL Mielec

Foto: Vrtulník S-70i Black Hawk s výzbroji; větší foto / PZL Mielec

 

Střední Evropa míří k Black Hawkům

Polské ministerstvo po krachu jednání s firmou Airbus o nákupu 50 vrtulníků H225M Caracal za 3,5 miliardy dolarů přišlo velmi rychle s náhradním řešením. Pro svou urgentní potřebu nakoupí v letošním roce dva a v příštím roce osm vrtulníků S-70i Black Hawk.


“Jsem přesvědčen, že díky tomu (nákupu S-70i - pozn. red.) se budou polské technologie a polský průmysl rozvíjet,” uvedl k nákupu Black Hawků Macierewicz. “Budeme moci říct, že jsme moderní země a že naše armáda má zařízení, které zajistí, že žádný soupeř nám nebude moci vyhrožovat.”


Servis a opravy vrtulníků Black Hawk zajistí polské opravny letecké techniky WZL-1 v Lodzi. Podle Macierewicze ve WZL-1 budou ale i nadále probíhat opravy vrtulníků Mi-8, Mi-17 a Mi-24. Pokračují také jednání o dodávkách nových motorů pro vrtulníky Mi-8/17/24 od ukrajinské firmy Motor Sicz.


V letech 2016 až 2017 polská armáda získá 10 vrtulníků S-70i Black Hawk a v následujících letech dalších 11 strojů. Zatím ale není známa cena kontraktu, konfigurace/vybavení vrtulníků, ani způsob nákupu.


Vrtulníky Black Hawk získá nejdříve letecká 7. eskadra speciálních operací 7 eds (7 Eskadra Działań Specjalnych) určená k provádění aeromobilních operací. 7 eds slouží především pro dopravu, výsadek/vyzvednutí a palebnou podporu speciálních jednotek polské armády, jako jsou GROM nebo Formoza.

 

Foto: S-70i Black Hawk na výstavě MSPO 2016větší foto  / Archív autora

 

Kvůli palebné podpoře vrtulníky Black Hawk 7 eds získají zbraňové systémy. Nedávno firma PZL Mielec a Sikorsky představily ozbrojenou verzi S-70i Black Hawk s pomocnými křídly pro umístění přídavných nádrží a zbraní. 

 

Pod křídla lze zavěsit bloky neřízených raket, protitankové laserem naváděné střely Hellfire, kontejnery s kulomety (včetně rotačních GAU-19). Kulomety lze rovněž umístit do dveří vrtulníku.

 

Dlužno však dodat, že H225M Carcal měl také nahradit polské námořní vrtulníky Mi-14PL a Mi-14PL/R určené pro boj proti ponorkám a k záchranným operacím na moři. PZL Mielc a Sikorsky ale polskému námořnictvu námořní verzi vrtulníků Black Hawk nenabízejí. Je tedy otázkou, jakým způsobem Polsko náhradu strojů Mi-14 vyřeší. 

 

Foto: S-70i je nabízen s moderní avionikou a kokpitemvětší foto  / Archív autora


S-70i

Vrtulník S-70i je odvozen od poslední varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybí některé citlivé americké technologie, především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je u S-70i a UH-60M avionika z 90 % shodná.

 

Firma Sikorsky dokáže stroje S-70i, na rozdíl od vrtulníků UH-60M Black Hawk, velmi jednoduše nabízet zahraničním zájemcům.

 

O prodeji UH-60M rozhoduje pouze americká vláda skrze program zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Díky programu FMS nakoupilo devět vrtulníků UH-60M Black Hawk Slovensko.

 

Není příliš jasné, proč se Polsku nepodařilo získat nejnovější vrtulníky UH-60M Black Hawk a především námořní verzi určenou k boji proti ponorkám SH-60/MH-60 Seahawk. Odpověď může ležet ve velké ceně těchto vrtulníků, v právní náročnosti prodeje nebo v dlouhých dodacích lhůtách.

 

Foto: Do dveří S-70i je možné umístit těžké kulomety M2; větší foto / Archív autora

 

Vrtulníky S-70i se od roku 2009 vyrábí, resp. montují z dovezených dílů, v polské společnosti PZL Mielec. Na výrobě S-70i (i UH-60M) se podílí také české Aero Vodochody.

  

Reakce Airbusu

“Vynaložili jsme obrovské úsilí a finančí prostředky v posledních letech, protože jsme věřili, že jsme ve spravedlivé a profesionálně vedené soutěži,” uvedl podrážděně v reakci na polské rozhodnutí Tom Enders, výkonný ředitel Airbusu. ”Máme dojem, že jsme byli poslední měsíce klamání současnou polskou vládou. Nikdy s námi nebylo zacházeno žádným vládním zákazníkem tak, jakým způsobem s námi zacházela polská vláda.”


Ukončení jednání se nyní přesouvá do politické roviny. Francouzský prezident  Francois Hollande (Airbus má sídlo ve Francii) v návaznosti na polské rozhodnutí zrušil návštěvu Polska. Do Polska se ale naopak kvůli (pro Francii) negativnímu vývoji chystá francouzský ministr zahraničí Jean-Marc Ayrault.

 

Foto: Výzbroj S-70i - řízené střely vzduch-země Hellfire, pouzdro s automatickým kanónem, tři neřízené rakety a rotační kulomet Minigun; větší foto / Archív autora


Podle amerického deníku Defense News právě ministr zahraničí Jean-Yves Le Drian v roce 2014 letěl do Varšavy, aby oznámil přerušení prodeje výsadkových lodí Mistral do Ruska. Právě na zrušení prodeje tlačilo Polsko. Zrušení prodeje byl vnímáno jako “kladný bod” pro prodej vrtulníků Caracal do Polska.


Zdá se však, že ve sporu za kratší konec tahá přeci jen Airbus, resp. Francie. Polsko plánuje utratit desítky miliard dolarů za nové zbraně a Francie chce do Polska dodat útočné ponorky Scorpene, systémy protivdzušné obrany středního dosahu SAMP/T Mamba (střely Aster 30) nebo bitevní vrtulníky Tiger.


Díky značné konkurenci německých, švédských nebo amerických výrobců nebude mít Polsko rozhodně problém s výběrem vhodného produktu.
 

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
APACHE / HAVOK Datum: 20.10.2016 Čas: 19:48

Nresil bych co polsko udelalo s airbusem atd...to je jine tema
Fakt neni uplne to ze polsko potrebuje S70i...to je az na druhem miste ze potrebuje nejaky vrtulnik kterym nahradi MiL 8 a 17 Ale hlavni fakt je to ze polsko potrebuje protiponorkovy vrtulnik a ted prichazi problem...Polsko melo prijmout nabifku Airbusu jelikoz ted je to vyjde 3 krat tolik a mozna je ani od USA nemusi ziskat...navic sikorsky se v nabidce polsku o MH 60 nezminuje...kazdopadne si pockame jak to dopaplou polaci.Od polske vlady jednani s airbusem nebyl moc promysleny krok.

avatar
skelet Datum: 17.10.2016 Čas: 14:00

memo: Rumuni už nedělají IAR330. Fabriku prodali Airbusu a v současnosti se zde vyrábějí H215M, což je jeden z derivátu Pumy (menší bráška H225m)

avatar
pajo Datum: 17.10.2016 Čas: 13:21

Rase:
Ako pise Nesher, cez FMS sa daju kupit veci ktore maju ozbrojen zlozky USA. Na stranke o FMS som nenasiel ziadne obmedzenie okrem minimalnych sum za nakup http://www.dsca.mil/resources/faq:
Do FMS Sales require Congressional Notification?
The U.S. Arms Export Control Act, Sec 36 requires Congressional notification for FMS or DCS sales expected to meet or exceed:
For North Atlantic Treaty Organization member countries, South Korea, Australia, Japan, Israel, and New Zealand: major defense equipment (MDE) of $25M or more; any defense articles or services of $100M or more; or design and construction services of $300M or more.
A tu je link na Black Hawky zakupene Slovenskom:
http://www.dsca.mil/major-arms-sales/slovakia-uh-60m-black-hawk-helicopters

avatar
memo Datum: 14.10.2016 Čas: 22:51

Rozhodně očekáváný výsledek, který je vysvědčením pro Eurokraty v Bruselu a francouzsko-německou hegemonii ve vztahu k Střední Evropě. Amerika není žádný svatoušek a nelze od ní očekávat nějaké milosrdenství a při první krizy klidně celou Střední Evropu obětují ve prospěch záchrany Západní Evropy. Nicméně polské rozhodnutí je adekvátní, reflektující současné politické poměry v EU a NATO.Ještě k těm namořním verzím Blackhawku asi to, že JSDN provozuje obdobné stroje, které ale nevyrábí Sikorsky Helikoptéry nýbrž domácí Kawasaki. Ovšem Kawasaki není dvorním dodavatelem pro Nato. Podobně nelze s trpkostí nevzpomenout na zapomenutý Project Winchester, tedy obchod mezi ČR a JAR, Aero L39tky za Denel Rooivalky z konce 90tých let.Nebo ukončenou spolupráci mezi našim Aero a tchajwanským AIDC na Ae 270 Ibis. Tedy tím také ztrátou příležitosti na přístupu k tchajwanským FCK-1, což je tchajwanská lokální dvoumotorová alternativa k jednomotorovému Grippenu. Pokud se jedná o zbytek V4, tak má na výběr polskou volbu ke které je alternativou zmíněný Airbus ale také korejský KAI Surion nebo rumunský IAR 330 a nebo jihoafrický Denel Oryx.Vše v podstatě deriváty Aerospatiale Puma.Tak teď se pouze rozhodnout zda se podřídit Washingtonu jako Polsko nebo Bruselu-Berlinu-Paříži a nebo si jít vlastní cestou a vybrat si za partnera Jižní Koreu nebo Rumunsko případně JAR.Můj osobní názor je jít si vlastní cestou.

avatar
Nesher Datum: 14.10.2016 Čas: 19:17

Rase
Co vím, tak v rámci FMS, což je státní program a kontrakt probíhá na úrovni vláda - vláda se dají koupit jen věci, které nakupují ozbrojené síly USA. Americká vláda má i jiné programy v jejichž rámci lze pořídit i věci šité uživateli na míru a v některých případech zcela zdarma ( náklady hradí USA). AČR takto naposledy pořídila moderní mobilní chemickou laboratoř, návrh je český, vyrobena byla v USA a zaplatily to též Spojené státy.

avatar
Rase Datum: 14.10.2016 Čas: 18:31

Otázka k tomu FMS. Netušíte, zda jde takto nakupovat třeba vybavení jako přilby, vesty, uniformy a další doplňky. Případně zda lze zadat i do výroby vlastní maskovací vzor, nebo se dá použít jen ten originální (třeba americký multicam) aby to výrobu nekomplikovalo ? Přeci jen by to výstroj našich pěšáků posunulo úplně jinam než je dnes (nakupovat výstroj po částech, zakázkově je krkolomné a očividně nefunguje - viz prakticky všechny obdobné zakázky AČR), nějaký podobný balíček by se hodil.

avatar
Nesher Datum: 14.10.2016 Čas: 16:39

Koukám, že v PL je stejné jako u nás: http://en.rfi.fr/economy/20161012-poland-invite-tenders-helicopter-deal-console-airbus
Aneb co platilo včera dnes už neplatí a co bude zítra to se uvidí :-)

avatar
Nesher Datum: 14.10.2016 Čas: 16:22

Ano, každý člen NATO + další spojenci do něj mají přístup. Je to výhodné pro obě strany, USA si snižuje díky zahraničním objednávkám cenu (plus profit pro americké firmy), spojenecké země se tak dostanou za přijatelných podmínek k moderní výzbroji. Samozřejmě, že ne všechny systémy jsou do FMS zařazeny, ale to je pochopitelné. Ostatně i ČR už program několikrát využila, např. Javeliny nebo Amraamy byly koupeny právě přes FMS.

avatar
cejkis Datum: 14.10.2016 Čas: 16:15

Nesher
Myslíte si, že by se SK dostalo k programu FMS jen tak ? :-)

avatar
Nesher Datum: 14.10.2016 Čas: 14:23

cejkis
Píšete s prominutím hlouposti.
SK nemá žádně speciální podmínky, SK vrtulníky kupuje v rámci programu FMS, který je k dispozici většině amerických spojenců a umožňuje v rámci dodávek americkým ozbrojeným silám koupit stejnou techniku a za stejných podmínek jako mají Američané i dalším zemím.
Jestliže Polsko trvá na výrobě v PL a přenosu know-how, nemůže kupovat v rámci FMS, ale musí si to vyjednat s výrobcem.

avatar
cejkis Datum: 14.10.2016 Čas: 13:53

Nákup strojů Slovenskem proběhl poté, co SK pomohlo Ukrajině s reverzními dodávkami zemního plynu. Vše na základě žádosti US, které dodnes hrají přetlačovanou s Ruskem o dodávky zemního plynu do Evropy.

Zatímco Slovensko by mělo mít za odměnu v rámci vazalství lepší podmínky. V Polsku je to o domácí výrobě.

avatar
mikojan29 Datum: 14.10.2016 Čas: 10:07

to kazd:
Slovensko kúpilo UH 60M a rozdiel medzi typom S 70i je hlavne vo výbave. Ide hlavne o avioniku, kde SK má avioniku ako US, na rozdiel od S70i, kde sú niektoré citlivé komponenty okresané. Preto súhlas US vlády na predaj.
Čudoval som sa, prečo PL vybralo Caracal, keď doma montujú S70i, ale ako napísal "otecko", možno to bol premyslený plán...

avatar
Lukas Datum: 14.10.2016 Čas: 07:22

To co? Kupujecie S-70i? (za Mi 17 i uzbrojone za Mi 24)
Tylko zapytajcie Amerykanów - to dostaniecie analog UH-60M?

http://hostuje.net/file.php?id=5af1159e6c4c620c460c41b5a277e275
^ w linku jest do ciekawy pdf...

avatar
Henrich7 Datum: 14.10.2016 Čas: 07:03

Boli by hlúpi keby uprednostnili Airbus,vzhľadom na to, že v tomto prípade sa im ponúka výroba a servis na ich vlastnom území.

avatar
Clanek Datum: 13.10.2016 Čas: 13:11

@cejkis
K vasemu seznamu obchodne nekorektniho jednani Francie jeste pridam pozdrzeni dodavek Exocetu do (tusim) Peru behem Falklandske valky na zaklade podezreni, ze by tyto mohli byt dale predany Argentine. Btw. za tohle muze byt Velka Britanie hodne vdecna.

arr